DMX programmeren voor dummies

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kjans
    • Apr 2007
    • 4

DMX programmeren voor dummies

De situatie is als volgt

Ik vertoef reeds enkele maanden op een eiland in het midden van Azie. Om mijn nachten een beetje op te vullen speel ik DJ in een van de clubs hier.

Hun soundsysteem ziet er behoorlijk uit, maar hun scans staan allemaal op automatisch. De dmx dipswitches van de scans staan allemaal op 0 maar zijn netjes gelinkt met een basic controller van een onbekend merk, maar het lijkt identiek te zijn dan deze:
    www.forums.licht-geluid.nl/forums/licht-forum/1495-botex-dc1216-dmx.html

De scans zelf zijn van het merk huper (met u umlaut) maar ik kan geen enkel soortgelijk product vinden om zo de manual te kunnen opsnorren.

Ik heb de handleiding gedownload maar het maakt me niet zo veel wijzer. Is er ergens iets van een 'DMX programming for dummies' te vinden op het net?

Zijn alle dipswitches van scanners hetzelfde? Ik heb beschikking over 8 scanners in de club, 4 aan elke kant, hoe zouden jullie deze dipswitchen?

Ik heb zero ervaring met het programmeren van deze dingen, maar zou het toch willen proberen.

Alle hulp is welkom!

Thanks
    Kajje
  • SjoerdOptLand
    • Jul 2003
    • 261

Qua types kan ik je niet uit ervaring helpen. Meestal is het eerste kanaal iets van de gebruiksmodus (shutter/strobo) en ergens daarna een pan en een tilt (evt. 16 bit, dus twee kanalen). Verder heb je nog gobo's, prisma's en kleurenwiel(en): of één wiel, of CMYK.

In het algemeen: systematisch, rustig en stapsgewijs puzzelen en opschrijven wat je waarneemt. Dus: eerst uitvinden wat het eerste kanaal is waarop de scan lijkt te reageren, lijstje van modi maken. Vervolgens pan en tilt vinden, gobo's etc.

Daarnaast is er nog de adressering: soms stel je met DIPswitches het basisadres in (binair, dus 1 2 4 8 16 etc, zodat je alle addressen kunt "maken"). Soms gaat dit in stappen van x kanalen (waarbij x het aantal kanalen is, dat de scan inneemt. Ook hier: systematisch werken, dus kijken of je het eerste kanaal één of bijvoorbeeld 8 kanalen kunt opschuiven.

Succes met puzzelen!
    Sjoerd

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3148

DMX programmeren voor Dummies is vrij lastig. Het programmeren zelf doe je namelijk op een tafel en geen enkele tafel is identiek. Dikke kans dat er in een discotheek een niet hele ingewikkelde stuurtafel staat, die kun je best (leren) bedienen met de handleiding ernaast. Om de scans te laten reageren, zie de opmerkingen hierboven over het adresseren en de kanalen uitvogelen van de scans.

Comment

• Elmo
        • Jun 2006
        • 208

misschien kan je een foto van de scans plaatsen hier,
        dan is er vast wel iemand die ze kent. Of je verder kan helpen,
        aangezien er verschillende manieren zijn om de adressen in te stellen.

Het is waarschijnlijk simpel en we kunnen je helpen, mits je zelf ook een beetje
        mee werkt

succes met foto's maken

Comment

• kjans
          • Apr 2007
          • 4

Bedankt voor de reacties!

De situatie is er ietwat op veranderd.

Wat heb ik uitgevonden:
          de scans zijn 8 kanaals, en hebben blijkbaar geen terminators nodig.

Alle scans lijken mooi te reageren als alle dipswitches op 0 staan. Ze gaan in een soort van testprogramma - beter ongecontrolleerd licht maken dan helemaal niks.

'k Heb ondertussen uitgevonden hoe je de controller programmeerd, en dit zou dus het einde van het probleem moeten zijn.

Hoewel (ook: however, echter, helaas, sh**, z**d)...

Enkele scans blijken geen zin te hebben om te reageren.
          Kabelprobleem?
          Alle scans naar beneden gehaald om rechtstreeks op de controller aan te sluiten. Blijkt mooi te werken, heb ondertussen 8 mooie settings uitgevonden (1,5,1-5,1-56 enz) en die komen mooi uit met de 8 fixture knoppen die op de controller staan. Problem solved!

echter...

Die enkele scans baren me zorgen. Ze blijken wel te reageren op het signaal (als ik de controller aan en afzet geven ze ietwat reactie), en ze lopen mooi op automatische piloot, maar als ik zre op bv channel 1 zet doen ze heel raar: ze reageren niet op signaal, maar ze doen zeer vreemd, spiegel loopt van links naar rechts (smooth, maar ongecontroleerd) en er komt af en toe een witte lichtflits uit, soms langer, soms korter)

Wat kan hier de reden van zijn?

Bedankt voor eventuele reacties.

Comment

• FUTereLIGHT
            • May 2006
            • 33

Wat een oplossing kan zijn is een DMX-terminator op het einde van de serie te zetten, grote kans dat het probleem is opgelost.
            Als je geen DMX terminator hebt kun je deze ook heel makkelijk zelf maken.
            Je soldeerd een 120 Ohm (0.25Watt) weerstand op pool 2 en 3 van een "male" XLR stekker en klaar is kees.
            Ik hoop dat je hier nog wat aan hebt.
            Ik ben FUTereLIGHT en ik werk met Futurelight

Comment

• axs
              Moderator
              • Jun 2002
              • 2687

Lijtk me eerder dat dat andere op een master-slave config of AUDIO mode staan ipv een reël adres...
              Dipswitches checken dus
              If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

Working...