Speaker verhogen met lege kast

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Annwn
    • Apr 2006
    • 91

Speaker verhogen met lege kast

Beste medeforummers,

Ik wil graag mijn full range toppen hoger op mn baskasten kunnen plaatsen.
    Ik zit te denken om hiervoor een vierkant doosje te timmeren.

Aangezien dit kastje hol is, zijn er dingen waar ik op moet letten ivm met meetrillen of resoneren van het getimmerde kastje?
    Maakt het materiaal nog uit?

Andere tips?

groetjes
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

maak van dat kastje krek hetzelfde kastje als je baskasten, alleen zonder woofer dan. zo zie je het van voor niet en als je ooit weer wat centen hebt kun je er nog altijd woofers in duwen en ben je weer vertrokken....

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• gertgeluid
      • Dec 2006
      • 520

Lege kabelkisten werken ook goed. En sta je op een sjieke bruiloft, dan knoop je er even een doekje omheen

Als je tussen de 6 "vlakken" van een kubus (de doos) dwarsbalken kunt lijmen+schroeven, gaat het al behoorlijk goed. Zeker als je die drie balkjes in het kruispunt ook nog aan elkaar vast maakt.

Om het dan ook nog vol te stoppen met dempingsmateriaal, lijkt me een beetje veel van het goede.

Maar heb je serieus geen geschikte kisten die je toevallig toch bij je hebt? Anders moet je weer extra kubieke meters in je wagen gooien... Of maak ze zo dat je er nog spotjes of kabels of cannen rookvloeistof of andere-losse-meuk-die-altijd-mee-gaat of...

Comment

• jens
        • Aug 2004
        • 1067

tja moet je ze wel toevallig op die hoogte willen hebben

ik heb hetzelfde probleem gehad...

2 x baskast op elkaar 130 cm en ik wou me top op 170 hebben

2 flightcases ertussen waar ik me kabels inprop hebben dat probleem opgelost nadeel...je moet eerst de hele set hebben staan voordat je ze er tussen ken gooien, voordeel je sleept geen extra troep mee
        spanbandje om je set en de ramen van de zaal zullen eerder gaan trillen dan jouw kistje

wat een boel mensen ook doen is een houten kast maken hetzelfde formaat als je baskast maar dan de hoogte die je wil hebben

materiaal...gewoon multiplex of berkenplex 15/18mm....dat ken tenminste wat hebben en weegt ook niet al te veel, iig geen spaanplaat of mdf (ook deze kan je aan de achterkant openlaten om kabels in te stoppen of iets)

ach jah 2 melkkratjes en een zwart kleedje heeft bij mij ook wel eens voldaan

succes

ps: gert je was me net effe voor

Comment

• Upgrading your system
          • May 2003
          • 1684

Ander idee,

(ik heb geen idee wat voor toppen/subs je hebt, dus weet niet op het kan)

Als je nou per set 2 speakerstatief flensen neemt, je boort een gat in de bovenkant van je sub, onderkant top(voor zover niet aanwezig) stukje tussenstang ertussen.. en klaar.
          beter dan loze ruimte meeslepen en handig omdat je altijd je top fullrange op statief kan gebruiken.

en klaar is klara
          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Timothy
            • Aug 2005
            • 175

Zat ik ook aan te denken: zo'n speakeradaptor van 35 mm kost niet echt zoveel, dacht 8-10 EUR of zo.
            Daarna een tussenstatiefje ertussen en het voordeel dat je hebt is:
            Je kan daarna je speakers op gewone statieven plaatsen als fullrange kasten (cfr. Upgrading...)
            Je kan met een tussenstatief de hoogte van je topkast nog aanpassen naargelang het noodzakelijk moet zijn op locatie. Dit lukt niet meer met een vaste bak.

Kostprijs:

4 X speakeradaptor à 10 EUR = 40 EUR ongeveer
            2 X tussenstatief à 15 EUR = 30 EUR
            Totaal ongeveer 70 EUR.

Daarnaast vind ik het idee van Ronny ook wel iets hebben. Maar dan moet je wel al weten of je op termijn wil uitbreiden. Dan kun je inderdaad nu al de baskisten maken, die er nu al tussenplaatsen en op termijn er speakers instoppen en dan als extra baskasten laten functioneren.

Bekijk het eens wat je toekomstplannen zijn...

Greetz,
            Tim
            Last edited by Timothy; 14-02-07, 12:25.

Comment

• bas_geluid
              • Mar 2001
              • 56

Ik werk ook met een verstelbaar paaltje tussen mijn speakers. Werkt prima.

Alleen gebruik ik een stuk driehoek truss van 0,5 meter zodat het er wat vetter uitziet.

De speaker steunt als het ware op de truss en het paaltje zorgt ervoor dat de speaker er niet af kan schuiven.

tevens ben je van het probleem af dat je je speaker eerst 10 cm recht omhoog moet tillen voordat deze van het paaltje af kan. Dat vind ik ook groot voordeel.

Ik heb een linkje met een voorbeeldje toegevoegd hopelijk wordt het dan een beetje duidelijk.

Groeten Bas Geluid

There are only 10 types of people in the world:
              Those who understand binary and those who don't

Comment

• sjoerd
                • Apr 2004
                • 341

een paaltje is een handige oplossing maar werkt natuurlijk niet met grotere speakers. zelf gebruiken we dan ook een 4tal kubussen gemaakt van 9mm multiplex en dan zwart gestoffeerd. toppen staan dan op de juiste hoogte alleen je sleept wel een heleboel lucht mee.... dus dan zit de wagen zo vol, da's echt het nadeel. ik zit momenteel na te denken om er een inklapbaar frame voor te maken. dat scheelt heel veel ruimte, maar het moet wel heel stabiel staan.

Comment

• DJ nn
                  • Jun 2006
                  • 489

of van je kubus iets maken dat je kan opklappen...
                  dus met scharnieren en een slotje erop.
                  dan heb je niet zoveel plaatsverspilling in je wagen

grtzzz DJ nn

(PS zie net dat sjoerd me voor was)
                  ... the sound of silence...

Comment

• Annwn
                    • Apr 2006
                    • 91

Bedankt voor de tips

Comment

• Timothy
                      • Aug 2005
                      • 175

Als je dan toch met bakken wil werken, zorg dan dat ze aan één kant open kunnen en gebruik ze als kabelbakken: 2 vliegen in één klap:
                      En bakken om de juiste hoogte van de speakers te krijgen, èn geen lucht meeslepen, maar gevulde bakken dan. (zorg dat de opening aan de achterkant zit, kan je altijd je kabels wegsteken terwijl je boxen er reeds op staan...
                      Is zo maar een ideetje hoor!

Comment

• SPS
                        • Mar 2004
                        • 1662

Originally posted by bas_geluid
                        Ik werk ook met een verstelbaar paaltje tussen mijn speakers. Werkt prima.

Alleen gebruik ik een stuk driehoek truss van 0,5 meter zodat het er wat vetter uitziet.

De speaker steunt als het ware op de truss en het paaltje zorgt ervoor dat de speaker er niet af kan schuiven.

tevens ben je van het probleem af dat je je speaker eerst 10 cm recht omhoog moet tillen voordat deze van het paaltje af kan. Dat vind ik ook groot voordeel.

Ik heb een linkje met een voorbeeldje toegevoegd hopelijk wordt het dan een beetje duidelijk.

http://home.hccnet.nl/c.pulles/image...0maart%202.jpg

Ziet er tof uit hoor! Prima idee!
                        Paul
                        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

Working...