Hoop beginners vragen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Peterrr
    • Nov 2006
    • 3

Hoop beginners vragen

Hallo ik heb een paar echte beginners vragen,

Vraag 1 :

Als ik een bar koop met 16pin connector is het dan mogelijk om dan via de 2e connector nog een bar op aantesluiten?

Vraag 2 :

Hoeveel barren met parren kan ik op een dimmerpack aansluiten?
    En wat een een goed dimmerpack @ licht.nl ?

Vraag 3:

Zo als jullie misschien wel zien ben ik een echte beginger.
    Wat is een goed paneeltje om licht mee aan te sturen?
    Ik ben zelf van plan om een dimmerpack te kopen met wat barren met parren er op maar ook scans... ( martin )
    Is dat allemaal mogelijk om dat op één paneel aan te sluiten? Zoja hoe?

Vraag 4:

Is het ook mogelijk om Stroboscopen door te lusen ?

Alvast bedankt!,
    Peter.
    Last edited by Peterrr; 24-11-06, 18:06.
  • stekelvarke
    • Dec 2004
    • 1062

Originally posted by Peterrr
    Hallo ik heb een paar echte beginners vragen,

Vraag 1 :

Als ik een bar koop met 16pin connector is het dan mogelijk om dan via de 2e connector nog een bar op aantesluiten?
    ja dit kan,
    Met een 16 polige connector kan je 8 kanalen aansturen.
    hiermee kan je dan de volgende dingen doen:

je kan op je 4-bar ook een 5e,6e,7e en 8e stopcontact voorzien en hierop kan je dan vaste spanning (gewoon 230V) zetten. Uiteraard moet je dan wel in je dimmerrack vaste spanning patchen of vanuit de stroomvoorziening van je dimmerrack dit (juist)aansluiten.
    Hiermee kan je dan andere dingen die in je truss hangen van stroom voorzien (bv je scans). Zo moet je geen extra voeding meer trekken.

Ook kan je een extra 16 polige connector op je 4-bar voorzien. Deze kan je dan zo bedraden zodat je hierop een 2e 4-bar kan aansluiten(je hebt toch nog 4 kanalen over). Zo kan je de 4-bar doorlussen, dus dan heb je slechts 1 multikabel richting truss nodig per 2 4-barren (anders heb je er 1 per 4-bar nodig).

Je kan ook een andere extra 16 polige connector voorzien op je 4-bar en deze zo bedraden zodat je hierop een extra 4-bar parallel kan zetten. Dit kan een oplossing zijn als je niet wil of kan patchen. Indien je dit toepast heb je wel 2 parren per kanaal staan (dus deze gaan tesamen aan/uit).
    Dus hierbij moet je nagaan dat de draaddoorsnede van de multikabel dik genoeg is om de stroom aan te kunnen.

Vraag 2 :

Hoeveel barren met parren kan ik op een dimmerpack aansluiten?
    En wat een een goed dimmerpack @ licht.nl ?
    Dit hangt van je dimpack/rack af.
    er zijn een aantal beperkingen:
    - multikabel aansluitingen(als je er geen connectoren meer over zijn kan je natuurlijk niets meer aansluiten)
    - stroom: een dimmer kan slechts een bepaalde stroom(vermogen) dimmen per kanaal (vb. 10A) en heeft een maximaale stroom begrenzing voor heel de dimmer(dus alle kanalen tesamen) (vb. 32A)

goede dimmers, je hebt MA lighting/Avolite/... dimmers en showtec/JB/... dimmers. Aan de prijzen zal je wellicht kunnen afleiden welke de beste zijn. Maar voor het geld heeft bv Showtec goede dimmers.
    Welk soort dimmerpack je wil hangt af van de toepassing en budget.

Vraag 3:

Zo als jullie misschien wel zien ben ik een echte beginger.
    Wat is een goed paneeltje om licht mee aan te sturen?
    Ik ben zelf van plan om een dimmerpack te kopen met wat barren met parren er op maar ook scans... ( martin )
    Is dat allemaal mogelijk om dat op één paneel aan te sluiten? Zoja hoe?
    Dan zal je sowiso een DMX sturing (dus ook DMX dimmers) moeten nemen.
    Wat je op een sturing kan aansluiten(en makkelijk bedienen) is volledig van de sturing afhankelijk.

Hoe je DMX aansluit is zeker ergens op het forum te vinden.

Vraag 4:

Is het ook mogelijk om Stroboscopen door te lusen ?
    Als dit DMX stroboscopen zijn kunnen deze gewoon in de DMX kring worden opgenomen. Wel is het soms handig om sommige DMX stroboscopen achter een splitter te hangen(dus scans, dimmers, ... en stroboscopen scheiden)aangezien er stroboscopen zijn die een vervuiling op het DMX net kunnen veroorzaken.

Analoog gestuurde stroboscopen kunnen soms ook doorgelust worden, maar dit is afhangkelijk van de stroboscoop.
    Last edited by stekelvarke; 24-11-06, 19:00.
    exit night into LIGHT

Comment

• Peterrr
      • Nov 2006
      • 3

Originally posted by stekelvarke
      ja dit kan,

Dit hangt van je dimpack/rack af.
      er zijn een aantal beperkingen:
      - multikabel aansluitingen(als je er geen connectoren meer over zijn kan je natuurlijk niets meer aansluiten)
      - stroom: een dimmer kan slechts een bepaalde stroom(vermogen) dimmen per kanaal (vb. 10A) en heeft een maximaale stroom begrenzing voor heel de dimmer(dus alle kanalen tesamen) (vb. 32A)

goede dimmers, je hebt MA lighting/Avolite/... dimmers en showtec/JB/... dimmers. Aan de prijzen zal je wellicht kunnen afleiden welke de beste zijn. Maar voor het geld heeft bv Showtec goede dimmers.
      Welk soort dimmerpack je wil hangt af van de toepassing en budget..
      Hoi,
      Heel erg bedankt voor je antwoord!
      Maar ik kan enkel het merk showtec ( en botex ) vinden op licht.nl andere merken van dimmerpacks niet ( niet op deze site iig ) is showtec een beetje goed spul ? is het geen budget zooi ? net zoals skytec?

Groeten,
      Peter

Comment

• DJ nn
        • Jun 2006
        • 489

showtec is uiteindelijk budget (al is er nog goedkoper)
        maar het is perfect bruikbaar, en duurdere tafels zijn ofwel moeilijker ofwel net hetzelfde (de originele van de kopies dus)

dus als je niet professioneel bezig bent zal het wel voldoen aan jou eisen denk ik.

grtzz DJ nn
        ... the sound of silence...

Comment

• sfvb
          • May 2006
          • 86

waarvoor wil je het gebruiken? voor drive in kan je namelijk beter T-4 bars nemen ipv dimmerpacks en hartings bars.

Comment

• Peterrr
            • Nov 2006
            • 3

Originally posted by DJ nn
            showtec is uiteindelijk budget (al is er nog goedkoper)
            maar het is perfect bruikbaar, en duurdere tafels zijn ofwel moeilijker ofwel net hetzelfde (de originele van de kopies dus)

dus als je niet professioneel bezig bent zal het wel voldoen aan jou eisen denk ik.

grtzz DJ nn
            Hmmm denk niet dat ik voo showtec ga..

Originally posted by sfvb
            waarvoor wil je het gebruiken? voor drive in kan je namelijk beter T-4 bars nemen ipv dimmerpacks en hartings bars.
            Nee T is niks voor mij , ik wil uiteindelijk 4 keer een four bar hebben die ik aan een truss kan hangen

Heeft iemand ervaring met de dimmerpacks van Botex ?
            Ik ken het hele merk niet, is het een beetje goed?

Groeten,
            Peter

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3148

Misschien is het voor ons handig voor het meedenken, als je eerst uitgebreid beschrijft wat je wilt gaan doen met de spullen en wat je budget is. Je geeft zelf aan dat je liever geen budgetmerken aanschaft, maar als je voor 2000 euro klaar wilt zijn, is dat het enige wat je je kan veroorloven.

Misschien moet je eerst uitgebreid wat dingen uitproberen voordat je een definitieve keuze maakt. Je geeft zelf aan dat je een beginner bent, dus je weet nog niet goed wat je wilt. DMX-bars hebben zowel voor- als nadelen ten opzichte van normale T-bars met harting en externe dimmerpacks. Je gaat nu wel erg af op je angst voor budgetspullen en gaat daarmee blind af op wat hier wordt verteld. Bedenk goed dat er hier ook mensen posten die zich groter en wijzer voordoen dan dat ze daadwerkelijk zijn.

Comment

• All-round Sound
                • Feb 2006
                • 289

Hallo Peter,

Jurjen zij het al
                er zijn mensen die zich groter voordoen dan in werkelijkheid zijn

echter
                ik gebruik zelf gewoon de showtec spullen
                de dmx T-bars
                losse dmx schakel kastjes
                dit i.v.m. prijs en levensduur
                ik kan wel heel mooi en duur spul nemen maar dat beschadigd toch ook
                p.s.
                showtec , JB en botex is nagenoeg het zelfde

de fourbar zoals jij ze wil gaan gebruiken
                ik zou een losse t bar met dmx dimmer nemen
                met 2 G haken dan kan je hem in truss en op statief gebruiken
                1 x 230 V voeding
                1 x signaal
                en een stuurtafeltje
                dan ben je eigenlijk al klaar
                het signaal lus je makkelijk door
                voor de voeding heb je met 4 t barren eigenlijk al 2 groepjes nodig [ uitgaande van 300W lampen

m.v.g.
                Luke
                ===============================
                sub moet je voelen

Comment

• hugovanmeijeren
                  • Oct 2004
                  • 1436

Tja, heb hier ook wel een aantal van die Showtec Multidimm bakjes liggen, maar ben wel blij dat als ik een aantal 4 barren op 5 meter hoogte in een truss heb hangen, dat ik vanaf de grond nog bij mijn dimmers kan...

Scheelt een hoop gedoe met kanalen wijzigen, maar ook als er bijv. een zekering uit knalt.

Voor beide is wat te zeggen, maar ik zweer toch wel bij losse dimmers.

Groeten Hugo
                  Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

Working...