eq's enzo

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Drive inn tnt
    • Sep 2003
    • 1082

eq's enzo

Beste medeforummers.

Ik ben sinds kort actief in een kerk om het geluid te regelen tijdens de dienst. Het is (naar mijn mening) nogal een chaotische setup.
    Er staan 2 spirit folio sx mengtafeltjes, die allebij appart een geluids instalatie bedienen. De ene tafel is voor de band en de andere voor de spraak. De ene instalatie bestaat uit een stuk of 20 kleine monitoren door de kerk. De andere uit 3 PA speakers.
    We hebben een podium met wisselende artiesten. Standaart hebben we gitaar, drums, piano en viool. En ook nog 3 zangers.
    Daarnaast hebben we een soort lessenaar voor korte mededelingen en wat losse draadloze zenders.
    Nu hebben we in een hoekje nog een rackje staan met 2x dubbele dbx EQ, een behringer compressor en een LEM effect.
    Hoe kunnen wij deze het best gebruiken?
    We komen oa door opname en de rommelige indeling auxen tekort. Er zitten op deze mengpanele maar 2 auxjes geloof ik.
    Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3148

Ik weet niet wat voor zaal de kerk heeft (is het een moderne doos, of is het meer een grote oude kathedraal?), maar al snel heb je in zulke grote ruimten geen effecten nodig. In ieder geval geen reverb of iets dergelijks.

Met 2 auxen moet je zeker heel veel consessies maken, over wat je eraan wilt hangen. Je zegt dat er een bandje speelt, die willen waarschijnlijk heel graag monitoring. Kijk of de gitarist zn versterker (indien electrisch) zo wil plaatsen, dat die ook het podium voldoende vult, het drumstel zal uit zichzelf al wel lekker hard gaan. Dan kun je dus nog viool+vocals een monitor geven en de piano+een vocal. Lekker experimenteren met de podiumindeling ook.

Met de DBX-EQ's lekker de rampenfrequenties wegdrukken, want in een kerk heb je daar zeker last van. Plaats maar een mic op het podium, als er verder niemand is, en ga dan de fluiters zoeken. Daarnaast gebruik je de EQ uiteraard om je totale mix gewoon goed door je systeem te laten klinken.

Om alles zo duidelijk mogelijk te maken: let heel goed op de helderheid. Liever wat meer hoog in verhouding tot laag/mid voor de spraakverstaanbaarheid.

Comment

• Drive inn tnt
      • Sep 2003
      • 1082

Het is een combinatie tussen oud en nieuw. De kerk heeft de vorm van een oude kathedraal, alleen dan helemaal nieuw. Op de vloeren ligt vloerbedekking. Het is dus geen groot galm hok.
      Er is al monitoring aanwezig. En dit fluit eigenlijk nooit.
      Even tussendoor, de eq's en effect en compressor zitten dus niet aangesloten.
      Hoe zal ik deze in het totaal plaatje erbij zetten?
      Vooral met het oog op de 2 mengtafels.
      Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

Ik denk niet dat de vraag direct al moet zijn; Ik heb apparatuur, hoe sluit ik het aan?

Wat is er precies verkeerd aan hoe het nu aangesloten is?

Het idee van een spraaksysteem met daarnaast een muzieksysteem is zo slecht nog niet. Zeker niet als er verschillende gebruikersgroepen zijn, wellicht ook zonder technische kennis. Het spraaksysteem zal plug&play zijn met een goede spraakverstaanbaarheid door de hele zaal. een goedwerkend systeem dat door iedereen te bedienen valt.

Tenzij de spraakverstaanbaarheid niet goed zou ik hier niets aan doen. If it aint broke, don't fix it!

Als de monitors niet rondzingen en iedereen is tevreden met wat hij/zij hoort, wat is daar dan het probleem?

Je zegt dat de setup chaotisch is, uit je beschrijving kan ik dat echter niet opmaken, alleen maar dat de drang er is om het anders te doen. Maar denk goed na voordat je dat gaat doen. Denk over de gevolgen en of die te rijmen zijn met wat je wilt bereiken. Verder wil je meer auxen vrijmaken? voor monitormixen neem ik aan? Fx zou ik nog even geen prioriteit geven. Je kunt kijken of je de opnames ook via subgroepen kunt doen of dat er iets van andere extra bussen op de tafel zitten. Zo kun je auxen vrij maken
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Drive inn tnt
          • Sep 2003
          • 1082

Mij gaat het erom hoe ik de EQ's en de effecten bak er tussen kan prikken.
          Even voor de duidelijk heid, deze zijn niet aangesloten en staan los in een kast.
          Vette boksuh meneer

Comment

Working...