Schakelaar sneeuwmachine ombouwen naar rookmachine

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RNA
    • Nov 2006
    • 6

Schakelaar sneeuwmachine ombouwen naar rookmachine

Ik heb een Showtec clubfogger gevonden tussen de troep, alleen zonder afstandbediening.. deze is waarschijnlijk kwijtgeraakt. Nu heb ik een controller gevonden met een eurostekker (hij past in de rookmachine.. maar het is een simpele aan/uit schakelaar die oorspronkelijk van een sneeuwmachine komt! )
    Als ik em aanschakel nadat ik de rookmachine heb laten opwarmen gebeurd er niks (heel af en toe spuit ie zachtjes.. 1 op de 10 keer) Nu vraag ik me af of het mogelijk is om die stekker na wat ombouw-werk te gebruiken om de rookmachine te laten spuiten. Het lijkt mij mogelijk.
    Iemand die mij hierbij kan helpen?
    Heb ook gelijk wat foto's gemaakt.

De rookmachine:
    http://img102.imageshack.us/img102/4909/spa0560lm4.jpg

Achterkant van de rookmachine (met ingang voor de stekker links-boven in beetje onduidelijk)
    http://img388.imageshack.us/img388/6954/spa0559zh8.jpg

De schakelaar die ik wil gebruiken:
    http://img388.imageshack.us/img388/7914/spa0556jn5.jpg

De binnenkant van de schakelaar:
    http://img248.imageshack.us/img248/5894/spa0555ls7.jpg

De stekker van de schakelaar (die precies in de rookmachine past):
    http://img490.imageshack.us/img490/6370/spa0558kc4.jpg

wie o wie kan me helpen?
  • DJ nn
    • Jun 2006
    • 489

als je weet welke contacten moeten gesloten worden bij de fogger dan is het opgelost ...
    de stekker is een gewone "amerikaanse" (CEE ? of hoe noemt ie ?) stekker, dus die is niet moeilijk te vinden om zelf iets mee te gaan bouwen.

je kan ofwel de schematjes zoeken ofwel wat gaan testen

(warsch de 2 contacten op dezelfde hoogte met elkaar doorverbinden geeft rook)

grtzz DJ nn
    ... the sound of silence...

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3148

Ik heb wel de rookmachine voor handen, maar helaas de controller ergens heel diep weggestopt liggen. Kan helaas dus niet de remote voor je doormeten hoe alles is aangesloten. Ik weet wel dat de remote de 3 polen allemaal gebruikt, want boven de schakelaar zit ook nog een lampje, dat gaat branden als 'ie voldoende is opgewarmd om te roken.

Misschien de rookmachine aanzetten en meten tussen de polen wat het potentiaalverschil is, later (als ie opgewarmd is, kan soms even duren in het begin) nog een keer meten en kijken wat de verschillen zijn. Lampje is vrij simpel, dus zal slechts een klein potentiaalverschil krijgen. Tussen de polen om de machine te laten roken zal een veel groter potentiaal verschil komen te staan. Al moet ik erbij zeggen dat dit meer logisch nadenken (gissen) is, dan zeker weten.

Comment

• 4uss
        • Aug 2005
        • 578

Het lijkt dezelfde rookmachine als de Antari F80, en American DJ-kopieën, alleen zie ik hier een aansluiting die net iets anders is dan normaal, want normaal is hij vierkant, dus geen standaard CEE. Denk wel dat deze het zelfde is qua pin layout. Ik weet dat één pin de 0 is, 1 pin om te schakelen, en 1 pin om t lampje te laten branden bij opwarmen (je wilt het niet weten, maar er gaat 220V door het lampje, en zonder die 220V gaat je machine ook niet opwarmen...) Ik weet alleen niet meer wat wat precies is, en heb em hier ook niet eventjes liggen.

Comment

• axs
          Moderator
          • Jun 2002
          • 2687

Even ter verduidelijking...

deze aansluiting noemt IEC en niet CEE

Maar de juiste verklaring... iemand???
          Ik veronderstel dat het te maken heeft met de plaatsing van de pennen.
          If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• LJKEVIN
            • Dec 2005
            • 426

Tjah, waarom zoveel moeite doen terwijl een nieuwe controller volgens mij nog geen 15 euro mag/kan kosten?

(denk ik dan)

of is er een speciale reden waarom je deze afstandbediening wil gebruiken?
            Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

Rookdoos zelf even openschroeven en kijken waar de draden naar toe lopen... Moet toch niet zo moeilijk zijn?

Groeten Hugo
              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• RNA
                • Nov 2006
                • 6

Originally posted by LJKEVIN
                Tjah, waarom zoveel moeite doen terwijl een nieuwe controller volgens mij nog geen 15 euro mag/kan kosten?

(denk ik dan)

of is er een speciale reden waarom je deze afstandbediening wil gebruiken?
                De reden is dat deze rookmachine nieuw slechts zo'n 50 euro kost, en een bijbehorende controller ook rond die prijs.. (laten we zeggen 30 euro) ligt.. Aangezien ik nu al een nieuwe rookmachine heb en deze eigelijk overbodig is heb ik geen zin om er nog meer dan 5 á 10 euro aan te besteden. Daarom wil ik nu zelf een controller maken (en dat kan onder de 10 euro.. ik heb alle onderdelen in principe) en dan kan ik altijd nog kijken wat ik er mee doe.. misschien erbij hangen in de truss als wat extra effect.. who knows..

Ik zal em straks eens openschroeven.. even voor de duidelijkheid, op de controller die ik nu heb (en waar ik em dus op wil laten werken) zit GEEN lampje! Ik weet niet of dit uitmaakt? kan e.v.t zelf wel iets fabriceren maar dat kan ik moeilijk in de controller inbouwen..
                eerst maar is werkende krijgen, dan kan ik altijd nog kijken of ik een lampje erbij doe...

Zou wel makkelijk zijn als iemand een schema had ofzoiets...

[edit]
                Waarom staat deze tussen de newbie/starters vragen? Dan stel ik me meer iets voor van.. hoe zet ik me rookmachine aan of welke rookmachine raad je aan voor op me kamertje.. maar zoiets lijkt me niet echt iets voor mensen die nog nooit met lichteffecten/rookmachine's gewerkt hebben..
                maar ok.. het zal aan mij liggen
                [/edit]
                Last edited by RNA; 21-11-06, 11:55.

Comment

• RNA
                  • Nov 2006
                  • 6

Heb em even opgengemaakt...
                  - Rood-bruine draad loopt naar het pompje
                  - De bruine draad loopt naar de spanning (waar die samen valt met nog wat draden.. allemaal weggewerkt is niet te zien)
                  - Dan hebben wenog de blauwe draad.. die valt samen met nog allemaal andere draden.. dit is ook weggewerkt en is niet te zien..

Roodbruin is dus om te spuiten, Bruin is de spanning.. en dan zal de blauwe voor het lampje zijn...

Maar hoe sluit je dit aan? Ik heb in de controller geen lampje en maar 2 aansluit punten (Aan en Uit )

Foto's:

Het geheel opengedraaid:

De drie draadjes vanuit de stekker (op de voorgrond zie je het blauwe draadje in een sok komen met nog 3 andere draden.. weet dus niet wat er precies gebeurd):

We take a look at all the options that are out there and let you know which one is best for you.

Comment

• Joost van Ens
                    • Jan 2001
                    • 628

Gezien het feit dat we hier wel over 220V spreken en zo vanaf de foto's te zien de schakeling niet eentje is waar je een bovennatuurlijke opleiding voor moet hebben. (gewoon logisch denken en schematje tekenen zou voldoende moeten zijn) Denk ik dat de ts deze modificatie beter uit zijn hoofd kan laten of anders door iemand met meer inzicht in de materie uit moet laten voeren.

Joost

Comment

• RNA
                      • Nov 2006
                      • 6

Originally posted by Joost van Ens
                      Gezien het feit dat we hier wel over 220V spreken en zo vanaf de foto's te zien de schakeling niet eentje is waar je een bovennatuurlijke opleiding voor moet hebben. (gewoon logisch denken en schematje tekenen zou voldoende moeten zijn) Denk ik dat de ts deze modificatie beter uit zijn hoofd kan laten of anders door iemand met meer inzicht in de materie uit moet laten voeren.

Joost
                      Blabla..
                      zo simpel is hij niet.. het is niet van de 2 goede draadjes vinden en hop het werkt..
                      Alles doorgemeten(toen hij warm was), de stroom loopt goed door. Welke draadjes ik nu ook aan elkaar aansluit er gebeurd helemaal niks (Of er ontstaat kortsluiting en de stop zal doorslaan.. doh)

Ik weet dus niet of nou me pompje kapot is, of dat het misschien iets te maken heeft met het lampje wat in een normale afstandsbediening zit (heb een keer iets gelezen dat dit ook van invloed was op één of andere manier.. iets met voltages.. weet niet meer precies)

Comment

• RNA
                        • Nov 2006
                        • 6

is al gefixt!
                        Er zit een schakelaartje in de rookmachine die schakelt als hij op temperatuur is (en zorgt er dus voor dat het lampje minder fel gaat branden zodat je weet dat je kan spuiten).. je kan dus normaal NIET spuiten met een 2-weg schakelaar (die ik dus heb) omdat het lampje er niet 'tussen' zit.
                        Maar na wat puzzelen is het gelukt, je weet niet precies wanneer je kan spuiten (je hebt immers geen 'verklikkertje' ) maar dat is gewoon een kwestie van proberen (Heb het wel voor elkaar gekregen dat ie niet gaat spuiten als hij niet warm genoeg is, zodat je niet al je vloeistof wegspuit .. en dus alleen spuit als ie warm genoeg is) Misschien vd week ff kijken voor een verklikkertje.. ben blij dat ie nog werkt!

Comment

• JeroenVDV
                          • Mar 2004
                          • 963

Dus nu spuit hij gloeiend hete vloeistof.

zucht.
                          Creating shows beyond Imagination

Comment

• RNA
                            • Nov 2006
                            • 6

Originally posted by JeroenVDV
                            Dus nu spuit hij gloeiend hete vloeistof.

zucht.

uuh nee?
                            Hij spuit nu alleen rook...
                            en als ie niet warm genoeg is spuit ie NIET
                            wat een bijdehandjes zeg hier.. :S

LEES FF AUB

Comment

• kokkie
                              • Nov 2003
                              • 1166

Originally posted by RNA
                              uuh nee?
                              Hij spuit nu alleen rook...
                              en als ie niet warm genoeg is spuit ie NIET
                              wat een bijdehandjes zeg hier.. :S

LEES FF AUB
                              Tjonge, 6 berichten en nu al een grote bek?
                              En erger nog, Joost tegenspreken?

Wat hij over jou rookmachine zei was de spijker op z'n kop. In dat geval ben jij het bijdehandje!

Maar toch welkom op dit forum. Ik hoop dat je in het vervolg de overige forumleden wat meer wil respecteren. Er loopt hier een hoop kennis rond en deze mensen zijn bereid die kennis te delen. Gebruik dat, misbruik het niet en beargumenteer dingen als je het er niet mee eens ben. Misschien wordt het dan wel wat.
                              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

Working...