Uitleg/Cursus DMX ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juba
    • May 2005
    • 6

Uitleg/Cursus DMX ?

Hallo allen,

Weet iemand of er op internet ergens een goede NL-talige uitleg of Cursus DMX te vinden is ?

Ik ben nog geheel leek op dit gebied. Hoewel ik een apparaten freak ben, en best goed met het geluid overweg kan vond ik dat bij de producten die ik heb aangeschaft maar een zeer summiere handleiding bij zat.

Het gaat hier om een Lightdesk Pro 136, 8 Led Parren en een Martin Mania EFX500.

Ik kom hier niet mee uit de voeten.
    Misschien heeft iemand zowiezo nog wat handige tips om een klein beginnetje te maken ?
    De Led parren heb ik al een dmx adres gegeven met de dipswitches en kan de parren (nog wel enigszins ongecontroleerd ) aansturen met het linker gedeelte van de pro 136 tafel. Programmeren is nog niet gelukt.

Dan krijg ik nog geen fatsoenlijk resultaat uit de Martin Mania EFX500...
    Ik weet niet hoe ik op de tafel een adres kan toewijzen. Ik neem aan dat ik het rechtergedeelte moet gebruiken om de Mania aan te sturen ?

Overigens, weet iemand of deze Mania in een soort Dim stand staat, er komt n.l. ook in de auto-trig mode maar zeer weinig licht uit. Ik weet dat er via dmx een intesity en een shutter bestuurd kan worden. Mij lijkt dat in de demo mode deze toch op volle sterkte zou moeten werken ?
    Wat ik er nu van zie geeft het lichtbolletje van mijn dochtertje nog meer licht...

Wie kan me op weg helpen?

Heb al wel een aantal uren op dit forum rondgestruind en de zoekfunctie gebruikt, maar kon helaas geen bruikbare informatie vinden.

Vr. groeten, Theo
  • Vervallen

Ik denk dat de beschrijving van de lichttafel voor een hoop duidelijkheid kan zorgen.

Een cursus DMX, wat had je daarbij voorgesteld, DMX is niet meer dan een protocol om verlichting bepaalde dingen te laten doen, zoals dimmen, kleurwisseling, bewegingen of een combinatie hiervan

Comment

• Juba
      • May 2005
      • 6

Hallo J.S.

Tja, de beschrijving van de tafel stelt niks voor, althans, ik word er geen wijs uit....

Is er ergens een goed overzicht van deze protocollen te vinden dan ?

Vr. groeten, Theo

Comment

• johan1988
        • May 2006
        • 40

DMX is eigenlijk niet meer dan een protocol zoals JS al zei... DMX (Digital MultipleX) - Wikipedia Misschien dat je daar wat mee kunt?

Maar korte uitleg:P je hebt dmx kanalen, elk kanaal bevat een bepaald functie, b.v. dimmer shutter color... In de handleiding van je mania kan je opzoeken wat het eerste kanaal is etc. Ook staat waarschijnlijk wel in de handleiding kort stukje over de dipswitch, met de dipswitch stel je het kanaal in waarbij het apparaat begint.

In de handleiding van de tafel kun je wel vinden hoe je onder een fader een bepaald dmx adres set..

Comment

• Vervallen

de SCX 500 heeft toch geen dipswitches, maar een display? Als dat zo is is het helemaal makkelijk instellen. In het menu ga je naar adress en dan enter en dan kun je met + / - de waarde aanpassen.

Hier kun je tevens ook de andere waardes aanpassen. Wellicht vindt je hier de reden waarom de lamp gedimt is. Gewoon even mee experimenteren. Aan het einde van het menu heb je ook zogeheten macro's simpele makkelijke programma's die ongeveer kunnen laten zien wat de scanner allemaal kan.

Succes

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

Voor muzikanten kun je beter eens de toetsenist erbij halen.
            de werking, aansluiten en begrippen bij DMX lijken enorm op die van MiDi.

master-DMXuit-kabel-dmx-in-apparaat-DMXuit-kabel-dmx-in-apparaat enz

en dan de devices op een kanaal zetten (adresseren) en vanaf de master aansturen.

Kijk wel uit dat je pe apparaat (net zoals bij multitimbraal-mode bij MiDi) meerdere DMX adressen gebruikt per lamp.

Je moet dus niet :
            lamp 1 nummer een geven
            lamp 2 nummer twee geven
            lamp 3 nummer drie geven
            lamp 4 nummer vier geven

Maar Bijvoorbeeld bij een showtech scanmaster:
            lamp 1 nummer 1 geven
            lamp 2 nummer 17 geven
            lamp 3 nummer 33 geven
            lamp 4 nummer 49 geven
            zodat je lampen op de eerste schuiven onder de deviceknoppen terecht komen. En niet overlappen.

DMX gaat als het ware van een soort "multitimbrale setting" uit en kent dus zowat nooit een kanaal per apparaat. (een PARlamp op een dimmerkanaal komt zelden voor toch )
            lekker belangrijk!

Comment

• Juba
              • May 2005
              • 6

Hallo allemaal,

Bedankt voor de tips. Ik ga er de komende week maar weer een avondje voor zitten en kijken of ik er mee verder kom.

Nogmaals bedankt, en groeten, Theo

Comment

• Robin.vd.Have
                • Nov 2005
                • 165

Allereerst moet je eens gaan kijken hoeveel adressen de apparaten hebben. Dit staat voor zowel de led parren en de Mania EFX gewoon in de manual.

Dan staat er in de manual van de de Mania ook een overzichtje van welke dmx kanalen welke functie besturen (bijv. ch 1 is dim, ch2 is gobo, enz.)
                Ch 1 is hierbij dus het adres wat je hebt geven. Bijvoorbeeld jij kies ch 21 voor je mania dan is CH 1 dim dus dmx kanaal 21.

Dan kun je op de Controller een fixture gaan aanmaken. Dit fixture begint dus op het kanaal dat jij hebt gekozen en heeft dan opvolgend een aantal bedienings kanalen.

Let op dat je dus niet een overlappend kanaal geeft aan een spot.

Voorbeeldje :
                Led parren 6 CH (showtech)
                Mania 7 CH (uit mn hoofd)

Led par 1 : 001
                Led par 2 : 007 <- steed 6 overslaan (6ch)
                Led par 3 : 013
                Led par 4 : 019
                Led par 5 : 025
                Led par 6 : 031
                Led par 7 : 037
                Led par 8 : 043
                Mania EFX : 049

Comment

Working...