Phantom op sampler (keyboards signaal)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusiQmaN
    • Sep 2006
    • 328

Phantom op sampler (keyboards signaal)

Goedendag, ik heb een Behringer UB1204 personal mixer voor mn monitoring etc. Nu wil ik er ook (condensator) mics op aansluiten.

Nu was mijn vraag, als ik deze aanzet, gaat deze dan alleen over de xlr aansluitingen of ook over de jack aansluitingen.

en als dit laatste het geval is, kan phantom power dan kwaad op een sampler jack (headphone) output?

En kan het phantom signaal kwaad op de niet condensator mics zoals de akg d112 bass mic?

En kan het kwaad als de phantom aanstaat, er nog een batterij in de mic zit?

Alvast bedankt.
    Last edited by MusiQmaN; 07-11-06, 10:17.
    Drummer en techniek freak.

FF gebruiksaanwijzing bij behringer.com downloaden en daarin staat dan op pagina 10 dat de phantoom alleen naar de XLR-bussen van de mono-kanalen wordt geschakeld. (volgende X iets meer moeite doen misschien.... )
    En op vraag 2, "meestal" is het niet slim om phantoom te schakelen op een koptelefoonaansluiting, niet doen dus, of DI/Trafo ertussen plaatsen....
    Dus, condensatormic's op de XLR-bussen aansluiten, 48 V erop schakelen.
    Sampler op de lijn-(jack) ingangen (bv 1 van de 2 stereo kanalen....)
    suc6,
    soepie
    Tja...

Comment

• MusiQmaN
      • Sep 2006
      • 328

Ja ik kon het niet vinden in de handleiding. Maargoed. en de stereo bus onder de xlr kirjgt dan geen fphantom? dat scheet weer wat plekken bij de lijn ingangen.

En de laatste 2 vragen?

Ben ik een nog gelukkiger man

Comment

• Karst
        • Nov 2005
        • 29

Het kan geen kwaad om phantoom op niet condensator microfoons te zetten. (zou een beetje lullig zijn als je je phantoom op je tafel alleen per 8 kanalen aan of uit kunt schakelen )

Weet niet welk type microfoon we over praten, maar denk dat die wel fool-proof zijn met betrekking tot phantoom + Batterijen. Maar ook hiervoor geld, download even een handleiding voor de betreffende microfoon.

Comment

• MusiQmaN
          • Sep 2006
          • 328

jah wou ik ook, alleen deze micrfoon is niks over te vinden op internt. (t merk is Kennet, mic tye ET2000

Nah we proberen het gewoon anders jammer dan.

Comment

• Gitarist 62
            • May 2006
            • 278

Simpel: phantoom komt ALLEEN op je xlr's Alles wat geen phantoom kan/mag hebben zet je dus op Jack. Dynamische mic's (d112) hebben geen last van phantoom. Voor de rest: gebruik svp de zoekfunctie. Hier is al meer over geschreven dan goed is..
            ~Clearsound~

Comment

• John Smits
              • Nov 2001
              • 111

Originally posted by MusiQmaN
              Ja ik kon het niet vinden in de handleiding. Maargoed. en de stereo bus onder de xlr kirjgt dan geen fphantom? dat scheet weer wat plekken bij de lijn ingangen.

En de laatste 2 vragen?

Ben ik een nog gelukkiger man
              Je noemt het wel een stereobus, maar het heeft niets met stereo te maken, ook al gaat er een "stereo" steker in. De ingang is symmetrisch en daarvoor heb je naast de afscherming nog twee signaaladers (in tegenfase). Vandaar dat je dus een driepolige ("stereo") aansluitbus nodig hebt. Wil je echt met een stereo signaal naar binnen, dan heb je twee monoingangen nodig en worden de panpots in de goede stand gezet (linksom en rechtsom). De aux/line inputs zijn wel stereo, ze gebruiken daarvoor twee ingangsbussen die met een fader geregeld worden. Ook deze ingangen zijn weer symmetrisch.

Wie heeft de a-ssymmetrische verbinding uitgevonden? Dat geeft altijd maar weer vragen.

John
              Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken

Comment

• MusiQmaN
                • Sep 2006
                • 328

ok dus er zitten onder iedere xlr aansluting 1 mono input (waar wel een stereo geluid op kan/zit) en apart nog 3 (afhankelijk van het type mengpaneel) aux/line in groepen?

(bij deze behringer gaat dat laatste trouwens ook met een draaiknop, links is meer linker input, rechts meer rechter input)

Comment

• DJ nn
                  • Jun 2006
                  • 489

phantom kan in principe nooit kwaad (tenzij storingen op geluid)
                  zoals gezegd staat enkel phantom op MONO-xlr's, dus als je een keyboard aansluit heb je al 2 mono xlr's nodig waar 1volledig links en & volledig rechts gepanned wordt (dus phantom wordt niet doorverbonden naar keyboard (mits juiste kabels)

altijd jacks gebruiken is natuurlijk het veiligste...

grtzz DJ nn
                  ... the sound of silence...

Comment

• MusiQmaN
                    • Sep 2006
                    • 328

? een xlr is toch altijd stereo?

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

....mono- en stereo-XLR, zullen we zulk soort termen maar meteen even het raam uitgooien? Een voor audio bestemde 3pins XLR draagt in de regel een kanaal gebalanceerd microfoon/lijnsignaal en evt ook fantoomspanning.

Daarnaast kun je er nog speakersignalen, digitale audio, RS232, voeding voor je littlelights, ASL communicatie etc etc doorheensturen dus vast ook wel 2 lijnsignalen.

Maar eerst genoemde signaal is toch wat je in de regel achter in een mixer stopt...

Datzelfde verhaal geldt eigenlijk voor jacks de meest bekende zijn de 1/4" TS (Tip/Sleeve)en de 1/4" TRS jacks (Tip/Ring/Sleeve), beter bekend als "monojack" en "stereojack" dit zijn de benaming die ik in het dagelijks leven het meest hoor.

Meeste collegaas weten gelukkig dat een "stereojack" in de regel gebruikt om een enkel (lees mono) kanaal gebalanceerde audio op lijnnivo te dragen. Een andere veel voorkomende toepassing is echter: een hoofdtelefoonaansluiting, oftewel 2 kanalen analoge ongebalanceerde audio op een nivo dat hoger ligt dan een lijnsignaal.

Als je nu het hoofdtelefoonsignaal van je sampler met een "stereo"jack-kabel naar een gebalanceerde line-input van je mixer brengt krijg je te maken met het volgende fenomeen: het rechter kanaal wordt fasegedraaid en opgeteld bij het linkersignaal. Het gevolg hiervan is dat alle informatie die op beide kanalen voorkomt van elkaar wordt afgetrokken. hierdoor blijven alleen de verschillen over. hoe meer de samples naar het midden zijn gepanned hoe meer je daar last van zult hebben.

Ik neem aan dat dat niet je bedoeling is.

wil je dit signaal naar je mixer toebrengen dan zul je dat moeten doen met een kabel die deze signalen naar 2 afzonderlijke jacks uitsplitst. als ik me niet vergis zou dat met een standaard insertkabel moeten kunnen.deze jacks sluit je ieder op hun eigen kanaal aan die je naar de juiste bussen stuurt.

waarom gebruik je hier trouwens de hoofdtelefoonuitgang voor?
                      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• MusiQmaN
                        • Sep 2006
                        • 328

Omdat ik een speciale mix heb gemaakt intern, die alleen op de hofdtelefoon er het best euitkomt, dus vandaar dat ik niet de l/r uitgang van de sampler gebruik.

De reden dat ik m in het kanaal onder de xlr prik is dat ik dan het beste geluid uit mn mixer krijg, ipv van de line in's

Ik merk dus niks van verschillen in sounds uit de mixer zoals ik m aansluit, ik kreeg dat juist toen ik m in de line in gooide

Originally posted by sparky
                        ....mono- en stereo-XLR, zullen we zulk soort termen maar meteen even het raam uitgooien? Een voor audio bestemde 3pins XLR draagt in de regel een kanaal gebalanceerd microfoon/lijnsignaal en evt ook fantoomspanning.

Daarnaast kun je er nog speakersignalen, digitale audio, RS232, voeding voor je littlelights, ASL communicatie etc etc doorheensturen dus vast ook wel 2 lijnsignalen.

Maar eerst genoemde signaal is toch wat je in de regel achter in een mixer stopt...

Datzelfde verhaal geldt eigenlijk voor jacks de meest bekende zijn de 1/4" TS (Tip/Sleeve)en de 1/4" TRS jacks (Tip/Ring/Sleeve), beter bekend als "monojack" en "stereojack" dit zijn de benaming die ik in het dagelijks leven het meest hoor.

Meeste collegaas weten gelukkig dat een "stereojack" in de regel gebruikt om een enkel (lees mono) kanaal gebalanceerde audio op lijnnivo te dragen. Een andere veel voorkomende toepassing is echter: een hoofdtelefoonaansluiting, oftewel 2 kanalen analoge ongebalanceerde audio op een nivo dat hoger ligt dan een lijnsignaal.

Als je nu het hoofdtelefoonsignaal van je sampler met een "stereo"jack-kabel naar een gebalanceerde line-input van je mixer brengt krijg je te maken met het volgende fenomeen: het rechter kanaal wordt fasegedraaid en opgeteld bij het linkersignaal. Het gevolg hiervan is dat alle informatie die op beide kanalen voorkomt van elkaar wordt afgetrokken. hierdoor blijven alleen de verschillen over. hoe meer de samples naar het midden zijn gepanned hoe meer je daar last van zult hebben.

Ik neem aan dat dat niet je bedoeling is.

wil je dit signaal naar je mixer toebrengen dan zul je dat moeten doen met een kabel die deze signalen naar 2 afzonderlijke jacks uitsplitst. als ik me niet vergis zou dat met een standaard insertkabel moeten kunnen.deze jacks sluit je ieder op hun eigen kanaal aan die je naar de juiste bussen stuurt.

waarom gebruik je hier trouwens de hoofdtelefoonuitgang voor?

Comment

• sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

wat ik beschreef ging ook op voor de line in, staat er bij de ingang die je nu gebruikt toevallig "insert"? want dan snap ik wel waarom het werkt. overigens kan ik je dan ook garanderen dat er geen fantoomspanning op je sampler staat
                          Last edited by sparky; 07-11-06, 20:36.
                          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• MusiQmaN
                            • Sep 2006
                            • 328

Kijk ff wat duidelijker he

de eerste van links onder de xlr die gebruk ik voor de sampler.

er staat bij ''balanced or unbal.''

Comment

• Aart Rietveld
                              • Aug 2004
                              • 189

Begrijp ik hier nu uit dat je juist de faseverschillen van het geluid van je sampler wilt hebben?

Want dat krijg je dus als je de hoofdtelefoon-output van de sampler aan een symetrische lijn-in van je mixer aansluit.

Ik vindt het persoonlijk een wat vreemde manier van geluidsverwerking maar als het voor jouw goed klinkt moet je het zo laten.

Comment

Working...