opstelling afterburners

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vervallen

opstelling afterburners

[FONT=Arial][FONT=Arial]Wij hebben hier een discussie over het opstellen van Afterburners.[/FONT]

[FONT=Arial]We zijn het er over eens dat 4 naast elkaar het minste effect geeft.[/FONT]

[FONT=Arial]afgelopen donderdag hebben wij het zo gedaan:[/FONT]

[FONT=Arial]de onderste ondersteboven bovenste normaal:[/FONT]
    [FONT=Arial]http://www.schoolfeest.net/fotos/Stanislas/rdgraafpad/2006-10-19/stanislas_rdgraafpad_113.JPG[/FONT]

[FONT=Arial]de week ervoor tijdens een klein Marokkaans festival hebben we de onderste normaal neergezet en de bovenste ondersteboven:[/FONT]
    [FONT=Arial]http://www.jcsl.nl/medewerkers/forum...mg0453_126.jpg[/FONT]

[FONT=Arial]Of gewoon normaal:[/FONT]
    [FONT=Arial]http://www.jcsl.nl/medewerkers/forum/files/vrouwenvereniging_125.jpg[/FONT]

[FONT=Arial]Persoonlijk vind ik voor de grote zalen de 1ste opstelling het mooiste klinken en voor kleinere zalen de derde.[/FONT]

[FONT=Arial]Nu heb je ook nog de platte methode, maar daar heb ik nog nooit mee geëxperimenteerd. Hiermee kun je natuurlijk ook de openingen naar elkaar toe of van elkaar af plaatsen.[/FONT][/FONT]
    Last edited by Guest; 22-10-06, 15:04. Reason: extra info
  • Dr. Edie
    • May 2003
    • 671

Originally posted by J.S. Coolen
    [FONT=Arial][FONT=Arial]Wij hebben hier een discussie over het opstellen van Afterburners.[/FONT][/FONT]
    Tsjah, wat jij het beste klinken vind hé? Dit zal ook per zaal verschillen natuurlijk. Ik kan mij voorstellen dat 4 stuks bij elkaar, goed gestackt (hoornmonden naar elkaar toe, plat dus) wel veel effect kan geven.

Met de Punisher's (heb er wel maar 2..) hetzelfde.. Plat op de grond, monostackje maken en dreunen maar!
    Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Watt Xtra
      • Oct 2004
      • 1119

wil je het maximale uit de kasten halen maak je idd een monostack van 2 naast elkaar met daarboven op weer twee mondopeningen naar elkaar toe.

andere methode is 2 stuks te stacken met de mondopeningen beide naar buiten, kasten op zn zij leggen.
      heb je een hele brede zaal dan kan je er ook voor kiezen om in het midden een ruimte van een 3 meter overlaten en dan aan weerkanten 2 stuks plat op de grond leggen met de mondopening naar elkaar toe. Doordat je ze laat koppelen met de grond en met de monden naar elkaar toe krijg je het meeste resultaat.

Maar wat nog veel meer van belang is op welke frequenties je de kasten laat crossen/ werken. Onder de 37 hz niet laten spelen. Eigenlijk boven de 90 Hz ook niet. Hierdoor krijg je de meest strak spelende bass- sub. een hele goede top of een dubbel 15" midbass kastje is dan wel noodzakelijk.

Laat je ze hoger doorspelen dan wordt naar mijn mening de kast minder strak, gaat zelf mee resoneren en is naar mijn mening de speaker ook niet voor bedoeld.

Ik heb zelf een stel L36PE kasten, de oude types. laat ik nooit verder spelen dan 76hz. worden alleen voor het sub gebruikt en kunnen zeer ver doordrukken, laat ik ze hoger doorspelen worden ze niet zuiver, beginnen te resoneren en klinken niet mooi meer.

Oja het kan ook nog zijn dat je de kasten nog een beetje moet bijdraaien en uit fase met de topkasten moet laten spelen. En soms zelfs moet laten delayen. Ik heb ze uit mn hoofd meestal 90 graden uit fase staan. maar is ook weer afhankelijk welke topkasten je erbij gebruikt en de zaal, tent.
      JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Watt Xtra
        • Oct 2004
        • 1119

op de foto is niet duidelijk te zien welke topkast je erbij gebruikt maar naar mijn mening houdt deze kast niet 2 afterburners bij.
        Daarbij staat de topkast op de eerste foto veel te hoog om een net geluid te maken, ik zie dat eerst de bassen op elkaar staan en dan de topkast. Je topkast begint dus bij een 180cm. maar het hele handeltje staat ook nog op een podium.

welk vermogen krijgen de basskasten?
        JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Vervallen

Originally posted by Watt Xtra
          op de foto is niet duidelijk te zien welke topkast je erbij gebruikt maar naar mijn mening houdt deze kast niet 2 afterburners bij.
          Daarbij staat de topkast op de eerste foto veel te hoog om een net geluid te maken, ik zie dat eerst de bassen op elkaar staan en dan de topkast. Je topkast begint dus bij een 180cm. maar het hele handeltje staat ook nog op een podium.

welk vermogen krijgen de basskasten?
          Er staat inderdaad maar 1 topkast op de afterburners, maar omdat de zaal erg groot was staan er aan de zijkant nog vier topkasten verspreid op statieven. zodat het geluid wat volle klinkt en niet alles van 1 kant komt.

De toppen die ik gebruik zijn de CV intense 152.

Zowel de toppen als de bassen worden aangestuurd door een Carver pt2400

Comment

• Watt Xtra
            • Oct 2004
            • 1119

mm toppen verspreidt... dan moet je al aardig aan het delayen.
            de intense is een direct kast dus ook zul je de afterburner moeten delayen of uit fase zetten om het maximale uit de set te krijgen. Ik weet niet of je over een processor beschikt maar probeer hier eens mee te spelen. Je kunt zo veel meer uit je speakers halen als dat je denkt.
            Je top is een 15" maar ik denk dat 2 per kant op 2 afterb erg krap is. Die intense kun je wel laten kicken, dus een proc. is echt aan te raden.

Comment

• Vervallen

mm toppen verspreidt... dan moet je al aardig aan het delayen.
              de intense is een direct kast dus ook zul je de afterburner moeten delayen of uit fase zetten om het maximale uit de set te krijgen. Ik weet niet of je over een processor beschikt maar probeer hier eens mee te spelen. Je kunt zo veel meer uit je speakers halen als dat je denkt.
              Je top is een 15" maar ik denk dat 2 per kant op 2 afterb erg krap is. Die intense kun je wel laten kicken, dus een proc. is echt aan te raden.
              Hmm, schijnbaar heb ik er toch minder verstand van dan ik denk. Ik heb de set afgesteld door voor ik de versterker in ga ze via een 31 bands eq. te laten gaan.

Hiermee bepaal ik het frq bereik via ingebouwde functie en haal ik bij de toppen zoveel mogelijk laag eruit, dat het wel vol klinkt, maar niet te veel dreunt, want daar zorgen de Afterburners voor.

Wat doet een proocessor precies extra?

Comment

• Watt Xtra
                • Oct 2004
                • 1119

Owke het probleem is dus gevonden.

Een processor zorgt ervoor dat je diverse apparaten in een houdt en zodoende veel uit of juist kunt toevoegen aan je geluid. EQ, limiter, delay, crossover frequenties. Noem maar op. Er zijn een heel aantal topics over processors. lees deze eens door. Een goedkope maar functionele proc heb je al voor een 250-300 euro. Hiermee kun je precies bepalen welke freqenties naar welke speakers toegaan. Zo laat je de basskasten alleen maar bass krijgen en de toppen alles behalve de hele lage tonen, zeg vanaf een 100hz.
                Door de ingebouwde eq kun je diverse frequenties juist iets meer geven of een beetje minderen, drukken. Hierdoor kun je het complete systeem goed afstellen en op zijn best laten klinken. De speakers zullen immers weergeven wat jij wilt en waar de speakers voor zijn gemaakt. Uit een bassspeaker komen immers geen hoge tonen en een topkast laat je geen bass produceren.

lees je eens goed in over het processor verhaal, bij vragen meld je je maar weer.

succes.

ps waar kom je vandaan?? miss dat ik een keer langs kan komen, of jij hierheen om zodoende het een en ander te testen, in te stellen.

Comment

• Vervallen

wij zitten in Delft en in Den Haag alleen het afstellen zal op locaatie moeten gebeuren, daar wij geen ruimte hebben om deze set aan te sluiten, zonder problemen te krijgen met buren.

Wij maakten vroeger gebruik van een crossover, echter door een 380 installatie fout in een zaal heeft deze het niet overleefd.

Ik was zelf van mening dat de filters die in de kasten zitten ook dit werk zouden kunnen overnemen. Ze zijn er tenslotte voor gemaakt.
                  Met delays op speakers heb ik nog nooit gewerkt
                  Last edited by Guest; 23-10-06, 12:30.

Comment

• Watt Xtra
                    • Oct 2004
                    • 1119

als eerste een nieuwe crossover of processor aanschaffen. Ten eerste: in het filter gaat een hoop vermogen zitten, ten tweede met een processor kun je veel meer regelen. Behringer heeft een leuk ding hiervoor, prijs blijft met onder de 300 euro zeer betaalbaar.
                    jammer dat den haag net effe een stukkie weg is, andere kant van Nederland voor mij. zit namelijk in het oosten.
                    Maar echt, schaf zn processor aan en expirimenteer daar een beetje mee, hoe je dan gaat stacken maakt niet meer zo heel veel uit. Hard genoeg zal het zeker kunnen. natuurlijk hal je enkele db's winst bij bepaalde opstellingen. Maar een goede cross frequentie is veel en veel belangrijker.

succes ermee, vragen? MAIL MAAR.

Comment

• Vervallen

als eerste een nieuwe crossover of processor aanschaffen. Ten eerste: in het filter gaat een hoop vermogen zitten, ten tweede met een processor kun je veel meer regelen. Behringer heeft een leuk ding hiervoor, prijs blijft met onder de 300 euro zeer betaalbaar.
                      jammer dat den haag net effe een stukkie weg is, andere kant van Nederland voor mij. zit namelijk in het oosten.
                      Maar echt, schaf zn processor aan en expirimenteer daar een beetje mee, hoe je dan gaat stacken maakt niet meer zo heel veel uit. Hard genoeg zal het zeker kunnen. natuurlijk hal je enkele db's winst bij bepaalde opstellingen. Maar een goede cross frequentie is veel en veel belangrijker.

succes ermee, vragen? MAIL MAAR.
                      En dan de passieve crossover eruit halen/losmaken?

Comment

• Watt Xtra
                        • Oct 2004
                        • 1119

nou als het goed is zit er helmaal geen filter in de afterburner, zo wel dan deze meteen eruit halen en actief processen. In je top kun je hem gewoon laten zitten, dit is een fullrange top die dan dmv de processor als midhoog wordt aangestuurd en de bassen niet echt weer laat geven, je begint dan met je signaal naar de toppen toe vanaf een 110 hz. alles daaronder wordt uitsluitend weergegeven door de afterburners.

Ik ken de nieuwe typen CV lang niet allemaal maar de oude basskasten hadden allen geen filter.

Als jouw afterburners ook geen filter hebben dan zouden je kasten veels te veel frequenties moeten weergeven die hij helemaal niet goed kan weergeven. Hierdoor presteert je kast ook niet optimaal.

even kijken dus of de afterburners een filter hebben, zo ja: verwijderen en actief met een processor aansturen.

Comment

• Vervallen

nou we gaan ermee aan de slag. Hou je op de hoogte van de ontwikkelingen. Alvast bedankt

Comment

Working...