frequentiebereik niet overschrijden?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Annwn
    • Apr 2006
    • 91

frequentiebereik niet overschrijden?

Beste L&G,

Als de specificaties van mijn driver aangeven dat hij een bereik van 55hz - 5khz heeft.

Kan het schadelijk zijn als ik hier een full range signaal op zet?

Kan deze speaker helemaal geen frequenties van boven de 5khz weergeven?

of zit zijn rendement gewoon meer in de frequentie van 55hz tot 5khz, met andere woorden als ik er een EQ tussen gooi zou ik dan de frequentie curve platter kunnen krijgen?
  • sjoerd
    • Apr 2004
    • 341

dus de vraag maar weer opnieuw gaan stellen als het vorige toppic afgesloten is door de mod???

speaker blijft mischien wel heel, maar lekker klinken gaat t natuurlijk niet wanneer je een mid als fullrange gaat gebruiken.

Comment

• Annwn
      • Apr 2006
      • 91

jep ik vond het een beetje onzinnig dat ie werd gesloten het is tenslotte een technische vraag over een kast die bij een PA hoort niet waar..

Ik meende me te herinneren dat er een regel is dat lager als dat je speaker aankan niet erg is dat geeft ie gewoon niet weer... Maar hoger wel schadelijk kan zijn.

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Ik meende me te herinneren dat er een regel is dat lager als dat je speaker aankan niet erg is dat geeft ie gewoon niet weer... Maar hoger wel schadelijk kan zijn.
        Ik zou het omdraaien: een tweeter basfrequenties toevoeren overleeft ie niet. Een woofer hoge tonen toevoeren overleeft ie wel
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Annwn
          • Apr 2006
          • 91

ja maar aan de andere kant als je een woofer filterd zeg je toch ook bijvoorbeeld vanaf 80hz.. je geeft niet aan tot hoe laag hij mag gaan..

Comment

• Dr. Edie
            • May 2003
            • 671

Originally posted by Annwn
            ja maar aan de andere kant als je een woofer filterd zeg je toch ook bijvoorbeeld vanaf 80hz.. je geeft niet aan tot hoe laag hij mag gaan..
            Jawel, vanaf 80 Hz dus, ga je eronderzitten bereikt de spoel sneller zijn x-max waarmee je je speaker dus molt.. Op jou speaker kan je gerust een fullrange signaal zetten dus, let wel op dat de speakers geen te grote uitslagen gaan maken, anders een low-cut erop.. Maar voor op je kamer zal het al snel te hard gaan, dus wellicht niet nodig.

Boven die 5 Khz doet je speaker niets meer, hij krijgt wel de signalen ervoor binnen, maar kan ze gewoon simpelweg niet weergeven.. Niet schadelijk.. Klinken zal je setje overigens NIET, zonder gebruik van een HT-driver (en subkastje).
            Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• Annwn
              • Apr 2006
              • 91

Dr Edie ik denk dat je me verkeerd begrijpt wat die cross betref... (verder niet belangrijk maar)...
              Als ik bijvoorbeeld een woofer (zeg Wbin) cross op 80hz dan krijg hij alles wat daaronder ligt... je geeft op de crossover niet aan tot hoe laag hij mag gaan...

Wat bedoel je met een HT-driver?

(woofer is niet nodig voor me denk ik t hoeft niet echt lager als 55hz te gaan want ik mag het eigenlijk niet zeggen maar ik heb er 2 over en wil die in mn kamer zetten voor de sier en voor een beetje lomp muziek draaien)

Comment

• Dr. Edie
                • May 2003
                • 671

Originally posted by Annwn
                Dr Edie ik denk dat je me verkeerd begrijpt wat die cross betref... (verder niet belangrijk maar)...
                Als ik bijvoorbeeld een woofer (zeg Wbin) cross op 80hz dan krijg hij alles wat daaronder ligt... je geeft op de crossover niet aan tot hoe laag hij mag gaan...
                Een W-Bin bijvoorbeeld laat je beginnen vanaf pakweg 80 Hz, dus ik heb weldegelijk gelijk, maar wellicht bedoel jij het anders

Edit; op de manier waarop jij het zegt heb je wel gelijk ja, als je crost op 80Hz krijgt de speaker alles wat eronderzit.

Alles onder de 80 Hz word weggefilterd, op de meeste crossovers (alhoewel.. meeste) kan dit aangeven, low-cut genoemd.. Voor HiFi e.d. niet echt van belang, in de PA weldegelijk om je speakers heel te houden o.a.
                Wat bedoel je met een HT-driver?
                Dat je die wel nodig zou hebben om het geluid nog een beetje te laten klinken, die geeft dus weer vanaf pakweg 3 Khz (of hoger/lager).. Aangezien je midje maar tot 5 Khz gaat en je zo nooit een mooi fullrange signaal eruit krijgt.
                (woofer is niet nodig voor me denk ik t hoeft niet echt lager als 55hz te gaan want ik mag het eigenlijk niet zeggen maar ik heb er 2 over en wil die in mn kamer zetten voor de sier en voor een beetje lomp muziek draaien)
                De low-cut (dus of je setje wel of niet lager speelt dan die 55 Hz) stel je in met een crossover, als je daar de mogelijkheid voor hebt. De vraag is eerder of die midjes (waar ze voor bedoeld zijn) wel die 55 Hz halen, maar das niet zo belangrijk zolang jij het leuk klinken vind.
                Last edited by Dr. Edie; 04-10-06, 20:04.
                Mit freundliche grube,

Edie

Comment

Working...