Simpele vraag, maar vele antwoorden

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • maartenm
    • Aug 2006
    • 6

Simpele vraag, maar vele antwoorden

Hallo,

Ik heb een discussie met een vriend van mij over het aansturen van speakers, het gaat om de volgende situatie:

we hebben 4 w-bins per kant dus in totaal 8 w-bins. De w-bins worden waarschijnlijk geladen met de RCF18S800 (600W @ 8 Ohm) of 18SOUNDLW800 (500W @ 8 Ohm).

Nu was mijn plan om 2 w-bins parallel te schakelen en dus op 1000/1200 W @ 4 Ohm te komen en deze aan te sturen met een American Audio V3000+ gebrugt op 1930W @ 4 Ohm.

Nu zegt die vriend van mij dat het op deze manier veels te zwaar word aangestuurd, en dat je beter de 1000/1200W @ 4 Ohm kan aansturen op 1000/1200W @ 4 Ohm.

Ik had juist het idee dat je 1,5 tot 2 keer de RMS waarde moest aanhouden om het maximale uit je speakers te halen, en omdat je 4 kisten per kant hebt, je zowiezo meer vermogen in een speaker kan stoppen omdat (door koppeling?) de speakers meer vermogen aankunnen.

Terwijl hij zegt dat je de speakers beter 1 op 1 kan aansturen om de levensduur van je speakers te verlengen.

Wie heeft nu gelijk?
  • Dr. Edie
    • May 2003
    • 671

Ikzelf zou ook liever teveel vermogen op die w-bin's zetten, maar dat is al tig keer verteld op het forum... Hoe de ADJ in 4 ohm brug (2ohm per kanaal dus) het een hele avond doet; geen idee.. Er zijn zat versterkers te vinden die 1500 watt per kanaal (4ohm) leveren, zo speel je toch wat meer op safe lijkt me..
    Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• maartenm
      • Aug 2006
      • 6

Ik heb zelf voor de ADJ V3000+ gekozen omdat het relatief een goedkope versterker is, makkelijk aan te komen, prijs/kwaliteit verhouding is goed, de vervanging ervan (als ie kaduuk is) is makkelijker als een rack vol met verschillende versterkers, en ook omdat je dan zo min mogelijk geluidsverschil tussen alle kisten hebt.

en volgens mij, na speurwerk op internet, heeft de ADJ v3000+ er geen enkele moeite mee om een nacht lang gebrugt te draaien.

Comment

• Bastisito
        • Sep 2004
        • 185

Uit eigen ervaringen kan ik je wel vertellen dat die ADJ amp's totaal geen probleem hebben met 2 ohm draaien, wel moet je ze uit de clip houden. Ditzelfde hebben wij ook gedaan, maar dan met punishers en de v5000 op 2 ohm. Draaide allemaal prima!
        Meneer, waar is dat ene knopje nou precies voor?

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

zijn die speakers wel bedoeld voor je w-bin? het originele concept is van JBL, die met een speaker van bepaalde TS-parameters uitkwam op een poort van 18 mm lengte, en dat was net precies de dikte van de frontplaat...

verder lekker opschroeven die amp, liever een 100% over dan 2 % te kort.

Comment

• maartenm
            • Aug 2006
            • 6

ik had die speakers op PSW Sound Reinforcement Forums: LAB Subwoofer => yorkville tx9 vs. eaw sb850 vs. building myself gevonden, de 18sound was een aanrader hier ergens op het forum. Ik weet niet of ze er ook echt geschikt voor zijn. ik heb geen idee hoe dat werkt met TS parameters.

aan de basreflex pijpen zitten al kartonnen/pvc pijpen van iig langer als 18mm, dus zowiezo zijn die jbl's dan al uitgesloten, toch?

Comment

• maartenm
              • Aug 2006
              • 6

hoeveel kan je eigenlijk maximaal er in pompen dan qua versterker vermogen. is daar een berekening voor?

Comment

• HR Soundproductions
                • Oct 2005
                • 649

Misschien ten overvloede. De ohmse weerstand van de speaker zegt niet alles !
                Het frequentie gebied waarin je ze gebruikt en de vorm van de hoorn/bin kunnen namelijk de weerstand verhogen.

Ik heb jaren geleden 4setjes FH-1 van Peavey gehad, deze waren bestukt met de originele Black Widows en waren 4 ohm. Echter door de hoornvorm en doordat het gebruik boven 60 Hz gaat, "zag" de versterker de belasting echt als 8 ohm ( heb overigens nog de verklaring van Peavey waarom dit fenomeen zich voordoet).

Moraal van dit verhaal is dat je denkt een versterker "flink" te belasten maar doordat je "load" in ohmse weerstand misschien wel verdubbeld ( kan voor andere configuraties natuurlijk anders zijn), dit feitelijk helemaal niet zo is.

Op zich heel erg vreemd als je realiseert dat de DC-weerstand zich niet wijzigt, dat door de vorm van de kast en het gebruik boven de 60Hz je versterker een "load" ziet van 8 ohm.

In dit geval kon ik dus ook 2 kasten van 4 ohm parallel zetten zonder de toenmalige versterkers ( oude 3 he CS-800 kon echt niet tegen een belasting van 2 ohm ) naar de eeuwige "rookvelden" te verwijzen.
                Last edited by HR Soundproductions; 08-09-06, 15:09.

Comment

• sd_2
                  • Dec 2005
                  • 134

Als ik het even goed bekeken heb wil je 4 W-bins per kant zetten. hiervoor moet je dan 2x een V3000 bridgen. Ikzelf ben niet zo'n voorstander van het bridgen van versterkers door ervaringen daarmee. Terwijl als je een V5000 zou nemen ook genoeg vermogen hebt om aan elke versterkerkant 2 w-bins te hangen.

Voordeel is prijskaartje: 2x V3000 á € 600,- = € 1200,- tegenover een 1x V5000 á 1000,-
                  Nadeel is headroom: bij gebruik van V3000 is je headroom 25% tegenover bij de V5000 nog geen 10%

Zelf zou ik er eerder voor kiezen een nog krachtigere versterker te nemen om ten eerste niet gebridged te hoeven werken en ook voldoende headroom te hebben.

Aan jouw de keuze...

Comment

• maartenm
                    • Aug 2006
                    • 6

keuze is inmiddels gemaakt, 2 stuks v3001plus staan hier te glunderen. Nu even wachten tot de speakers uit engeland binnen zijn.

Comment

• Dr. Edie
                      • May 2003
                      • 671

Originally posted by sd_2
                      Ikzelf ben niet zo'n voorstander van het bridgen van versterkers door ervaringen daarmee.
                      Waarom niet? Zoveel stelt bruggen niet voor, je moet alleen niet op 4 ohm gaan bruggen... Alhoewel, de ene amp kan hier beter tegen dan de ander..
                      Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• sd_2
                        • Dec 2005
                        • 134

Nu zal je het krijgen, maar de keer dat ik gebrugt heb was met een (jaja) stageline versterker. Dat was echt niet bevallen. Heb het daarna nooit meer geprobeerd (was ook niet meer nodig).

Comment

Working...