Galm tegengaan in grote ruimte's

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kenvr
    • Feb 2006
    • 4

Galm tegengaan in grote ruimte's

Nu en dan doe ik techniek op een jongerenkamp of op een gezinsdag.
    Die evenementen vinden altijd plaats een grote sportzalen van scholen
    waar een enorme galm (echo) is. Dit geeft een zeer negatieve invloed op het geluid. Bestaat er een of ander apparaat die het geluid aanpast om op die manier de galm tegen te gaan? Is er een andere oplossing?

Ik ben vooral op zoek naar een bugetvriendelijke oplossing.

Graag antwoord.

Ik gebruik:
    4x bose 802
    1x bose baskast
    QSC PLX3402 (amp) voor 802's
    Camebrifge Audio (amp) voor baskast
    dbx DriveRack PA (met meetmicrofoon van dbx zelf)
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

als je de mogelijkheid hebt, dan zou je backdrops kunnen huren en ophangen langs alle zijkanten van de sporthal, en wat voor speaker opstelling gebruik je?
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• kenvr
      • Feb 2006
      • 4

Meestal word slechts een deel (soms de helft) van de zaal gebruikt.
      Ik plaats de speakers links vooraan, rechts vooraan, links achteraan en rechts achteraan, zodat de mensen vooraan niet doof worden, en de mensen achteraan alles goed horen.
      Er is nooit echt buget om spullen te gaan huren.
      Wat zijn backdrops eigenlijk?

Comment

• Gitarist 62
        • May 2006
        • 278

4 speakers op de hoeken zou ik nooit doen. Zet ze lekker alle 4 vooraan. Je creëert nu allerlei looptijd verschillen en daarmee eigenlijk al extra galm.

Als er in dat driverack een delay zit, kan je eventueel overwegen om 2 van die 802's vooraan te zetten, samen met de bas kast. op enige afstand zet je dan nog 2 802's aan een volgende versterker. Het signaal van die 2e rij vertraag je dan zo veel dat alles weer netjes gelijk loopt. Veel drive raxcks/delays kan je gewoon het aantal meters instellen, en anders moet je ff rekenen hoeveel milliseconcen je moet vertragen. Heb je maar 1 versterker dan kan je de hele zaak ook in mono zetten: 1 kanaal voor de fronts en 2e kanaal voor je delay stack.

Voordeel is dat je volume naar beneden kan en dat je dus al veel minder last van galm hebt.

Verder: backdrops of andere zachte materialen (veel mensen...) helpen (backdrop is dus de podium term voor 'gordijnen achter het podium die je aan je truss hangt')

succes!
        ~Clearsound~

Comment

• Beldog
          • May 2004
          • 140

Zou een oplossing kunnen zijn, maar de driverack pa heeft niet zo'n delay. Enkel een allignment delay.

Comment

• Gitarist 62
            • May 2006
            • 278

In dat geval die 802's lekker 2 aan 2 stapelen. Of je zet er een andere delay tussen. Ik heb vooral daarvoor zelf een keer een behringer 8024 aangeschaft. Heb je gelijk nog een parametrische eq, fb-destroyer en limiter er bij.. Met wat zoekwerk vind je die voor niet te veel euro's
            ~Clearsound~

Comment

• Robin.vd.Have
              • Nov 2005
              • 165

Op de drive rack PA kan je zeker wel een delay aan een kanaal toevoegen.

Verder zijn er weinig andere oplossingen dan de hierboven genoemde.
              Wat is de gemiddelde grote van je zaaltjes ?
              Proberen het volume zo laag mogelijk te houden en backdrops dat zijn eigenlijk in een sporthal de enige 2 oplossingen.

M.V.G
              Last edited by moderator; 24-08-06, 08:06.

Comment

• Mathijs
                Moderator
                • Aug 2002
                • 1353

Op de drive rack PA kan je zeker wel een delay aan een kanaal toevoegen.
                Klopt.

Zit echter een hele groote maaarrrr aan:
                De delay in de driverrack heeft een heel klein bereik. Dit is puur voor het gelijk trekken van bijvoorbeeld je subkasten en topkasten als deze op een verschillende plek zijn geplaatst.

Comment

• Gitarist 62
                  • May 2006
                  • 278

Originally posted by Mathijs
                  Klopt.

Zit echter een hele groote maaarrrr aan:
                  De delay in de driverrack heeft een heel klein bereik. Dit is puur voor het gelijk trekken van bijvoorbeeld je subkasten en topkasten als deze op een verschillende plek zijn geplaatst.
                  ja max 10 mS per kanaal. dus max 3 meter te overbruggen. In dit geval dus te weinig want je zult je delay al snel op 15-20 m willen zetten in een grote hal
                  ~Clearsound~

Comment

• dj bobo
                    • May 2003
                    • 155

Ik weet niet of er in die zaal/ zalen iets op de vloer wordt gelegd tijdens evenementen? Als dat het geval is, en hetgeen op de grond ligt dempt, zoals bijvooorbeeld tapijt, dan kun je overwegen je topkasten naar beneden te hellen. Zo gaan er minder geluidsgolven richting het plafon, en heb je dus minder last van resonanties van deze...
                    zoiets bedoel ik: SPEAKER TILT CONNECTOR: K&M - König & Meyer GmbH & Co.KG
                    Last edited by dj bobo; 28-08-06, 18:22.

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

wat versterk je daar uberhaubt uit hoe groot zijn de zalen en hoeveel mensen zitten er in.
                      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...