Krachtstroom

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vdm-producties
    • Mar 2006
    • 37

Krachtstroom

hallo forumleden.

ik heb even een vraagje. ik heb deze week een PA gedaan bij een band en toen zag ik tot mijn verbazing dat er van de krachtstroom 63A, een verloopje naar 32A werd gelegd en daarna nog een verloop naar een kast voor 16A.

nou is mijn vraag, kan dit zomaar zonder overspanning te krijgen?

groetjes martijn
  • Thijsch
    • Feb 2005
    • 45

Originally posted by vdm-producties
    hallo forumleden.

ik heb even een vraagje. ik heb deze week een PA gedaan bij een band en toen zag ik tot mijn verbazing dat er van de krachtstroom 63A, een verloopje naar 32A werd gelegd en daarna nog een verloop naar een kast voor 16A.

nou is mijn vraag, kan dit zomaar zonder overspanning te krijgen?

groetjes martijn
    Overspanning heeft er niets mee te maken.. het blijft gewoon 400v of 230v (afhankelijk van waartussen je meet). De hoeveelheid A zegt alleen iets over hoeveel stroom er geleverd kan worden, de spanning is bij alle aansluitingen hetzelfde. Vermogen is de spanning vermenigvuldigd met de stroom dus het voordeel van een aansluiting die meer Ampere kan leveren is dat je er dus meer apparaten op aan kan sluiten.

Die verloopjes die je beschrijft, van 63A -> 32A -> 16A kunnen wel maar mogen niet! Waarom mogen die niet? Je moet je voorstellen dat je kortsluiting maakt in de "16A zone". In dat geval gaat er een grote stroom lopen (kortsluitstroom), door kabels die berekend zijn op 16 Ampere. Maar de zekering vliegt er pas uit bij 63A! Met andere woorden de kabels worden flink overbelast wat brand ed kan veroorzaken.

Een krachtstroomaansluiting "kleiner" maken mag alleen is de tussenstappen zijn afgezekerd. Dus 63A stekker, dan zekeringen van 32A en dan een contra van 32A. Op die manier mag het wel!

hopelijk is het een beetje duidelijk zo

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

Originally posted by Thijsch
      hopelijk is het een beetje duidelijk zo
      ja, en correct weergegeven.

Comment

• Outline
        • Feb 2006
        • 1434

Je mag ook kleiner gaan als het apparaat in de volgende stap zelf voorzien is van zekeringen.

Comment

• Mark-LED
          • May 2004
          • 822

Dit is dus van groot (63A) naar klein (16A), maar als je een 63A verdeler hebt, die mocht toch zonder tussenzekeringen op een 16A contactdoos?

Comment

• Radar
            Moderator
            • Jul 2002
            • 890

Onderwerp is reeds her en der uitgekauwd heren.
            En ook wordt er dit jaar dus weer gerageerd door lieden die iets hebben horen luiden maar totaal niet weten wat een klepel is!
            SLOT dus maar weer hopelijk is dat wel duidelijk.
            Ik doe niet aan bijgeloof.
            Dat brengt ongeluk.

Comment

Working...