Demo ... wat ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ nn
    • Jun 2006
    • 489

Demo ... wat ?

ik had weer eens een vraagje ...
    zal warsch veel reacties krijgen van mense die met me lachen ma kan me niet schelen ...

een demo, aan welke voorwaarden moet dit voldoen ?
    eigen remixje ? enkele liedjes gemixt ?
    hoelang ? moet er iets voor van : ik ben DJ blablabla en ik ben blablabla ... ?

dus wat verstaan jullie onder een demo ?

grtzz DJ nn

PS: het gaat dus om een demo die je opstuurt naar radio/disco/organisatoren/... als ze DJ's zoeken
    ... the sound of silence...
  • DJ_matthias
    • Jun 2005
    • 620

meestal geeft de "opdrachtgever" tog aan wat de minimumvereisten zijn?

normaalgezien is het iets in de aard van:
    een (eigen!!!) mix van een halfuur, drie kwartier, uur, ... waarin je laat zien wat je kan met je plaatjes en wat voor stijl je draait
    branden op cdtje en in het radiostation binnengooien met een persoonlijk briefje ofzo, opsturen met de post (ook weer met brief bij), doorsturen in mp3 met mail + uitleg...
    we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
    Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• DJ nn
      • Jun 2006
      • 489

en als er nix opgegeven is ?
      het is voor DJ te worden in disco (plaatjes mixen denkik dan ...)
      muziekstijl ligt dus +/- vast
      maar hoelang dan ? 5-tal liedjes zoiets ?

het bezorgen is me nu ook duidelijk waar het naartoe moet en uitleg ook wel

bedankt voor je hulp al !!!

Comment

• Nielsken
        • Oct 2005
        • 76

Je moet voor je eigen beslissen wat je doet met die demo, pas als je zelf vind als het ok is kan je deze opsturen.
        5 liedjes vind ik zelf een beetje weinig en zal ik je niet voor aannemen.
        Maar een cd vol (een uurtje), zal al veel meer doen.

En nog een ding, de opdrachtgever moet je stijl niet kiezen, dat moet jezelf doen!

Niels

Comment

• vasco
          • Oct 2003
          • 2567

Het is jou "sollicitatie" dus het moet jou stijl, ideeën, etc bevatten. Dit past wel/niet binnen de locatie waar jij wil gaan "solliciteren" en daarvoor zal je dan wel/niet worden aangenomen. Je kunt natuurlijk proberen een andere stijl te draaien dan die je zelf machtig bent of minder leuk vind maar dat zal voor jou het plezier op den duur verminderen als DJ omdat je niet draait waar je hart echt ligt.

Los van jou topic gratis extra tip voor het solliciteren:
          Ik zou wat aan jou ABN doen omdat mensen die op deze manier zichzelf presenteren (bedoel ik bijvoorbeeld jou openingstopic) d.m.v. msn/sms/slecht nederlands/raar afkorten/etc. ook een achterstand hebben bij een sollicitatie. Ik heb al genoeg jongens afgewezen zien worden bij de briefselectie dus dan kom je niet eens bij het bedrijf binnen voor het eerste gesprek. Reken maar dat er vandaag de dag veel brieven in dat taaltje binnenkomen en echt niet serieus op de stapel kandidaten komen.

Comment

• ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

tips...
            1. bel eerst of een demo wel gewenst is ( anders zonde van de moeite/tijd/knaken)
            2. Vraag na ter attentie van wie je de demo op mag sturen, langs mag brengen. ( persoonlijk afgeven heeft de voorkeur, heb je direct een eerste kennismaking!)
            3. Binnen een week nog geen reactie? Zelf even een belletje doen en vragen hoe de demo is ontvangen.

4. Zet op de cd/md/usb stick duidelijk je naam en telefoonnummer
            (combinaties van brieven en cd's willen nog wel eens "verdwalen")

5. geef de moed ook na een afwijzing niet op, vraag na wat er niet goed genoeg was. Als je steeds dezelfde kritiek krijgt weet jij op welke punten je jezelf nog verder kunt ontwikkelen.

6. Blijf beleefd, ook bij een afwijzing. kan best zijn dat ze "later" of "in de toekomst" of " vrijdagavond en help: resident dj is ziek" ...wel iemand nodig hebben, altijd handig als ze denken: heej, die gast is wel oke, die gunnen we wel een plekkie

7. Geef aan wat je wensen zijn: voor welke avond je reageert, clubs hebben vaak verschillende avonden met heel verschillende stijlen, de programmeur van de donderdag kan jouw demo volkomen kut vinden en de man/vrouw van de zaterdag kan um als favoriete cd in zn autoradio gaan gebruiken....wees helder in de info die je geeft!

8. Vasco heeft een erg goed punt: spelling....maak jezelf niet op voorhand kansloos door over te komen als een analfabeet.

Comment

• mac tecson
              • Feb 2006
              • 348

Iets meer over de mix zelf.

- Blijf goed binnen de het thema van de avond/het festival waar naar je solliciteert.

- Maak de mix niet te lang; een half uur is meer dan voldoende. Lange mixen worden over het algemeen niet helemaal afgeluisterd. Die mensen krijgen vaak zoveel dingen binnen dat ze geen tijd hebben om zoveel lange mixen helemaal te beluisteren. Je hebt dan kans dat ze door je mix heen 'zappen' en goede dingen niet meekrijgen.

- Zorg ervoor dat je cd/md absoluut werkt; cd's die niet in een keer werken verdwijnen meestal meteen in vuilnisbak. Ook dat heeft weer te maken met tijd; zo'n iemand heeft geen tijd om een halve dag te rommelen om jouw cd aan de gang te krijgen. Dus test je cd even op een aantal verschillende apparaten.

- Wees creatief: doe geen standaard dingen, want die horen ze genoeg. Dus wees origineel en leef je uit. Zorg ervoor dat je mix opvalt.

- Nog iets heel belangrijks: neem je mix op alsof je live staat te draaien. Ga niet te lang nadenken over de tracklist, ga niet naderhand met de pc je mix bijschaven. Laat 'm zoals ie is; als er een paar kleine schoonheidsfoutjes inzitten geeft het een veel vertrouwder beeld van iemand dan waarneer het absoluut perfect is. Dan gaan mensen toch twijfelen of die mix een reeel beeld geeft van je mixkwaliteiten; als er een paar kleine foutjes inzitten geloven mensen eerder dat het 'echt' en dan weten ze ook wat ze aan je zullen hebben.

En dan natuurlijk de begeleidende brief: vertel veel over jezelf, geeft een uitgebreide cv, schrijf in goed Nederlands (je schrijft ook weer niet aan de koningin, maar houdt het gewoon in normaal Nederlands)

Vooral veel insturen en maak af en toe een nieuwe mix; het kan goed zijn dat je weer vooruit bent gegaan en dat je een betere mix kunt neerzetten.

Veel succes

Comment

• DJ nn
                • Jun 2006
                • 489

bedankt voor jullie tips alvast ...
                verder: mijn AN (officieel niet meer ABN ) is wel goed genoeg als ik er op let (niet als ik op MSN zit of dergelijke)

beleefd blijven: tuurlijk, en ik schat m'n kansen eerlijk gezegd ook niet hoog in (niet pesimistisch, neen, gewoon reëel) dus echte teleurstelling zal meevallen

het thema: het is een discotheek met 2 zalen (r&b, hip-hop, ... en 1tje hardstyle, jump, ...), het liefste wat ik draai ... alles zowat... dus all-around, en niet echt 1type maar daar zit ik niet mee ... (waar vind je trouwens een disco waar ze "boenk-boenk" en "laaaalaaalaaaaalaaaaaaaaaaaaaaaaaa" draaien ? (lees: jump, top40, ambiance, disco, ...) dat is dan als drive-in, maar aangezien ik eerst m'n installatie wil uitbereiden voor ik "on the road" ga heb ik centjes nodig )

voor de rest is alles al bepaald: demo mag (best dus), adres vermeld, ...

en de demo zelf: mixje maken dat opvalt spreekt wel voor zich eigenlijk, niet op computer bewerken lijkt me helemaal duidelijk (het is trouwens een contest waar meerdere DJ's hun "kunnen" mogen tonen gedurende een uurtje in de disco dus ga ik zeker ni klooien met computer om erna 3x zo hard af te gaan (als ik dan al geselecteerd wordt)

maar aan iedereen: Bedankt voor de reacties, hier heb ik al veel aan gehad !!!

grtzz DJ nn

Comment

• Dr. Edie
                  • May 2003
                  • 671

Als je in een discotheek wilt draaien kan je ook altijd vragen aan de baas of je eens een uurtje draaien mag, tussen 10 en 11 als er haast niemand aanwezig is.. Dit alles zonder betaald te krijgen, als het bevalt zal het balletje snel rollen gaan..
                  Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• DJ nn
                    • Jun 2006
                    • 489

zoals ik al vermeld heb is het dus een contest (wedstrijd als ik dan toch AN moet praten) waar er elke week een andere DJ een uurtje mag draaien ... dus dat is zowieso al als je eruitgepikt wordt die week

grtzz DJ nn

Comment

• sis
                      • Jul 2003
                      • 3305

Originally posted by DJ nn
                      ik had weer eens een vraagje ...
                      zal warsch veel reacties krijgen van mense die met me lachen ma kan me niet schelen ...

een demo, aan welke voorwaarden moet dit voldoen ?
                      eigen remixje ? enkele liedjes gemixt ?
                      hoelang ? moet er iets voor van : ik ben DJ blablabla en ik ben blablabla ... ?

dus wat verstaan jullie onder een demo ?

grtzz DJ nn

PS: het gaat dus om een demo die je opstuurt naar radio/disco/organisatoren/... als ze DJ's zoeken
                      Eigenlijk heb je al een probleem
                      Jou ABN is niet goed hé
                      Dus zeg maar blablablabla
                      en de rest is dadadadadadada
                      Tja, het is hard , maar zo is het !
                      sisken
                      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

Working...