Vraag microfoons

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ikke1234
    • Aug 2005
    • 125

Vraag microfoons

hallo,
    ik weet eigenlijk niet echt waar ik dit moet posten ...
    ik was iets aan het opzoeken over mijn sennheiser microfoon toen ik op dit kwam :

Nu is mijn vraag : wat in ***snaam is een leslie ?????

weet iemand het ? ik in ieder geval niet

nuja
    als je het weet post het dan, aub

greetz niek
    Last edited by Radar; 20-07-06, 18:20.
    IK: Zo, U wil dus een evenement boeken? ok... wat heb je nodig en wat is het budget?
    KLANT: Zo Veel mogelijk materiaal, en zo'n lage mogelijke prijs.... sponsoren jullie ???
  • MisterD
    • Feb 2006
    • 17

Het Mysterie Van De "Leslie"

TAAADAAAAA!!!!!

Dit is nu een leslie orgel, in de kasten ernaast zitten 2 enorme soort spoelen die snel of langzaam, naarmate je de schakelaar aan of uit zeg, draaien. En zo krijg je een soort apart vibrato (trilling) in het geluid van het orgel. Dit is een ouderwetse maar je hebt ze ook digitaal in de meeste synths en keyboards.

Mooi geluidje vind ik zelf

Groetjes,

Marvin

Comment

• ikke1234
      • Aug 2005
      • 125

nog noooooooooit gezien
      mercie voe de reactie zou ik zeggen..; ik weet nu ook dat mijn mic geschikt is voor een leslie ( alhoewel dat ik dit nog nooit gezien heb ... en zeker niet om live te versterken met een pa ofzo ....)
      IK: Zo, U wil dus een evenement boeken? ok... wat heb je nodig en wat is het budget?
      KLANT: Zo Veel mogelijk materiaal, en zo'n lage mogelijke prijs.... sponsoren jullie ???

Comment

• ikke1234
        • Aug 2005
        • 125

heb ondertussen zelfs sample-tje gevonden

grtz

niek

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3150

Met 2 condensatormics aan weerszijden bovenin, stereo ge-pant (dus ene op links, andere op rechts) en een condensator voor het laag onderin.
          Dit een keer op aanraden geplaatst van de muzikant die 'm mee had, klonk best geinig. Misschien het uitproberen waard voor anderen?

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

Precies:
            een (vaak buizenversterkerpowered) tweewegluidspreker.
            Gemiddelde afmeting H x B x L +/- 140cm x 60cm x 60 cm
            en ERG zwaar.

Oorspronkelijk uitgevonden om electrische en electronische orgels meer "diepte" te geven.

Bovenin de kast zitten drie hoorntjes die snel ronddraaien en onderin zit een soort droogtrommel boven een basspeaker die het geluid wat langzamer in de rondte verspreidt.

Omdat de hoge tonen sneller draaien dan de lage. Omdat je letterlijk een "rem" hebt en de rotatie kan stoppen en starten en doordat het mechanisch is waardoor je verschillende acceleratie en decelleratietijden krijgt van deze weergevers. Krijg je bij elkaar een uiterst wijd (rondom) driedimensionaal geluidsbeeld vol frequentieafhankelijke looptijdverschillen (dopplerverschijnselen). Heel levendig en vol.

Het rotte is dit weer met microfoons "plat te slaan" tot een stereoplaatje.
            Veel gebruikt is een condnsatorpaar bij de hoogrotors in 90 graden. En een goede laagmicrofoon beneden.
            Dingen die gebeuren:
            Door een bewegend podium tikken ineens de bewegende delen net tegen je plopkap. *tiktiktiktik*
            Als je met een goede microfoon te dicht op de rotors staat pik je luchtverplaatsing op *pfpfpfpfpfpfpfpfpf* in het sublaag..
            Zijn de microfoons te ver weg dan krijg je enorme overspraak van andere instrumenten op het toneel. (3 hoge kwaliteitmicrofoons openzetten op een toneel... jippie)

Omdat een goede leslie een buizenbak is krijg je ook nog eens dat het dezelfde vervormingseisen krijgt als een dure gitaarversterker....

Kortom nogal een ding om uit te versterken. haha
            lekker belangrijk!

Comment

• ikke1234
              • Aug 2005
              • 125

ben ik blij dat ik DIT niet hoef te versterken
              de groep brengt wel een hammond mee ofzo is dit dan hetzelfde ?

op de inputlist staat hammond L en hammond R
              maar het is wel een rechtstreekse XLR ingang staat er op de inputlist ? !
              nu mij geen probleem ... ze brengen eigen geluidsman mee

en oja even ter info ..; mijn mic is de e606 dat is zulk een platten
              greetz
              Last edited by ikke1234; 20-07-06, 14:23.

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

Originally posted by ikke1234
                de groep brengt wel een hammond mee ofzo is dit dan hetzelfde ?

op de inputlist staat hammond L en hammond R
                maar het is wel een rechtstreekse XLR ingang staat er op de inputlist ? !
                nu mij geen probleem ... ze brengen eigen geluidsman mee

en oja even ter info ..; mijn mic is de e606 dat is zulk een platten
                606 is een prima microfoon voor gitaarversterkers.

Hammond was een orgelfirma die bekend is geworden door de electromechanische toonwielorgels. Deze orgels hadden een dusdanig herkenbare goede sound dat dit een standaard in muziekland is geworden. Als je zegt "een hammondgeluid" weet elke muzikant hoe het klinkt. Ook al zit dit geluid goed-of-slecht in vrijwel elke synthesizer nagemaakt.

Vergelijk dit met "ik neem een asperientje" als je een hoofdpijnpilletje neemt.

De klassieke combinatie bestaat uit een hammond B4 model orgel samen met een lesliebox (welke dus een versterkingdoos van een andere fabrikant was).
                Goede luistervoorbeelden.
                Focus (hocus pocus)
                Santana (oye como va)

De merknaam Hammond is dan ook zeer veel geld waard. De firma suzuki (voor insiders Stuur U Zelf Uw Kist In ) heeft begin jaren negentig de naam gekocht en verkoopt electronische orgels onder deze naam. Dit is dus niet een echte hammond. Echte zijn dus gevuld met toonwielen, electromotoren, heugels, drawbars en palletjes en wegen 400 kilo...
                (voor de compleetheid, de naam rhodes is rond de zelfde tijd door de firma roland opgekocht)

Er zijn zeer minstens net zo veel instrumenten te koop die een hammond nadoen als er electronische piano“s bestaan. Een aanrader voor forumleden is van "native instruments" de demo van de B4 plugin te downloaden. Dit is m.i. met afstand de meest geslaagde poging.

terug naar jouw verhaal.
                De hammond die de band meeheeft is (wegens de 2xDI) gegarandeerd een imitatie en functioneert gewoon net als elke synthesizer.
                lekker belangrijk!

Comment

• ikke1234
                  • Aug 2005
                  • 125

inderdaad de microfoon heb ik ook oorspronkelijk gekocht voor gitaarversterking maar na opzoeking blijkt dat ze ook geschikt is voor :
                  gitaar,leslies, snare,toms en percusie meer dan ik dacht
                  nu is het makkelijk, ik moet minder huren als ik de e606 kan gebruiken voor de snare / tom das een e604 van op hun inptlist minder... of raden jullie me dat af en zou ik dan toch beter een e604 gaan huren ?

greetz;

ps als je wil post ik wel eens de dingen die we huren van PA
                  want aan pa heb ik zelf maar een paar dingen

Comment

• FiĆ«staLj
                    • Oct 2000
                    • 2068

Snare gewoon lekker met een 57'er pakken

of een beta57 top en 57 bottom... maar das wel luxe als je er al over denkt een 606 te gebruiken..
                    Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

Originally posted by MisterD
                      http://www.csulb.edu/~djacques/1955%...ie%2021h's.jpg

TAAADAAAAA!!!!!

Dit is nu een leslie orgel, in de kasten ernaast zitten 2 enorme soort spoelen die snel of langzaam, naarmate je de schakelaar aan of uit zeg, draaien. En zo krijg je een soort apart vibrato (trilling) in het geluid van het orgel. Dit is een ouderwetse maar je hebt ze ook digitaal in de meeste synths en keyboards.

Mooi geluidje vind ik zelf

Groetjes,

Marvin
                      Om te beginnen, dit is een Hammond B3
                      En een leslie is geen orgel maar het toonwiel met de lampen/ buizenversterker (de houten bak naast de orgel)
                      Last edited by frederic; 21-07-06, 00:56.

Comment

• frederic
                        • Jan 2006
                        • 3511

Originally posted by showband
                        Precies:
                        een (vaak buizenversterkerpowered) tweewegluidspreker.
                        Gemiddelde afmeting H x B x L +/- 140cm x 60cm x 60 cm
                        en ERG zwaar.

Oorspronkelijk uitgevonden om electrische en electronische orgels meer "diepte" te geven.

Bovenin de kast zitten drie hoorntjes die snel ronddraaien en onderin zit een soort droogtrommel boven een basspeaker die het geluid wat langzamer in de rondte verspreidt.

Omdat de hoge tonen sneller draaien dan de lage. Omdat je letterlijk een "rem" hebt en de rotatie kan stoppen en starten en doordat het mechanisch is waardoor je verschillende acceleratie en decelleratietijden krijgt van deze weergevers. Krijg je bij elkaar een uiterst wijd (rondom) driedimensionaal geluidsbeeld vol frequentieafhankelijke looptijdverschillen (dopplerverschijnselen). Heel levendig en vol.

Het rotte is dit weer met microfoons "plat te slaan" tot een stereoplaatje.
                        Veel gebruikt is een condnsatorpaar bij de hoogrotors in 90 graden. En een goede laagmicrofoon beneden.
                        Dingen die gebeuren:
                        Door een bewegend podium tikken ineens de bewegende delen net tegen je plopkap. *tiktiktiktik*
                        Als je met een goede microfoon te dicht op de rotors staat pik je luchtverplaatsing op *pfpfpfpfpfpfpfpfpf* in het sublaag..
                        Zijn de microfoons te ver weg dan krijg je enorme overspraak van andere instrumenten op het toneel. (3 hoge kwaliteitmicrofoons openzetten op een toneel... jippie)

Omdat een goede leslie een buizenbak is krijg je ook nog eens dat het dezelfde vervormingseisen krijgt als een dure gitaarversterker....

Kortom nogal een ding om uit te versterken. haha
                        Met andere woorden, een grootmembraam gebruiken om te versterken is de beste optie. (C414)

Comment

• ikke1234
                          • Aug 2005
                          • 125

Originally posted by FiƫstaLj
                          Snare gewoon lekker met een 57'er pakken

of een beta57 top en 57 bottom... maar das wel luxe als je er al over denkt een 606 te gebruiken..
                          tding is: op de inputlist staat : e604 of SM57 nu blijkt dat het ook met e606 kan maar aangezien we toch al pakken micro's bijhuren kunnen we maar die sm57 er ook maar bij pakken.(*klotegroep me klote rider*)

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4524

Originally posted by frederic
                            Met andere woorden, een grootmembraam gebruiken om te versterken is de beste optie. (C414)
                            C414 Niet op het kleine nederlandse toneel bij een knallende rockband i.m.h.o.
                            En bij toetsenisten (orgelmannen ) die met veel vervorming op hun leslie spelen zou ik voor het totaalgeluid liever met dynamische microfoons werken. instrument->overstuurdebuizenbak->luidspreker->dynamischemicrofoon hou ik zelf meer van dan per se audiofiel opnemen.

bijgeluiden van Luchtverplaatsing is trouwens iets wat je volgens mij beter met kleine membraampjes oplost dan grote. Samen met een goede subfilter.
                            lekker belangrijk!

Comment

• bones2001
                              • Aug 2003
                              • 741

En een leslie is geen orgel maar het toonwiel met de lampen/ buizenversterker (de houten bak naast de orgel)
                              De toonwielen zitten dus in het orgel !!
                              Voor elke toets 1

Ik gebruik meestal gewoon SM 57's voor het uitversterken van een Leslie,
                              werkt prima.

Wat nog makkelijker is,
                              een Dynacord CLS222 Lesliesimulator gebruiken inplaats van dat gesjouw
                              met bv een 760
                              Mixen is net als schilderen.
                              Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

Working...