Frontverlichting, welk armatuur?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Watt Xtra
    • Oct 2004
    • 1119

Frontverlichting, welk armatuur?

Ik heb de zoekfunctie reeds geraadpleegt en al veel wijzer geworden.
    Echter op mijn vraag niet direct een passend antwoord gevonden.

Het volgende:

Ik verzorg regelmatig licht bij verschillende bands, daarnaast steeds meer, ook uitlicht klusjes van podium waar sprekers, open podium en dat soort dingen worden gehouden. (Podium is max 10 meter breed).
    Ik ben reeds in het bezit van vele par 56 spots, zowel kort als long versie, nsp, mfl en flood in zowel 300 als 500 watt.

Graag zou ik toch een stel "betere" armaturen willen aanschaffen om het front licht beter tot zn recht te laten komen.

hoofddoel: uitlichten van podium vanaf de voorkant, schuin opzij.
    daarnaast ook evt te gebruiken bij bands als frontlicht op statief L/R

Ik heb reeds gezien dat veelal een Pc of een fresnell wordt gebruikt
    mij rest de vraag is een multipar met de diverse lensen ook een optie? deze zijn veelal 600 watt en hebben ook standaard 4 verschillende lensen bijgeleverd.
    Voorwaarde ze moeten aan een T-4bar DMX kunnen en mogen hangen.

Waar moet ik nog meer opletten bij de keuze tussen de verschillende lampen?
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D
  • stekelvarke
    • Dec 2004
    • 1062

Multiparren zijn eigenlijk maar gewone parren met verwisselbare lenzen en iet wat andere lampen, als front neem je meestal geen vnsp of nsp lenzen/lampen maar mfl of wfl lenzen/lampen. dus je kan ook opteren voor gewone parren met die lampen, al zijn multiparren wel leuke speeltjes natuurlijk. verder heb ik nog geen multiparren gezien met 600W lampen, enkel met 575W en 750W.

Dan over de T4 bar, volgens de highlite mag er 5A(1150W) per kanaal belasting zijn. maar ik las hier op het forum dat de europeese norm slechts 1.4A(?) was(322W).

Als je echt serieus veel van deze dingen doet zou ik opteren voor een Pc's en/of fresnels. Is het echter niet zo heel vaak dat je dit moet doen kan je opteren voor de r&r oplossing nl. parren of multparren. Ook zal een deel afhangen van het budget van de organisator van het evenement.
    exit night into LIGHT

Comment

• goldsound
      • Jan 2003
      • 429

Multiparren zouden inderdaad een goede oplossing zijn

Originally posted by stekelvarke
      Dan over de T4 bar, volgens de highlite mag er 5A(1150W) per kanaal belasting zijn. maar ik las hier op het forum dat de europeese norm slechts 1.4A(?) was(322W).
      Op een T4 bar kan je zonder problemen multi's aanhangen. Zo gebruiken wij ze ook al enkele jaren.
      Zoek en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Comment

• stekelvarke
        • Dec 2004
        • 1062

inderdaad, ik heb ook al meermaals 500W raylights en multiparren op een showtec T4 gezien. Maar het zou blijkbaar niet mogen. Al werkt het wel zonder problemen.
        exit night into LIGHT

Comment

• Mathijs
          Moderator
          • Aug 2002
          • 1353

Zover als ik weet zit er in een multi par een 575 watt hpl lamp.
          Hier komt evenveel licht van af als een normale 1KW. par. Teven is het licht veel witter. Dat is het grote voordeel van een multi par.

Ik heb in het verleden veel theater en stand dingen met multi parren gedaan. Tot nu toe erg goed bevallen.

Comment

• Watt Xtra
            • Oct 2004
            • 1119

dus multipar zou een goed alternatief zijn voor pc of fresnell? nu zie ik ook dat er multiparren zijn met een zoom, focus functie is dit van meerwaarde? zo ja ook prijstechnisch te verantwoorden? Niet dat je wel meer betaalt maar de functie erg beperkt is?

Graag nog enkele gebruikers ervaringen met de lampen die erin zitten? levensduur, verkleuring, welk merk enz.
            JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Rudy Vorstenbosch
              • Jun 2001
              • 1429

Natuurlijk is een MultiPar niet vergelijkbaar met een Fresnel of PC.
              Maar een multipar is in veel gevallen zeker bruikbaar als front/totaal.
              Maar even een paar kanttekeningen:

1>
              4x MultiPar aan een T4 bar werkt technisch gezien zeker wel, echter zijn 4 armaturen eigenlijk te zwaar voor de T4. Als je ze altijd netjes rechtop hangt en in een meat-rack vervoerd zal het best lang goed gaan. Maar ik weet uit ervaring dat de T4 barren torderen doordat er een inschuif plaat aan 1 kant van de bar zit welke de stevigheid zeker niet ten goede komt.
              Deze plaat wil naar verloop van tijd dan ook wel eens los komen.

2>
              Er werdt gezegd dat een MultiPar 575HPL evenveel licht en zelfs witter licht geeft dan een conventionele Par 64 1000W. Dit is niet helemaal waar, en al helemaal niet het geval bij de imitatie

Comment

• Watt Xtra
                • Oct 2004
                • 1119

een fresnell of pc zal nog wel zwaarder zijn als een multipar he? vervoer zal idd geschieden in een meatrack, lampen dus gewoon de GE of philips lampen nemen om zo verkleuring tegen te gaan?

zal deze week eens de leverancier bellen en zien of de koffie klar staat, ( onee of hij verschillende lampen en armaturen op voorraad heeft. Iemand nog suggresties voor een merk multipar? Ik zie dat showtec ze heeft, behringer heeft er zijn naam op gezet, eurolite heeft ook een multipar. Andere merken??
                Zou er veel verschil in de behuizingen zitten onderling?

Comment

• stekelvarke
                  • Dec 2004
                  • 1062

Originally posted by Watt Xtra
                  Ik zie dat showtec ze heeft, behringer heeft er zijn naam op gezet, eurolite heeft ook een multipar. Andere merken??
                  de originele ETC s4 par.
                  exit night into LIGHT

Comment

• ralph
                    Banned
                    • Aug 2000
                    • 2649

Doe wel eens festivalletjes waar er geen ruimte is voor degelijke belichting op het front.
                    Dan neem ik graag mijn toevlucht tot de multipar.
                    voorbeeldje:

Doe ook wel eens kleine musical producties. Soms zijn de zaaltjes zo laag, dat het plaatsen van een truss op het front nog net kan, maar spots met barndoor geen optie zijn, simpelweg omdat de barndoors anders de coifure van de gasten verneukt...
                    Wordt ook opgelost met multiparren, zie:...wel ff je hoofd draaien
                    Last edited by moderator; 17-07-06, 19:32.

Comment

• Outline
                      • Feb 2006
                      • 1434

Helaas is het zo dat er OFFICIEEL maar 1.5A per kanaal aan een T4 gehangen mag worden... Heb het laatst nog bij Highlite nagevraagd ivm discussie in ander Topic. Je mag er altijd meer aanhangen, maar dit is natuurlijk op eigen risico!

Als je zwaardere 4-barren met ingebouwde dimmers wilt, zul je toch echt naar bv. barren van I.E.S.. Deze zijn wel zwaarder te belasten.

Multiparren hang ik het liefst aan een passieve 4/6-bar met daarachter een standaard dimmerrack.

Persoonlijk vind/vond ik de Admiral/Rolight-multibar nog altijd de sterkste/beste oplossing. Je moet ze wel zelf samenstellen, maar dat vind ik juist een voordeel!

Comment

• vb_striker
                        • Mar 2006
                        • 3

bij ons in het theater hangt er van frontlicht 10 x Pc 1000W 4 gebroken lens en 6 met een bolle lens en dan nog een reeks par 64 1000W
                        en dan hebben we nog sides van par 64 500 en 1000W levert aardig wat licht op

Comment

• ralph
                          Banned
                          • Aug 2000
                          • 2649

Goed, naast de toevlucht tot de multiparren blijft er natuurlijk altijd de wens om fatsoenlijk je frontbelichting te verzorgen.

Ik heb geen id wat voor dimmers watt extra meesleept op zijn klussen, dat is wat mij betreft nog wel beslissende factor.

Welk armatuur je het best/meest mee uit de voeten kunt is ondermeer afhankelijk van de afstand van je frontlicht t.o.v. het podium, het te belichten podiumoppervlak, aantal frontjes, enzovoorts.

Als je tot op heden je front verzorgde d.m.v. par 56-64, is het wellicht al een hele verbetering als je overstapt op 1kw fresnellen.

Comment

• Watt Xtra
                            • Oct 2004
                            • 1119

ik heb uitsluitend de beschikking over T-4 barren, domweg omdat het zeer snel bouwt, minder gewicht aan kabels mee hoef te slepen en tot op heden nog niet de noodzaak had om meer vermogen te dimmen. Ralph, de foto met multiparren geeft mij al veel verheldering, idd wanneer weinig ruimte voorhanden is, en dat heb ik vaker dan zullen de multiparren dus echt wel uitkomen, hoe is het licht verdeelt bij deze klus? hoe breed en diep was het podium en wat had jij er hangen?
                            Ik zie dat je ze met een dimmerrack gebruikt? Op een dmx bar is geen optie?
                            wat mij verder bezighoud, pc's of fresnellen zal ik waarschijnlijk minder vaak kunnen inzetten als een multipar heb ik het idee, de multipar kan ook los worden verhuurd voor gebruik bij een disco, daarnaast ook altijd in te zetten op een podium voor bands.

Ik zal idd binnenkort eens een bezoek brengen aan de leverancier en de verschillen zelf gaan bekijken. economisch gezien gaat mijn voorkeur toch uit naar een multipar, domweg omdat deze vaker kunnen worden ingezet. En dan voor de "goedbetaalde" klussen evt een stel pc's fressnellen inhuren.

Comment

• ralph
                              Banned
                              • Aug 2000
                              • 2649

Gevalltje op de foto's waren de multiparren een erg comfortabele uitkomst.
                              Podium was daar ipv de jarenlange traditie van 40cm opeens 1,20m hoog(!)
                              Dus de ingeplande 2 kw fresnellen hadden ff geen zin meer...

Wij werken voor dit soort sets inderdaad met losse dimmers.
                              De sixbarren ( hier achterop gebruikt) sluit je dan met 1 multikabel aan.
                              Naar het front gaat er ook ieder een multi, gaat een losse breakout op, en prik maar raak.
                              Voordeel van die situatie is dat er dus 6 dimbare kanaaltjes per kant liggen en 2x vaste spanning.
                              Die vaste spanning is wel eens fijn als er headjes worden gebruikt, scheelt vele meters 230V kabel trekken.

Nadeel van een T4: als je je netjes aan de CE houdt: niet 4*575W op 100% mee aan te sturen.

Analoog lijkt meer werk, maar zoals hier in een klein festivalletje ( podium was 14 breed, 12 diep), dar ging nog stukkie backstage af...
                              Met 8 multiparren netjes gesloten frontje.
                              Welliswaar maar in 1 kleur, maar das dan het compromis ivm alle***** hoog podium

Comment

Working...