LED Parren, alweer . . .

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Strat
    • Feb 2005
    • 125

LED Parren, alweer . . .

Wij spelen als duo, ik samen met mijn vrouw. Doen ons eigen geluid.
    Als licht, alleen front, gebruiken we twee maal vier PAR56 cans, gestuurd door een vierkanaals dimmer van Showtec. Alles netjes in flightcases.

Nu is dit een beetje overbemeten voor ons, 2400 Watt voornamelijk warmte, pfffffffff.

We denken nu om de boel te verkopen en vier LED-PAR 56 te kopen, twee aan elke kant, nogmaals, alleen front verlichting. Deze LedParren geven voldoende licht heb ik gezien. Cans zijn er ook genoeg te koop, Eurolite of Showtec. Alleen deze hebben een "eigen" besturing, maar zijn ook DMX aan te sturen. Van DMX heb ik eigenlijk geen verstand.

Wat we willen:
    Tijdens het optreden constant front licht, Gelig oranje en/of licht paars, in elk geval kleuren waarbij het niet lijkt of je zwaar ziek bent. Eventueel te dimmen.
    Tijdens de pauze een afwijkende kleur, meer als sfeer en zeker gedimt.
    Het liefst zo eenvoudig mogelijk te bedienen, bijvoorbeeld een druk op een knop.

Wat hebben we naast deze LedParren nog meer nodig? De meeste DMX besturingen die ik vind hebben allerlei functies, al dan niet programmeerbaar, die ik helemaal niet gebruik; allerlei looplichten, flitslichten, licht dat reageert op muziek, etc.

Graag advies. Zelfbouw kan, maar heeft niet mijn voorkeur.

De zoekfunctie leverde eigenlijk weinig op als het om besturing gaat.
  • renebiemans
    • May 2006
    • 156

Als sturing is in prenciepe de kleinste besturing al goed: http://www.verkoop.licht-geluid.nl/B...Adbo-1448.html Vooral als je alleen maar wil dimmen. Als ik zo lees wil je een RGB led par kopen die heeft 3 schuifen nodig per par maar als je ze bij elkaar op zet heb je dus genoeg aan bovenstaand paneeltje.

Maar als ik jou was had ik denk ik geen led par als front licht gekozen heeft volgens mij niet echt super mooi effect vanaf front.

Comment

• LJKEVIN
      • Dec 2005
      • 426

Voor frontlicht kun je die led parren gerust gebruiken hoor,
      front is geen effect licht, maar het gaat bij frontlicht om het uitlichten van de mensen op het podium.

Wanneer je weinig verstand van licht hebt, kun je het inderdaad makkelijk af met een botex/showtec controllertje..
      wanneer je 3 kanalen per par hebt, zal ik persoonlijk gaan om de parren op 2x 4 te patchen.. of terwijl de adressen zo in te stellen dat je per 4 parren aanstuurt.

Op deze manier ben je 2x 3 kanalen nodig (= 6)
      frontlicht in het licht paars.. vindt ik overigens niet echt mooi,
      maar frontlicht doe je normaal bij gewone parren met frontlicht filters.
      (wit/geel 8ig licht).

genoeg geluld???
      Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3148

LED vind ik (nog) niet geschikt voor serieuze theaterbelichting. Tis leuk als effectje, maar meer niet. Zo'n par heeft dan maar 3 standaardkleuren, die dan te mengen. Niet bepaald de mooiste kleuren, zeker niet voor frontlicht.

LED is nog heel erg in ontwikkeling. Ontwikkelingen hebben hun snelle en trage momenten. Op het moment zitten we even in een traag moment, maar het kan zijn dat er op korte termijn weer nieuwe dingen worden bedacht hierbij. Er wordt veel mee geexperimenteerd, dus stil staat het zeker niet.
        Gevalletje van: nog even afwachten.

Comment

• HR Soundproductions
          • Oct 2005
          • 649

Ik ben zelf ook nog een beetje terughoudend voor de LED-lampen echter voor deze toepassing kun je hier rustig voor gaan.

Ik heb recent een setje van deze jongens mogen testen en wat me opviel is dat, in vergelijking met een 300 watt MFL, deze led-lampen een gelijkwaardige lichtopbrengst hadden. Iets wat ik zelf niet verwacht had.

T.o.v een 500 watt schieten ze tekort. Voor sfeerverlichting van een zangduo denk ik dat deze lampen prima toereikend zijn. ( Je bent ook gelijk van de warmte af die je noemde ). Qua sturing kun je volstaan met een simpel DMX paneeltje. Je zult zien dat dit redelijk eenvoudig te bedienen is.

Comment

• sis
            • Jul 2003
            • 3305

Ik heb 2 van deze in gebruik met 4 x 500 watt lampen , gebruik ik ook als front licht en kan ook eventueel op een standaard geplaats worden

DMX sturing

Zéér eenvoudige bediening , mooie kleuren , compact en veel licht , totaal dus 4000 watt
            groeten
            sis
            Last edited by sis; 29-05-06, 08:34.
            Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Strat
              • Feb 2005
              • 125

Bedankt voor de reacties tot dusver.

Originally posted by renebiemans
              Als sturing is in prenciepe de kleinste besturing al goed: http://www.verkoop.licht-geluid.nl/B...Adbo-1448.html Vooral als je alleen maar wil dimmen. Als ik zo lees wil je een RGB led par kopen die heeft 3 schuifen nodig per par maar als je ze bij elkaar op zet heb je dus genoeg aan bovenstaand paneeltje.
              Originally posted by LJKEVIN
              Voor frontlicht kun je die led parren gerust gebruiken hoor,
              front is geen effect licht, maar het gaat bij frontlicht om het uitlichten van de mensen op het podium.
              Op deze manier ben je 2x 3 kanalen nodig (= 6)
              Dat het voor frontlicht wel kan heb ik zelf al gezien.
              Wel verwarrend is het aantal "kanalen" dat ik nodig heb . . .

En nog een laatste vraag. DMX pluggen zijn officieel 5-polig, waarbij pin 4 en 5 niet (meer) gebruikt worden. Bovendien zie ik op foto's veel drie-polige connectoren. Is die drie polige zo'n beetje standaard of wordt er toch nog veel vijf-polig gebruikt?

Comment

• sis
                • Jul 2003
                • 3305

In mijn voorbeeld is het gewoon een XLR microfoonkabel symmetrisch
                werkt perfect en wat een mackie om dit te bedienen
                Ik ben zoals jullie ook muzikant , dus live !
                heb dus ook weinig tijd om met lichtjes te spelen, vandaar de keuze voor die i-color4
                En de zangers die ik moet begeleiden zijn er uitermate tevreden over
                groeten
                sis
                Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Strat
                  • Feb 2005
                  • 125

Originally posted by sis
                  In mijn voorbeeld is het gewoon een XLR microfoonkabel symmetrisch
                  werkt perfect en wat een mackie om dit te bedienen
                  Ik ben zoals jullie ook muzikant , dus live !
                  heb dus ook weinig tijd om met lichtjes te spelen, vandaar de keuze voor die i-color4
                  En de zangers die ik moet begeleiden zijn er uitermate tevreden over
                  groeten
                  sis
                  Ik heb die i-color4 ook al eens gezien, maar is toch niet helemaal wat we zoeken, Twee geven erg veel schaduw en toch ook behoorlijk wat warmte af, ja we zijn niet makkelijk, haha.

Bedienen met een Mackie? Of bedoel je makkie?

Comment

• LJKEVIN
                    • Dec 2005
                    • 426

Is idd niet echt super voor frontlicht...
                    ik zou of gaan voor 2 t-barren met par 56 300mfl
                    of toch echt de LED PAR56 of 64...
                    voordeel van led idd:
                    -weinig stroomverbruik
                    -geen warmte afgifte
                    -dmx bestuurbaar zonder dimmer(s)
                    -geen dure multi's
                    -meerdere kleuren mogelijk
                    -lampjes gaan ontzettend lang mee

Misschien moet je de voor en nadelen eens op een rijtje zetten
                    (wedden dat je voor de led gaat:P)

Comment

• LJKEVIN
                      • Dec 2005
                      • 426

Originally posted by Strat
                      Bedankt voor de reacties tot dusver.

Dat het voor frontlicht wel kan heb ik zelf al gezien.
                      Wel verwarrend is het aantal "kanalen" dat ik nodig heb . . .

En nog een laatste vraag. DMX pluggen zijn officieel 5-polig, waarbij pin 4 en 5 niet (meer) gebruikt worden. Bovendien zie ik op foto's veel drie-polige connectoren. Is die drie polige zo'n beetje standaard of wordt er toch nog veel vijf-polig gebruikt?
                      De 5 polig wordt tegenwoordig veel gebruikt
                      vooral bij Dimmers/Tafels,
                      met een simpel verloopje maak je er weer een 3 polige van.

Wat ik bedoel met de kanalen is heel simpel.
                      Zoek maar eens in het forum naar: Hoe werkt dmx o.i.d.

Succ6

Comment

• moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5946

Kevin: reageer aub als je wat te melden hebt en ook weet dat het waar is, aan gokken hebben we niets.

Ten aanzien van 3-5 polig DMX.
                        5 polig is de standaard in het protocol.
                        Veel fabrikanten zijn overgestapt op gebruik van 3 polig ivm.
                        1. Kwetsbaarheid van 5 polige stekkers
                        2. kostprijs van 5 polige connectoren ivm 3 polig
                        3. Niet gebruiken van de pinnen 4 en 5

Er zijn bedrijven die de pinnen 4 en 5 in sommige gevallen gebruiken voor een tweede dmx lijn.
                        Er zijn ook fabrikanten die hun spots dubbel uitvoeren, dus met een 5 en een 3 polige connector.

Het is handig als je niet met verloopjes hoeft te werken, gebruik wel altijd goed afgeschermde kabel met de juiste weerstand. Sommigen maken de denkfout dat gewone microfoonkabel voldoet, de praktijk wijst anders uit.
                        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• marciano
                          • Feb 2006
                          • 164

Als je het alleen voor die 4 led parren gebruikt maakt het niet uit of je 3 of 5 polig DMX neemt (is een duo dus denk dat ze netjes opbergen) Maar ALs je led spots en de contoller 3p zijn ben je dom als je 5 p koopt

ff offtopic

ik heb vaak mee gemaakt dat ze zeggen dat 5p dmx oud is en dat ze daar niet mee werken.

Comment

• axs
                            Moderator
                            • Jun 2002
                            • 2687

Aan Strat...

Maak je even geen zorgen over 3 of 5p DMX
                            De lampen die jij gaat gebruiken zijn met 99% zekerheid uitgerust met 3p connectoren.

Aan anderen...
                            als je niet weet hoe het zit, gelieve dan er ook geen uitspraken over te doen die de topicstarter alleen nog meer in de war brengt!
                            Hier weer een hoopje onzin gelezen over 3p vs 5p connectoren
                            If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• marciano
                              • Feb 2006
                              • 164

AXS heeft helamaal gelijk koop het tafeltje en de spot die je wilt en koop daar gewoon de kabels bij die er op passen je dealer kan dat zeggen wat je moet nemen dus ik denk dat je gewoon moet concentreren welke spots en welke regeltafel je wilt. De kabels (3p of 5p DMX) is als laatst kijken welke er op de spot en regeltafel zitten dus daar hoef je je absoluut geen zorgen over te maken

Comment

Working...