Galm zonder aux-send/return

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marcel
    • Aug 2000
    • 163

Galm zonder aux-send/return

Ik had dit ook in het LIVE forum kunnen doen, maar denk toch dat het beter hier past, omdat ik op dit gebied nog een absolute n00b ben ..

Hier dan even de vraag ...

In het café zouden we graag een galm zetten over de microfoon, de mengtafel heeft alleen geen aux send/return mogelijkheden, en het is ook niet de bedoeling om er gelijk een nieuwe mengtafel in te gooien.

Graag zou ik dus weten hoe we dit het beste kunnen aanpakken, met zo min mogelijk kosten uiteraard. De galm hoeft niet van een top artiesten kwaliteit te zijn, maar enigzins acceptabel zou toch leuk zijn (het gaat om een zingende barman ..).

Grtnx,

Marcel
    You don't need eyes to see, you need vision.
  • martijn verkerk
    • Nov 2005
    • 300

een simpel galmpje
    mic op input van de galm
    out van de galm tafel in
    op de meeste galmpjes zit wel een mix knop je kan dan een mix maken tussen droog en galm signaal)

Comment

• marcel
      • Aug 2000
      • 163

Daar ging het dus even om, had dus geen idee of dat wel of niet zou kunnen.

Iemand nog een suggestie voor een galmapparaatje waarmee dit mogelijk is? (liefst in 19" uitvoering).

Marcel
      You don't need eyes to see, you need vision.

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

Beste Martijn.

Als je niet weet waar je het over hebt, moet je er ook niet aan beginnen.

Wat je zou kunnen doen is een losse voorversterker kopen en deze op de galm aansluiten. Deze kan je weer op je mixer aansluiten. In alle galm apparaten zit een mix functie, voor de verhouding galm - vocaal.

Comment

• flurk
          • May 2003
          • 409

[quote=Mathijs]Beste Martijn.

Gelukkig reageert niet iedereen zo, anders heeft dit forum geen reden van bestaan meer.

Comment

• martijn verkerk
            • Nov 2005
            • 300

[quote=Mathijs]Beste Martijn.

beste mathijs aangezien ik dit beroep al 9 jaar op proffesioneel niveau uitvoer
            laat ik je opmerking maar ff links liggen

ben idd eens dat eens dat dit forum bedoeld is mensen te helpen niet af te zeiken..

Comment

• Ibvee
              • Nov 2002
              • 714

Niet bot bedoeld hoor Martijn, maar als jij al 9 jaar je brood hiermee verdiend, zou je toch moeten weten dat er zeer weinig tot geen galmpjes zijn met ingebouwde voorversterker... En dat de input van de galm direct vanuit een microfoon gevoed nooit hoog genoeg zal zijn.

En inderdaad dus wat mathijs zegt, er mist nog een stukje dan, een voorversterker ertussen. Behringer heeft hele goedkope 1 kanaals voorversterkertjes, sluit je microfoon erop aan, vanuit het voorversterkertje de galm in, met de mix knop kan je dan bepalen hoeveel procent van het signaal galm is, en hoevel het origineel. Nadeel is dat je het galmpje op deze manier nergens anders voor kan gebruiken.
              Wat je ook zou kunnen doen is kijken of je mixertje wel een 'insert' op het microfoon kanaal heeft, dan kan je een 'insert-kabeltje' kopen, even goed opletten wat de 'send' en de 'return' is van het kabeltje, dan kan je het galmpje daar inprikken op de mengtafel, en ook weer met de mix je hoeveelheid galm bepalen. Voordeel is dat je dan geen apart voorversterkertje nodig hebt.
              De groeten => Micha

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Wil ik toch ff op reageren,

als je een draadloze mic pakt, met een beetje output (loopt tegenwoordig bijna standaad op line-niveau aan) gaat deze truuck prima. Ik pas m meestal toe op dit soort installaties ( dateqje, draadloze mice via galmpje, ach , u kent het wel)

ook gitaren die op deze manier via een effect-kastje lopen doen het meestal prima.

Maar gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren.

Dus ,

Comment

• LJKEVIN
                  • Dec 2005
                  • 426

HIER STOND EEN TEKST, MAAR AANGEZIEN DE MODERATOR DEZE VERWIJDERD HEEFT..
                  ZAL IK t ER NIET WEER NEER ZETTEN...

Haal gewoon een microfoonmixertje met galm,
                  deze zijn goedkoop, (55.- ongeveer) niet 19"maar die kun je altijd nog achter een muurtje o.i.d. schroeven.. vanuit een apparaatje als dit gaat het signaal uit, naar de ingang van de mixer welke je al hebt.[.
                  (zo gebeurd het bij veel karaoke-debielen ook)

Groeten!!van iemand die je wel wil helpen....;P
                  Last edited by LJKEVIN; 25-05-06, 16:45.
                  Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

de nanoverb van alesis is erg goed voor dit soort superlaag butget acties.
                    En klinkt nog eens als een klok ook voor de prijsklasse.

Gewoon tussen de mic en de input werkt prima. Heb ik jaren gedaan.
                    lekker belangrijk!

Comment

• Ibvee
                      • Nov 2002
                      • 714

als je een draadloze mic pakt, met een beetje output (loopt tegenwoordig bijna standaad op line-niveau aan) gaat deze truuck prima. Ik pas m meestal toe op dit soort installaties ( dateqje, draadloze mice via galmpje, ach , u kent het wel)

ook gitaren die op deze manier via een effect-kastje lopen doen het meestal prima.
                      Heb je gelijk in, maar ik zie nergens dat het om een draadloze mic gaat, en daarnaast leert mijn ervaring dat veel galmpjes toch wel wat drive willen hebben...
                      En de kans is dus vrij groot dat het gaat mislukken. Handigst lijkt mij nog steeds om em in de insert te prikken (als die er is). Anders even proberen of het zonder voorversterkertje kan.
                      De groeten => Micha

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Originally posted by Ibvee
                        Heb je gelijk in, maar ik zie nergens dat het om een draadloze mic gaat, en daarnaast leert mijn ervaring dat veel galmpjes toch wel wat drive willen hebben...
                        En de kans is dus vrij groot dat het gaat mislukken. Handigst lijkt mij nog steeds om em in de insert te prikken (als die er is). Anders even proberen of het zonder voorversterkertje kan.
                        Den proef op den som.

***everde***ver, het werkt, je houdt het niet voor mogelijk, ik dacht ff dat ik water zag branden, theorie en praktijk gaan weer eens niet hand in hand, quod erat demonstrandum, een sm58 en E845 via een XLR-stereojack (gebalanceerd) en ze komen ( niet echt hard, maar toch tussen de -6 en -12 dB GEWOON NETJES BINNEN op een spx990 en een TC-M-one.

Uit de praktijk weet ik dat dit ook werkt met een digitech 256, enzovoort.

met andere woorden: bezint eer gij begint.

Of eeehhhh:

ebnne:
                        ben idd eens dat eens dat dit forum bedoeld is mensen te helpen niet af te zeiken..

Comment

• Ibvee
                          • Nov 2002
                          • 714

Ok, ik delf het onderspit heb t 1x echt geprobeerd, en dat was mislukt, een grote bak ruis.
                          Blijkbaar kan het dus ook anders..
                          De groeten => Micha

Comment

• Mathijs
                            Moderator
                            • Aug 2002
                            • 1353

Excusses. Iets te snel en vooral bod gereageert.
                            Misschien een stukje frustratie

Ik heb echter de ervaring dat een microfoon op een galm aansluiten niet werkt, (ruis knetter spetter etc) en dat een microfoon voorversterker noodzakelijk is.

Met een draadloos systeem is dat uiteraard perfect te doen.

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Originally posted by Mathijs

Ik heb echter de ervaring dat een microfoon op een galm aansluiten niet werkt, (ruis knetter spetter etc) en dat een microfoon voorversterker noodzakelijk is.
                              Denk dat een grootmembraam condensator iets anders werkt dan de kroeg-mike.
                              Maar hiero perfect. En die Mix mogelijkheid tussen Dry en Wet zit er natuurlijk niet voor janjoker op.

Comment

Working...