3-tal vraagjes die me bezig houden:

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Timothy
    • Aug 2005
    • 175

3-tal vraagjes die me bezig houden:

Beste collega-forumleden,

Ik heb op dit ogenblik een drietal vragen die me bezig houden, maar waarop ik zelf geen echt (zeker) antwoord weet, vandaar dat ik de hulplijn(en) inroep

Alvast bedankt voor de mogelijke antwoorden:

Vraag 1: Ik ben sinds vrijdag eindelijk in het bezit van 2 Vibe15-kasten (waarover ik echt tevreden ben, maar dat is nu geen punt van discussie). Maar ik heb op dit ogenblik de volgende speakerstands staan: http://www.verkoop.licht-geluid.nl/J...1-Ww04930.html
    Als ik alles naast elkaar leg, dan vormt het geen probleem: de kasten wegen 27 kilo en de stands mogen tot 30 kilo dragen, MAAR die kasten lijken mij zo zwaar voor die alu-statiefjes! Mijn vraag is dan ook: kunnen die statieven dat werkelijk dragen? En bestaat er voor een dergelijk aangeven van max. last een veiligheidsmarge?
    Ik heb die statieven hier nu staan, dus ik zou ze wel graag ervoor willen gebruiken, (als het veilig is tenminste).

Vraag 2: Gezien ik ook een prof. lichtbrug heb met zware wind-ups, was ik zo aan het denken dat het wel eens mooi kon zijn om bij kleine(re) feestjes die Vibe's (http://www.verkoop.licht-geluid.nl/J...s-Ww11061.html) in de lichtbrug te hangen (aan de buitenkant van de stands, het licht komt dan aan de brug tussen de stands). Qua gewicht kunnen die brug en de stands dat allemaal wel aan, maar ik ben een leek wat rigging van boxen betreft.
    Ik heb het forum er al op nagezocht, maar geen duidlijk antwoord gevonden op mijn vraag: hoe vlieg ik deze boxen? Volgens hetgeen ik al een beetje heb opgezocht, zou ik het op de volgende manier doen: Aan deze M10 oogbouten (http://www.beglec.com/products.php?p...6&lang=NL) die in de kast wordt gedraaid aan de bovenkant (of aan de zijkant, waar daar zitten er ook riggingpoints, dus wat is het beste?) zou ik de ketting met volgende sluiting willen bevestigen: http://www.verkoop.licht-geluid.nl/A...tkemhst15.html. Die ketting(en) van de beide zijden van de Vibe zou ik dan rond de voorste bar van de truss slaan en de lus dichtdoen met opnieuw zo'n harpsluiting.
    Om de juiste hoek van de box te bepalen zou ik het onderste riggingpoint (aan de achterzijde onderaan de Vibe) op dezelde manier willen voorzien van oogbout, harpsluiting, ketting en lus. Deze lus maak ik dan vast aan de achterste bar van mijn truss. De hoek van de Vibe kan aldus bijgesteld worden naargelang de zaal/situatie. Om het geheel te verzekeren, zou ik dan nog twee safety's vastmaken aan de truss en aan de handvaten van de Vibe. Mijn vraag is nu: als je je het een beetje kunt voorstellen, is dit een veilige manier om die boxen te vliegen? Of maak ik ergens fouten tegen de riggingtheorie? Als het niet haalbaar is, dan doe ik het niet, maar het zou wel mooi zijn... Zijn er eventueel alternatieve (juiste) vliegmethoden om deze boxen op te hangen?

En last but not least (over de volgende vraag ben ik een beetje beschaamd dat ik het nog altijd niet weet )

Vraag 3: Als ik een versterker heb van bv. 2 X 200 Watt/8 Ohm, dan stuurt die dus 200 Watt naar die ene box, ja. Maar als ik nu per kant 2 boxen parallel zet, dan komt mijn weerstand op 4 Ohm. Dan kan die versterker bv. 2 X 300 Watt/4 Ohm. Maar wat ik nu niet weet, is of iedere box dan 300 Watt krijgt, of iedere box dan maar 150 Watt krijgt? Dan vraag ik mij nu al een tijdje af en ik weet het nog niet... Ik zou gaan voor de 150 Watt, maar ik ben geen electricus, dus graag antwoord van iemand die het wel weet...

Voila! Een hele boterham, maar als ik antwoord zou krijgen op deze drie vragen, zouden jullie van mij een heel gelukkig 'manneke' kunnen maken!

Groeten vanuit Belgiƫ!!

Tim
  • emiel-r
    • Mar 2006
    • 169

vraag 3 heb je zelf alvast goed beantwoord.

Comment

• Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

begin met vraag 2, zou er niet mee aan de gang gaan. het heeft voor jou op deze manier weinig toevoegende waarde de vibe's te vliegen. zet ze netjes op statieven en klaar is kees.

statieven ken ik niet, als het een ce/tuv gekeurd statief is zou het moeten kunnen, maarja, ik heb wel meer crea dingen gezien die wel zouden moeten kunnen maar me niet echt lekker leken.

mischien dat iemand die deze dingen heeft wel wat uit de doeken kunnen doen
      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Timothy
        • Aug 2005
        • 175

Originally posted by emiel-r
        vraag 3 heb je zelf alvast goed beantwoord.
        Dat was ook het meest logische, maar was niet zeker... Nog twee vraagjes te gaan

Comment

• Timothy
          • Aug 2005
          • 175

Originally posted by Upgrading your system
          begin met vraag 2, zou er niet mee aan de gang gaan. het heeft voor jou op deze manier weinig toevoegende waarde de vibe's te vliegen. zet ze netjes op statieven en klaar is kees.
          Ik vind esthetiek wel een toegevoegde waarde. ik vind het mooi dat alles de lucht eens inkan! De enige vraag is of het veilig is zoals ik het hier beschreven heb...
          Ik kan mij nog wel wat situaties inbeelden waarbij het voor mij nuttig kan zijn om die boxen in mijn licht brug te hangen en niet op statief (met windups van truss geraak ik bijvoorbeeld hoger => is beter als je bijvoorbeeld omroepsysteem op een plein wil hebben. Ben nu losweg aan het denken hƩ...)
          Ik wou gewoon graag weten hoe jullie zo'n probleem aanpakken. Misschien is mijn idee over riggen totaal verkeerd, maar zo zou ik het doen - als het nodig zou zijn...

Maar toch oprecht bedankt voor jouw bezorgdheid! Ik ga er ook zeker niet roekeloos mee omspringen hoor!

Comment

• Timothy
            • Aug 2005
            • 175

Originally posted by Upgrading your system
            statieven ken ik niet, als het een ce/tuv gekeurd statief is zou het moeten kunnen, maarja, ik heb wel meer crea dingen gezien die wel zouden moeten kunnen maar me niet echt lekker leken.

mischien dat iemand die deze dingen heeft wel wat uit de doeken kunnen doen
            Ik zou geen idee hebben of die een keurmerk dragen. Zijn gewoon alu-statieven die er wel solide uitzien, met een borgpin op bepaalde hoogtes, maar verder niets.

Ik hoop nu dat er inderdaad ervaringsdeskundigen zijn, die met dit statief al gewerkt hebben.

Ik moet er wel bijvertellen dat ik een 'salon-dj' ben: ik verzorg mijn materiaal goed, ik verhuur het amper en ik hou het op feestjes altijd goed in het oog! Veel zullen ze dan ook niet te verduren krijgen, maar twijfel over het gewicht...

Laat maar komen die antwoorden!

Comment

• Timothy
              • Aug 2005
              • 175

Ik heb ondertussen die Vibe's al even geprobeerd om op die statieven te zetten en ik moet zeggen dat het wel gaat. Heb alleen een nieuwe statiefadaptor in de boxen gestoken, want degene die er in zat was net iets te klein/kort, waardoor de box op het statief stond te 'dansen' (= kon kantelen).

Dus ik ga voor de huidige statieven!

Iemand nog een mening over de manier waarop die boxen eventueel in mijn truss zou hangen?
              Daar zou ik graag feedback over krijgen...

Alvast bedankt!

Comment

• Drive inn tnt
                • Sep 2003
                • 1082

Vraag 1:
                Wij hebben al jaren 2 MA15 van AD systems op statiefjes die er ook niet al te sterk zijn. Als je met ze 2e bent krijg je met heel veel moeite die MA15s erop. Dat gaat ook al jaren goed. Zijn al aardig wat mensen tegenaan gevallen. Dus daar hoef jeje geen zorgen over te maken.

Vraag 2: Als je niets weet van riggen en je "doet maar wat" begin er dan alsjeblieft niet aan. Zet ze lekker op statief en gaan.

Vraag 3: Laat maar zetten, die heb je al goed geraden.
                Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• Timothy
                  • Aug 2005
                  • 175

Originally posted by Drive inn tnt
                  Vraag 1:
                  Vraag 2: Als je niets weet van riggen en je "doet maar wat" begin er dan alsjeblieft niet aan. Zet ze lekker op statief en gaan.
                  Dat is het nu net. Ik zou graag weten of dit een juiste manier van riggen is. Ik ben zo geen gek die het onmiddellijk doet, maar wou eerst graag de mening van mensen die er verstand van hebben. heb nu ook door dat die statieven het waarschijnlijk wel zullen uithouden (want dat was de eerste aanleiding om die boxen in de truss te overwegen) maar zou het gewoon graag weten...

Comment

• Ibvee
                    • Nov 2002
                    • 714

Eensgelijks 'leek' op het gebied van riggen, maar zat ook te kijken hoe ik 2 topjes kon vliegen. In dit geval hele lichte, ps10'tjes. Kon ik 1 toppic over vinden van een paar ervaren riggers, en toen werd me wel duidelijk waarom de originele riggin setjes zo duur waren, 80euro voor een paar kettingkjes per speaker, of 600 euro voor een vliegframe per speaker.

Hier legt riggingmaster Rinus wat dingetjes uit, misschien wordt het er wat duidelijker door
                    De groeten => Micha

Comment

• Drive inn tnt
                      • Sep 2003
                      • 1082

Originally posted by Timothy
                      Dat is het nu net. Ik zou graag weten of dit een juiste manier van riggen is. Ik ben zo geen gek die het onmiddellijk doet, maar wou eerst graag de mening van mensen die er verstand van hebben. heb nu ook door dat die statieven het waarschijnlijk wel zullen uithouden (want dat was de eerste aanleiding om die boxen in de truss te overwegen) maar zou het gewoon graag weten...
                      Gelukkig maar. Wat voor lichtbrug/truss heb je?
                      Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• Timothy
                        • Aug 2005
                        • 175

Gelukkig maar. Wat voor lichtbrug/truss heb je?
                        Ik heb Globaltruss triangle (6 meter <3X 2 meter>) en de wind ups van American Audio. ST 132 dacht ik uit het hoofd, maar ben niet zeker...
                        In ieder geval kunnen ze het gewicht aan. Het is enkel een kwestie van de juiste aanslag op de truss, de juiste aanhechtingen op de kast en de sterkte van de ketting.

Vraagje extra: op de Vibes zitten er rigging punten bovenaan de kast, en aan de zijkant van de kast. Waar rig ik ze het best aan? Via de bovenkant (oogbout recht omhoog) of via de zijkant (oogbout zijwaarts belast)? Hetzelfde doet zich voor aan de achterkant en onderkant: daar zijn ook twee rigpunten om de hoek van de kast te bepalen. Wat is daar het beste: aan de achterkant onderaan, of geheel aan de onderkant van de kast? Ik zou het graag willen visualiseren, maar vind op dit moment geen goede foto's...

Comment

• Drive inn tnt
                          • Sep 2003
                          • 1082

Originally posted by Timothy
                          Ik heb Globaltruss triangle (6 meter <3X 2 meter>) en de wind ups van American Audio. ST 132 dacht ik uit het hoofd, maar ben niet zeker...
                          In ieder geval kunnen ze het gewicht aan. Het is enkel een kwestie van de juiste aanslag op de truss, de juiste aanhechtingen op de kast en de sterkte van de ketting.

Vraagje extra: op de Vibes zitten er rigging punten bovenaan de kast, en aan de zijkant van de kast. Waar rig ik ze het best aan? Via de bovenkant (oogbout recht omhoog) of via de zijkant (oogbout zijwaarts belast)? Hetzelfde doet zich voor aan de achterkant en onderkant: daar zijn ook twee rigpunten om de hoek van de kast te bepalen. Wat is daar het beste: aan de achterkant onderaan, of geheel aan de onderkant van de kast? Ik zou het graag willen visualiseren, maar vind op dit moment geen goede foto's...
                          "Meestal" pak je ze aan de zijkanten en aan de achterkant. Ketting: beter te zwaar dan te ligt. Kijk even in de shop, zo moeilijk is het toch niet om rigging materiaal voor 2 topjes te vinden.
                          Vette boksuh meneer

Comment

• Timothy
                            • Aug 2005
                            • 175

"Meestal" pak je ze aan de zijkanten en aan de achterkant. Ketting: beter te zwaar dan te ligt. Kijk even in de shop, zo moeilijk is het toch niet om rigging materiaal voor 2 topjes te vinden.
                            Was dan ook geen probleem om het materiaal te vinden, maar wou gewoon bevestiging of dat de juiste wijze was. Als ik hier zo een beetje op het forum lees, ivm veiligheid, dan wil ik toch graag eerst een second opinion! :-)

Dus als ik de zijkant van de box rig via de riggingpunten daar en dan de achterkant om de hoek te maken, dan doe ik het goed!?

Is misschien beter om deze (http://www.verkoop.licht-geluid.nl/D...g-Hl70303.html) te nemen om de ketting aan de truss te bevestigen ipv de ketting rond de truss te slaan. Dan wel telkens vastmaken met die bovenvermelde harpsluiting...

Alvast bedankt voor je reactie!

Comment

• Zinzi
                              • Jul 2003
                              • 87

Het is zeker verstandig om het te bevestigen met deze koppeling. Rechtstreeks een stalen ketting rond een aluminium truss slaan moet je zeker niet doen. Omdat de ketting zich door de trussbuis heen snijd.

Comment

Working...