Simpele podiumbelichting

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fairlane
    • Apr 2006
    • 4

Simpele podiumbelichting

Ik speel in een fifties rock & roll band.
    Nu willen we graag wat lampen aanschaffen om altjd gegarandeerd in het licht te staan. Omdat we authentieke rock & roll spelen hoeven we geen effecten of zo te hebben.
    Het enige wat we willen zijn een paar statieven met goede spots waarmee we een podium van een 8 meter breed en een paar meter diep mee kunnen verlichten.
    Ik zag een Showtec setje staan met 4 par 56 lampen op een statief. Zou dit voor ons doel voldoende zijn?
    Wie kan mij adviseren? Ik heb er zelf totaal geen verstand van!!!!
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

Hai Fairlane,

Ik ben zo vrij geweest het onderwerp aan te passen, verlichting van het podium doe je met TL's

Jij wil graag jou en je bandleden belichten.

Er lopen hier op het forum redeljik wat ervaringsdeskundigen rond.
    Showband bijvoorbeeld is een collega muzikant, Sis, en er zijn diverse belichters actief.

Wat gebruiken jullie nu voor de belichting van de band?
    Hebben jullie een minimum vereiste qua aan te leveren spanning door de opdrachtgever/zaal?

Wat is autenhieke R&R? hillbillie muziek?...gewoon uit nieuwsgierigheid eigenlijk deze vraag, staat beetje los van jouw vraag.

Om egaal een podium van 8m breed uit te lichten zal je met par 56 lampen snel tekort schieten.
    Een beter idee lijkt mij het gebruik van par64,al hebben die weer het nadeel dat ze vrij veel vermogen vreten (1kw/stuk).

Persoonljik ben ik erg gecharmeerd van de S4parren en tegenwoordig heb je daar van showtec/behringer hele nette replica's van.
    groot voordeel: compact model, per lamp 575W
    nadeel: zwaarder dan ouderwetse parren.

Niet alleen zullen jullie lampen (sixbar-fourbar) mee gaan slepen, maar ook een dimmerpack.
    In het geval van twee sixbarren op statief, 2x 10m multikabel, 1x multikabel, dimmerpack, 10m 32A kabel....heb je het al snel over een dikke stationwagen vol met extra gear...of een grotere bandbus.

Allemaal bijkomstigheden waar je op het eerste ogenblik niet direct bij stilstaat, maar wel om rkning mee te houden.

nah, tot zover een eerste aanzet...wie vult me aan!
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

Er zijn verschillende manieren om dit eenvoudig aan te pakken:
      Ik ga uit van eenvoudig en low butget.

In een kroeg zou een setje met vier lampen genog zijn. Maar 8 meter breed podium red je er niet mee. Stroomvreters maar wel goedkoop (ook in gebruik/transport/opzet-tijd) en veel licht:
      aan elke kant voor aan het podium een paal met

met als sturing http://www.verkoop.licht-geluid.nl/B...Adbo-5230.html

Dan kun je het toneel in een kleurtje zetten en heb je minimale kosten en minimale spullen.

Nou is het bij bands volgens mijn ervaring mooier om de bandleden van voren 'zichtbaar' te maken met wit licht (meestal wel een kleurfiltertje erbij om er niet als lijken uit te zien. kleurfiltercode 151 is gebruikelijk) En de 'show' dan voor het publiek zichtbaar te doen.

Ik gebruik zelf aan elke kant een paaltje met twee korte PAR56 met wide lampen erin die samen op een dimmer zitten en gooi dan afhankelijk van de zaal licht van achter de band. Dit kunnen ook twee paaltjes met botex T-bar zijn. (kant en klare balken http://www.verkoop.licht-geluid.nl/B...Adbo-2289.html met daaraan 4xparlamp en dimmers) Dan heb je echt al heel mooie plaatjes en nog steeds relatief weinig mee te nemen.

Als je meer wil is de sky de limit. Maar in mijn ogen zijn de standaard 2x4bars aan de voorkant om de band in het licht te zetten stukken minder efficient dan kleurwisselende armaturen. Zolang je niet met een echte lichtman werkt en gewoon het toneel egaal in een kleur wil zetten dan zijn armaturen zoals die JB veel makkelijker in gebruik.

p.s. waarschijnlijk weet je het al. Maar altijd lampen goed laten afkoelen voor je ze in de bandbus gooit. Dat scheelt het meeste geld
      Last edited by showband; 25-04-06, 11:33.
      lekker belangrijk!

Comment

• fairlane
        • Apr 2006
        • 4

We zijn een rock & roll band. Kijk eens op www.57fairlane.nl dan krijg je een idee van wat we doen.
        We spelen Elvis, chuck Berry, Buddy Holly enz enz. Ook wat eigen werk.
        Het is voor ons gewoon belangrijk om in het licht te staan. Nu hebben we helemaal niks.
        Worden we op festivals of in muziekcafe's uitgenodigd is dat geen punt, maar het weekend stonden we op een privé feest en we waren erg slecht te zien.
        Omdat we enkel authentiek spelen hoeven we geen effecten. Geen looplichten en geen flitsen, draaiende spots enz enz. In de jaren '50 was dat ook niet het geval. Maar, om toch een beetje beter uit de hoek te komen is verlichting noodzakelijk. Ik heb ook al zitten denken om op de topkast van de PA set een railtje te maken waar we een paar spots op kunnen zetten.
        Maar, kom op met die reacties!!!!

Comment

• sis
          • Jul 2003
          • 3305

Met dank aan de moderator dat hij mij vernoemd heeft met respect als muzikant wil ik hier ook mijn bijdrage leveren .
          Ik gebruik meestal op kleinere gelegenheden 4 x par 56 short met mfl lampen van 300 watt , de kleuren die ik gebruik zijn geel en rood , dit geeft een zeer warm effect .
          bij grotere feesten ga ik voor 8 x par 64 met 500 of 1000 watt lampen zonder sturing
          Voor jullie als coverband zou ik aanraden warme kleuren te nemen zoals al eerder aangegeven + een extra witte per kant om eventueel de zanger extra dimentie te geven
          Groeten
          sis
          Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• deloitte
            • Sep 2005
            • 135

ik denk dat je tog moet gaan denken om dan maar 8 parren aan te schaffen, ik zou dan de "chort" versie nemen omdat die een betere spreidings breetje hebben als de lange versie, dan kan je kiezen om ze op een DMX bar te schroeven en naar een licht controllertje te laten lopen, als je dat hebt ben je inprisipe klaar.

de controller http://www.verkoop.licht-geluid.nl/S...r-Hl50436.html
            je DMX balken http://www.verkoop.licht-geluid.nl/S...-Hl50329i.html
            je parren http://www.verkoop.licht-geluid.nl/A...Adbk-6407.html vergeet niet bij je parren lampen te kopen, ik denk dat je het met 500 watt wel red.
            en de kleuren filters natuurlijk ga uit van
            2x 152 per kant
            1 x 158 per kant
            1 x 797 per kant

gr bram
            voor de een z'n uitgang is voor de ander z'n ingang....

Comment

• Upgrading your system
              • May 2003
              • 1684

Originally posted by moderator

Ik ben zo vrij geweest het onderwerp aan te passen, verlichting van het podium doe je met TL's
              Dat moet je niet zeggen, ik kan me een concert herinneren (was het niet pink floyd??) waarbij ze dus idd alleen TLlicht hadden gebruikt. welliswaar in een aantal kleuren, maar het was wel geniaal. alleen wat volgspotters voor het uitlichten van de muzikanten.

EN NEE< HET WAREN GEEN LEDBUIZEN daar droomde de hele wereld alleen nog maar van
              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• fairlane
                • Apr 2006
                • 4

Ik heb het vooral over kleinere optredens waar we verlichting nodig zouden hebben.
                Als we op de grotere podia staan dan is er meestal een complete PA met verlichting gehuurd door de organisatie. Dit is wel altijd het lekkerste spelen. Een uurtje alles geven en geen gesjouw.... Maar ik dwaal af.

Ik heb er echt helemaal geen verstand van, maar als je par 56 hebt, hoeveel watt lampen kun je daar dan in gebruiken?
                ik lees in het stukje van SIS dat hij (of zij?) par56 met 300 watt lampen gebruikt bij kleine optredens. Kunnen er ook zwaardere lampen in?
                En is er een verschil in kwaliteit van lampen (opbrengst, levensduur)?

En wat is het verschil tussen een par 56 en een par 65 ????? Grotere lichtopbrengst of zo?
                Last edited by fairlane; 25-04-06, 16:17.

Comment

• GoTMoRe
                  • Aug 2005
                  • 350

Par 56 short, tot 300watt, als je dr een 500watter ingooit heb ik de ervaringen dat je kleurtje dr voorweg fikt.

Par56long kunnen wel 500watters in. Afstand lamp/filter is wat groter.

Zelf hebben we raylights, komt helderder en meer licht van af dan de normale lampen, geven alleen iets minder mooi licht, maar knappe man int publiek die kan zien of er raylights inzitten..
                  lala..

Comment

• kokkie
                    • Nov 2003
                    • 1166

Originally posted by GoTMoRe
                    maar knappe man int publiek die kan zien of er raylights inzitten..
                    Sorry, maar dat zie je meteen.
                    Raylights zijn ook niet geschikt voor frontlicht, zeker niet op zo'n korte afstand, meestal meer zijlicht bij dit soort bandjes.

Ik zou kiezen voor 2 DMX 4-barren met 500Watt lampen op statief.
                    En dan liefst Par64 Medium of anders Par56 Wide en heel simpel controllertje erbij.
                    Gewoon standaard frontkleurtje erin L151/152 in alle parren, tenzij je maar 3 bandleden hebt, dan 3 keer frontkleurtje en bijv. 1 donkerblauw per bar om wat glim effectjes te creëren in het chroom van het drumstel bijvoorbeeld.

Laatste tip, zorg echt voor een rek of kistjes. Als je een 4bar los in je bus vervoerd zien ze er binnen no-time uit alsof ze nog met Elvis mee op tour zijn geweest. Nou ja, misschien is het voor jullie nog wel een idee om ze tot die tijd niet in te pakken
                    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Robin.vd.Have
                      • Nov 2005
                      • 165

Het voordeel van een short is dat het licht eerder kan uitbreken en dus iets breder straalt dan bij een long versie. Als het echt puur om frontlicht gaat zoals hier zou ik ook shorts nemen.

Bij ons word het voor allerhande toepassingen gebruikt en daarom hebben wij gekozen alls long te nemen.

Persoonlijk gebruik ik voor dit soort bandjes altijd:
                      2 x 4 barr met 4x par 56 short 300 watt mfl
                      2 x hoog statief
                      1x Showtech DC4 of aanverwant
                      (dit is een 4 kanaals controllertje met ingebouwde dimmer)

Dit alles past gewoon op een 16a stopcontactje en is zeker voor het feest circuit meer dan genoeg licht.

M.V.G

Comment

• fairlane
                        • Apr 2006
                        • 4

Laatste tip, zorg echt voor een rek of kistjes. Als je een 4bar los in je bus vervoerd zien ze er binnen no-time uit alsof ze nog met Elvis mee op tour zijn geweest. Nou ja, misschien is het voor jullie nog wel een idee om ze tot die tijd niet in te pakken [/quote]

Met Elvis op tour geweest........ Dat zouden kapitale lampen zijn!!!!
                        We hebben helaas geen ruimte om de hele boel nog in kisten in te pakken. Wat wel in kisten zit zijn de mengtafel, de PA-versterker, en niet te vergeten de oude gretch- en fender gitaren, de oude VOX- en Fender versterkers en bandecho's. Veel belangrijker!!!! De lampen, helaas, die zullen los mee moeten. Daarom zoeken we ook een niet te dure oplossing.
                        Ik denk dat ik het weekend eens ga kijken naar die par56 setjes. Als ik al jullie reacties zo lees (waarvoor heel erg bedankt, als leek op het gebied van verlichting kan ik hier echt iets mee!!!!!!) denk ik dat we daar voldoende mee kunnen.

Comment

• JohnHa
                          • Jan 2002
                          • 57

Het zal wel aan mijn theater-achtergrond liggen, maar het verbaast me dat ik alleen maar adviezen zie die gaan over parren, in welke sterkte dan ook.
                          Voor frontlicht moet je naar mijn idee PC's of desnoods Fresnellen nemen, als het kan met een barndoortje.
                          Aan psarren kun je immer niets groter/kleiner stellen, of je bovenkanten/zijkanten afkleppen.
                          Dus, voor een mooi frontje: nooit Parren.

Graag commentaar.

Comment

• s142918
                            • Apr 2006
                            • 111

Originally posted by JohnHa
                            Het zal wel aan mijn theater-achtergrond liggen, maar het verbaast me dat ik alleen maar adviezen zie die gaan over parren, in welke sterkte dan ook.
                            Voor frontlicht moet je naar mijn idee PC's of desnoods Fresnellen nemen, als het kan met een barndoortje.
                            Aan psarren kun je immer niets groter/kleiner stellen, of je bovenkanten/zijkanten afkleppen.
                            Dus, voor een mooi frontje: nooit Parren.

Graag commentaar.
                            Jij staat vast niet vaak in een kroeg met een klein lichtsetje. Je hebt dan ook de praktische instelling van een theatertechnicus zoals je zelf al opmerkt.

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4524

Originally posted by fairlane
                              We hebben helaas geen ruimte om de hele boel nog in kisten in te pakken. Wat wel in kisten zit zijn de mengtafel, de PA-versterker, en niet te vergeten de oude gretch- en fender gitaren, de oude VOX- en Fender versterkers en bandecho's. Veel belangrijker!!!! De lampen, helaas, die zullen los mee moeten. Daarom zoeken we ook een niet te dure oplossing.
                              ik wil dan toch nog een lans breken voor deze simpele RGBY color mixer lamp. Je gaat veel minder spul meenemen. sneller opbouwen. Een derde van de ruimte in je busje. Krijgt erg veel licht voor weinig gebruikskosten. en als front kleuren werkt het bij een bandje zonder lichtman net zo goed.

Als je per se met parren wil werken is het plaatsbesparend in je bus door smallere barren te nemen http://www.verkoop.licht-geluid.nl/E...el-445019.html (neem er wel een met DMX)
                              lekker belangrijk!

Comment

Working...