Nieuwe versterker nodig??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aymeric
    • Apr 2006
    • 24

Nieuwe versterker nodig??

ik heb nu 2 boxen 200 rms 500 max en nog een wharfdale set

nu heb ik voor die 2 boxen een versterker van 100 rms op 8 ohm
    als ik nu een versterker koop van 200 watt rms op 8 ohm komt er van VEEL meer geluid uit of maar een BEETJE.

groeten aymeric
  • Speakertje
    • Mar 2005
    • 462

Nou ligt eraan of je 3 dB veel vind. Dubbele vermogen is 3 dB erbij. Ik zou een versterker van 400 Watt rms nemen = 6 dB extra, alleen zijn die een stuk duurder.

Overigens is hier al een hoop over verteld ff zoeken dus.
    M.v.g. Sander
    Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
    Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• aymeric
      • Apr 2006
      • 24

Originally posted by Speakertje
      Nou ligt eraan of je 3 dB veel vind. Dubbele vermogen is 3 dB erbij. Ik zou een versterker van 400 Watt rms nemen = 6 dB extra, alleen zijn die een stuk duurder.

Overigens is hier al een hoop over verteld ff zoeken dus.
      maarja als ik nu 400 rms neem dan zijn me boxe zo weg met hun 200 rms en 500 max wel 18'' speaker

maarer is 3 db wel te horen?? of 4.5 db als ik bridge gebruik van de versterker die ik nu heb?

Comment

• Banned
        Banned
        • Dec 2003
        • 951

ik zou nooit een versterker nemen die maximaal 1,5 X je RMS vermogen van je speaker is !

Dat is ook een standaard formule 1,5X RMS waarde

Je box is dus 200W op 8/4ohm dus in theorie heb je een versterker nodig die 1,5 X 200 = 300W RMS levert op 8 / 4 ohm

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5946

De "standaard"die Mephisto aanhaalt is iets breder:

anderhalf a twee maal het RMS vermogen

Is wat wordt aanbevolen.

Het is niet een kwestie van meer vemogen/db's uit je speakers halen, het is meer een kwestie van behoud van je versterker.

Jouw versterker levert 100W aan .?.Ohm jouw versterker levert niet genoeg vermogen om je speakers aan te sturen.

Wellicht dat iemand met meer Natuurkundige achtergrond mij aan kan vullen over het "waarom" hiervan?
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• sntho0
            • Sep 2003
            • 196

Originally posted by moderator
            het is meer een kwestie van behoud van je versterker.
            Als je er voor zorgt dat je cliplampjes niet aan gaan, kan er toch niets gebeuren?
            Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5946

Helemaal eens, als je zorgt dat ze niet aangaan...maar meestal wil je wel gas geven met je versterker, echt prestaties leveren zal dat ampje niet...

Zoals ik al eerder aangaf, tijd voor iemand met een natuurkunde knobbel...Ik persoonlijk heb een natuurkunde deuk
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• disckiller
                • Feb 2006
                • 136

Originally posted by moderator
                De "standaard"die Mephisto aanhaalt is iets breder:

anderhalf a twee maal het RMS vermogen

Is wat wordt aanbevolen.

Het is niet een kwestie van meer vemogen/db's uit je speakers halen, het is meer een kwestie van behoud van je versterker.

Jouw versterker levert 100W aan .?.Ohm jouw versterker levert niet genoeg vermogen om je speakers aan te sturen.

Wellicht dat iemand met meer Natuurkundige achtergrond mij aan kan vullen over het "waarom" hiervan?
                Niet dat ik een natuurkunde knobbel heb maar het lag er geloof ik aan dat de bedrading naar de luidsprekers toe en in de luidsprekers ook vermogen op nemen of zo iets.

Comment

• jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3148

Originally posted by sntho0
                  Als je er voor zorgt dat je cliplampjes niet aan gaan, kan er toch niets gebeuren?
                  Hangt er vanaf... Als je versterker 10x zwaarder is dan je speakers, hoeft het cliplampje nog niet te gaan branden en blaas je wel je speakers op.

Met factor 1,5 a 2 aan headroom zou het goed moeten gaan. Luister ook goed naar het geluid of je speakers niet alsnog clippen en anders het volume terugdraaien!

Comment

• sntho0
                    • Sep 2003
                    • 196

Eigenlijk wist ik het ook wel, maar wilde het helemaal zeker weten. Ik heb namelijk een stel subs gekocht van 2000 wrms per stuk (8 Ohm). De versterker die ik daar nu op heb levert 2 x 625 w 8Ohm. Dus, eigenlijk veel te weinig. Op zich komt er geluid genoeg uit, dus dat is het probleem niet. Ik kan die versterker voluit zetten zonder dat de clip ledjes branden. Wel, brandt het +3db lampje vrijwel constant. Via mijn enhancer kan ik zelfs 6 db bas, toevoegen en nog gaan de clipledjes niet aan. Toch doe ik dat laatste maar niet, want ben toch bang dat het fout zal gaan.
                    Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.

Comment

• Dr. Edie
                      • May 2003
                      • 671

Eigenlijk wist ik het ook wel, maar wilde het helemaal zeker weten. Ik heb namelijk een stel subs gekocht van 2000 wrms per stuk (8 Ohm). De versterker die ik daar nu op heb levert 2 x 625 w 8Ohm. Dus, eigenlijk veel te weinig. Op zich komt er geluid genoeg uit, dus dat is het probleem niet. Ik kan die versterker voluit zetten zonder dat de clip ledjes branden. Wel, brandt het +3db lampje vrijwel constant. Via mijn enhancer kan ik zelfs 6 db bas, toevoegen en nog gaan de clipledjes niet aan. Toch doe ik dat laatste maar niet, want ben toch bang dat het fout zal gaan.
                      Zolang het niet clipt, en belangrijker; goed klinkt, zou ik me niet heel druk maken.. Die woofers kunnen wel wat hebben, enja, je versterker blijft uit de clip.. Maartoch om 6dB extra erin te gaan stoppen... Zolang je weet wat je doet
                      Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• aymeric
                        • Apr 2006
                        • 24

dat wordt voormij dus een versterker van 200/300 rms op 8 ohm
                        want nu brand clip contignue

Comment

• djrobin
                          • Apr 2006
                          • 1

Nieuwe vesterker !!!

Hallo ....,

Juh wilt un nieuwe vesterkker aanschaffen dan kan ik je echt een ding aanraden of ga voor de Alto 2400 of type lager of ga voor QCS versteker Tjah je kan het altijd over drijven met een versterker van Master een 3K6. Maar de merken die ik net al heb opgenoemt daar moet je maar eens voor gaan kijken .

Groeten Robin

Comment

Working...