4 of 8 ohm schakelbaar?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj empire
    • Mar 2006
    • 46

4 of 8 ohm schakelbaar?

ik heb een versterker en die is:

4 ohm 350 watt
    8 ohm 250 watt

nou is mijn vraag: is op een versterker 4 ohm of 8 ohm uitsturing schakelbaar of is het gewoon: sluit je er 4 ohm boxen op aan 350 watt en als je er 8 ohm boxen op aansluit 250 watt?

er zitten 2 uitgangen op maar ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft.
    de een is draadklemmen en de ander speakon is er misschien verschil tussen de uitgangen , bijv: draadklem is 4 ohm en speakon is 8 ohm?
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

Nee...klemmen of speakon maakt niets uit.

Wat jij aangeeft: je kan deze versterker op 8 en op 4 Ohm belasten.
    De impedantie van een speaker is een vaste waarde,
    Hang je per uitgang 1 speaker van 8 Ohm aan de versterker--> versterker belast op 8 Ohm

Hang je aan iedere uitgang een 4 Ohm speaker.....inkoppertje...

Nu ff wat verder:
    Hang je een *ohm speaker aan een uitgang en deze lus je door op nog een 8 Ohm speaker, dan wordt je versterker op.......juist ja 4 Ohm belast.

Moet je dus niet met twee speakers van 4Ohm gaan proberen bij deze versterker, want dan zou je de versterker op 2Ohm gaan belasten, en je mag er van uitgaan dat wanneer dat dat kan, het ook aangegeven staat in de handleiding.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• dj empire
      • Mar 2006
      • 46

Originally posted by moderator
      Nee...klemmen of speakon maakt niets uit.

Wat jij aangeeft: je kan deze versterker op 8 en op 4 Ohm belasten.
      De impedantie van een speaker is een vaste waarde,
      Hang je per uitgang 1 speaker van 8 Ohm aan de versterker--> versterker belast op 8 Ohm

Hang je aan iedere uitgang een 4 Ohm speaker.....inkoppertje...

Nu ff wat verder:
      Hang je een *ohm speaker aan een uitgang en deze lus je door op nog een 8 Ohm speaker, dan wordt je versterker op.......juist ja 4 Ohm belast.

Moet je dus niet met twee speakers van 4Ohm gaan proberen bij deze versterker, want dan zou je de versterker op 2Ohm gaan belasten, en je mag er van uitgaan dat wanneer dat dat kan, het ook aangegeven staat in de handleiding.
      ik kan dus wel op uitgang a een 4Ohm speaker en op uitgang b een 4Ohm speaker aansluiten, maar ik kan geen 2x 4ohm speaker doorlussen op 1 uitgang?

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

dat heb je helemaal goed gesnopen. Want 4 ohm en 4 ohm wordt samen 2 ohm. En dat kan je versteker niet aan, die wil 4 ohm minimaal zien.

Comment

• dj empire
          • Mar 2006
          • 46

Originally posted by MacGyverSounds
          dat heb je helemaal goed gesnopen. Want 4 ohm en 4 ohm wordt samen 2 ohm. En dat kan je versteker niet aan, die wil 4 ohm minimaal zien.
          ok dan weet ik genoeg, mag er een slotje op?

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

nee ,.

Comment

• royz
              • Apr 2006
              • 1

hallo,

ik heb een vraagje,

ik zag een berichtje dat als je boxen van 4 ohm hebt dat de versterker dan op 2 ohm word belast, nou is mijn vraag

ik heb ook een versterker 2x220 watt aan 4 ohm word mijn versterker dan ook op 2 ohm belast en kan ik er boxen van 8 ohm op aan sluiten

Comment

• TPL
                • Jan 2005
                • 63

Je hebt 2 boxen van 8 Ohm de stuk
                Je hebt 1 amp, 1 amp heeft 2 kantjes die beginnen bij 8 Ohm (bij de meeste amps dan)

Hang je een 8 Ohm speaker aan 1 kantje van je versterker dan zal je amp met 8 Ohm worden belast en het vermogen geven wat deze bij 8 ohm geeft.

Heb jij nu 4 boxen dan hang je er 2 op 1 kantje dan gaat de wet van Ohm in werking treden en wordt het inderdaad 4 Ohm.

Heb je 8 boxen dan kan je er 4 op 1 kantje hangen dat wordt dan 2 Ohm

Hier een heel simpel lijstje met waardes uitgaande van een standaard speaker van 8 ohm op 1 versterker kantje hangen

1 speaker = 8 Ohm
                2 speakers = 4 Ohm
                3 speakers = 2.6 Ohm
                4 speakers = 2 Ohm

uit te rekenen door: 1/8 + 1/8 + 1/8 + 1/8 = 0.5 1/0.5 = 2 Ohm zo reken je de totaal weerstand uit.
                ofwel U= I/R (de wet van Ohm)

Ofwel het antwoord op jouw vraag is, Ja je kan 8 ohm speakers aan je versterker hangen
                als blikken konden doden stopten ze er geen groenten in

Comment

• sntho0
                  • Sep 2003
                  • 196

Originally posted by dj empire
                  ik kan dus wel op uitgang a een 4Ohm speaker en op uitgang b een 4Ohm speaker aansluiten, maar ik kan geen 2x 4ohm speaker doorlussen op 1 uitgang?
                  Kan wel! Maar dan in Serie aansluiten. Dan worden ze samen namelijk 8 Ohm en dat vindt je versterker helemaal niet erg, integendeel, maar geeft dan ook weer minder vermogen af. Ja, het blijft kiezen.
                  In serie aansluiten doe je als volgt.:

-Ga vanaf de + van je versterker naar de + van box1.
                  -Dan van de - van box 1 naar de + van box2
                  -Ten slotte met de - van box2 naar de - van de versterker.

Succes.
                  Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.

Comment

Working...