Set voor band

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rikvanderploeg
    • Oct 2005
    • 9

Set voor band

----------
    Last edited by Rikvanderploeg; 23-08-11, 01:44.
  • Watt Xtra
    • Oct 2004
    • 1119

hallo, je kiest meteen voor nette merken, is zeker een goede keuze. wat betreft de mengtafel, ik denk dat je hier problemen mee gaat krijgen. Niet vanwege de kwaliteit maar met ruimtegebrek in de cafe's. ik zal gaan voor een uitgebreidde 19" tafel, 16 kanalen kom je meestal al een heel eind, zeker gezien jullie bezetting. Hierdoor bespaar je een hele hoop ruimte waar de kroegbaas "betalende" klanten zou willen zien. Daarnaast kun je je effecten en gates evt makkelijk bij in het kistje bouwen van te tafel. Hierdoor bespaar je een hoop ruimte en opbouwen, afbreken gaat een stuk sneller, makkelijker. geluidssetje is zeker nette set. Dubbel bas per kant met top moet een kroeg met ongeveer 300 man wel kunnen vullen, je hoeft immers niet tot achterin de kroeg te komen, men komt daar ook voor de gezelligheid en praat onderling nog met elkaar, dus achterin iets minder hard: geen probleem.
    Wanneer je alles zelf als muzikanten moet opbouwen, zou ik toch sterk overwegen voor de systeem versterker te gaan of kijken naar een actieve set. Puur uit de ervaringen die ik zie ieder weekend dat het veel muzikanten al moeite kost om hun eigen instrumenten op te ruimen na een avond spelen, zeker wanneer zij ook nog eens mensen uit het publiek kennen. Maak het jezelf dan ook zo makkelijk mogelijk.

Ga verder voor jullie zelf na hoeveel jullie spelen voor welke hoeveelheid mensen in welke ruimtes, wanneer blijkt dat 90% met een enkele bas plus top uitkan, zorg dat je een systeem neemt die evt uit te breidden is met een setje basskasten van de plaatselijke verhuurder. hierdoor besparen jullie een hoop investering en hebben dan toch het gemak om makkelijk eens uit te breidden voor een grotere set.

succes wanneer vragen over installaties voor de kroeg laat maar horen, hiermee ben ik nu bijna wekelijks bezig, en bevalt mij en mijn klanten prima.
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• GoTMoRe
      • Aug 2005
      • 350

Originally posted by Rikvanderploeg
      Ook zijn er dan op het stageblock enkele speakon uitgangen, zo hoef je alleen maar de speakon uitgangen met een speakon kabel naar de juiste speaker te verbinden. Dat is een kabel minder dan een actief systeem want daar moet je een signaalkabel en een stroomkabel aansluiten.
      Je wil geen versterker uitgang over je multi..

1) er zijn volgens mij geen multis die ook 2.5mm aders EN de gewone 3polige aders hebben.
      2) Je luidsprekers over een mic touwtje aansturen is geen aanrader

Frot je versterkers dan mooi onder het podium, en laat de line dan mooi over je multi lopen naar het podium toe. ( of hier de blokade komt om TOCH maar voor actief te gaan is aan jou.. )
      lala..

Comment

• Ibvee
        • Nov 2002
        • 714

Dus de deze set is wel een goede set voor een band? Misschien de mengtafel inderdaad 19" houden (mixwizzard?). Ben alleen bang dat we dan te weining kanalen hebben. 8x drum, 2x bas (DI en mic), 2xgitaar (stereo), 4x toetsen (2x stereo) en 4x zang (1x lead, 3 x backing) MD en CD speler (2 stereokanalen) = 22 kanalen. In principe zouden we de instrumenten ook mono kunnen versterken en je gebruikt ook lang niet altijd de overheads bij je drumstel, maarja we willen graag alles in 1 keer goed dus misschien toch maar 24 kanalen?
        Ten eerste denk ik dat het weinig nut heeft om de bas dubbel aan te sluiten. Laat die microfoon gewoon weg, die voegt weinig toe, maar kan wel gigantisch rondzingen. Mijn ervaring is dat vooral live (maar ook in studio) de mic voor de bas weinig voordeel biedt. Dat scheelt dus al een kanaal. Gitaar stereo kan natuurlijk mooi zijn, maar of het nou echt nodig is... Maargoed, als je alles voor elkaar wil hebben met je band kan ik me er wat bij voorstellen.
        In ieder geval zijn er ook mixwizards met stereo kanalen. En nog mooier zou zijn het 19" mixertje van Crest. Meer mogelijkheden, heeft ook stereo kanalen. Bovendien kan je altijd je MD of CD speler nog aansluiten op een aux-return, wat weer 2 kanaaltjes spaart... Het is echt een aanrader om alles 19" te houden, alles in 1 kist, aansluiten met een multiplug en draaien maar. Je hoeft geen tafel meer te creeren/zoeken voor je mixer, geen effecten meer aansluiten enz. Als je het eenmaal voor elkaar hebt krijg je door hoe handig het is.
        Verder wil je aux 5 en 6 voor effecten gebruiken, waarom wil je voor zo'n soort band 2 fx machines, ik denk dat je er aan 1 genoeg hebt, en dat die 2e niet zo heel veel nut zal hebben bij deze band, laat staan dat iemand uit het publiek het hoort.
        Verder In-ear, hartstikke cool, maar heb je ook een technicus die daar goed mee om kan gaan, en denk je dat jij als drummer genoeg laag in je monitor hebt dan? Check anders de zoek even voor suggesties en meer info over IEM en vooral bij drummers
        Dan als laatste nog, hartstikke leuk dat jullie veel geld willen investeren in geluid, maar je zal zeker niet het eerste bandje zijn dat door onenigheid of iets anders uit elkaar gaat, en vervolgens al het spul weer weg moet doen zonder dat je er veel profijt van hebt gehad. En vooral als straks misschien blijkt dat je sommige dingen bijna niet gebruikt hebt omdat het toch niet nodig was in een heleboel zalen.
        Dit zijn zomaar een paar dingen waar ik aan denk als ik jou dingen lees, hoop dat je er wat aan hebt
        De groeten => Micha

Comment

• Watt Xtra
          • Oct 2004
          • 1119

hallo, jullie zijn idd een hele hoop van plan, goed dat je er over nadenkt, tekening zegt al een hele hoop over de voorbereiding.
          Enkele opmerkingen.
          Zoals jullie willen spelen is inderdaad een beetje overdone, jullie geven aan veelal in gelegenheden te spelen met een man of 300. Dubbel versterken, 8 maal voor het drumstel is echt teveel van het goede, dit vergt een hele hoop afstellingen, lange soundcheck en weinig meerwaarde tov het weglaten van een aantal zaken van jullie. 6 mic voor drums is meestal ruim voldoende. dubbel bass lijkt me onzinnig. toetsen op de stereo kanalen en md en cd via aux of meestal zelfs wel een extra ingang op de mixer. De wizzard 16/3 is een leuke mixer, crest heeft inderdaad een hele mooie 20 kanaals mixer, deze is alleen wel net even complexer om mee te werken. 2 maal aux gebruiken voor effecten is niet heel erg overbodig hoor. 1 zang, evt back vocals en zo nu en dan ook wel eens een heel klein beetje op de snare.
          Bij het gebruik van vele multi's let op dat je de draad niet kwijtraakt, vooral bij eventuele storingen kan dit veel problemen veroorzaken. Gebruik daarom dan ook alleen het nodige, extra's die makkelijk lijken maar niet nodig zijn is alleen extra werk en kosten ook een hoop extra. Wanneer je nog meer wilt weten, neem rustig contact met mij op. Jullie zijn netjes bezig zo te horen.
          JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Watt Xtra
            • Oct 2004
            • 1119

oja wanneer jullie nou toch denken echt te weinig kanalen te hebben, misschien is dan een optie om met een extra mixer te werken alleen voor de drums. Kun je toch alles compact houden maar heb je wel de kanalen die je denkt nodig te hebben.

Comment

• Watt Xtra
              • Oct 2004
              • 1119

hallo, gate is inderdaad een aanrader, misschien niet altijd nodig maar vaak wel heel handig om de drums lekker strak en vet te laten klinken.
              Wanneer je voor een mixer met ingebouwde effecten gaat, geen extra effecten nodig, eq is ook lang niet altijd nodig, soms wel eens makkelijk. Een afweging die je kunt maken aan de hand van het budget. Cd-speler zeker doen, md is niet perse nodig maar kan ook wel weer handig zijn.

Wat je schrijft over bandjes die eigen pa in beheer hebben is zeker waar, dat kom ik hier ook heel vaak tegen. meestal is het voor een band niet rendabel een nette pa aan te schaffen, muzikanten hebben liever een nieuwe gitaar of een stel mooie bekkens!
              Ik kan niet in jullie portmonnee kijken en wil dit ook zeker niet, maar kijk wel of het uberhaupt rendabel is om alles aan te schaffen, hoevaak treden jullie op? Is er de zin wel om ook nog eens de Pa op te ruimen na de tijd?
              Hebben jullie al eens contact gehad met een verhuurbedrijf en de zaken besproken?? Misschien hebben zij nette aanbiedingen?? Overweeg het eens en vergelijk. Daar is misschien wel net ook nog een andere kijk op het geheel die jullie nog niet hebben gezien, de ervaring zit er meestal in ieder geval wel. Kijk, overweeg en maak een keuze waar jullie allemaal mee kunnen spelen!!

succes

Comment

• Christiaan Visser
                • Apr 2004
                • 235

Béste Rik,

Ik heb dit topic zo eens gelezen, en vraag mij af waarom jij zo voor passief gaat. Jij weet ook wel hoe goed een actief kastje zoals de RCF 322A klinkt.. Waar komt die voorkeur voor passief weg?

Je wilt in kroegjes etc spelen, elke vierkante meter die je extra gebruikt voor bijvoorbeeld je versterkerrack geeft de zaalhouder weer een éxtra rimpel, dus waarom niet zo compact en snel op/af te bouwen? Ga je over op een actief set, dan mis je dus al een versterker rack, en met een beetje set heb je ook wel de crossover etc in de bassbox te zitten?

Je set die je in je eerste post opgeeft kost +- 7000 euro.. Een RCF 322 of als je lúider wil de RCF 325, + een bijbehorende actieve bassbox setje ( 8001 AS?) kost naar mijn weten nog geen 7000 euro, en mét kabels erbij kom je daar nog niet aan toe.

Ik ben benieuwd!

( Anders koop je toch even die A&H ML5000 als Foh-tafel? )
                Beter één spotje op je lichttafel, dan 10 op de band! Stukje prioriteiten stellen..

Comment

Working...