Advies aanschaf licht- en geluidsset

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Advies aanschaf licht- en geluidsset

Ik ben bezig met het samenstellen van een mooie lichtinstallatie. De kosten moeten door sponsoring gedekt gaan worden, maar dat is een ander verhaal. Eerst moet ik weten wat ik wil kopen.
    In eerste instantie ga ik voor een DMX gestuurde installatie. Ik wil het liefst 24 parren en 4 moving head aankopen, en de analoge apparatuur die ik al heb deels behouden (2x derby, 4x flower, 2x strobo).
    Nu ben ik wat aan het " Shoppen" geweest en ik ben tegen een heleboel vragen opgelopen.

Besturing
    De hele installatie wil ik gaan besturen met Behringer Eurolight LC2412. Dit is een 24 kanaals DMX paneel. Nu vraag ik me af: is dit een goed idee of is dit een overkill en kom ik met 12 kanaals eigenlijk ook wel toe?

Voor de parren komt daar een JB Systems DSP 12, 12 kanaals DMX Modular dimmer pack bij. Zelfde vraag: is 6 kanaals niet genoeg? (Heb ik uberhaupt een dimmerpack nodig?!)

Hoe stuur ik de parren aan met DMX? Ik heb heel veel DMX T-barren gevonden, maar aangezien de hele installatie aan trussen (of buizen, eens zien wat het plafond aan kan) komt te hangen, is een T-bar wat nutteloos. Een gewone DMX bar heb ik nog niet kunnen vinden. Iemand tips? Kan ik daar ook de derby's en flowers op aansluiten?

Apparatuur
    Omdat geld toch wel een beetje een rol speelt heb ik voor de goedkoopste moving head gekozen, de Showtec Phantom Moving Head, 16 bit/10 kanaals. Lijkt me een leuk lampje, iemand daar ervaring (goed/slecht) mee?

De parren zijn een beetje een probleem. Ik heb absoluut geen verstand van alle types, en ik vraag me af wat voor parren ik het beste kan nemen. De ruimte waar de boel in komt te hangen is pakweg 10x30 meter. De parren hangen in het midden aan vierkant van truss/buis van pakweg 10x5 meter, en aan de beide kopse kanten wil ik nog een truss/buis van 5 meter hebben. Wat voor parren raden jullie mij aan? Kom ik theoretisch toe met par32 of moet ik toch voor par64 (of iets daar tussen in) gaan? En what about LEDparren?

Stroomvoorziening
    Het hele grapje draait op een 32A krachtstroom aansluiting. Dat is toch genoeg, of niet?

Geluid
    Doe ik er maar direct bij...
    We hebben nu 2x 220W 3-weg boxen staan. Deze zijn een tikkie oud aan het worden (LEM LX220). Wat is een waardige vervanging?
    Hoeveel watt moet de versterker zijn die er onder komt te staan als de nieuwe boxen 250w zouden zijn? Is daar een vuistregel voor?
    Ik moet tevens een mengpaneel met equalizer hebben. 6 kanaals is misschien net te krap, maar 12 kanaals is overdreven. Een 8 kanaals zou prima zijn, maar waar moet ik op letten?

Kortom: ik heb flink wat advies nodig!
    Bij voorbaat dank.

René
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...
  • driesmees
    • Apr 2003
    • 1076

Originally posted by renevanh
    De hele installatie wil ik gaan besturen met Behringer Eurolight LC2412. Dit is een 24 kanaals DMX paneel. Nu vraag ik me af: is dit een goed idee of is dit een overkill en kom ik met 12 kanaals eigenlijk ook wel toe?
    ik denk zelfs dat je niet genoeg gaat hebben met die 24 kanalen. Als we ven rekenen:
    24 parren: laten we maar 12 dimkanalen nemen
    4 moving heads: minstens 6 kanalen per moving head: 24 kanalen.
    Je komt dus uit op minstens 36 kanalen.

Voor de parren komt daar een JB Systems DSP 12, 12 kanaals DMX Modular dimmer pack bij. Zelfde vraag: is 6 kanaals niet genoeg? (Heb ik uberhaupt een dimmerpack nodig?!)
    Ik zou persoonlijk gaan voor de lite-puter dx1220 of 1210. Deze is goedkoper met ongeveer dezelfde funties. Je hebt een dimpack nodig om jouw parren aan te sturen

Hoe stuur ik de parren aan met DMX? Ik heb heel veel DMX T-barren gevonden, maar aangezien de hele installatie aan trussen (of buizen, eens zien wat het plafond aan kan) komt te hangen, is een T-bar wat nutteloos. Een gewone DMX bar heb ik nog niet kunnen vinden.
    De parren aansturen doe je dus met je dimpack. je stuurt je dmx naar je dimpack, en deze stuurt dan je parren aan. Vanaf je dimpack moet je dus met stroomkabel vertrekken naar je parren...
    Iemand tips? Kan ik daar ook de derby's en flowers op aansluiten?
    Dat zou ik niet doen, die worden niet al te graag gedimt. Voor je effecten zou ik zo'n klein schakelpaneeltje nemen.
    Apparatuur
    Omdat geld toch wel een beetje een rol speelt heb ik voor de goedkoopste moving head gekozen, de Showtec Phantom Moving Head, 16 bit/10 kanaals. Lijkt me een leuk lampje, iemand daar ervaring (goed/slecht) mee?
    Die moving head is niet slecht, enkel spijtig dat je hem niet kan dimmen... Maar prijs kwaliteit valt hij wel mee denk ik (ik heb reeds 1 maal met de HQ power versie gewerkt, en die deed toch alles naar behoren)

De parren zijn een beetje een probleem. Ik heb absoluut geen verstand van alle types, en ik vraag me af wat voor parren ik het beste kan nemen. De ruimte waar de boel in komt te hangen is pakweg 10x30 meter. De parren hangen in het midden aan vierkant van truss/buis van pakweg 10x5 meter, en aan de beide kopse kanten wil ik nog een truss/buis van 5 meter hebben. Wat voor parren raden jullie mij aan? Kom ik theoretisch toe met par32 of moet ik toch voor par64 (of iets daar tussen in) gaan?
    Ik zou gaan voor PAR64 met daarin 500W raylight lampen. Als je wil kan je ook PAR56 nemen met 300W lampen, om vermogen te sparen.
    En what about LEDparren?
    Volgens mij niet zo'n goed idee. Ik denk dat daar nog net iets te weinig licht uit komt. Je moet eens rondkijken op het forum, er zijn al een aantal discussie's geweest ivm LED parren.
    Stroomvoorziening
    Het hele grapje draait op een 32A krachtstroom aansluiting. Dat is toch genoeg, of niet?
    Dat moet lukken, zolang je maar oplet met de verdeling van het vermogen van je parren...
    Geluid
    Doe ik er maar direct bij...
    We hebben nu 2x 220W 3-weg boxen staan. Deze zijn een tikkie oud aan het worden (LEM LX220). Wat is een waardige vervanging?
    Hoeveel watt moet de versterker zijn die er onder komt te staan als de nieuwe boxen 250w zouden zijn? Is daar een vuistregel voor?
    Ik moet tevens een mengpaneel met equalizer hebben. 6 kanaals is misschien net te krap, maar 12 kanaals is overdreven. Een 8 kanaals zou prima zijn, maar waar moet ik op letten?
    Ik ben niet echt iemand van het geluid, maar ik denk dat je toch een iets grotere set nodig zal hebben om iet of wat van geluid te kunnen voorzien in deze zaal...

Kortom: ik heb flink wat advies nodig!
    Bij voorbaat dank.

René
    Ik hoop dat je hierbij al iets meer weet...

Dries
    [CENTER] [/CENTER]

Comment

• dr. dre
      • Nov 2005
      • 49

Iemand tips? Kan ik daar ook de derby's en flowers op aansluiten?
      Hier zou je wel een ( DMX aangestuurd ) switchpack tussen kunnen gooien, zelfde als een dimpack alleen geeft deze alleen de keuze tussen aan en uit.
      Hou dus wel rekening met het aantal DMX kanalen op je sturing.
      Switchpacks zijn er in 1 kanaals en 4 kanaals.
      Je zou bv. meerdere effecten op 1 kanaal kunnen zetten BV de strobo's bij elkaar.

Comment

• stekelvarke
        • Dec 2004
        • 1062

Over de LED parren, Dries heeft gelijk dat er van de budget LED parren niet supper veel licht komt, maar in tegenstelling tot de gewone parren kan je de 24 wel allemaal tegelijk laten branden (de "echte" parren gaan meestal niet alle 24 tegelijk aan).
        Wel denk ik dat als je dat met die 24 LED parren gaat doen je een flood gaat krijgen(integenstelling tot raylight parren).

Sturing: ik zou naast een 24ch parrentafel ook een extra scan tafel aanschaffen voor de movingheads (een Martin Freekie of de Liteputter vertie).
        Let op: Als je gaat voor LED parren(zo'n 4 kanalen per par) je deze niet appart kan aansturen met een 24ch partafel (24 x 4 = 96). Je kan wel 6 groepen van 4 parren maken.
        exit night into LIGHT

Comment

• driesmees
          • Apr 2003
          • 1076

ik vind persoonlijk dat als je kan investeren in 24 PARren + Dimpacks en movingheads, dat je dan ook een deftige sturing kan kopen. Ofwel moet je eens kijken naar een chamsys PC sturing (al ben ik zelf niet zo PC-sturing achtig) ofwel een kijken naar een goede console (ik denk richting SGM e.d.)
          Weet je al iets meer over het budget? Voor 24 PARren + dimpacks + kabels ben je zo'n 3000 € kwijt schat ik. Voor die vier MH's ben je er met 2000€, een sturing kost ook al gouw 1000€. ben je al aan 6000€ hé ga je zoveel sponsors vinden?
          [CENTER] [/CENTER]

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

Originally posted by driesmees
            Weet je al iets meer over het budget? Voor 24 PARren + dimpacks + kabels ben je zo'n 3000 € kwijt schat ik. Voor die vier MH's ben je er met 2000€, een sturing kost ook al gouw 1000€. ben je al aan 6000€ hé ga je zoveel sponsors vinden?
            Nog absoluut niet mee begonnen
            Ik wil eerst een paar samenstellingen maken. Eventueel kunnen er wat minder parren en scanners ipv moving heads in komen, de derby/flowers kunnen gewoon op het aan/uit paneel waar ze nu ook op zitten, enz.

Wat betreft de aansturing: DMX dinges voor PC en LightJockey (gratis van Martin) is iets wat ik ook graag zou doen, maar die knopjes zijn toch ook wel heel erg leuk... Sturing moet ik nog goed over denken, want het moet ook nog ingebouwd worden, en dan moet het dus passen (niet te diep bijvoorbeeld).

LEDparren -> flood... hmmm... Dan toch liever een combinatie van lang/kort par56 parren.

Qua sponsorgelden moet je je niet vergissen... grote bedrijven (met name banken) geven al heel snel 5000 euro voor het enige jongerencentrum in de buurt, en we vragen natuurlijk het bedrijf waar we de boel aanschaffen ook om een flinke sponsoring.
            Maar zoals gezegd: da's werk voor later. Eerst heb ik gewoon tips nodig en moet ik wat dingen samenstellen... keep them coming

Groeten,

René
            Last edited by renevanh; 23-03-06, 21:22.

Comment

• stekelvarke
              • Dec 2004
              • 1062

Originally posted by renevanh

Wat betreft de aansturing: DMX dinges voor PC en LightJockey (gratis van Martin)
              Lightjockey gratis? De software wek ja, Maar de interface kost je toch iets van een 1500 euro.
              exit night into LIGHT

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Originally posted by stekelvarke
                Lightjockey gratis? De software wek ja, Maar de interface kost je toch iets van een 1500 euro.
                Wat bedoel je precies met "de interface"?

René

Comment

• driesmees
                  • Apr 2003
                  • 1076

Aan je pc moet je nog een bakje hangen dat je dmx naar buiten stuurt. Dat bakje kost zo'n ruwe 1500€, en dat kan je niet namaken...
                  [CENTER] [/CENTER]

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

Ik heb die dingen voor nog geen €100 euro gezien, dus dat zal het probleem niet zijn...
                    Ben de link even kwijt

Groeten,

René

Comment

• driesmees
                      • Apr 2003
                      • 1076

niet elk bakje past op elke software hé
                      zo heb jij waarschijnlijk een slot in je huisdeur. Ik kan voor 5€ een sleutel kopen, maar past die dan?

Die sturingen van 100€ (ze gaan zelfs tot 50) werken enkel met gratis software, Freestyler en dergelijke. Niet met Lightjockey...
                      [CENTER] [/CENTER]

Comment

• renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

Wat maakt het nou ook eigenlijk uit hoe de software heet... als het maar werkt
                        Freestyler ziet er ook goed uit.
                        Maar we dwalen een beetje af van de originele vraag... Ik denk dat het aansturen mbv computer iets is wat helemaal als laatste op het lijstje staat.

René

Comment

• LJKEVIN
                          • Dec 2005
                          • 426

Hey,

Opzich ben je de dimmerpacks niet nodig wanneer je met dmx-tbarren gaat werken.
                          Je bent wel een verdeelkastje (of een soort paddenstoel) nodig om van krachtstroom 16A te maken...

je gaat dan met POWERCON kabels de truss in, de T-bar in, en je hebt op een T-bar ook nog eens een vaste spanning voor eventuele andere apparatuur in de truss.)

Een T-bar kost (mooi uitziend) 2e hands 100.-, nieuw 150...
                          voor 24 parren ben je 6 barren nodig, je kunt ze dan allemaal met dmx kabels op elkaar doorlussen, en je kunt ze ALLEMAAL dimmen
                          ( in combinatie met een goede tafel.)

6 barren = 600.- (2e hands) of 900.- nieuw
                          (wanneer je DIMMERPACKS aanschaft, en je wilt elk kanaal appart kunnen dimmen) dan ben je 24 kanalen aan dimmers kwijt..
                          dit betekend of 4 dimmerpacks(6chn) (budget) van 300.- (=1200.)
                          of 2 dimmerpacks (eurolight) 12 chn van 750 (=1500.-)

dit scheelt dus nogal..

Verder wil ik je er op wijzen dat je met een goede sturing veel meer uit de verlichting kunt halen.
                          Tegenwoordig komen er steeds meer Pearl's (2000) vrij bij bedrijven die weer overgaan op nieuwe modellen (diamond 4 etc)

een pearl 2000 kost 2e hands 2100.-

echt een aanrader !!!!

nog vragen ???
                          Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

Originally posted by LJKEVIN
                            Een T-bar kost (mooi uitziend) 2e hands 100.-, nieuw 150...
                            voor 24 parren ben je 6 barren nodig, je kunt ze dan allemaal met dmx kabels op elkaar doorlussen, en je kunt ze ALLEMAAL dimmen
                            ( in combinatie met een goede tafel.)

6 barren = 600.- (2e hands) of 900.- nieuw
                            (wanneer je DIMMERPACKS aanschaft, en je wilt elk kanaal appart kunnen dimmen) dan ben je 24 kanalen aan dimmers kwijt..
                            dit betekend of 4 dimmerpacks(6chn) (budget) van 300.- (=1200.)
                            of 2 dimmerpacks (eurolight) 12 chn van 750 (=1500.-)
                            Wat bedoel je met allemaal dimmen? Alles in eens of nogsteeds per groep/individueel?
                            12 kanaals dimmer zie ik veel liever. Ik hoef toch niet per lamp te kunnen dimmen, per 2 is meer dan genoeg.
                            Dan zou ik komen aan 1x 12chn dimmerpack van 750,- wat dan weer goedkoper is dan 6 DMXbarren (als je uitgaat van nieuw).
                            Je hebt dan ook 12 kanalen op je lichtmixer nodig voor de parren, dan heb je er nog 12 over op een 24 kanaals paneel.
                            Als je de movingheads dan per 2 aanstuurt (2 fixtures hebben dezelfde besturingskanalen) heb je precies genoeg (En dit was dan ook het idee.)
                            Uiteindelijk ga ik toch over op scenes en PC besturing, dus het zou zo prima gaan.

Groeten,

René

Comment

• renevanh
                              • Oct 2004
                              • 2371

Op www.inkoopacties.net staat de DMX interface waar ik het over had.

René

Comment

Working...