DMX T4 bar vs. multidim

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

Voordelen aan t-4 balk:
    - handig op en afbreken
    - 2 kabels en klaar is kees
    - ook verkrijgbaar met Powercon
    - veel funties (oa auto chase, sound, DMX)

Nadel aan t-4 balk:
    - zit altijd met zelfde kanalen
    - zijn redelijk duur als je kijkt naar de multidim mkII (€ 79.-)
    - slechte XLR connector's
    een t-4 heeft ook pre heat, kun je ook kanalen willekeurig adres geven, kan je ook instellen op dim of switch(wel niet per kanaal denk ik)...

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• 4uss
      • Aug 2005
      • 578

Over de tafeltjes:

Tenzij je gebruik wilt maken van een anologe output zou ik ver weg van de Behringer blijven. Deze heeft de neiging om zijn volledige programmering kwijt te raken, vast te lopen, 513 kanalen uit te zenden ipv 512 (niet meer met de nieuwe versie, maar dan nog) en de flash-buttons zijn zo gaar als boter. Voordelen? Ja: je kunt programma's opslaan op een geheugenkaart, en deze tafel heeft 12 kanalen anoloog uitgaand.
      Heb deze tafel 1 minuut voor een klus moeten resetten omdat hij was gecrashed, daarna moet je dus alles met de hand doen, en is je programmeerwerk voor niets geweest.

Ik zou voor een Botex gaan. Sterker nog, ik heb er een. Waarom Botex en geen Showtec? Ze zijn op zich hetzelfde, maar de Botex is beter afgewerkt en steviger. En het blauw van Showtec is niet echt mooi.
      Heb ook een ShowMaster 48, en die flash-buttons zijn ook niet echt super, maar van de Botex Scenesetter wel, die doen het goed. ShowMaster 48 is trouwens ook erg traag, maar de 24 versie niet (dubbele aantal kanalen loopen (loepen dus) over nog steeds één adc is dus wat teveel van het goede).

Over de dimmers (daar ging het tenslotte over):

Ik heb 2 T4's (van ShowTec) 6 MultiDims (4x MKII, 2x oude versie). Zodra je de T4's bijprikt bij een geluidsinstallatie (dus op dezelfde fase) en je het licht half open zet gaat je geluid mooi reutelen. Doe je dit met de MultiDIM (zelfde fase, ook half open) dan hoor je nagenoeg niets. Het zou natuurlijk ook kunnen liggen aan het feit dat er dan PAR64/500 en MultiPAR/575 aanhangt, en dat is in de EU officieel ook niet toegestaan. Blijf dus bij PAR56/300 met de T4, dan moet het goed gaan.
      Verder: Ik heb 2 balken waar 4 lampen aan zitten geschroefd, met de MultiDIM er ook aan. Door de achterplaat om te draaien kun je hem netjes aan een balk schroeven. Spigot erdiir en je hebt hetzelfde als een T4 in feite, het weegt alleen net even wat minder. Maar een kant-en-klare T4 is ook weer makkelijk. Kortom: het ligt eraan waarvoor je het gebruikt. Heb je altijd netjes 4 lampen naast elkaar aan een balk dan kun je het beste een T4 kopen. Doe je dat echter niet (hang je ze met trusshaken o.i.d. los aan een truss met variable tussenafstanden) dan kun je beter een MultiDIM nemen. MultiDIM's zijn er dus vanaf 75 euro, T4's moet je goed zoeken voor een goede prijs (rond de 140). Je hebt dus wel bijna 2 MultiDIM's voor de prijs van een T4...

Succes met je keuze

@ronny: Bij de T4 kun je per kanaal het adres opgeven, welke niet opeenvolgend hoeven te zijn. Bij de MultiDIM geef je startadres op, en kun je instellen of hij 1, 2 of 4 kanalen gebruikt.
      Last edited by 4uss; 07-03-06, 23:46.

Comment

• discover
        • Feb 2005
        • 108

@ 4 uss waarom moet ik goed zoeken om er eentje te vinden voor 140 euro ik heb er nu al een gevonden bij m*d**z*r*sh*p voor 129 euro pst van botex en ergems anders presies de zelfde voor 185 euro

en wat vinden jullie van de botex dc1224 scene setter

Comment

• 4uss
          • Aug 2005
          • 578

Ik zie nu ook dat ze wat goedkoper zijn geworden sinds ik ze heb gekocht. Ik heb ze toen in Duitsland gekocht voor 119 euro p/s, maar daar zijn ze nu juist weer duurder.

De Botex DC1224 heb ik ook, en daar ben ik tevreden mee. DAP heeft er ook een bijpassende kist voor die ik wel kan aanraden als je er mee gaat slepen (ook een andere 19'' kistje voldoet natuurlijk)

Comment

• Drive inn tnt
            • Sep 2003
            • 1082

Waarom in duitsland kopen? Als er iets mis mee is zit je al:S
            Als je in nederlandse webshops/winkels zoekt vind je ze ook wel voor ongeveer 130. Ik ga geen namen noemen.
            Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• discover
              • Feb 2005
              • 108

ik gaa ze in mijn disco meubel plaatsen heb er al een mooi plaatsje voor uitgezocht 19 inch kist zou ook kunnen maar ik heb uhm liever in mijn meubel dat alles een beetje bij elkaar zit

Comment

• 4uss
                • Aug 2005
                • 578

Ok, ik ben niet van de Drive-In, dus voor mij zou een meubel echt zéér onhandig zijn.

(Ow ja... en uit Duitsland omdat: het op dat moment mijn bestelling daardoor geen 1500 euro maar 900 (incl verzending) kostte... dat scheelde mij te veel. T4 voor €119, Showmaster 48 voor €213... dat was hier toen echt niet te vinden... inmiddels van het 'uitgespaarde' geld een JEM Magnum Pro 2000 met DMX gekocht. Ook leuk.)

Comment

• Baszza91
                  • Oct 2005
                  • 476

Misschien een rare vraag, maar ik probeer het toch.

Moet je parren allemaal zekeren m.b.v een safety aan de t-4?
                  Of niet, omdat de parren standaard vastzitten aan de t-4.
                  Het is dan misschien wel handig om alvast er aan te denken om dan safety's te kopen.

Greettzz en cheersss
                  I'm addicted to bass, I'm addicted to drums, my dealer is a DJ,..... and music is my drug

Comment

• shure-fan
                    • Sep 2003
                    • 1046

Originally posted by Baszza91
                    Misschien een rare vraag, maar ik probeer het toch.

Moet je parren allemaal zekeren m.b.v een safety aan de t-4?
                    Of niet, omdat de parren standaard vastzitten aan de t-4.
                    Het is dan misschien wel handig om alvast er aan te denken om dan safety's te kopen.

Greettzz en cheersss
                    ja, officieel moet je de parren met safeties vastmaken aan je balkje
                    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Baszza91
                      • Oct 2005
                      • 476

Oke, dan zal ik daar rekening mee moeten houden als ik ga bestellen.

Maar je zei officieel: doen heel veel mensen het niet dan?

Greetzz en cheerss
                      I'm addicted to bass, I'm addicted to drums, my dealer is a DJ,..... and music is my drug

Comment

• moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5946

euhm....je kan je parren ook netjes aan je T4 verbinden en vervolgens je T4 safen...

Hoe wil je een par safen?

als je echt goed bezig bent dan moet je alle onderdelen safen, dus het lampvoetje, reflector, behuizing....

Als je om de U-beugel een safety hangt en die om je T4....dan ben je een dooie mus aan het safen!
                        De can hangt dan immers nog steeds aan de twee scharnierpuntjes bij de beugel, zonder wat voor safety dan ook.

Kortom: gekkenwerk om iedere par te voorzien van een loos kabeltje, das water naar de zee dragen.
                        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Mark-LED
                          • May 2004
                          • 822

Originally posted by moderator
                          Kortom: gekkenwerk om iedere par te voorzien van een loos kabeltje, das water naar de zee dragen.
                          Agree, maar in een aantal theaters komt je barretje niet de lucht in als niet elke par op die manier gesafed is. Dat de par bij de draaipunten nog los kan raken, is kennelijk niet aan de orde.

Waar zit het gewicht bij een par? In de beugel of in de par? Precies, in de par. Dan snap ik niet dat een par niet standaard gemaakt wordt met een oogje in de behuizing, waar een safety doorheen kan. Aan de andere kant ook wel weer zelf te beantwoorden: par wordt beperkt in z'n bewegingsvrijheid dus safen we hem maar aan de beugel, lijkt het nog wat.

Dus ja, officieel hoort elk parretje via de beugel gesafed te worden aan de t4/t6, en dit gebeurd bij de grotere L&G firma ook wel. Mijn inziens overbodig, want een M6 bout kan meer hebben dan het boutje wat in het draaipunt zit.

Hoe doe ik het zelf? T4's safen met 2 safety's, door de beugel en om de bar. Eigenlijk nog een keer wat kleine safety's om elke beugel en de bar slaan, just in case of..

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5946

Euhm...ik kom in heel wat theaters, maar ik heb me tot nu toe niet laten omlullen door iemand die mijn PRIE niet goed kan keuren.

Safety voor de schijn ga ik niet doen, de huistech die me hiertoe weet te verplichten moet ik nog tegenkomen.

Ik ben met enige regelmaat onderweg met sixbarren, ACL sets van oa. Flashlight, focus, WG, maar euhm....ondanks dat ik een brilletje draag....geen gk gedoe met onnodige veiligheidskabeltjes
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Baszza91
                              • Oct 2005
                              • 476

OKe, het is dus dubbel zinnig om safety's te gebruiken voor je parren. Het was iets wat zomaar in mijn opkwam. Ik bedoel alles is gesafe't op mijn balk (jaja, kom maar met de commentaar) voornamelijk mijn scans. Ik had gewoon gelijk ruim besteld dus heb ik nu 1 scan die 2 safety's heeft.

Sorry, mensen dat was ff Off-topic. Let's get back on.

Greetzz en cheerss

Comment

• Mark-LED
                                • May 2004
                                • 822

Originally posted by Baszza91
                                OKe, het is dus dubbel zinnig om safety's te gebruiken voor je parren. Het was iets wat zomaar in mijn opkwam. Ik bedoel alles is gesafe't op mijn balk (jaja, kom maar met de commentaar) voornamelijk mijn scans. Ik had gewoon gelijk ruim besteld dus heb ik nu 1 scan die 2 safety's heeft.

Sorry, mensen dat was ff Off-topic. Let's get back on.

Greetzz en cheerss
                                Nouja, niet dubbelzinnig maar ook niet echt zinvol om elke par te safen aan je t4. Als je elke par aan je t4/balk safed, is de par alleen beschermd tegen het losbreken van een M6 bout, en de kans dat een M6 bout het begeeft is relatief klein. Als je par losknapt bij je draaipunten (die mooie draaiknop dus), is je par niet meer gesafed, en zal hij dus omlaag sodemieteren. Kan er wel iemand komen met de reactie dat ie nog aan het snoer vast zit, maar een beetje neerwaartse kracht laat die stekker er echt wel uit schieten.

Safe je t4 gewoon aan 2 safety's, op elk einde van je bar een safety en je bar is dan sowieso gesafed. Of je dan je parren ook nog wil safen is jouw eigen keus.

Comment

Working...