2x2 Sub's

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • holco
    • Jan 2006
    • 6

2x2 Sub's

Hallo allemaal,Ik ben bezig met een discotheek op te zetten in het buitenland, en heb wat vragen vwb sub speakers.Tot nu toe heb ik het volgende aangeschaft:2 stuks JBL MP415 toppen (komen er nog twee bij)2 stuks JBL MP255S sub's2 stuks Peavey GPS 3400 versterkersDriverack 260De toppen en sub's worden ieder actief aangestuurd door hun eigen versterker.Nu is het zo dat ik er nog twee sub's bij wil hebben, en zit te denken aan de JBL MP418S sub's om dus ook frontloaded laag toe te voegen maar weet dus niet of ik hier verstandig aan doe??Verder zou ik graag willen weten of ik voldoende heb aan één GPS 3400 versterker voor de 4 sub's (1700 watt 2 Ohm), of kan/moet ik er eentje bij kopen??Mario
  • Dr. Edie
    • May 2003
    • 671

Originally posted by holco
    Hallo allemaal,Ik ben bezig met een discotheek op te zetten in het buitenland, en heb wat vragen vwb sub speakers.Tot nu toe heb ik het volgende aangeschaft:2 stuks JBL MP415 toppen (komen er nog twee bij)2 stuks JBL MP255S sub's2 stuks Peavey GPS 3400 versterkersDriverack 260De toppen en sub's worden ieder actief aangestuurd door hun eigen versterker.Nu is het zo dat ik er nog twee sub's bij wil hebben, en zit te denken aan de JBL MP418S sub's om dus ook frontloaded laag toe te voegen maar weet dus niet of ik hier verstandig aan doe??Verder zou ik graag willen weten of ik voldoende heb aan één GPS 3400 versterker voor de 4 sub's (1700 watt 2 Ohm), of kan/moet ik er eentje bij kopen??Mario
    Hoe groot is de discotheek? De MP255S zijn leuke subs, een versterker van zo'n 800 Watt @ 4 ohm kan je hier gerust op loslaten, liefst nog iets meer. De MP255S maakt gebruikt van dezelfde componenten als de JBL SF/JRX reeks, en ook hierop kan je gerust een dikke 1000 Watt loslaten. (EDIT: Zie net pas dat de 400-reeks hebt, dan gaat mijn verhaaltje niet op Wél als het de 200 series waren.. Dus toch andere drivers)

Ikzelf zou het liever bij OF de MP255S OF de MP418S houden, vooral in een discotheek 'dreunt' het toch overal wel, of het nu wel of niet frontloaded is. Sterker; in onze discotheek staan 4 x 18" hoorngeladen subs (deze ontwerpen; http://www.speakerstore.nl/index.php?l=nl&pg=11&c=16 ) en ook vóór de speakers is een behoorlijke druk, terwijl ze toch echt long-throw zijn bedoeld.

Zeker aangezien je de MP255S's al aangeschafd hebt zou ik het hierbij laten. Ik neem wel aan dat je de set al gehoord hebt in een grotere ruimte om te testen? Vooral aan toppen hangen in 'onze' discotheek behoorlijk wat, en wat ook echt nodig is om boven die hoorngeladen bassen te komen. Minstens een stuk of 14 JBL (geen idee precies welke..) toppen verspreid over de zaal, en nog zie je (zeker later op de avond) de lampjes in de JBL's flikkeren op de beat

Verder vind ik de MP415 erg duur, aangezien ze (ja, echt waar!) dezelfde componenten bevatten als de JBL SF/JRX reeks welke FLINK onder de prijs zitten van de MP reeks. De MP reeks heeft als voordeel een multiplex kast, maar hey; je sleept toch niet met de speakers DUS heb je dat dan wel nodig?

Verder op een hardcore feest geweest enkele weken geleden met 4 maal de JBL SF25 als top, uiteraard compressor gestuurd want het zooitje klonk verdorie BEHOORLIJK strak, en dat voor zulke muzieksoort! Ik was best onder de indruk, en ik weet dat ik nu uit mijn JBL's ook meer halen kan dan dat ik momenteel doe.. Als je het zaakje goed instelt. Als subs gebruikte ze daar 2 Lab's. Het grappige is dat uit de JBL's in dit geval ook vrij veel bass kwam, en je lekker laag de subs crossen ken.
    Last edited by Dr. Edie; 19-02-06, 18:33.
    Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• holco
      • Jan 2006
      • 6

Hallo Edie,Het vloer oppervlak van het dansgedeelte is 12x12 meter plafond 6m hoog. MP415 heeft de volgende units LF=2033H HF=2406H. JRX115 heeft de volgende units LF=M115 HF=2412. volgens mij niet echt gelijk!!!!. Mario
      Last edited by holco; 19-02-06, 19:09.

Comment

• Dr. Edie
        • May 2003
        • 671

Originally posted by holco
        Hallo Edie,Het vloer oppervlak van het dansgedeelte is 12x12 meter plafond 6m hoog. MP415 heeft de volgende units LF=2033H HF=2406H. JRX115 heeft de volgende units LF=M115 HF=2412. volgens mij niet echt gelijk!!!!. Mario
        Das toch een behoorlijk vloertje, maar met de set die jij in gedachten hebt zal het goedkomen moeten. Ikzelf zou alleen wel de MP155S's gebruiken.

Met die fout heb ik me idd vergist, zoals ik ook aangaf in mijn vorige geedite bericht.. Qwa versterkervermogen voor de toppen red je het makkelijk, zelfs met één amp op 4 speakers.

Idem voor de subs, al zou een beetje meer marge niet verkeerd zijn, ik las je topic op New-Line, en je wilt graag betrouwbaar spelen e.d.. Misschien niet zo heel slim om je versterker op 2 ohm te laten draaien mits hij het écht goed volhoud.
        Last edited by Dr. Edie; 19-02-06, 19:23.
        Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• holco
          • Jan 2006
          • 6

zal eens kijken of ik nog zo'n speakerset tweedehands kan vinden!! en inderdaad vind ik één GPS 3400 versterker voor de vier sub's ook wel een beetje spannend, dus ook maar op zoek naar een derde GPS 3400 of een andere mooie versterker voor de vier toppen.

Comment

• Dr. Edie
            • May 2003
            • 671

De JBL MPro zijn 350 Watt RMS / 8 Ohm, 2 stuks per kant (op één versterker) betekent 700 Watt @ 4 ohm RMS per kant.

Een versterker dient dus meer dan 700 Watt @ 4 ohm te kunnen leveren, je hebt dus één GPS 3400 die 2 maal 1700 watt op 2 Ohm levert, dit zal zo'n 1100 Watt zijn op 4 ohm. Zo kan je de toppen voldoende sap geven.

De JBL MP255S zijn 500 Watt RMS @ 4 Ohm, de Peavey GPS 3400 levert 1200 @ 4 Ohm per kanaal, lekker veel dus voor je subs. Aangezien je twee versterkers hiervan hebt kan je op 2 subs mooi één versterker zetten.

Op deze manier blijf je lekker op 4 ohm last per versterker, zodat het vrijwel onmogelijk is om iets oververhit te krijgen (want deze ampjes kunnen met 4 ohm meer dan goed overweg, 2 ohm zal ook lukken máár je blijft een risico houden.. Persoonlijk vind ik werken op 4 ohm prettiger).
            Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• holco
              • Jan 2006
              • 6

Originally posted by Dr. Edie
              De JBL MPro zijn 350 Watt RMS / 8 Ohm, 2 stuks per kant (op één versterker) betekent 700 Watt @ 4 ohm RMS per kant.

Een versterker dient dus meer dan 700 Watt @ 4 ohm te kunnen leveren, je hebt dus één GPS 3400 die 2 maal 1700 watt op 2 Ohm levert, dit zal zo'n 1100 Watt zijn op 4 ohm. Zo kan je de toppen voldoende sap geven.

De JBL MP255S zijn 500 Watt RMS @ 4 Ohm, de Peavey GPS 3400 levert 1200 @ 4 Ohm per kanaal, lekker veel dus voor je subs. Aangezien je twee versterkers hiervan hebt kan je op 2 subs mooi één versterker zetten.

Op deze manier blijf je lekker op 4 ohm last per versterker, zodat het vrijwel onmogelijk is om iets oververhit te krijgen (want deze ampjes kunnen met 4 ohm meer dan goed overweg, 2 ohm zal ook lukken máár je blijft een risico houden.. Persoonlijk vind ik werken op 4 ohm prettiger).
              GPS 3400= 8 Ohm 2x750W - 4 Ohm 2x1200W - 2 Ohm 2x1700W, komt er dus op neer dat het perfecte versterkers zijn voor de sub's .

Zou voor de toppen dus kunnen kijken voor de Peavey GPS 2600 2x980W 4 Ohm

Comment

Working...