Bandopstelling

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 7ender
    • Dec 2005
    • 6

Bandopstelling

We hebben thuis een geniale ruimte om te oefenen met onze band... Maar nu weet ik nooit hoe ik mijn materiaal moet opstellen. De volgende opstelling gebruiken we nu:

Mijn geluidsinstallatie bestaat uit een Mackie CFX12 MkII mengpaneel, en uit de HK audio Lukas 600 set, bestaande uit 2 speakers en een basbox met ingebouwde versterker...

Microfonen zetten we altijd in het midden neer met ons gezicht richting mengpaneel... Waar kunnen we dan het beste de speakers plaatsen..? Zonder dat we feedback krijgen? Of wie heeft er tips?
  • disckiller
    • Feb 2006
    • 136

[FONT=Verdana]Ik denk zo een beetje, het beste kan je het zo opstellen als je bij een optreden ook zal doen.
    Als je met een anderen opstelling zal optreden kan je het besten die opstelling aan nemen.
    Evt kan de gitaristen en de bassist zich omdraaien een wat naar achteren gaan zo dat je elkaar nog kan aankijken of zo indien dat gewenst is.
    Met 1 microfoon red je het denk ik niet, oefenen kan je dan het beste gewoon via gitaarversterkers voor de bassist en evt voor de gitaristen als dit elektrische gitaren zijn, het is denk ik niet echt nodig om de drum te versterken en het keyboard heeft denk ik wel interne speakers.[/FONT]

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

Originally posted by disckiller

[FONT=Verdana]Ik denk zo een beetje, het beste kan je het zo opstellen als je bij een optreden ook zal doen.
      [/FONT]
      Nee dus.

Als je bijvoorbeeld de twee gitaarversterkers naast elkaar zet zullen zij moeilijker te onderscheiden zijn van elkaar. Als je ze zo ver mogelijk uit elkaar zet kan iedereen goed horen wie van de twee een vals accoord speelt.

Drums is de grootste herriemaker. aan te raden is de vocalist en de drummer zo ver mogelijk uit elkaar te zetten.

enz enz

(Heb er trouwens ooit nog http://home.wanadoo.nl/showband/repeteren.htm over geschreven)
      lekker belangrijk!

Comment

• Beldog
        • May 2004
        • 140

Wij zetten steeds de bassist en drummer naast elkaar zowel op de repetities als tijdens optredens.
        De drums (akoestisch) bepalen het volume, gitaaramps en bassamp worden daar aan aangepast. Alsook de keyboards al dan niet door eigen versterking. Zorg als laatste dan dat de zang op het gewenste volume door de Lucas600 komt. Zorg dat iedereen iedereen kan zien, oogkontakt is belangrijk op een repetitie.
        Speel niet luider dan nodig, dit is een goede les om het podiumgeluid "deftig" te houden wanneer je gaat optreden. Je zal menig technieker daar mee plezieren en onrechtstreeks ook jezelf...maar dit volledig terzijde.

Comment

• 7ender
          • Dec 2005
          • 6

Bedankt voor de snelle tips... Ik zal het de volgende repetitie direct toepassen...

Comment

Working...