stacks???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • masterblaster

stacks???

even een vraagje wat zijn stacks of theater stacks als hier al een verschil tussen is.
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 804

cue stacks op je lichttafel? gestackte luidsprekers? gestackte kisten in een vrachtwagen? ....?

Verklaar je nader wat voor stacks je bedoelt

stacken = engels voor stapelen. Dus een stack = stapel

Comment

• masterblaster

dat bedoel ik dus hoor iedereen over stacks in de geluids wereld wist ik wat het was maar ik lees het ook vaak bij lichttafels en er is mij vertelt dat dit gewoon een ander woord is voor que's vind ik alleen vreemd want als ze het over que stacks hebben op een lichttafel kunnen er veel minder stacks in als que's dus wat is dit dan? gewoon een simpele que list?

Comment

• Bastisito
        • Sep 2004
        • 185

Que's stacken = verschillende que's stapelen (kleine duh), d.w.z. over elkaar leggen.
        Meneer, waar is dat ene knopje nou precies voor?

Comment

• deurklink

Misschien bedoelen ze wel geluidsstek

Comment

• masterblaster

ook hier weet dus niemand concreet wat het is.
            net zoiets als de torsie kracht van een auto iedereen praat er over maar er is niemand die het serieus kan uitleggen

Comment

• Robert H
              • Jan 2006
              • 377

Originally posted by masterblaster
              ook hier weet dus niemand concreet wat het is.
              net zoiets als de torsie kracht van een auto iedereen praat er over maar er is niemand die het serieus kan uitleggen
              Ik denk dat je de plank enigszins mis slaat. Iedereen weet hier wel concreet wat "stacks" betekent hoor... Het is gewoon een Engels woord wat zoiets als "stapels" betekent. Men probeert jou met de reacties duidelijk te maken dat de term in meerdere licht- en geluiddisciplines voorkomt, oftewel: Wat wil je precies weten???

Als je het hebt over geluidsinstallaties kun je denken aan een stapel luidsprekers ("zetten we de stacks op het podium of ernaast?"). Op een lichttafel gaat het om een stapel standjes (cues, presets, noem maar op). Tijdens een optreden kun je bij 'stacks' ook nog denken aan Marshall-torens, de kratten bier in de kleedkamer, de broodjes kroket na afloop of een zaaleigenaar die contant afrekent met het geld uit de kassa, zodat je naar huis kan met een stack tientjes

Dus, nog maar een keer: In welke context snap jij de term 'stacks' niet?

Comment

• Freek Fokker
                • Aug 2003
                • 495

Het koppel (torque) van een auto? Volgens is Jeremy Clarkson de enige die niet weet wat dat is.
                SR20DET

Comment

• masterblaster

Originally posted by Robert H
                  Ik denk dat je de plank enigszins mis slaat. Iedereen weet hier wel concreet wat "stacks" betekent hoor... Het is gewoon een Engels woord wat zoiets als "stapels" betekent. Men probeert jou met de reacties duidelijk te maken dat de term in meerdere licht- en geluiddisciplines voorkomt, oftewel: Wat wil je precies weten???

Als je het hebt over geluidsinstallaties kun je denken aan een stapel luidsprekers ("zetten we de stacks op het podium of ernaast?"). Op een lichttafel gaat het om een stapel standjes (cues, presets, noem maar op). Tijdens een optreden kun je bij 'stacks' ook nog denken aan Marshall-torens, de kratten bier in de kleedkamer, de broodjes kroket na afloop of een zaaleigenaar die contant afrekent met het geld uit de kassa, zodat je naar huis kan met een stack tientjes

Dus, nog maar een keer: In welke context snap jij de term 'stacks' niet?
                  Ehm ik heb in mijn een na laatste post toch echt duidelijk gezegd dat het mij ging om de que stacks ofwel theater stacks.
                  Nou is voor mij niet duidelijk of dit iets heel anders is dan een wue lijst want dat is gewoon wat ik eruit begrijp en dat dan elke que een verschillende lichtstand is en dat de hele que list dan een que of theater stack is

Comment

• berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

Beste Meester-knaller

Waar heb je die uitdrukking 'theater-stack' gehoord? Misschien is het het beste als je gewoon aan die kerel effe vraagt wat hij daar nu precies mee bedoelt.

Zo werk ik bijvoorbeeld regelmatig met een stel goede vrienden die toevallig ook collega's zijn. Ondertussen hebben we toch echt wel onze eigen specifieke uitdrukkingen voor bepaalde zaken ontwikkeld (hoe dat is gegroeid mag joost weten). Deze termen gebruiken we alleen maar onder elkaar. Ik kan me goed voorstellen dat een stagehand die met ons werkt die termen opvangt en denkt: "What the fuck is that all about ??". Misschien komt die term theater-stack ook wel uit zo'n hoek. Ik weet het niet, ik doe vooral geluid, maar misschien helpt het ??

Succes in ieder geval
                    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• LuxProDeo
                      • Feb 2003
                      • 245

Originally posted by masterblaster
                      Ehm ik heb in mijn een na laatste post toch echt duidelijk gezegd dat het mij ging om de que stacks ofwel theater stacks.
                      Nou is voor mij niet duidelijk of dit iets heel anders is dan een wue lijst want dat is gewoon wat ik eruit begrijp en dat dan elke que een verschillende lichtstand is en dat de hele que list dan een que of theater stack is
                      Theatre stack is volgens mij een typische Avolites term al is het principe niet merk-gebonden.

Het is in principe gewoon een cue list. Elke cue uit deze list is dan inderdaad een totale 'look' en geen bouwsteen zoals alleen een kleur of een gobo of een beweging.

Omdat theater vaak grotendeels vastligt heb je een 'stack' met cues die elkaar elke show in een vaste volgorde opvolgen met vaste fade in en fade out tijden. De operator start de cues dus ook d.m.v. 1 Go toets.

De meeste tafels bieden mogelijkheden om toch nog live in te grijpen bij het doorlopen van zo'n stack, omdat de timing van de voorstelling zelf net iets anders is of wanneer de operator een fout maakt. Typische mogelijke ingrepen zijn het pauzeren van een fade, het terugspringen van een cue, het versnellen van een fade en het overslaan van een cue. Ook kun je vaak besluiten om de crossfade naar een volgende cue op de hand te doen en daarmee de geprogrammeerde fade tijd helemaal te bypassen.

Bovenstaande zijn allemaal geen harde regels maar alleen de factoren die meestal (niet altijd) het verschil maken tussen een theatervoorstelling en een liveshow met een fader met kleuren, eentje met gobo's, etc. En natuurlijk zijn er ook live shows die net zo goed van cue tot cue vantevoren geplot zijn.

LuxProDeo

Comment

• masterblaster

kijk daar heb ik nou wat aan.
                        bedankt prodeo

Comment

Working...