Hoe veel vermogen is nodig voor mijn doel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • disckiller
    • Feb 2006
    • 136

Hoe veel vermogen is nodig voor mijn doel

[FONT=Verdana]Zelf heb ik vroeger als stand-in DJ gedraaid op div. kleine feesten, uit deze perioden heb ik nog apparatuur.
    Mijn broertje is bezig met een band en investeer zo nu en dan ook in apparatuur.

Om zijn apparatuur een beetje te bekostigen en om dat ik het wel weer eens leuk vind om met geluid bezig te zijn willen we eigelijk wat geluidsapparatuur gaan verhuren.
    Het gaat ons eigelijk om het geluid dus willen we de lichten huren.

De bedoeling is dat we eigelijk een beetje overal de geluidsinstallatie kunnen plaatsen zo wel voor bands, drive-in, achtergrondmuziek e.d.
    En natuurlijk voor elk soort muziek van hardrock/hardcore tot Frans bauer e.d. aan toe.

De bedoeling is om met een woofer en fullrange luidsprekersysteem te gaan werken.
    Nu is de vraag hoe veel db vermogen we nodig zullen hebben voor een zaal van z'n 600 m2 of laten we zeggen dat de zaal 4 meter hoog is dus 2400 m3.[/FONT]
  • Bastisito
    • Sep 2004
    • 185

600m2 is een enorme bak vol hoor! Verkijk je daar absoluut niet op. Wil je voor zo'n toepassing een geluidssysteem aankopen dat ook nog leuk klinkt mag je diep in de buidel tasten!
    Meneer, waar is dat ene knopje nou precies voor?

Comment

• disckiller
      • Feb 2006
      • 136

[FONT=Verdana][FONT=Verdana]misschien vergis ik me in de inhoud van een evt zaal.
      Laten we zeggen een zaal te grote van een sportzaal.
      Het liefst beginnen we goed, om na een jaar weer een anderen installatie te kopen vinden we ook niets.
      Maar ja als het budget het niet toe laat dan zullen we iets kleinere installatie moeten kopen.
      Laten we zeggen dat we een budget hebben voor 2 subs van 1000 watt 99 db en 2x fullrange van 400 watt en 102 db.[/FONT]
      [/FONT]

Comment

• speakerfreak
        • May 2002
        • 1446

aan dat gegeven heb je natuurlijk geen r*k, welk merk+type? en daar ga in ieder geval waarschijnlijk te kort aan hebben
        Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• Upgrading your system
          • May 2003
          • 1684

als je nou je bedget eens zou noemen, dan zullen wij eens kijken wat wij ervoor aan gingen schaffen. dat lijkt me een beter plan
          dus, wat is je te besteden budget?
          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• disckiller
            • Feb 2006
            • 136

[FONT=Verdana]De set die ik in mijn gedachten had is een zelfbouwset.
            Bouwtekening http://www.xs4all.nl/~boyzpc/215D%20...kast_frame.htm
            De kosten van de speakers zijn 918,30 dus laten we zeggen incl ander materiaal 1200 euro.

Ons budget voor een set is 3000 á 4000 euro.
            Deze set moet dan bestaan uit
            een cross-over, equalizer, versterker voor de subs, versterker voor de fullrange set en een versterker voor de reeds aanwezige monitor speakers 2x 230 watt rms.[/FONT]

Comment

• LJKEVIN
              • Dec 2005
              • 426

Laat ik eens 4000.- aanhouden, daar red je het echt niet mee wanneer je apparatuur wilt aanschaffen dat het een best tijdje vol houd.

wanneer je een leuke set zou krijgenincl richtingprijzen)

Crossover 150.- (denk aan behringer of een net iets beter merk)
              Equalizer: 150.- (behringer, of Inkel 275.-)
              Amp subs: Dynacord, Crown, (of dergelijk merk) 750.-
              Amp toppen(fullrange): Crown o.i.d. 500.-
              Amp monitoren: Crown 400.-

Speakers (2x laag Yamaha CW 118V 18"sub met een top van 1200watt)
              2x 615.- (= 1230 euri)
              2x top (yamaha C 115V Luidspreker fullrange 15")
              2x 405 (=810 euri)

bij elkaar opgeteld: €3990.-

KAN, maar wanneer je veel on tour gaat, zal ik iets beter spul kopen dan dat van Behringer...(gaat waarschijnlijk wat langer mee)
              Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• Banned
                Banned
                • Dec 2003
                • 951

Yamaha heeft ook een leuke set Dubbel 18 met dubbel 12 top met 2 versterkers P7000 set kost 4642,43 inclusief BTW en bekabeling plus een flightcase van 4HE

Totaal vermogen van deze set is 4200W.

Wil je meer geluid in zo'n ruimte wat je zegt betaal je veel meer dan je budget is.

Misschien ff kijken naar een goede 2ehandse set. zullen ook wel rond de 4000 te krijgen zijn.

een leuke set is het nieuwe Master set met de MD64top Hoorngeladen en twee losse enkel 18 subs BPH loaded set kost rond de 5500,00 per kant inclusief versterker processor gestuurd.

Maar dan praat je over een set van 11000 euries kompleet maar dan heb je ook wel een leuke set die lekker klinkt.

Comment

• disckiller
                  • Feb 2006
                  • 136

Het begin idd zie ik wel lastig te worden om 600 m2 van goed geluid te voor zien ik denk dat ik het eerst maar een op 300 m2 houd.
                  Nu zag ik de volgende set.
                  2x LEM T5 SA sub (2x 950,- dus 1900,-)
                  2X LEM T4A top (2x 750,- dus 1500,-)
                  Yamaha Q2031 B equalizer (590,-)
                  Totaal ben ik dan 3990,- kwijt is deze set beter dan een yamaha set of minder, vergelijkbaar?

Comment

• GoTMoRe
                    • Aug 2005
                    • 350

vergelijkbaar, leukste is om die sets eens naast elkaar te zetten. En welke het beste klinkt neem je.

Kwa kwalitiet maakt het geen verschil.

Ik neig persoonlijke wel eerder naar de LEM's toe, vindt de yamaha's niet echt lekker klinken om het maar subtiel uit te drukken.
                    lala..

Comment

• disckiller
                      • Feb 2006
                      • 136

[FONT=Verdana]Zelf ben ik ook niet zo kapot van yamaha, althans van de yamaha studioboxen die wij hebben.
                      Van ochtend heb ik één van de LEM subs gehoord bij peter verspuy in rotterdam en ik moet zeggen dat ik de bas best wel breed vind klinken, ik hou daar persoonlijk wel van.

Ook een voordeel vind ik dat het een actief systeem is dat scheelt weer transport ruimte om dat we een compacter 19" versterkers rack kunnen nemen.[/FONT]

Comment

• disckiller
                        • Feb 2006
                        • 136

[FONT=Verdana]Nog even een vraag over de monitor speakers.

Naast de 2 230 watt rms monitor speakers hebben we ook nog 2 studio monitor speakers namelijk de Samson RESOLV65A.
                        Deze bezitten ingebouwd 2 actieve versterkers en een cross-over.
                        De lagen en middentoon zijn 75 watt versterkt en de hogetoon is 25 watt versterkt.
                        Nu zit ik er aan te denken om tijdelijk bij drive-in toepassingen e.d. deze set als monitor te gaan gebruiken, dat scheelt weer een aan te schaffen versterker.
                        Als we de 230 watt monitor speakers nodig hebben kunnen we altijd nog even een versterker aanschaffen.

Zullen deze monitor speakers genoeg vermogen leveren om als monitor te dienen bij drive-in toepassingen e.d.?[/FONT]

Comment

• GoTMoRe
                          • Aug 2005
                          • 350

Watt's is slechts een maatstaaf hoeveel elektrische energie de spoel van een speaker kan verwerken. Verder zegt het niks over hoe hard een luidspreker kan gaan.

In sommige moet je dik 1000 pompen om net zulk geluid te krijgen als je met een ander setje al hebt met 200watt.

Totaal niks zeggende waarde dus

Veel belangrijker is de Max SPL ( hoeveel daadwerkelijke decibellen de kast kan neerplanten )

als jij die kastjes hard genoeg vindt gaan, kan het toch best?
                          lala..

Comment

• MarkRombouts
                            • Jan 2005
                            • 1391

Ik heb zelf sinds enige tijd de HK audio ELIAS PX in mijn bezit en ben zeer tevreden over de prestaties die deze set levert, zeker ook gezien de prijs. Ik heb deze set naast de Lem's gehoord en vond persoonlijk het klankbeeld van de HK set veel mooier, vooral rustiger. Bij de Lem's is de processing er volgens mij deels op gericht het zo hard mogelijk te laten klinken. Het laag lijkt aangedikt en het mid/hoog klinkt wat scherp.

Ook de prijs van de HK set valt nogal mee, voor ongeveer €3200,00 moet je hem kunnen krijgen.

Ik vraag me af of het echt nodig is voor de DJ altijd monitors te gebruiken, zo groot is je set niet, lijkt mij persoonlijk overbodig.

Comment

• disckiller
                              • Feb 2006
                              • 136

[FONT=Verdana]Ze zijn 99db als ik het goed heb.
                              Bedoel je met spl dit;
                              1 watt 99db
                              2 watt 102db
                              4 watt 105db
                              8 watt 108db
                              16 watt 111db
                              32 watt 114db
                              64 watt 117db
                              128 watt 120db
                              Ze zijn 100 watt dus ligt hij tussen 64 en 120 watt, laten we zeggen 118,5db.
                              Of wordt deze rekensom niet bedoeld met spl?

Zelf vind ik het altijd wel lekker om met monitor speakers te werken.
                              En het geeft mijn lijkt me toch het gevoel dat als je iets verhuurd mits het goed spul is het set toch wat completer maakt, hoe ervaren jullie klanten dat?

Maar of het goed genoeg is als monitor weet ik niet, normaal gebruiken we deze set op een Boss BR1180HD 10 sporen recorder in een studioruimte van 13 m2.[/FONT]

Comment

Working...