Gitaar en HiFi

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • snappy
    • Jan 2006
    • 5

Gitaar en HiFi

Dag allemaal,

mijn plan is om mijn elec. gitaar via een DI aan te sluiten op een mengpaneel(tje) en de versterking door een losse eindversterker te laten verzorgen. Prima allemaal, maar nu het geluid... Kan ik elk willekeurig PA luidsprekersysteem hiervoor aanschaffen? Uiteraard probeer ik op het gebied v. dynamiek, transparantie etc. zo ver mogelijk te komen. Breedband, 2-weg, 3-weg of helemaal weg? Ik hoor het graag van jullie.

Bedankt, Arie
  • T-Nuzz
    • Dec 2002
    • 274

Wat wil je nu precies? Spelen via de HiFi van thuis of via PA tijdens optreden? Dat is allebei geen probleem op de manier die je omschrijft. Als het geluid je niet bevalt kun je nog wel wat verbeteren door bijvoorbeeld een POD2 te gebruiken (amp-simulator). Voor wat betreft een PA-setje is hier genoeg te vinden. Goedkoop = duurkoop, maar er is genoeg te vinden met een prima prijs-kwaliteitverhouding. Kwestie van even de zoekfunctie gebruiken.

Edit: werk zelf op dezelfde manier thuis. Alleen niet via Di , maar gewoon via de line-in van mijn mixer of rechtstreeks op mijn effect en van daaruit naar de mixer (line)

Succes!
    Last edited by T-Nuzz; 26-01-06, 12:04.
    Heb je dat echt allemaal nodig?

Comment

• snappy
      • Jan 2006
      • 5

Originally posted by T-Nuzz
      Wat wil je nu precies? Spelen via de HiFi van thuis of via PA tijdens optreden?
      Hoi, bedankt alvast. Wat ik precies wil: als optredende muzikant wil ik geen gebruik (meer) maken v. gitaarversterkers, combo's, geen amp simulators etc.
      Mooi, puur geluid zoals een zanger(es) hoopt door te komen door een PA.
      Op het gebied v. luidsprekersystemen is zoveel keus dat ik niet zou weten waar ik het zoeken moet voor mijn specifieke plannen.

Arie

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

Is al eerder gedaan, door een aantal serieuze pro-gitaristen..Gewoon binnenkomen , gitaar uit de koffer, kabel erin, en klaar is klara.

Maar dan komt het : de sound. Wil je als mark Knopfler klinken, zul je toch echt een paar dingen bij moeten zetten, bijvoorbeel een stukje electronica in je gitaar bouwen, oid. Daarentegen heeft Eric Clapton weer een heel andere sound, en die zul je dus ergens anders moeten maken. Ik zie je nog niet met 25 gitaren slepen on the road, dus ergens zit je met een compromis.

Echt lekker zuiver wordt het pas als je een dikke eindset mee gaat slepen, dus een 3weg aktief 10 of 12 inch topsetje. Kosten dezes : vanaf een euro of 10.000...

Hou er wel rekening mee dat dit een geluidsforum is, en geen muzikantenforum, je kunt dus een paar grappige opmerkingen verwachten..

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

Oximoron.
          ' Mooi, puur geluid zoals een zanger(es) hoopt door te komen door een PA' rechtstreeks uit een el. gitaar.

Het geluid wat wij kennen van een el. gitaar is van het totale instrument. De kabels, speaker en versterker is een integraal onderdeel van het instrument. Net zoals de akoestiek van een kerk een onderdeel van de klank van een kerkorgel is.

Een d.i. gitaar klinkt uit zichzelf wel lekker dynamisch en duidelijk. Maar heeft geen enkele sustain of warmte. Funky slaggitaar partijen of jazzgitaar is prima te doen met alleen een gitaar + d.i. (doe ik zelf erg graag) Maar vrijwel elke andere variant van het gitaargeluid heeft er de rest van de setup bij nodig. OF hulpmiddelen die dat stuk simuleren/emuleren zoals sansamp/POD enz.

Stel jezelf deze vraag: Ga ik een klein compleet gitaarcombo van 200 tot 1000 euro vervangen door een half p.a. om uiteindelijk een minder geluid te krijgen?

Overigens geef ik voor jouw gebruik de mackie powered als optie. Als monitor waardeloos maar als cleane versterking naar de zaal prima. Let ook op dat de goedkoopste gitaarversterker van een watt of 30 a 40. In de praktijk vele malen harder zal gaan dan een 300 a 400 watt fullrange oplossing. (ik kan met mijn 10 watt transistorversterker prima een volledige drumkit bijbenen! )
          lekker belangrijk!

Comment

• Upgrading your system
            • May 2003
            • 1684

klopt idd, dit is iets waar veel mensen zich op verkijken, ik heb eens heel snel voor een kinderdisco een setje tevoorschijn getrokken omdat hun eigen setje daduuk was gegaan.
            een koch kv 50 (19") met een 15" ev speaker.
            25 Watt mono en draaide de oren van je hoofd.
            (overigens wel een buizenversterker)

perfect gewerkt, maar het geeft aan dat de kwaliteit belangrijker is dan een wattage.

pod ben ik niet zo heel erg weg van, vind het niet eindeloos klinken, maar nou moet ik zeggen dat ik deze slechts 1 keer heb gehoord, en hier had ik ook wat twijfels bij de PA.

ga eens luisteren zou ik zeggen
            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• snappy
              • Jan 2006
              • 5

Originally posted by showband
              Een d.i. gitaar klinkt uit zichzelf wel lekker dynamisch en duidelijk. Maar heeft geen enkele sustain of warmte. Funky slaggitaar partijen of jazzgitaar is prima te doen met alleen een gitaar + d.i. (doe ik zelf erg graag) Maar vrijwel elke andere variant van het gitaargeluid heeft er de rest van de setup bij nodig. OF hulpmiddelen die dat stuk simuleren/emuleren zoals sansamp/POD enz.
              Voor mij is er geen variant, luister maar naar het mp3'tje http://home.tiscali.nl/prolingua/, , zo speel en klink ik en met de 'echte' electrische gitaren heb ik dus niets. Deze jazzgitaar is rechtstreeks de minidisk ingegaan. Het geluid moet alleen nog meer definitie krijgen, wat transparanter worden en d'r is bij mijn weten geen gitaarversterker die dat in huis heeft. Vandaar de zoektocht en dan met name naar een luidsprekersysteem die richting hifi gaat, niet kleurt, het geluid compact houdt met veel punch etc.
              Weet iemand hoe verder?

Arie [FONT=ARIAL, HELVETICA][FONT=ARIAL, HELVETICA]
              [/FONT]
              [/FONT]

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Dan idd een lekkere DI uitzoeken en zo de tafel in.
                hier en daar wat bij mixen, en klaar is klara.

En nu de eindset, maar daar is mij mening al over bekend voor de uitgelezen bezoeker...

Comment

• bones2001
                  • Aug 2003
                  • 741

Het geluid moet alleen nog meer definitie krijgen, wat transparanter worden en d'r is bij mijn weten geen gitaarversterker die dat in huis heeft.
                  Probeer eens een combootje van A.E.R., deze zijn bedoelt voor (semi)
                  accoustische gitaren.
                  Klinken echt super en hebben een xlr uitgang.
                  Heb van het weekend een trio gedaan ( 2x gitaar en double bass) en dit
                  klonk echt helemaal super !!
                  Deze heren gitaristen hadden allebij een A.E.R die tevens dienst deden als
                  monitor, zo de tafel in , geen EQ, beetje pannen en klaar was Klara.

Mixen is net als schilderen.
                  Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• snappy
                    • Jan 2006
                    • 5

Originally posted by bones2001
                    Probeer eens een combootje van A.E.R., deze zijn bedoelt voor (semi)
                    accoustische gitaren.
                    Klinken echt super en hebben een xlr uitgang.
                    Heb van het weekend een trio gedaan ( 2x gitaar en double bass) en dit
                    klonk echt helemaal super !!
                    Deze heren gitaristen hadden allebij een A.E.R die tevens dienst deden als
                    monitor, zo de tafel in , geen EQ, beetje pannen en klaar was Klara.
                    http://www.aer-amps.de/Sites/sites_ENG/AER_startE.htm
                    Klopt, klinken idd. goed, maar ik heb al een DI, mengpaneel en een eindversterker. Nu de, voor mijn plannen, juiste luidspreker nog en dan is Klara pas echt klaar. Dat was ook de essentie v. mijn vraag, duurt even voordat dat duidelijk is....

Arie

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

luidspreker, of sprekers?

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4516

Het element wat bij gitaren "transparatie" lijkt te geven is toch vaak de gouden rand harmonische vervorming die een goede (buizen)versterker geeft. Ook bij "cleane" gitaargeluiden. (Misschien zelfs juist bij cleane gitaren) Ook al is het maar zo een klein beetje. Exiters zijn voor de PAboeren in feite ook "distortion dozen" terwijl ze de boel superschoon lijken te maken. Heel veel superclean geachte sounds hebben hevige compressie en toonvormend bijgeluid van ontsporende eindversterkers. En het feit dat gitaarspeakers de spreekspoel van de speaker eenvoudigweg buiten de magneet een flink stuk travel heeft. Dat is iets waardoor zelfs de keuze van een eindbak en weergever ook bij jazzgitaristen behoorlijk klankbepalend is doordat ze juist niet hifi zijn. Maar na deze opmerking hou ik er over op.

Je speelt zo te horen met humbuckers en die zijn door de wijze waarop ze werken in feite niet open maar juist muffig van zichzelf. Door eenvoudige toonregeling of het bijplaatsen van een microfoon kun je dit aardig bijwerken. Maar, zoals je al zei, dit MP3-tje IS hoe je gitaar rechtstreeks uit de jack klinkt.

Als je voor maximaal clean wil gaan zou ik vooral beginnen met een goede voorversterker die je signaal naar een poepstrak linesignaal trekt. In plaats van een gewone DI. focusrite trackmaster of mindprint envoice bijvoorbeeld. Je zorgt voor een perfect gedefinieerd en voorgekookt signaal wat een maximum aan transparatie en definitie overhoud. Dit zal een aanzienlijk beter signaal voorkoken voor de PA. Overigens het koopje van de eeuw is de tapco mixer die nu door F**db*ck voor €75 gedumpt wordt. Haal je gitaar daar maar eens doorheen en je zal schrikken hoe veel beter hij klinkt.

Daarna wil ik nogmaals wijzen op powered monitors. SP Xact is supermooi. Mackie is betaalbaar. Ik heb zelf vaak met de gitaar rechtstreeks in een mackie gespeelt. Dat klinkt extreem hifi en duur zijn ze niet. Ga wel voor de 12inch versie in jouw geval!
                        Last edited by showband; 26-01-06, 22:02.
                        lekker belangrijk!

Comment

• snappy
                          • Jan 2006
                          • 5

Originally posted by showband
                          Als je voor maximaal clean wil gaan zou ik vooral beginnen met een goede voorversterker die je signaal naar een poepstrak linesignaal trekt.....
                          Kijk, aan zulke bijdragen valt plezier te beleven, bedankt voor je input (of is het output..?)!

Arie

Comment

Working...