wat is nou eigenlijk het verschil tussen analoog en DMX

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • misjel
    • Jan 2006
    • 57

wat is nou eigenlijk het verschil tussen analoog en DMX

de titel zegt het al ik wou graag een beetje in het wereldje van licht komen alleen heb hier dus totaal geen verstand van
    wat is bijv. het verschil tussen DMX en anaoog
    Ook hallo
  • Controller
    • Apr 2002
    • 745

Originally posted by misjel
    de titel zegt het al ik wou graag een beetje in het wereldje van licht komen alleen heb hier dus totaal geen verstand van
    wat is bijv. het verschil tussen DMX en anaoog
    Analoog is dat elk kanaal via 1 draadje loopt, met een gedeelde massa.
    DMX is dat er maximaal 512 kanalen digitaal over 2 draadjes worden gestuurd. DMX 00000001 00000002 enzo

Comment

• 4uss
      • Aug 2005
      • 578

Om het een beetje 'zichtbaar' te maken: Bij analoog heb je voor elke lamp een adertje nodig waar je 0 tot 10 volt op zet (sommige systemen zijn 0-12 of 0-15, maar ik ga even uit van 0-10). Bij 0 volt is je lamp uit, bij 10 vol aan. Je hebt hier dus voor een set van 8 lampen al 8 aders + 1 ader voor je 0-draad, en bij sommige systemen ook nog een ader met 12V voor de stroom op je tafeltje.

Bij DMX heb je een digitaal systeem, en daar gaan dus zogenaamde nullen en énen over (0=0V, 1=5V). Elk kanaal heeft een 8-bit waarde, dus 8 nullen en enen. Met deze 8-bit kun je 256 verschillende waardes maken, van 0-255. Deze bytes (een reeks van 8-bits) worden achter elkaar gestuurd, zoals in LC Dwain al liet zien.
      Met DMX kun je dus véél meer (tot 512 kanalen per lijn) lampen aansturen over één kabel. Het is wel minder nauwkeurig, maar voor een normale lamp is dat geen probleem.

De Behringer LC2412 bijvoorbeeld heeft een aansluiting voor Analoog, en eentje voor DMX. Via Analoog kun je dan 12 lampen aansturen. Via DMX tot 72.

Comment

• MJ
        • Mar 2004
        • 140

ter nogmeer verduidelijking
        moet je in het antwoord van 4uss het woord 'lamp' vervangen door 'dimmer-die-een-lamp-stroom-geeft'

Comment

Working...