Generator

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jan200
    • Jan 2006
    • 1

Generator

Hallo allemaal.

Ik ben een leek en ben al een paar dagen bezig me te verdiepen in de begripppen blindvermogen, werkelijk vermogen, VA, watt en zo, maar ik kan er geen touw aan vastknopen, dus probeer ik het zo maar eens.

Ik wil op een karnavalswagen een geluidsinstallatie, een kleine motor en een compressor aandrijven.

als ik een agregaat heb van bv. 2000 VA, levert die agregaat dan meer of minder dan 2000watt.

Ik zie ook dat sommige agregaten worden verkocht als "licht" agregaat, wil dit zggen dat deze agregaten allen geschikt zijn voor licht en niet voor electomotoren?

alvast bedankt.
    Jan
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Wat de kVA, Watts en andere natuurkundige begrippen betreft:
    Als je bereid bent er wat moeite voor te doen, is www.howstuffworks.com een site waar een heleboel informatie te vinden is, die ook nog heel duidelijk wordt uitgelegd. (zeer zeker ook een heleboel over generatoren te vinden)

Veel succes ermee!

p.s. Volgens mij bedoelen ze met een licht-aggregaat
    1) Zo'n aanhanger met een aggregaat en twee lampen op een stokkie
    of
    2) Een ongestabiliseerde aggregaat, wat inhoudt dat het toerental (en dus ook spanning en frequentie) niet stabiel geregeld zijn, dit maakt een dergelijke aggregaat prima geschikt voor een prikverlichting, maar reken er maar op dat bepaalde elektronica (zoals bijvoorbeeld computers en zo) hier minder blij van worden
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3148

De volgende formule geeft het weer:
      W = VA * cos φ

φ is de faseverschuiving. Als je enkel gloeilampen zou aansluiten, zou de verschuiving vrijwel 0 graden zijn. Dan is de cos φ dus 1. Per apparaat verschilt de faseverschuiving en het zou een rotklus zijn om het exact uit te rekenen.

Doorgaans gaat het goed als je voor cos φ 0,8 neemt. Als je vrijwel alleen maar ingewikkelde, zware wapperlampen neemt, kun je 0,7 aanhouden.

Kortom: 2000 VA * 0,8 = 1600 Watt. Dit is een aardig uitgangspunt.

(Op je aggregaat staat vaak ook wat informatie over je faseverschuiving, goed zoeken!)

Comment

Working...