Ik weet niet of het hier in dit onderdeel thuis hoort, maar kan mij misschien iemand uitleggen wat een DI Box doet? En waar hij voor gebruikt wordt? Ik lees hier vaker topics waar erover wordt gesproken, maar het is mij nog niet duidelijk wat het precies doet. Ook heb ik eens gelezen dat, als je een computer aansluit op een PA, je dat dan ook via een DI box moet doen, omdat je anders de drivers eruit blaast. Kan iemand vertellen of dit waar is?
DI Box
Collapse
X
-
Labels: None
-
Een DI-box maakt van een ongebalanceerd signaal (laptop, synths,electrische piano, basgitaar) een gebalanceerd signaal, dus van een tulp steker naar 3-polig XLR. Voordeel hiervan is dat je een gebalaceerd signaal met gemak over 300 meter kabel jagen zonder dat je storingen krijgt. Met een ongebalanceerd signaal ga je dat niet halen. Tevens hebben de meeste aktieve DI's nog meer mogelijkheden zoals groundlift, fasedraaing en evetueel ook nog sc`hakelaars om het ingangssignaal wat te dempen als dat te hard is.
Wanneer je een computer aansluit op een PA installatie doe je er goed aan om deze d.m.v. een DI of een trafo-box van elkaar te scheiden omdat een computer nogal wil storen op een mengtafel.
Of je door het niet toepassen van een DI je drivers sloopt lijkt me erg sterk, al zou het wel kunnen zijn dat je door het uitrekken van je minijack op de computer een dusdanig heftig signaal wegstuurt dat daardoor je speakers overlijden. Naar mijn mening is dat dus een broodje aap verhaal. -
Ik heb eens gehoord dat je met een computer ook een di box moet gebruiken, omdat een interne geluidskaart een soort van bijfrequenties (ik weet niet hoe ik het precies moet omschrijven) uitzendt die hoger zijn dan audiofrequenties en dat de drivertorren van je versterker het dan kunnen begeven. Het was misschien niet duidelijk genoeg, maar met drivers bedoelde ik de drivertransistors in de versterker.Comment
-
Hoi,
niet zo zeer vanwege die bijfrequenties, maar meer dat de meeste geluidskaarten een ongebalanceerde uitgang hebben. Wil je deze dan aan een gebalanceerde ingang van een tafel hangen, is het idd verstandig om er een zogeheten DI tussen te steken.
In het verleden heb ik zelf nogal wat problemen met diverse kaarten gehad, hb dit toen opgelost door een speciaal filter van de Conrad tussen de aansluitkabel te hangen. kan helaas zo snel geen link vinden op de conrad site...cheers,
DeeJ
zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel grootComment
-
Nou ben ik hier al een tijdje uit, maar zijn in het ieder geval pad en groundlift ook niet beschikbaar op passieve DI's (was het bijvoorbeeld niet Monacor)?Originally posted by janneman32Tevens hebben de meeste aktieve DI's nog meer mogelijkheden zoals groundlift, fasedraaing en evetueel ook nog sc`hakelaars om het ingangssignaal wat te dempen als dat te hard is.
En wat is nu eigenlijk het preciese verschil tussen een actieve of een passieve DI behalve de batterij of de fantoom voeding?Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).Comment
-
Volgens mij is het een Jack die op de meeste DI-boxies gaan. Toch?Originally posted by janneman32Een DI-box maakt van een ongebalanceerd signaal (laptop, synths,electrische piano, basgitaar) een gebalanceerd signaal, dus van een tulp steker naar 3-polig XLR.
Comment
-
hmm, er is weinig dat nog niet gemaakt is, maar onder een standaard di-box verstaan wij meestal dus een kastje waar een jack ingaat...Originally posted by GoTMoReNormaal wel
Maar je hebt ook wel DI's met tulps erop e.d.
Kwestie van zoeken en je vindt t wel..
Behalve de fasedraaier die op de meeste actieve di's ook ontbreekt en over het algemeen bij de mengtafel wordt toegepast zijn de andere voordelen ook te vinden op de standaard passieve di's. Voordeel van een actieve di is bijvoorbeeld dat het t signaal soms al kan versterken, en de overbrenging is anders, waardoor de kwaliteit beter kan zijn.Tevens hebben de meeste aktieve DI's nog meer mogelijkheden zoals groundlift, fasedraaing en evetueel ook nog sc`hakelaars om het ingangssignaal wat te dempen als dat te hard is.
Dat hangt ook nog maar net van de computer af en de manier waarop deze aan het stroomnet hangt enzovoort, het hoeft namelijk helemaal niet, belangrijker is dat het signaal onderweg minder rotzooi opvangt als het gebalanceerd is, en in geval van brom oid kan de groundlift op een di erg handig zijn.Wanneer je een computer aansluit op een PA installatie doe je er goed aan om deze d.m.v. een DI of een trafo-box van elkaar te scheiden omdat een computer nogal wil storen op een mengtafel.
Ik kan me er lichtelijk iets bij voorstellen als je een of andere vage el-cheapo audio kaart gebruikt uit het jaar 0, maar een di-box zal ook die signalen netjes door blijven geven. Het uittrekken van de minijack is natuurlijk nooit goed, maar zal geen ander effect geven dan wanneer je een gewone jack van een instrument oid uit het instrument trekt.Of je door het niet toepassen van een DI je drivers sloopt lijkt me erg sterk, al zou het wel kunnen zijn dat je door het uitrekken van je minijack op de computer een dusdanig heftig signaal wegstuurt dat daardoor je speakers overlijden. Naar mijn mening is dat dus een broodje aap verhaal.
Verder is er iets enorm moois aan dit nieuwe forum, namelijk een versnelde zoekfunctie!!! probeer die eens, het fenomeen di-box is namelijk al een heleboel keren uitgelegd in allemaal verschillende toppics.De groeten => MichaComment
-
Maar als je een Laptop op een mengpaneel aansluit via een DI dan ben je toch wel gelijk twee kanalen kwijt, terwijl als je hem rechtstreeks aansluit op het mengpaneel dan kan je hem op een stereo kanaal zetten. Scheelt weer één kanaal. Of zie ik dit verkeerd?
Wat ik ook niet begrijp is waarom er op een Multiblok/Stageblok geen stereo Jackplug ingangen zitten. Nu moet je een keyboard of bijv. een Laptop op de mono kanalen van je mixer aansluiten en kan je de steoreo kanalen niet gebruiken.
Ben betrekkelijk nieuw in deze materie dus vergeef me als ik domme opmerkingen maak maar misschien kan iemand mij bovenstaande toch even uitleggen.
Alvast bedankt.Comment
-
Wil je met een di-box werken en via bv je laptop een stereo signaal creeren, dan heb je er 2 nodig, voor beide signalen 1.Originally posted by SvdVMaar als je een Laptop op een mengpaneel aansluit via een DI dan ben je toch wel gelijk twee kanalen kwijt, terwijl als je hem rechtstreeks aansluit op het mengpaneel dan kan je hem op een stereo kanaal zetten. Scheelt weer één kanaal. Of zie ik dit verkeerd?
Wat ik ook niet begrijp is waarom er op een Multiblok/Stageblok geen stereo Jackplug ingangen zitten. Nu moet je een keyboard of bijv. een Laptop op de mono kanalen van je mixer aansluiten en kan je de steoreo kanalen niet gebruiken.
Ben betrekkelijk nieuw in deze materie dus vergeef me als ik domme opmerkingen maak maar misschien kan iemand mij bovenstaande toch even uitleggen.
Alvast bedankt.The choices we make, not the chances we take, determine our destinyComment
-
Een stereo jack is altijd ongebalanceerd. Zoals hierboven al beschreven is het sterk aan te raden om over grote afstanden alleen gebalanceerde signalen te sturen.
Wil je een stereosignaal van een laptop of keyboard op een stereokanaal van je mengtafel, dan zul je twee kanalen van je stageblok moeten gebruiken, elk met een eigen DI (een voor links, een voor rechts). Deze sluit je vervolgens op de links en rechts ingang van je stereokanaal aan.Comment
-
Neen, je moet je eigenlijk afvragen waarom instrumenten nog altijd jack gebruiken. XLR is veel handiger, je hebt trekontlasting, minder nare bijgeluiden bij het uittrekken,...Originally posted by SvdVWat ik ook niet begrijp is waarom er op een Multiblok/Stageblok geen stereo Jackplug ingangen zitten. Nu moet je een keyboard of bijv. een Laptop op de mono kanalen van je mixer aansluiten en kan je de steoreo kanalen niet gebruiken.
Het is dus héél handig om XLR te hebben, ook op stageblocks.
BTW: ik denk dat deze discussie al eens aan bod gekomen is op dit forum...
Ontopic: Hoe komt het eigenlijk dat instrumenten geen gebalanceerd signaal uitsturen? Dat zou toch veel handiger zijn? Het enige probleem zal zijn dat je dan ook stroom moet geven aan je instrument. bij een gitaar zal dit wat minder zijn, maar bijv bij keyboards en zo is dit toch perfect mogelijk?[CENTER] [/CENTER]Comment
-
[quote=...Wil je een stereosignaal van een laptop of keyboard op een stereokanaal van je mengtafel, dan zul je twee kanalen van je stageblok moeten gebruiken, elk met een eigen DI (een voor links, een voor rechts). Deze sluit je vervolgens op de links en rechts ingang van je stereokanaal aan.[/quote]
Dus ik kan twee gebalanceerde signalen van het stageblock aansluiten, via een verloopstekker van xlr naar jack, op twee ongebalanceerde (stereo jackplug)ingangen van een mixer?Comment
-
ik dacht altijd dat als je een stereo jack 3 pens aansluit dus signaal + en - en aarde dat je dan een gebalanceerde jack had, ipv ongebalanceerdOriginally posted by Jochem PastoorEen stereo jack is altijd ongebalanceerd. Zoals hierboven al beschreven is het sterk aan te raden om over grote afstanden alleen gebalanceerde signalen te sturen.
Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape actComment

Comment