Ok, dit is een algemene schreeuw om hulp. Ik ben technieker bij een extreem low budget Belgisch bandje van een hoop schreeuwlelijke 17 jarigen die keiharde metal en toffe covers uit de ouwe metalscene willen spelen.
Had ik dus onlangs een concertje geregeld voor mei. Onze lead gitarist is helaas vertrokken en nu moeten we alles opnieuw inoefenen.
Op zich geen probleem, een nieuwe gitarist hadden we al lang geregeld.
Maar afgelopen zondag werd de buurman hysterisch toen de drummer wat aan het oefenen was in zijn garage. Nu zijn wij een garage band in de garage van de drummer.
Sindsdien heeft de paps van de drummer alle muzikale aangelegenheden in zijn garage verboden. Een nieuw repetiehok vinden is niet zo'n probleem maar wel zijn er overal buren en die wegjagen is wel eenprobleem.
DUS HOE KAN JE IN ***SNAAM VOOR ZO WEINIG MOGELIJK GELD JE REPETITIEKOT ISOLEREN?
Er moet gewoon zo weinig mogelijk geluid naar buiten komen. Het grootste probleem zit hem bij de bassist en de bassdrum. De bassist heeft namelijk een 15" woofer in zijn basversterker zitten die piekvermogens van 450watt haalt. De dubbele bassdrum is dan ook behoorlijk vervelend voor de buren. Ook de snare is enorm agressief lijkt me, maar dat is eigen aan ons genre.
Heeft iemand ergens een idee hoe ik dit oplossen kan? Alsjeblieft zo snel mogelijk antwoorden...
Ook had ik graag wat tips gehad over hoe ik uiteindelijk op het optreden best de PA inregelen. Ik ben vertrouwd met de terminologie en weet wat alles in theorie doet. Maar in de praktijk blijkt het altijd zoveel anders. Mijn vragen beginnen bij de drums: hoeveel microfoons wend ik best aan. Ik dacht eenvolgende opstelling te gebruiken: een AKG d112 voor de bassdrum, voor 2toms, floor tom en snare 4 SHURE sm57 (elk 1'tje
) en voor de overheads 2 AKG 1000s, moet ik voor de hi hat ook een condensor inschakelen? Ik zie veel pro drumsets met maar 6 microfoons hoe kan dat dan? Hoe monitor ik mijn drum het best zonder feedback? Koptelefoon? Een drumfill kost zoveel om af te huren... (96eur voor 1200wattsEAW drumfill)
En voor mijn bassist... Die heeft een XLR out op zijn versterker die ik doorrout op een DI (Alto of Behringer) maar veel spreekt men over een aparte microfoon voor de bass? Is dat nog nodig naast een DI? Met een DI raak ik overigens heel vaak overstuurd met als ik de bassist naarbuiten stuur? Hoe stel ik mijn limiter best in? (attack, relaes, hard knee/soft knee, ...) En bij de drum: waar en hoe wend ik best gates en compressors aan? Gitaar is no prob maar als ik bij de zang kom: wat reverb is interessant, dat doe ik via aux sends die ik naar mijn effector doorroute en terug laat keren, zou ik dat niet beter doen via mijn insert? Maar wat dan met voice - compressie? Is die noodzakelijk? Tot slot nog wat EQ vraagtekens. Ons eerste optreden was zonder master equalizer... Is zo'n ding erg belangrijk? Het lijkt me een honds karwei om je hele systeem uit te fluiten, zeker als je maar een kwartiertje soundcheck krijgt...
Dankjewel voor een vlug en goed antwoord vooral op ons eerste probleem
Groeten
een radeloze beginnende PA - kerel
Had ik dus onlangs een concertje geregeld voor mei. Onze lead gitarist is helaas vertrokken en nu moeten we alles opnieuw inoefenen.
Op zich geen probleem, een nieuwe gitarist hadden we al lang geregeld.
Maar afgelopen zondag werd de buurman hysterisch toen de drummer wat aan het oefenen was in zijn garage. Nu zijn wij een garage band in de garage van de drummer.
Sindsdien heeft de paps van de drummer alle muzikale aangelegenheden in zijn garage verboden. Een nieuw repetiehok vinden is niet zo'n probleem maar wel zijn er overal buren en die wegjagen is wel eenprobleem.
DUS HOE KAN JE IN ***SNAAM VOOR ZO WEINIG MOGELIJK GELD JE REPETITIEKOT ISOLEREN?
Er moet gewoon zo weinig mogelijk geluid naar buiten komen. Het grootste probleem zit hem bij de bassist en de bassdrum. De bassist heeft namelijk een 15" woofer in zijn basversterker zitten die piekvermogens van 450watt haalt. De dubbele bassdrum is dan ook behoorlijk vervelend voor de buren. Ook de snare is enorm agressief lijkt me, maar dat is eigen aan ons genre.
Heeft iemand ergens een idee hoe ik dit oplossen kan? Alsjeblieft zo snel mogelijk antwoorden...
Ook had ik graag wat tips gehad over hoe ik uiteindelijk op het optreden best de PA inregelen. Ik ben vertrouwd met de terminologie en weet wat alles in theorie doet. Maar in de praktijk blijkt het altijd zoveel anders. Mijn vragen beginnen bij de drums: hoeveel microfoons wend ik best aan. Ik dacht eenvolgende opstelling te gebruiken: een AKG d112 voor de bassdrum, voor 2toms, floor tom en snare 4 SHURE sm57 (elk 1'tje

En voor mijn bassist... Die heeft een XLR out op zijn versterker die ik doorrout op een DI (Alto of Behringer) maar veel spreekt men over een aparte microfoon voor de bass? Is dat nog nodig naast een DI? Met een DI raak ik overigens heel vaak overstuurd met als ik de bassist naarbuiten stuur? Hoe stel ik mijn limiter best in? (attack, relaes, hard knee/soft knee, ...) En bij de drum: waar en hoe wend ik best gates en compressors aan? Gitaar is no prob maar als ik bij de zang kom: wat reverb is interessant, dat doe ik via aux sends die ik naar mijn effector doorroute en terug laat keren, zou ik dat niet beter doen via mijn insert? Maar wat dan met voice - compressie? Is die noodzakelijk? Tot slot nog wat EQ vraagtekens. Ons eerste optreden was zonder master equalizer... Is zo'n ding erg belangrijk? Het lijkt me een honds karwei om je hele systeem uit te fluiten, zeker als je maar een kwartiertje soundcheck krijgt...
Dankjewel voor een vlug en goed antwoord vooral op ons eerste probleem
Groeten
een radeloze beginnende PA - kerel
Comment