HELP! Hoe kan je in stilte repeteren?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • StereoFM
    • Dec 2005
    • 5

HELP! Hoe kan je in stilte repeteren?

Ok, dit is een algemene schreeuw om hulp. Ik ben technieker bij een extreem low budget Belgisch bandje van een hoop schreeuwlelijke 17 jarigen die keiharde metal en toffe covers uit de ouwe metalscene willen spelen.
    Had ik dus onlangs een concertje geregeld voor mei. Onze lead gitarist is helaas vertrokken en nu moeten we alles opnieuw inoefenen.
    Op zich geen probleem, een nieuwe gitarist hadden we al lang geregeld.
    Maar afgelopen zondag werd de buurman hysterisch toen de drummer wat aan het oefenen was in zijn garage. Nu zijn wij een garage band in de garage van de drummer.
    Sindsdien heeft de paps van de drummer alle muzikale aangelegenheden in zijn garage verboden. Een nieuw repetiehok vinden is niet zo'n probleem maar wel zijn er overal buren en die wegjagen is wel eenprobleem.
    DUS HOE KAN JE IN ***SNAAM VOOR ZO WEINIG MOGELIJK GELD JE REPETITIEKOT ISOLEREN?
    Er moet gewoon zo weinig mogelijk geluid naar buiten komen. Het grootste probleem zit hem bij de bassist en de bassdrum. De bassist heeft namelijk een 15" woofer in zijn basversterker zitten die piekvermogens van 450watt haalt. De dubbele bassdrum is dan ook behoorlijk vervelend voor de buren. Ook de snare is enorm agressief lijkt me, maar dat is eigen aan ons genre.
    Heeft iemand ergens een idee hoe ik dit oplossen kan? Alsjeblieft zo snel mogelijk antwoorden...
    Ook had ik graag wat tips gehad over hoe ik uiteindelijk op het optreden best de PA inregelen. Ik ben vertrouwd met de terminologie en weet wat alles in theorie doet. Maar in de praktijk blijkt het altijd zoveel anders. Mijn vragen beginnen bij de drums: hoeveel microfoons wend ik best aan. Ik dacht eenvolgende opstelling te gebruiken: een AKG d112 voor de bassdrum, voor 2toms, floor tom en snare 4 SHURE sm57 (elk 1'tje) en voor de overheads 2 AKG 1000s, moet ik voor de hi hat ook een condensor inschakelen? Ik zie veel pro drumsets met maar 6 microfoons hoe kan dat dan? Hoe monitor ik mijn drum het best zonder feedback? Koptelefoon? Een drumfill kost zoveel om af te huren... (96eur voor 1200wattsEAW drumfill)
    En voor mijn bassist... Die heeft een XLR out op zijn versterker die ik doorrout op een DI (Alto of Behringer) maar veel spreekt men over een aparte microfoon voor de bass? Is dat nog nodig naast een DI? Met een DI raak ik overigens heel vaak overstuurd met als ik de bassist naarbuiten stuur? Hoe stel ik mijn limiter best in? (attack, relaes, hard knee/soft knee, ...) En bij de drum: waar en hoe wend ik best gates en compressors aan? Gitaar is no prob maar als ik bij de zang kom: wat reverb is interessant, dat doe ik via aux sends die ik naar mijn effector doorroute en terug laat keren, zou ik dat niet beter doen via mijn insert? Maar wat dan met voice - compressie? Is die noodzakelijk? Tot slot nog wat EQ vraagtekens. Ons eerste optreden was zonder master equalizer... Is zo'n ding erg belangrijk? Het lijkt me een honds karwei om je hele systeem uit te fluiten, zeker als je maar een kwartiertje soundcheck krijgt...
    Dankjewel voor een vlug en goed antwoord vooral op ons eerste probleem
    Groeten
    een radeloze beginnende PA - kerel
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Het is eenvoudiger en sneller om een ruimte te huren in een kant en klaar repetitie gebouw. Er zijn er zat van. Google maar eens even.

Op al je andere vragen:
    Ik zou eerst eens meelopen met een andere (ervaren) geluidstech.
    In het circuit waar jullie optreden zijn vast ook wel andere optredens waar je naar toe kan, en na vriendelijk vragen mee mag lopen lijkt mij.
    Goed kijken, veel vragen en snel leren!

En geloof me, een soundchecktijd van een kwartiertje is -zeker met beginnende musici- is echt te weinig. Reken eerder op drie kwartier! Wie zegt er dat het maar zo kort kan/mag??

Paul.
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• lifesound
      • Apr 2003
      • 1052

Repetitieruimte:
      Een pand huren lijkt me inderdaad de beste optie. Een ruimte isoleren kost al snel een hoop geld. En als je alle lage frequenties wil tegenhouden zal je al aan box-in-a-box moeten gaan denken.

Mic/DI stuff:
      Als je van plan bent zowel toms als snare uit te versterken zal je inderdaad ook overheads en een hihat mic nodig hebben. Maar ik geloof niet echt dat je dat nodig hebt. Waarschijnlijk zal je op vele locaties al voldoende hebben met basdrum en wat overheads. Een drumfill van 1200W lijkt me op veel plaatsen ook redelijk overbodig.
      Voor de grote zalen ben ik daarentegen de eerste om naar snare top+bottom te vragen...met een dubbele drumfill van inderdaad rond de 1200W (of meer).

Bas DI is op de meeste plaasten ook voldoende, maar wederom ... ik ben de eerste om DI+mic te vragen, als het ook inderdaad iets KAN bijdragen. Wat in veel zaaltjes niet zo is.
      Een DI die overstuurd lijkt me onwaarschijnlijk indien goed ingesteld. Kijk de PAD op de DI eens na, en kijk de gain op de tafel na.

Voor compressors en gates op drums heb ik slechts 1 raad. Begin zonder, en zie later of je er iets degelijks mee kan doen. En met later bedoel ik dan na enkele maanden ervaring.

Effect op de vocal de je dus met een send, en niet met een insert. Die insert heb je nodig voor een compressor.

Een systeem "uitfluiten" doe je niet. Je kan een systeem inregelen naar de zaal. Wat wil zeggen dat je de probleemfrequenties gaat proberen wat op te lossen.
      Is een zaal-EQ nodig? Ik durf te zeggen van niet. In veel gevallen zie je daar eerder een soort kunstwerkje met knopjes, met alle gevolgen vandien, ipv een EQ instelling waardoor het beter klinkt.
      Een zaal-EQ is pas nuttig als iemand met verstand van zaken hem bediend.

En geloof mij, drie kwartier soundcheck ga je zelden (tot nooit) meemaken. Een kwartiertje daarentegen krijg je 90% van de jobs.
      Als je veel geluk heb krijg je 45min change-over. Als de groep voor je dan op 5min weg is, en je eigen groep 15-20min opbouwt heb je nog max 30min soundcheck. En dan is het al snel gegaan. Maar de groep wil nog even van het podium stappen om iets te drinken voor de show, dus daar gaan nog 5 minuten.
      Maar in veel gevallen heb je een change-over van 25-30 minuten...

Succes!

Comment

• R. den Ridder
        • Sep 2000
        • 1500

idd...box-in-box is erg goede..enige goede.. optie.

ook belangrijk, zorg dat metalen deuren niet rammelen, dat er geen luchtspleten in het pand zitten, dat je geen luidsprekerkasten recht tegen gebouwdelen zet die trillingen overdragen, maar het belangrijkst...ga met een bloemetje langs de buurman en leg je situatie uit.. in mijn werk heb ik op het moment een cafe wat onder de vorige eigenaar nooit problemen had, deze had oor voor de buren en deed af en toe een geste. de nieuwe eigenaar vind dat men niet moet zeuren, maar heeft ondertussen wel bijna een dwangsom op zijn nek....

Comment

• StereoFM
          • Dec 2005
          • 5

Whow, zoveel reactie en zo vlug! Dankjewel, het spijt me alvast van mijn alinea indeling, maar ik heb nog maar pas examens achter de rug en mijn hoofd is nogal een warboeltje
          Ja, ik weet best dat een pand huren uiteraard een zeer goede oplossing is, maar daar komt vooral veel geld bij kijken. Hier in de buurt is er een voor 90 euro voor 10 sessies (een sessie duurt 4 uur) maar dat is gewoon geld dat er niet is.
          Ach, toch bedankt voor alle replies, vooral die van lifesound was heel nuttig
          @ lifesound: genoeg aan alleen maar bassdrum en overheads? wat dan met toms en snare, hebben die helemaal niks nodig? C1000s mag dan wel goeie condensor zijn maar is dat genoeg?
          Ik heb wel al eens megelopen met een andere tech van een bevriend verhuurbedrijf maar die kreeg het al snel op z'n heupen. Bof, zal ik me inderdaad maar moeten beredderen met postings op forums te lezen he? In theorie kan ik wel PA mixen, maar da's een kwestie van ervaring blijkt, en die heb ik (nog) niet. Dus vraag ik gewoon wat tips hier, en ik ben heel dankbaar voor dat jullie me die geven.
          @ R. Den Ridder: wat is een box-in-box? En geloof me, een bloemetje is niet goed genoeg, buurman heeft er politie bij gehaald en daar ben ik met bloemetjes niet zoveel tegen, hij werd een beetje gek, vooral sinds de drummer een dubbele bas heeft...
          @SPS ons contract zegt dat we maar 20 à 30 minuten krijgen voor change over & sound check, en daar kunnen we niet onderuit
          En dan nog even dit: wat ik vooral mis zijn concrete tips op gelijk welke geluidssite (en geloof me, ik heb er al meer dan eentje doorploegd). Ik weet wel dat elke situatie anders is maar na honderduizend keer uitgelegd te krijgen hoe een Compressor/limiter/gate werkt en hoe ieder knopje noemt dat er ***vergeten aan zou kunnen zitten weet ik nog altijd helemaal niet welke ratio's ik moet kiezen voor vocals of drums of bass of whatever of hoe ik attacks en releases moet instellen. Ik weet wel wat een reverb doet of een delay maar hoe stel ik mijn parameters nu op een "correcte" (als die er al is) manier af?

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

das nou juist het probleem.

Vraag een kok naar zijn recept, en hij zal je meewarig aankijken.
            verder , trouwens wisselen de instellinge per kee, per band, of per installatie.

Dus : gewoon proberen totdatb het je bevalt, en daarmee doorgaan

Comment

• vasco
              • Oct 2003
              • 2567

Mag ik jou verwijzen naar de volgende twee adressen, kun je erg veel vinden en lezen over jou vragen.

De eerste, let niet op de prijzen. Klik gewoon op jou onderwerp
              Op Sale.nl kun je alle sale items van de grootste winkels vergelijken. Nooit meer teveel betalen. Bespaar en shop nu ook.

De tweede

Er zijn nu eenmaal GEEN standaard instellingen dus zal je zelf (om in Mac zijn worden te blijven) in de keuken met je kruidenrek moeten gaan staan spelen. Kortom, sluit die compressor/gate/EQ of weet ik het wat thuis aan op een mengpaneel en zet een CD aan. Ga met de knoppen spelen en luister wat er gebeurt.

Succes ermee

Comment

• StereoFM
                • Dec 2005
                • 5

Sale kende ik al, maar die onderste probeer ik wel even.
                Hey there's a concept that works...
                Ja, jullie hebben gelijk, ik moet leren koken
                Groet

Comment

Working...