Uurloon of maandloon als vaste werknemer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stoffel
    • Jun 2005
    • 6

Uurloon of maandloon als vaste werknemer

Ik heb me al rotgezocht op het forum, maar concrete antwoorden heb ik nog niet gevonden.
    Mijn vraag is dus : wat is een standaard uurloon / maandloon voor een werknemer in de licht en geluidssector. Zelf ben ik 27 , heb een diploma van gegradueerde (bachelor) in de elektronica, en meer dan 9 jaar ervaring als lichttechnicus (weekendwerk). Wat kan ik verwachten als loon als ik de overstap naar de "professionele" licht-en geluids sector maak (genre Flashlight, Phlippo, EML) in vast dienstverband. Op antwoorden als "eerst bij een kleine firma meedraaien" zit ik niet echt te wachten, aangezien ik dus al 9 jaar in een "kleine" firma meedraai. Thx
  • Martijn de Groot
    • Mar 2005
    • 189

Beste Stoffel;

Ik zou zeggen minimum maandloon + 2x € 60,00 max.per maand bruto. Reken ik basissalaris + 9 jaar weekend is gelijk aan 2 jaar fulltime, is gelijk aan € 60,00 p/m. Dan heb ik het wel over een dienstverband, niet free-lance of parttime werk.
    Martijn de Groot
    wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• stoffel
      • Jun 2005
      • 6

Martijn,

bedoeld je met "minimum maandloon" het minimum maandloon binnen die firma, of het wettelijke minimumloon? En is het gebruikelijk dat technici een bediendencontract krijgen , of eerder een arbeiderscontract (ben vooral benieuwd naar de situatie in België)

Comment

• G-LiTe
        • Apr 2004
        • 196

Stoffel,

Ben je bezig aan je eigen 'vergelijkend loononderzoek genre vacature/jobat' bij de grote vissen?

Ik kan je adviseren: ga eens soliciteren, gooi je ervaring/opleiding/inzet/motivatie op tafel en dan wordt die vanzelf gewikt en gewogen.

Kan je wel dit als een certitude meegeven: Wat je als Bachelor informatica bij Janssen Pharmaveelbetaler gaat krijgen krijg je nog niet bijna in deze sector.

Het 'Het is toch ook je hobby en je doet het toch graag'-gehalte van veel werknemers in deze brache wordt branche-gewijs in heel de wereld misbruikt om over de ganse lijn onder te betalen.

Maar laat een beetje kapitalisme je niet tegenhouden van een fijne job

Geert.
        Flashlight
        Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• stoffel
          • Jun 2005
          • 6

Hoi Geert

Ik heb al bij enkele firma's gesolliciteerd (namen van firma's ga ik omwille van vertrouwelijkheid niet noemen) en ik mocht er telkens beginnen, maar tegen een laag loon. Vandaar dat ik hier even wou informeren of men mij gewoon wilde binnenhalen voor een prikje, of dat dit echt de gangbare lonen zijn. Om een idee te geven, het uurloon schommelde tussen de 10 en de 11,5 euro bruto per uur... wat ik dus laag vond. Natuurlijk weet ik ook wel dat deze sector niet evenveel zal betalen als de IT, en ik wil gerust inleveren, maar 10 euro leek me toch érg weinig. Is dit dus realistisch, of doe ik er goed aan om toch eens te polsen of er bij hen niet wat meer vanaf kan.

p.s. Geert, Zou het kunnen dat je een broer hebt die Wim heet en waar ik nog bij in de klas heb gezeten in het SJB College van Mol ? :-)

Comment

• axs
            Moderator
            • Jun 2002
            • 2687

citaat:Geplaatst door G-LiTe
            Kan je wel dit als een certitude meegeven: Wat je als Bachelor informatica bij Janssen Pharmaveelbetaler gaat krijgen krijg je nog niet bijna in deze sector.
            En dat kan ik bevestigen als werknemer (international service support engineer) binnen de groep waaronder Janssen Pharmaceutica valt
            Loon delen door 3 (en bij J&J door nog wat meer) en je komt dan aan je pré die je in de l&g sector krijgt [:0]

Daarmee dat ik de overstap niet heb gemaakt naar de lichtbranche alhoewel ik verschillende aanbiedingen gehad heb en best wel geïnteresseerd ben in service, calculaties, preproductie en high-profile producties.

Maar de firma die me morgen 3/4 biedt van wat ik nu verdien incl andere voordelen, ik ben te bereiken via mijn profiel [8D]
            If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Je moet dit werk voornamelijk als weekendwerk erbij zien, als je tenminste ooit een gezin wilt gaan onderhouden.

Wat een gemiddeld bedrijf buiten de evenementensector per uur betaald mag je idd door 3 delen als je je techneuten-loon wilt berekenen. Al was het alleen maar omdat de klus aan de andere kant van het land evenveel euri oplevert als een klusje bij de buren, maar dat kost wel 5 uur extra reistijd. En je snapt het al : je zit meestal minimaal op 100 km van huis...

Ik ken trouwens ook maar heel weinig kostwinners in deze branche, de meesten komen met een aanvulling op het huishoudbudget thuis. De hoofdmoot wordt door de partner binnengebracht.

Comment

• stoffel
                • Jun 2005
                • 6

De jobs waarvoor ik gesolliciteerd heb waren niet echt jobs "on the road" zal ik er even bij vertellen. Het ging hier telkens over jobs bij een technische dienst (herstellingen etc dus), waarbij in één geval expliciet naar een gegradueerde elektronica met ervaring werd gevraagd. Je zou bijna kunnen spreken van een "bureaujob" (hoewel dat zéker niet m'n instelling is hoor

Comment

• axs
                  Moderator
                  • Jun 2002
                  • 2687

citaat:Geplaatst door stoffel

De jobs waarvoor ik gesolliciteerd heb waren niet echt jobs "on the road" zal ik er even bij vertellen. Het ging hier telkens over jobs bij een technische dienst (herstellingen etc dus), waarbij in één geval expliciet naar een gegradueerde elektronica met ervaring werd gevraagd. Je zou bijna kunnen spreken van een "bureaujob" (hoewel dat zéker niet m'n instelling is hoor
                  Idem waar ik voor zou gaan dus... preproductie (riggingplots, ontwerp,planning) , service, ...
                  Idem als service technieker voor lampjesproducenten en dat op internationaal niveau.
                  Die zijn idd net iets beter betaalt dan de techniekers, maar nog steeds stukken onder mijn huidige loon.

Ik zal nog maar paar jaartjes in de medische sector blijven zeker?
                  If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• tididi
                    • Aug 2001
                    • 352

[/quote]dit zal toch wel in het cao staan van je branche

misschien dat je het cao kan vinden op de fnv site en dan de groep kiem
                    deze is voor artiesten en dergelijke
                    p.j

Comment

• G-LiTe
                      • Apr 2004
                      • 196

Guys guys,

Er valt in deze branche wel je brood full-time te verdienen. Ja, er wordt minder betaald dan in de meeste sectoren, maar als ik nuchter vergelijkingen maak is dat niet van die strekking alsof de L&G sector een stukje Taiwan in Belgie of Nederland is.

Nu het is een viceus cirkeltje eh, zolang veel mensen blijven aanhobbyen in deze sector blijft het ook een randfenomeen voor de ACV-en ABVV-en in Brussel.
                      Wanneer het aantal full-time mensen in deze sector toeneemt tot een respectievelijke groep dan wordt het allemaal ook wat politiek interessanter om te gaan denken in aparte statuten, paritaire commite's en nog van die dure woorden.

Nu je leeft maar 1 keer, dus je moet jezelf afvragen wat je wilt: 30 jaar tegen je zin gaan werken voor die villa of BMW of 30 jaar plezier in je leven hebben ook op maandag tot vrijdag en niet alleen de uren wanneer je 'los van de wereld' bent?

Er zijn mensen die gaan werken bij Artsen Zonder Grenzen, Memisa, Wereldwinkel, ...wat denk je dat daar de 'startlonen' zijn?

En hou steeds in je achterhoofd dat de 'papierwaarde' in deze sector 0, niks, nada, weinig, noppes, ... is. Je kunt niet binnenwandelen en zeggen ik heb diploma X, attest A, brevet B .. dus begin me hier maar meteen 3000 euro netto in de maand te geven. Je zal je steeds moeten bewijzen. De ene doet dat op 6 maanden, de andere pas na 5 jaar... sommigen zit nix in en zal nooit iets in zitten.

Maar mijn persoonlijke ervaring is dat 'goede krachten' best snel uit die 'startloonrange' verdwijnen hoor.

@ stoffel: That's me.

G-LiTe
                      Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• stoffel
                        • Jun 2005
                        • 6

Ok, alvast bedankt allemaal voor de reacties.
                        Volgende week ga ik nog eens ergens op gesprek, en we zullen wel zien hoe het verloopt. Ik hou jullie op de hoogte!

Comment

Working...