DAP AX, HK PRR, JBL JRX

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GoTMoRe
    • Aug 2005
    • 350

DAP AX, HK PRR, JBL JRX

Hallo,

Zoals in een vorig topic te lezen was had ik een paar vraagjes betreffende de DAP AX series, HK PRR-12 en JBL JRX.

Mijn vraag was of het geluid van de AX series een beetje ver zou dragen, met name de AX15B, zo ja lijkt het mij zeker een interesante sub. Zit dan te denken aan 4 stuks, maar voor die prijs kan ik ook 2 stuks JBL JRX18 krijgen, die ik zelf al eens heb beluistert, en zeker lekker klinkt, gaat goed hard en heeft een mooie punch maar gaat niet echt laag gaat.

Heb de AX15B nog nooit gehoord, en als het geluid niet ver zal dragen is het voor mij ook niet interesant om eens een demo te beluisteren.

En zullen 4 van deze dapjes 2 jbl kasten kunnen bijhouden?

Verder was ik ook op zoek naar nieuwe topjes, jrx15 leek me leuk maar het hoog scheint voor de prijs beter te kunnen..Dus was ik aan het kijken naar de HK PPR-12, ook deze nooit gehoord en ook niet interesant als het geluid niet ver draagt. Dus ook hier weer de vraag of dit geluid een beetje ver draagt?

Het idee was om mijn bestaande set te vervangen ( 2* RW-12, waarvan het geluid in een grotere zaal dan een klaslokaal gelijk weg vliegt.. ) te vervangen voor een leuke top sub set waar ik zeker wat op vooruit ga.

Het gaat allround gebruikt worden, voor drive-in ( dus leuke punch ) en voor bandjes ( dus stevige hap laag ).

Zaaltjes van kleine 150man zullen geen uitzondering zijn.

Budget voor subs is 900 a 1000 euri en voor tops 800 euri.

Versterkers die erachter komen te hangen zijn:

- Crest CPX-1500 ( 2* 300w 8ohm )
    - Alesis Matica 900 ( 2* 275w 8ohm )
    lala..
  • Dr. Edie
    • May 2003
    • 671

Zoals ik al zei; ik vind de AX'en niet bijzonder ver dragen, maar je geeft aan zaaltjes van 150 man... Dat moeten 4 AX15's prima kunnen bijhouden. Ga gewoon eens luisteren naar de AX15's!

De JBL's zijn natuurlijk wel weer waardevaster dan Dap..
    Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• TCMC
      • Jul 2005
      • 56

citaat:Geplaatst door Dr. Edie

Zoals ik al zei; ik vind de AX'en niet bijzonder ver dragen, maar je geeft aan zaaltjes van 150 man... Dat moeten 4 AX15's prima kunnen bijhouden. Ga gewoon eens luisteren naar de AX15's!

De JBL's zijn natuurlijk wel weer waardevaster dan Dap..
      In het jeugdcentrum waar ik vaak het geluid voorzien, verslaan 2x AX-15B ruimschoots 1x de JRX18 (4 Ohm). Ik vind het jammer dat vele A-merken aan het afbrokellen zijn met hun instap- of budget modellen.

Wat de AX-15B doet is erg diep gaan, en hiermee kom je vaak in de problemen wat de gelijkmatige verdeling betreft. Je krijgt bij zeer lage frequenties last van knopen/buiken op bepaalde afstanden. Vaak resulteert dat het 30 meter verderop opeens hard gaat dreunen.

Van de andere kant denk ik dat vele DJ's het "Hifi" geluid niet gewend zijn, en missen dan de bobbel in de frequentiekarateristiek. Vaak krijg ik te horen dat mijn PA setje als Hifi klinkt. Op zich wel prima

Als ik met de AX-15B meer druk wilt hebben, dan ga ik wat hoger crossen naar 160 Hz, of soms zelfs naar 200 Hz.

TCMC
      Blijven lachen :)

Comment

• TCMC
        • Jul 2005
        • 56

citaat:Geplaatst door GoTMoRe

Hallo,

Zoals in een vorig topic te lezen was had ik een paar vraagjes betreffende de DAP AX series, HK PRR-12 en JBL JRX.

Mijn vraag was of het geluid van de AX series een beetje ver zou dragen, met name de AX15B, zo ja lijkt het mij zeker een interesante sub. Zit dan te denken aan 4 stuks, maar voor die prijs kan ik ook 2 stuks JBL JRX18 krijgen, die ik zelf al eens heb beluistert, en zeker lekker klinkt, gaat goed hard en heeft een mooie punch maar gaat niet echt laag gaat.
        4x AX-15B verslaat nipt 2x JRX18 (4 Ohm). De AX-15B gaat een stuk dieper dan de JRX18, maar als je weinig plek hebt, is de JRX18 zeker te overwegen.

citaat:
        Verder was ik ook op zoek naar nieuwe topjes, jrx15 leek me leuk maar het hoog scheint voor de prijs beter te kunnen..Dus was ik aan het kijken naar de HK PPR-12, ook deze nooit gehoord en ook niet interesant als het geluid niet ver draagt. Dus ook hier weer de vraag of dit geluid een beetje ver draagt?
        Ik ken wel de HK PR-112. Deze klinkt als topkast heel erg fraai en beduidend beter dan de DAP AX-12 en JBL JRX-15. Met een digitale crossover ertussen krijg je de AX-12 en JRX-15 ook heel goed aan het klinken. Ik heb deze 3 topluidsprekers niet A/B/C/ geschakeld, maar heb wel de indruk dat de JRX15 het hoogste rendement heeft.

citaat:
        Het gaat allround gebruikt worden, voor drive-in ( dus leuke punch ) en voor bandjes ( dus stevige hap laag ).
        Voor gebruik met een band is de AX-15B een stuk beter. Bij de JRX18 valt een deel van de basgitaar weg.

citaat:
        Versterkers die erachter komen te hangen zijn:

- Crest CPX-1500 ( 2* 300w 8ohm )
        - Alesis Matica 900 ( 2* 275w 8ohm )
        Versterkers zijn wel aan de erg lichte kant. Je hebt minstens het dubbele aan versterkervermogen nodig t.o.v. de luidsprekers wil je nog wat van de dynamiek van een band overhouden, dus 2x 600 Watt RMS in 8 Ohm is geen overbodige luxe. Ook een digitale crossover met ingebouwde EQ, limiters etc is ook een must, zelfs bij budget versterkers en luidspreker systemen.

TCMC

Comment

• GoTMoRe
          • Aug 2005
          • 350

ok kijk daar heb ik wat aan. Danke

Maar is er mischien ook iemand die ervaring heeft met de HK PRR18s?

( kon er niks over vinden op het forum.. )
          lala..

Comment

• Dr. Edie
            • May 2003
            • 671

citaat:Geplaatst door TCMC
            In het jeugdcentrum waar ik vaak het geluid voorzien, verslaan 2x AX-15B ruimschoots 1x de JRX18 (4 Ohm).
            Dat klinkt goed Tuurlijk zijn 2 AX15b's per kant groter dan één JBL JRX18, máár dat lijkt me geen probleem wanneer de AX de JBL's met gemak bijhoud/inhaalt.

Ik had het niet verwacht
            citaat:
            Van de andere kant denk ik dat vele DJ's het "Hifi" geluid niet gewend zijn, en missen dan de bobbel in de frequentiekarateristiek. Vaak krijg ik te horen dat mijn PA setje als Hifi klinkt. Op zich wel prima

Als ik met de AX-15B meer druk wilt hebben, dan ga ik wat hoger crossen naar 160 Hz, of soms zelfs naar 200 Hz.
            Misschien niet alleen niet gewend zijn, misschien ook niet altijd gewenst Das wel te horen in een willekeurige discotheek ala Peppermill [8D]
            Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• MarkRombouts
              • Jan 2005
              • 1391

Iemand ervaring met de AX18B met AX12's. Ik ben op zoek naar een dergelijk setje. Doe voornamelijk wat bandjes en zo in zaaltjes tot een man of 200-250. Zou dat wat zijn of zijn er betere alternatieven voor een vergelijkbare prijs ??

Comment

• TCMC
                • Jul 2005
                • 56

citaat:

Misschien niet alleen niet gewend zijn, misschien ook niet altijd gewenst Das wel te horen in een willekeurige discotheek ala Peppermill [8D]
                [/quote]

20 jaar geleden had je alleen maar het geschreeuw (w.o. ook Peppermill) van het mid en hoog. Bass was niet te bespeuren. Uitzondering was ooit Dancing Kiss in Heerlenheide. Daar werden de JBL glijbanen ingezet alsook hoorntoppen. Veel later vanaf 1986 kwamen subwoofer systemen met toppen meer in zwang.

Nu vind ik veel bas bij trance niet erg
                Voor een bandje stel ik wel geheel andere eisen.

TCMC

Comment

• Dr. Edie
                  • May 2003
                  • 671

citaat:Geplaatst door TCMC
                  20 jaar geleden had je alleen maar het geschreeuw (w.o. ook Peppermill) van het mid en hoog. Bass was niet te bespeuren. Uitzondering was ooit Dancing Kiss in Heerlenheide. Daar werden de JBL glijbanen ingezet alsook hoorntoppen. Veel later vanaf 1986 kwamen subwoofer systemen met toppen meer in zwang.

Nu vind ik veel bas bij trance niet erg
                  Voor een bandje stel ik wel geheel andere eisen.
                  Eens, al moet je wel met de tijd meegaan TCMC, Jump is nu in [8D] Hahaha.. Stuk meer bass dan de meeste trance plaatjes. Hoe het vroeger in discotheken was weet ik niet geheel, bij de Peppermill voldoende alleen wel overstuurt klinkt het... Als een groot blok geluid wat op je af komt wat nauwelijks te onderscheiden is, vooral met bier op [:I]
                  Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• TCMC
                    • Jul 2005
                    • 56

citaat:Geplaatst door MarkRombouts

Iemand ervaring met de AX18B met AX12's. Ik ben op zoek naar een dergelijk setje. Doe voornamelijk wat bandjes en zo in zaaltjes tot een man of 200-250. Zou dat wat zijn of zijn er betere alternatieven voor een vergelijkbare prijs ??
                    Op dit moment gebruik ik 2x DAP P-1600 versterkers, LEM DX-26 crossover, Behringer DEQ2496 die als multiband compressor werkt. Voor de zaal gebruik ik 4x AX-15B en 4x AX-10.

Als monitoring heb ik 4x K-115 en 2x K-112 en 2 redelijk stevige OEM versterkers.

De AX-18B heeft een dipje rond de 80 Hz, maar klinkt erg mooi diep. Vanwege het dipje heb voor ik de AX-15B gekozen omdat daar ook wel eens discowerk over gedraaid wordt. Ook is de AX-15B mooi handelbaar in je eentje.

De AX-10 spreidt wat beter wat de hoge tonen betreft, maar is iets minder krachtig in het mid-gebied. Ondanks dat heb ik geen problemen met de zang.

TCMC

Comment

• MarkRombouts
                      • Jan 2005
                      • 1391

Heb je ook al eens geprobeerd de boel aan te sturen met gebruik van het filter in de baskasten ?? of is dat niet goed bevallen en heb daarom nu de lem dx26 ?

mis je met de ax15b niet het echte sublaag of valt dat toch wel mee ?

Comment

• TCMC
                        • Jul 2005
                        • 56

citaat:Geplaatst door MarkRombouts

Heb je ook al eens geprobeerd de boel aan te sturen met gebruik van het filter in de baskasten ?? of is dat niet goed bevallen en heb daarom nu de lem dx26 ?

mis je met de ax15b niet het echte sublaag of valt dat toch wel mee ?
                        De LEM DX-26 heb ik al bijna 4 jaar en bevalt me nog steeds prima.

De AX-15B is juist verrassend goed in het echte sublaag tot 38 Hz. Dit is wel een beetje ten koste gegaan van het kicklaag, en het interne filter houdt dat nog eens een beetje extra kicklaag tegen. Verder crosst het interne filter op 130 Hz wat op zich erg netjes is, maar er is een een impedantiedip rond de overname frequentie, wat mede veroorzaakt wordt door de 2e hoge resonantie frequentie en de daarbij gepaard gaande hogere Q-factor van het filter. Ook verzadiging van de ferrietkern sluit ik niet uit. Gevolg is dat het geheel met het interne filter de versterker nogal gauw laat clippen.

Toch is het wel een van de beste interne passieve filters die ik ben tegengekomen, want het klankbeeld is prima. Er zit zelfs een condensator richting topkast in serie geschakeld, waardoor de impedantie van het geheel vrij constant op 8 Ohm blijft. Vele andere passieve baskasten filteren rond de 250 a 300 Hz en lussen de toppen parallel door waardoor er beneden de 250 Hz de impedantie naar 4 Ohm gaat.

Toch haal je met 2 lichtere versterkers en een digitale actieve crossover heel wat meer kwaliteit en kwantiteit uit je speakers.

Ik cross momenteel op 159 Hz en de subsonic staat op 35,9 Hz ingesteld.

TCMC

Comment

• MarkRombouts
                          • Jan 2005
                          • 1391

Ik denk dat ik toch maar eens ga proberen of ik wat van die AX serie ergens kan beluisteren.

Iemand een tip in de buurt van Tilburg/Breda ??

Comment

• GoTMoRe
                            • Aug 2005
                            • 350

Is er ook iemand die iets meer weet over de HK PRR18s

Oftewel die sub http://www.hkaudio.com/Portable/Prem...ode=PRO_18_SUB
                            lala..

Comment

• reflection
                              • Mar 2002
                              • 413

in tilburg kan ik je wel een demo geven( wij verkopen ze ook)
                              Energy base Light & Sound Logic Systems, Turbosound, Dateq, Pioneer, Labgruppen, Qsc

Comment

Working...