werken en leren in het wereldje van geluid??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Xtreme20
    • Aug 2005
    • 3

werken en leren in het wereldje van geluid??

Hallow geachte forumlezers

Ik heb nu samen met een vriend van mij een Drive in show. Ook organiseren we feesten door onze regio. Dit hebben we nu 2 jaar, en vorig jaar zijn we ervoor naar school gegaan om van onze hobby in de toekomst ook ons werk te maken. Na een jaar naar school gegaan te zijn, valt ons/mij die school erg tegen je leert weinig veruit alleen de ( hele ) simpele basisdingetjes en het is er erg rommelig.. na een jaar is de motivatie die we/ik had(den) voor die school van 100% naar minimaal 50% gezakt. dit door de vele beloftes die aan het begin gedaan zijn en de tegenvallende lessen. natuurlijk kan je alles niet in een keer leren en heb je zeker in het wereldje van licht en geluid een hoop geduld nodig om ergens te komen en om er veel van te weten.. Ook ik ben nog maar op de eerste tree van die hele lange ladder. Maar na een jaar school hoop je toch wel verder te zijn als het kunnen solderen van een simpele 3 polige XLR plug..

Omdat mij zeker ook bekend is dat je van de praktijk veruit het meeste leert, vraag ik mij dus af of er in het geluid ( want dat is wat mij het meest intereseert ) ook de mogelijkheid is bij bedrijven om te werken en tegelijkertijd ook om de theorie te leren , en zodoende dus ook je papiertje te halen. En bij welke bedrijven regio rotterdam dit dus mogelijk is.. Want ondanks dat mijn motivatie voor school gedaald is blijven licht en geluid mij erg boeien en wil ik er graag verder in leren.

Ik hoop dat lezers mij, en zeker ook mijn maatje verder kunnen helpen met eventuele tips..

Groeten Jeff
    jeffrey boerma
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 804

Naar mijn weten zijn er weinige fatsoenlijke studies te doen in de richting van geluid (PA en recording technieken vermoed ik dan?). De meeste professionals hebben dan ook geen papiertje van geluidstechnieker op zak, maar een papiertje 'indusrieel ing. in de elektronica' of iets dergelijks wat ze wel een beetje kunnen gebruiken, in combinatie met een hoop ervaring.

Comment

• G-LiTe
      • Apr 2004
      • 196

Oke, hier gaan we weer [8D]

Deze sector en een 'papiertje', het blijft (nog even?) een lastig gegeven. Waarom? Niet zo moeilijk. We hebben te maken met een sector die door de maatschappij en goegemeente decennia lang beschouwd werd als een randfenomeen, een soort van hobby-eren in de marge. Pakweg de laatste 5 a 7 jaar heeft de vrijetijd en mediasector een waanzinnige groei gemaakt in de Westerse samenleving en alle gelieerde sectoren (licht-geluid, broadcasting,video,graphics design, ...) zijn van een randfenomeen aan het evolueren tot een heuse sector.

Maar die evolutie is 'gaande' en is nog niet gebeurd. En de laatste stap in zo een evolutie is meestal onderwijs en de integratie ervan.

(Bijna) Al het onderwijs in onze sector is veelal louter een commercieel ingeprent 'op de kar springen' van geprivatiseerde hogere onderwijsinstellingen naarstig op zoek naar les- en inschrijfgelden; een uitzondering daargelaten.

Dat is de reden waarom een 'papiertje' van deze instellingen momenteel niet de waarde heeft die bvb. het diploma van een boekhouder heeft als je in accountancy wil gaan werken. Ik zie rondom mij SAE-mensen en consoorten starten als 'kistenduwers' en 'kabelpoetsers', maar dat is het traject dat tot op heden bijna iedereen heeft afgelegd. Een traject dat je van de 1 op andere dag niet onder tafel veegt.

Nu, onderricht zal in onze sector een steeds belangrijkere en belangrijkere rol gaan spelen, het hoort gewoon bij de evolutie die we allen beleven. De waarde van onderricht zal eerst tot zijn recht komen in certificerings-eisen (zo was het in vorige eeuwen ook met dokters en notarissen) en dan ook doordruppelen naar bijna alle functies op de vloer, but we aren't there quit yet.

Momenteel kun je in de meeste firma's net zo goed beginnen met als zonder enige vooropleiding. De meeste bedrijven geven je nml. een kans en zullen je snel wikken en wegen op je motivatie, instelling, groei en andere dergelijke kwaliteiten. Een vooropleiding kan ervoor zorgen dat je een streepje voor hebt bij het ontwikkelen van dit alles op zeg een proefperiode van 6 maanden, maar het geeft je sure no red carpet entrance.

Ik heb bij mijn weten geen bedrijven die zich bezig houden met het uitreiken van papiertjes aan werknemers of stagairs, ik zie daar ook het nut niet van in.

Je kan je kans wagen in de praktijk, of je opleiding uitzitten en vervolgens je kans wagen in de praktijk: vraag zal blijven waar sta je over X jaar ?

Spannende tijden eh

G.

Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen

Comment

• Poelmans
        • Feb 2004
        • 804

En over waar je staat na X aantal jaar:

Denk eraan dat deze sector heel hard werken is. Zowat alle voetvolk maakt (zware) dagen van 24 uur of meer: opbouwen, sommigen assisteren tijdens de show, afbreken, en in en uitladen int magazijn.

Das allemaal heel fijn als je jong bent , maar het valt me op dat er in deze sector bijna geen voetvolk ouder dan 35 te vinden is. Dan heb ik het natuurlijk niet over de techniekers van de firma. Naargelang je meer ervaring en kennis in huis hebt kan je je meer permitereren en de rest aanwijzen wat er moet gebeuren om zelf geen zware lange dagen te trekken (doet rinus bijvoorbeeld niet meer consultancy? correct me if I'm wrong). maar dat varieert van firma tot firma, en dan moet je je weg nog gebaand hebben naar die 'topfunctie' (om het zo maar te noemen), of je kunnen permiteren om te gaan freelancen.

Daarnaast bestaat er ook nog studiowerk, das ook wel plezant, maar moeilijker om binnen te raken: minder voetvolk nodig dan een show op verplaatsing.

Dus mijn raad: ga dan toch eerder voor een opleiding graduaat/ingenieur in een bepaalde richting die je interesseert en eventueel ook nuttig is in licht en geluid: bouwkunde (rigging), elektronica (voor licht en geluid zelf), ..... Dat diploma kan je wanneer je rug en je bioritme kapot gewerkt is, maar nog steeds niet de luxe hebt om die te laten rusten gebruiken, en zal je eventueel wat helpen om de technieken bij geluid beter te begrijpen.

Comment

• Xtreme20
          • Aug 2005
          • 3

ok dan heren haha bij deze snap ik dus dat de recente opleiding die ik nu dus volg op het roc midden holland, genaamd Sound en Vision dat als einddoel heeft mij een audiovisueel technicus te noemen geen klote waard is.

Deze gedachte kreeg ik namelijk meer en meer naarmate ik daar op school zat en ik de reactie's uit de praktijk te horen kreeg.

Ik ben ook wel blij dat er dus toch wel bedrijven zijn volgens jullie die je een "kans "willen geven. Maar als ik dan naar de vacatures ga kijken kom ik er toch wel vaak achter dat er veelal papiertjes worden gevraagt voor het uit te oefenen beroep.

Met andere woorden kan ik dus maar beter mn verstand weer bij het begin zetten en zonder enig doel in wat ik wil bereiken gaan soliciteren bij een aantal bedrijven en gewoon als kabelroller beginnen.. niet dat dit te min is want zoals ik al zei ik ben nog maar op de euuuhh.... eerste tree van die hele lange ladder. Maar dit zijn nou precies de dingen die ik bedoelde van wat school allemaal beloofd heeft namelijk een goede baan in " het wereldje "

in ieder geval bedankt voor de nodige informatie

groeten Jeff
          jeffrey boerma

Comment

• Poelmans
            • Feb 2004
            • 804

Kijk ik zal een heel goed voorbeeld geven van hoe snel het kan gaan:

Een kameraad van me werkte als licht-operator bij een verhuurfirma die al onze studentenfeestjes verzorgde. maar daar voede hij zich niet zo goed, omdat het budget van de organisaties meestal beperkter was.

Hij is dan gaan soliciteren bij een (veel) grotere firma als magazijnier, en mocht na een maand ofzo meteen mee op toer met een of ander (hennig groot) circus. Teruggekomen van die toer komt hij een bezoekje brengen terwijl ik bij die eerste firma aan het opbouwen ben om daar straks zelf het licht te doen: Toen zei ie (over een job die avond) van jah ik moet me seffens haasten want ik ben de enige van de 2 operators die de geprogrammeerde show (op een Hog) kent...

Mooi in een half jaartje van magazijnier tot operator! dus het is mogelijk.

Maar dan moet je wel intresse hebben in je vak en niet wachten tot de firma je iets leert. Die kerel waarover ik het heb was thuis constant bezig met de demoversie van hog en WYSIWYG aan het prutsen, om zo vanalles over hog bij te leren.

Dan ken ik nog iemand anders die als magazijnier/operator werktte, en de baas Martin LJ kocht. ipv dat hij zelf wat leerde van dat programma (wat perfect mogelijk is met de demo) heb ik em het mogen uitleggen, waarna hij thuis niks geprobeerd heeft. Dat en nog een heel hoop aangemodder heeft tot zijn C4 geleid...

Moraal van het verhaal: zorg dat je je vrije uren gebruikt om dingen bij te leren: gebruiksaanwijzingen van het internet afhalen en lezen, dit forum lezen en desnoods vragen stellen, demo-versies van software afhalen en uitproberen etc etc. Laat dan ook op klussen blijken dat je kennis aan het vergaren bent, en stel desnoods vragen, zonder het nodige respect voor de oude rotten te verliezen en de wijsneus uit te hangen. Dan kom je er zéker.

Comment

• G-LiTe
              • Apr 2004
              • 196

@Poelmans: waarom krijg ik zo de vage indruk dat je iemand van hier als voorbeeld gebruikt? (circus,...) [8D]

G.

Comment

• Poelmans
                • Feb 2004
                • 804

Zou kunnen, hier zitten heel veel mensen op dit forum, maar ik heb geen namen genoemd, dus enkel de mensen die em kennen zullen dit verhaaltje herkennen

Kwou enkel een voorbeeld geven van 2 personen die ik ken en allebei iets voor licht voelen, maar de ene wat meer interesse heeft dan de andere, met lekker veel contrast [8D]

Comment

• G-LiTe
                  • Apr 2004
                  • 196

@ Poelmans: gewoon voor de zekerheid: ging het om een circus op tour in Duitsland en een Belgisch Limburgs bedrijf?

G.

Comment

• Poelmans
                    • Feb 2004
                    • 804

hoe dat je het weet

Comment

• G-LiTe
                      • Apr 2004
                      • 196

it's a small world

Comment

• axs
                        Moderator
                        • Jun 2002
                        • 2687

citaat:Geplaatst door G-LiTe

@ Poelmans: gewoon voor de zekerheid: ging het om een circus op tour in Duitsland en een Belgisch Limburgs bedrijf?

G.
                        Duitsland en paar shows in Nederland Geert
                        Alhoewel ze in Nederland ook zopen als de duitsers (in de ogen van de nederlanders dan )
                        Nu ja, je ziet idd hoe het kan keren. Hebben ze meteen maar een nieuwe magazijnier aangenomen die eigenlijk dan ook weer behoorlijk met de hog omkan[8D]
                        Of ligt het aan de hog waarop ze het beiden geleerd hebben? [][8D][:0]
                        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• G-LiTe
                          • Apr 2004
                          • 196

Hehe,

De laatste maanden kom ik steeds op maandag weer nieuwe gezichten tegen in het magazijn, de aanwervingen hadden een gezapig tempo [:I]

Maakt alleen maar dat ik me steeds ouder en ouder ga voelen

G.

Comment

• cowbeast
                            • Jul 2004
                            • 109

Haha! Je leert best uit de praktijk denk ik. Zat zelf paar jaar terug beetje in dezelfde situatie. Het intreseerde me toe heel erg (nu nogaltijd), maar ik had het geluk dat de vader van een vriend zelfstandig was in podium, geluid en licht. Zo ben ik regelmatig gaan helpen, en elke dag leerde ik flink wat bij. Heb zelf ook regelmatig op de podium gewerkt dan, kleine opdredens achter de PA, grotere achter de monitor mixer, of gewoon op/afbouwen. Ben nog altijd geen krak erin maar sta al veel verder dan 2 jaar terug. Ik raad aan als je 16 bent en dus het recht hebt een vakantie job te gaan zoeken, iets in gerne te gaan zoeken van geluid/podiumbouw. En zo je hobby uit bouwen. En wie weet je beroep er van maken :P

Comment

Working...