XLR verbindingen + water

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • michiel2
    • Apr 2005
    • 15

XLR verbindingen + water

Nou heb ik een vraagje over de waterdichtheid van XLR-stekkerverbindingen. Ik heb wel eens een 100V installatie gezien waar gebruik werd gemaakt van die oude luidsprekerstekkers (1 ronde en 1 rechthoekige platte pin), dat leek mij niet echt ideaal met betrekking tot aanraakveiligheid en nattigheid (buitengebruik). Nou zat ik mij af te vragen hoe waterdicht een XLR-verbinding is. Ik zit momenteel te kijken naar DAP-audio en Neutrik stekkers, maar neig een beetje naar de goedkope stekkers omdat het toch maar om incidenteel gebruik gaat. Kan zo'n verbinding een regenbui hebben? Of zijn er misschien betere verbindingen?
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

speakon(vindt ik 100 x beter en is de standaard)

xlr(de neutrikversie dan, dap is alleen geschikt voor IN flightcases en bij vaste installatie) is wel spatwaterdicht, maar ik moet je eerlijk zeggen dat IKhet nog nooit gebruikt heb, ik doe er altijd even een zakje omheen, tapeje, en klaar.. het zal best wel kunnen, maar ik maak het gokje nooit.

trouwens, waarom moet een xlr in de regen liggen, dan is je kabel te kort en moet je oplengen of je speakerkast staat in de regen..

het zal wel kunnen, maar ik doe het liever niet
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• michiel2
      • Apr 2005
      • 15

Het laatste dus, de speakers staan in de regen . Het is een 100V systeem waarbij meerdere luidsprekers op dezelfde kabel worden aangesloten, XLR heb ik zowel male als female kabeldelen gezien. Speakon heb ik alleen een kabeldeel en een chassisdeel gezien, geen losse male en female kabeldelen. Maar er zijn dus wel verlengkabels te koop; toch nog maar even zoeken dus. Als die speakon tenminste waterdicht is dan.

Comment

• Ibvee
        • Nov 2002
        • 714

Speakon is ook niet waterdicht, check het zelf maar eens. Beide worden altijd afgeschermd met zakjes, tape enz. Je kan het natuurlijk gaan onderzoeken, maar kijk niet raar op als je versterker dan heet wordt... misschien wel 'te' heet. Voor speakon kabels worden niet zo vaak verlengkabels gebruikt, maar verbindingsblokjes.
        De groeten => Micha

Comment

• zjeten
          • Mar 2003
          • 331

Voor gewoon gebruik is speakon een stuk beter te handteren volgens mij.Maar ik denk dat een xlr toch iets waterdichter is. Zit wat strakker en heeft een rubbertje tussen de 2 delen.
          Tussen een mannelijke speakon en een samenvoegblokje is er toch een minime speling.
          mvg
          jeffrey

Comment

• Ibvee
            • Nov 2002
            • 714

yup, maar het schroefdraad is niet waterdicht, als een koppeling 'toevallig/per ongeluk' in een plas ligt ben je je amp kwijt.

citaat: ik doe er altijd even een zakje omheen, tapeje, en klaar..
            Is dat zoveel moeite dan? Ik doe dit liever dan m'n amp naar de reparateur brengen (en eventueel daar constateren dat een nieuwe minder kost)...
            De groeten => Micha

Comment

• michiel2
              • Apr 2005
              • 15

Volgens Philips:

"The output circuit is protected against any misloading, short-circuit or being driven with any frequency."

maar ik heb eigenlijk ook niet zo'n zin om dat uit te proberen. Ik zal inderdaad wat zakjes eromheen doen, maar het was mooier/makkelijker geweest als het niet hoefde . Het is in ieder geval niet zo'n enorm probleem om dat even te doen.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Er is een speakon versie met een rubber tule, en die is wel spat en regenwater dicht.
                IP 54, uit mn blote hoofd. http://www.euronorm.net/content/temp...php?itemID=581

En dat zijn de xlr-ren ook, mits de dure van neutrik, en een voldoende dikke kabel erin.

Comment

• eddy56
                  • Mar 2004
                  • 102

Hoi mac,

IP44 zoals je in je eigen link kon lezen is spat waterdicht,
                  IP55 is spuit waterdicht en
                  IP67 waterdicht

greetz Eddy
                  Apogee, i\'m loving it!

Comment

• Stijn Vanstiphout
                    • Oct 2000
                    • 1160

Ik zie Neutrik XLR's op grote evenementen dikwijls genoeg gewoon in de (vaste) modder liggen, tijdens Belgische regenbuien.
                    Lijkt me dus geen probleem! (Doe het zelf ook wel stiekem)

Met Speakons in tegenstelling, zou ik dit wel nooit doen.

mvg,

P.S.: stekkerverbindingen in een zakje steken is helemaal 'not done'. Op deze manier heb je veel kans op condensatie, met de nodige gevolgen. In dat geval kan je ze beter intapen met PVC tape.
                    Stijn Vanstiphout,
                    LVL Multimedia
                    België

Multi camera productions | Large screen systems | Video walls | Plasma displays

Comment

• Mark-LED
                      • May 2004
                      • 822

Ik heb ook wel xlr-pluggen waar bier overheen gaat, ik tape ze gewoon ff in met gaffa, zo voorkom ik uitval

Comment

• michiel2
                        • Apr 2005
                        • 15

Aha, dan heb ik het vorig jaar toch goed gedaan . Toen heb ik er namelijk gewoon wat tape omheen gewikkeld, ook omdat de constructie niet zo heel stevig was en omdat ik geen plastic zakjes had... Dat waren van deze stekkertjes, geen idee hoe het officieel heet:

Comment

• Mark-LED
                          • May 2004
                          • 822

Da's hifi, zitten ook nog achterop mijn oude tunertje, pokke dingen

Comment

• michiel2
                            • Apr 2005
                            • 15

en die dingen zaten dus aan bekabeling die ergens bij een bedrijf was gehuurd.....

Comment

• VERVALLEN

XLR gebruik ik veel voor DMX, en nog nooit problemen gehad. Maar men moet echt opletten met XLR stekker te kopen.
                              Die van DAP audio zijn na 4x gebruik aan de plastic kap al gebarsten En die van neutrik zien af, vallen op de grond, en nog nooit problemen mee gehad.

Overlaatst in de vlugte even een kabel moeten bijkopen voor dmx. Was van het merk stage-ling. op zich wel een goed kwalitatieve kabel, maar die XLR's die eropstonden (met vijsjes en staat geen markteken op) passen helaas NIET in originele neutrik XLR's (klemmen vast na half in elkaar te steken)
                              Dus ... die pluggen afgeknipt en er degelijk en mooi neutriks aan gesoldeerd.

Que stekker is neutrik echt het beste van al! Oh het kost ook 't meeste, maar 't is tenminste bedrijfszeker.

Zonde van die dap xlr's ... die waren bij mij zo snel stuk [xx(]

Comment

Working...