Patch kast gebruik

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BlueConfig
    • Aug 2005
    • 138

Patch kast gebruik

Al verschillende keren zag ik het gebruik van pachkasten met speciale patch kabels voor de belichting. Maar ik kan niet echt een toepassing, noch voordelen van deze kast bedenken.

Ik had graag zowel de werking ervan geweten als de toepassingen en de voordelen
    Greets,
    BLue CoNFiG
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3148

welk patchsysteem?
    Connex-pluggen?

Voordeel daarvan is dat het lekker compact is. Veel kleiner dan met shucko en ook nog kleiner dan powercon en euro.
    Ze kunnen er ook maar op 1 manier in, dus fase en nul kunnen niet worden omgedraaid (hoewel dat in het theater niet zo veel uitmaakt, wel voor professionele omvormers/acculaders, waarvoor deze plug ook wel wordt gebruikt).

Dus een patchkast voor 48 kringen zou je in 1 redelijk compact 19"-rack kunnen bouwen. Ideaal!

Comment

• BlueConfig
      • Aug 2005
      • 138

We spreken hier van patchen. Ik ken enkel het softwarematige pachten van consoles. Hoe gaat dit dan in zijn werk?
      Greets,
      BLue CoNFiG

Comment

• jadjong
        • Oct 2003
        • 654

citaat:Geplaatst door BlueConfig

We spreken hier van patchen. Ik ken enkel het softwarematige pachten van consoles. Hoe gaat dit dan in zijn werk?
        Kring 23 van dimmer 2 naar kanaal 3 op een mulikabel.
        Gebruik je geen patchsysteem dan zit je meestal vast aan 1-8 op mulit-1, 9-16 op mulit-2 en ga zo maar door.
        Je kan dan de meest wazige signaalwegen maken

Comment

• daantje
          • Aug 2004
          • 265

op schoolfeesten hebben we ook zo'n ding ingebouwd in een 19" rack en is echt heel makkelijk. wat ook al eerder is gezegd het gewoon kunnen veranderen van kanalen in je multi is gewoon rete makkelijk. is echt waar. aansluiten en monteren is wel ff een werk maar dan heb je wel wat.
          grtz daniël
          can you feel the light [:)]

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

softpatch van een console , of hard patch van een dimmer heeft hetzelfde effect : je kunt fadertje 2 ineens een andere lamp laten sturen.
            De hardpatch is eigenlijk van vvoor de softpatch, die met de digitale tafels in beeld kwam.
            Softpatch: DMX-kanalen naar andere dimmers, met daarachter vaste lampen,
            Hard patch :de vaste fader wordt naar de vaste dimmer stuurt, maar daarachter zitten weel andere mogelijke lampen.

Anders : fader 2 heeft een rooie frontlamp. Maar je wilt graag een blauwe tegenlamp, en dus zul je fader 2 moeten laten praten met de blauwe achterlamp, en de rooie vervalt.
            Dus :
            of Fader 2 zet DMX kanaal AchterBlauw open, en stuurt dus een andere dimmer aan, met een andere lamp, (soft)

of Fader 2 zet dezelfde dimmer open, maar deze (220V) gaat nu ineens naar AchterBlauw. (hard)

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

citaat:Geplaatst door **************

softpatch van een console , of hard patch van een dimmer heeft hetzelfde effect : je kunt fadertje 2 ineens een andere lamp laten sturen.
              De hardpatch is eigenlijk van vvoor de softpatch, die met de digitale tafels in beeld kwam.
              uhm, met een patchpaneel doe je toch ook nog andere dingen:

1) als ik maar 4 kanalen in een multi nodig heb, patch ik er ook maar 4 kringen op.
              2) Een andere kring pakken als de ene kapot is
              3) Vaste spanning op de dimmer patchen is nog altijd veiliger dan vanuit de tafel.

Dingen die je dus niet softwarematig kunt doen of in het geval van punt 3 wellicht niet wilt doen.

Softpatch is dan ook (op een beetje klus tenminste) geen vervanger van patchen op de dimmer. Beide vormen gaan hand in hand en bieden ieder hun eigen voordelen.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• BlueConfig
                • Aug 2005
                • 138

Kan iemand mij dan et volgende ook eens uitleggen:
                ADB Microrack 6/2 32 amp in Only 380 V
                ADB Memorack 12/3 63 amp in Only 380 V
                ADB Memorack 24/3 125 amp in Only 380 V
                ADB + Patch Memorack 36/3 125 amp in Only 380 V

wat is die 6/2, 32 ampere IN?

"Only 380V" Begrijp ik wel

hoe werken die kasten dan zonder patch (of wat is de toepassing?)

Ps: uittreksel komt van AED
                Greets,
                BLue CoNFiG

Comment

• driesmees
                  • Apr 2003
                  • 1076

ADB Microrack 6/2 32 amp in Only 380 V
                  Een 6 kanaals dimpack waarvan elk kanaal 3000W kan aansturen.
                  32A IN betekent dat er een 32 Ampère CEE connector gebruikt wordt...
                  Zonder patch zijn ze hard-wired, je zit dus vast aan de manier waarop ze bekabeld zijn...
                  [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Rudy Vorstenbosch
                    • Jun 2001
                    • 1429

Het meest belangrijke van de mogelijkheid tot vrij-patchen werdt nog niet genoemd.
                    Namelijk fase-verdeling.
                    De oude dimmers van AVO (FD-Rack's) bijvoorbeeld, deze zijn bijvoorbeeld 12 kringen p/pack op 1 single fase.
                    Maar ook met alle huidige dimmers is het vaak aan te raden om dmv. patchen voor een gelijk verdeelde fase aansnijding te zorgen. En natuurlijk vaste spanning te kunnen geven op een bepaalde multi-kring. Dit is normaliter natuurlijk niet te doen dmv. softpatch.

Maar ik ben van mening dat dimmer-packs/racks tot een maximaal totaal van 24kw niet per'se uitgevoerd hoeven te worden van een patch-systeem.

Als de designer en technisch-voorbereider vanaf de begin-fase van een productie na denkt over het hoe, wat waar kwa verdeling is het al helemaal simpel.

Comment

• BlueConfig
                      • Aug 2005
                      • 138

Thx voor de uitleg allemaal!!!!

Ben al heel wat wijzer.
                      Greets,
                      BLue CoNFiG

Comment

• ricardoke
                        • Oct 2004
                        • 136

Kwam laatst een patchkast tegen met 3 polige xlr pluggen [B)]
                        Officieel mag dit toch niet ?

Comment

• jakkes72
                          • Dec 2003
                          • 1015

Tuurlijk wel: voor microfoon signaal...
                          Als je de specs van de XLR-F bekijkt, mag het electrisch gezien wel, of het iso-of-wat-ook wel verantwoord is durf ik echter te betwijfelen...

Comment

• jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3148

citaat:Geplaatst door ricardoke

Kwam laatst een patchkast tegen met 3 polige xlr pluggen [B)]
                            Officieel mag dit toch niet ?
                            Stageblock? En geluid kan ook gepatched worden!
                            Zeker weten dat het 230V was?

Comment

• Rudy Vorstenbosch
                              • Jun 2001
                              • 1429

Ik ken ook wel bedrijven die het met standaard 3 polige XLR connectoren gemaakt heeft.
                              Of het kan? Zeker
                              Of het mag? Zeker
                              Of het verstandig is? Zeker NIET

ALs je bij de Spec's op de website van neutrik kijkt zie je dat ze tot 16A te gebruiken zijn, en dat de isolatieweerstand voldoende is. Maar ik weet uit ervaring dat het zeker niet als "HotPatch" te gebruiken is. dan heb je naar 1x prikken met 'load' 2 mooie stompjes in je chassis ipv. pennen.
                              Als je de gnd ook echt als aarde aansluit ben je zeker veilig bezig, maar ik kan niemand aanraden om het op deze manier te doen. En als je gaat kijken wat een XLR setje kost, en wat een Wieland ST/GT Patch setje kost.... Dat maakt de keuze ook zeker niet moeilijker. Enige gemak is dat er voor XLR chassisdelen meer atributen op maat te krijgen zijn.

Comment

Working...