Motorola Piezo tweeter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJRoberto
    • Jul 2005
    • 4

Motorola Piezo tweeter

Hallo mensen,

Weet iemand hier misschien waar ik in nederland nog motorola Piezo tweeters kan kopen? Ik kan ze nergens meer vinden. Ik heb al wat van andere merken besteld maar dat is gelijk de vuilnisbak ingegaan zo slecht klonken die.

Groeten Robert.
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Motorola maakt geen piëzo tweeters meer. Dat is jaren geleden overgenomen door het merk CTS. En de copies van dit merk die je overal vindt tegen belachelijk lage prijzen zijn inderdaad niet echt je dat.
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• DJRoberto
      • Jul 2005
      • 4

Dus CTS zijn dezelfde als de motorola's. Als dat zo is ga ik er een lading van bestellen ergens.

Comment

• mverdult
        • Dec 2003
        • 123

kun je dan voor het geld van die lading niet beter 2 gewone tweeters kopen met een scheidingsfilter ? dat is aangenamer om naar te luisteren dan die piezo tweeters hoor !

Comment

• DJRoberto
          • Jul 2005
          • 4

nee, Ik gebruik ze met nvg procédé techniek en dan klinken ze juist beter dan gewone tweeters.

Comment

• sis
            • Jul 2003
            • 3305

citaat:Geplaatst door DJRoberto

nee, Ik gebruik ze met nvg procédé techniek en dan klinken ze juist beter dan gewone tweeters.
            Een pispot ( piezo ) kan nooit, maar dan ook nooit beter klinken dan een goeie driver en hoorn + filter [)]
            hoe kom je daar bij
            sis
            Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Boi
              • Apr 2004
              • 541

De Motorola piëzo die je bedoeld is nu de CTS KNS-1005 en 1001 frontloaded of rearloaded bevestiging, Het is exact de dezelfde als vroeger. De fabrieksnaam is alleen veranderd in CTS.
              En wat voor techniek je ook voor een piëzo doet het klinkt nooit beter dan een drivertje met hoorn het is alleen een stuk goedkoper.
              groetjes
              Boi
              groetjes

___
              Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• Barthezz80
                • Aug 2004
                • 365

Ja ik kom er ook nog even een schepje bovenop doen..
                Ik heb vele Tweeters gehad, en ik heb het geluid van Piëzo altijd vreselijk lelijk/plastic/krijserig gevonden t.o.v een hoorn met drivertje(van een beetje aardige kwaliteit natuurlijk)

Ik wil wel even zeggen dat er bepaalde toepassingen zijn waar de Piëzo erg populair is (en misschien daar dan ook z'n voordelen heeft), denk aan zwembaden, kermissen, hondentrainingcentra..
                Het is voor iemand zonder budget, die toch een paar decibellen in het hoog wil produceren, en waar de geluidskwaliteit niet zo ter zake doet toch een handig hoorntje (licht, klein, met velen bij elkaar nog hard ook..)
                In zwembaden zie ik ze ook vaak (in die soort witte lucht-bollen(zitten een aantal piëzo's rondom in die bol verdeeld), veel spreiding, zodat je overal waar je zwemt of rondloopt in het zwembad wel voor zo'n piezo staat), en ook voor de aanraking met water hoef je bij piëzo's niet wakker te liggen
                op kermissen zijn ze ook populair, ze zitten vaak met heel veel op een rij, lekker hard en schel geluid (met alle respect trouwens voor de kermismensen onder ons, er zijn soms ook kwalitatief goeie kasten te horen daar, maar vaak ook niet!)

even een vraagje aan de technici hier op het forum:

Wat geeft een piëzo nou voor belasting aan je versterker eigenlijk?
                en hoe werkt het principe eigenlijk, want ik zie altijd alleen maar een soort rond,plat,zilveren plaatje van binnen?
                en wat is het effect van meerdere piëzo's op de versterker? (ik heb er namelijk weleens 20 in een kast gezien:P)
                Bart

Comment

• Boi
                  • Apr 2004
                  • 541

Piëzo werkt volgens het hoogstroom princiepe, je jaagt stroom over een keramisch of kristal plaatje dat vol zit met dunne contactlijntjes en dat gaat daardoor vervolgens trillen. simpel en doeltreffend. Nou is dit natuurlijk even simpel uitgelegd.
                  Piëzo's zijn meestal een 30ohm soms 33ohm, en hebben een speciaal filter nodig. Vaak zie je ze ongefilterd of met alleen een condensator(meestal 10µf), piëzo's lopen vanaf een 2KHz tot ver over de 20KHz en worden een waarde gegeven van een 25 tot 50w bij 8ohm boxen, dat dit niet geheel juist is behoeft geen verdere uitleg. Er zijn ook simpele piëzo drivers die volgens de fabriek 400w verdragen.
                  Piëzo werd ook wel direct als hoogtoon kast actief beter gezegd seperaat versterkt, axis audio had vroeger een set met glijbaan- 2*15"laag 12"hoorn mid en een top met 16 piëzo's en daar werd gewoon 500w op gezet.
                  Background info:
                  Piezoelectricity was discovered by Jacque and Pierre Curie in the late 1880s. They found that certain natural crystals generate an electric field under the influence of a mechanical force. They named the phenomenon piezoelectricity, from the Greek meaning "pressure" electricity. The correct pronunciation is pi e' zo; however, Pe a' zo (the Latin pronunciation) has become as common. Shortly thereafter, it was discovered that this phenomenon is a reversible one. That is, when an electrical field is impressed across the crystal, it undergoes a physical deformation. Since the actual displacements are very small (measured in millionths of an inch), the practical applications for piezoelectricity were slow in coming. The various natural occurring materials were found to be piezoelectric, among them quartz, tourmaline, Rochelle salt, and even wood. The advent of radio resulted in the need for a frequency-stable circuit component. quartz crystals, vibrating at resonance, were found to operate consistently and are still the state of the art in frequency-stable components. This was the first high-volume major application of piezoelectricity.
                  praktijk:
                  Piezo Tweeter Construction
                  Let's consider, in detail, the construction of the CTS Super Horn piezo tweeter. Although developed and patented in the early 1970s, it is still a workhorse in commercial sound installations. The circular PZT bimorph in this case consists of two wafers, 0.89" in diameter and 0.0055" thick. The ultra-thin wafer is required to achieve the desired acoustical performance. The bimorph is coupled at it's center to the apex of a specially impregnated diaphragm which then works into a compression volume. Slots in the compression the compression space direct the sound into the throat of the horn. The radial slots are transformed into a 3" circular mouth through the unique shape in the throat of the horn. The actual horn contour is a hybrid design between a pure exponential contour and a hyperbolic one. Again, this computer-generated geometry is optimized for the best acoustical output.

The result is a frequency response (Figure 6) showing high sensitivity and smooth characteristics. Again, it should be noted that low quality products are available on the market using poorly tooled parts and imprecise manufacturing methods. The results are inferior performance and unpredictable results. CTS is proud of its commitment to quality and the consistently high performance of the full line at CTS piezoelectric speakers.

Het volledige artikel is te vinden op: http://www.pulsardevelopments.com/pr.../piezoan.html?

groetjes
                  Boi

groetjes

___

Comment

• laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

Piëzo's zoals de KSN reeks kunnen helemaal niet goed tegen vocht! Het kristalplaatje is wel vastgeplakt op een hardpapieren membraampje dat de eigenlijke lucht verplaatst en dat papieren membraanpje trekt nu net vocht aan, wordt weker en zwaarder en kan daardoor dus helemaal de hoge frequenties niet meer weergeven.
                    Hoogstroomprincipe is ook iets waar ik nog nooit van heb gehoord en contactlijntjes lopen er al helemaal niet door zo'n kristal! In feite is een piëzo element een kristal, dus een isolator, tussen twee metalen platen... en een isolator tussen twee geleiders is... ja, een condensator en die geleidt het best bij... ja hoge frequenties!! Wanneer er een stroom door het kristal gaat verandert het kristal van vorm. Door snel een wisselspanning toe te voeren trilt het kristal dus tussen zijn grote en kleine vorm.
                    Vandaar dat een piëzo tweeter nooit wordt gefilterd: hij filtert zichzelf! Bij lage tonen is de "weerstand" van de condensator hoog dus kleine stroom dus weinig uitzetting dus weinig geluid. Bij hogere frequenties is de "weerstand" van de condensator laag dus hogere stroom dus grotere uitzetting dus meer geluid.
                    Een piëzo mag je dus NOOIT zien als een ohmse belasting van 33 Ohms (meet ze maar eens door met een Ohmmeter). Meestal hebben versterkers zelfs moeite met het aansturen van piëzo's door hun capacitieve karakter. Het is daarom wel zo goed een weerstand van 10 tot 100 Ohms in serie te zetten zodat, wat de piëzo ook doet, de versterker minimaal de weerstand als belasting ziet. Die weerstand kies je best op het gehoor. Ik heb echt al heel grote klankverschillen gehad door gewoon de weerstand aan te passen. Op die manier kun je ook proberen de nasale klankkleur weg te krijgen.
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Boi
                      • Apr 2004
                      • 541

Hoogspanning moet je relatief zien in dit verband, uit mijn kop 2,83volt maximaal, sloop er maar eens een volledig dan zal je een film laag tegen komen welke prachtig overtrokken is met haardunne lijntjes waar de stroom overheen / doorheen gaat en inderdaad niet door het kristal zelf maar langs het kristal welke door de stroom die er langs schiet en deze probeert aan te trekken vervormt, afhankelijk van de wisseling van de stroom naar binnen of naar buiten ten opzichte van de luchtopening. Een beetje het princiepe van een grote plaat die je hangend tussen je vingers heen en weer schud en zo het geluid van de bliksem nabootst voor een hoorspel.
                      Dat ze volledig ongefilterd hun werk kunnen doen klopt maar echt onder de 1,7KHz zal hij nooit iets weergeven en de meesten niet onder de 2KHz. Vaak worden(werden) ze met een filter achtig circuit uitgerust om ze tegen overbelasting te beschermen en te filteren op een 4Khz, tegenwoordig zit de overbelasting veiligheid ingebouwd. En ja volgens de fabriek zijn ze 30 tot 33ohm en nee met een gewone ohm meter zal je dat niet zo kunnen meten, je kan ze inderdaad ook niet als een ohmse belasting zien voor de versterker uitgang.
                      Feit is wel dat er piëzo hoorns zijn die inderdaad netter klinken dan heel goedkope hoorntweeters, alleen is het rendement een stuk lager, meestal niet boven de 94dB ondanks dat er vaak meer opgegeven wordt.
                      groetjes
                      Boi
                      groetjes

___

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

citaat: Hoogspanning moet je relatief zien in dit verband, uit mijn kop 2,83volt maximaal
                        Helaas, ze gaan tot 35V. Lees maar de datasheet.

citaat:echt onder de 1,7KHz zal hij nooit iets weergeven en de meesten niet onder de 2KHz.
                        Sorry, doen ze wel... natuurlijk niet luid maar hang ze maar eens op 100Hz (freq. generator) en je zult ze wel degelijk horen.

citaat:Feit is wel dat er piëzo hoorns zijn die inderdaad netter klinken dan heel goedkope hoorntweeters, alleen is het rendement een stuk lager, meestal niet boven de 94dB ondanks dat er vaak meer opgegeven wordt.
                        Dat vind ik een rare bewering maar ze kan juist zijn. Heb ik geen ervaring mee dus ga ik niets over zeggen.

Eh, drijven we eigenlijk niet af?

Comment

• Boi
                          • Apr 2004
                          • 541

quote] Helaas, ze gaan tot 35V. Lees maar de datasheet.[/quote]
                          Je hebt gelijk, ik keek naar de nominaal waarde en niet naar het maximaal toelaatbare.

[quote]citaat:Sorry, doen ze wel... natuurlijk niet luid maar hang ze maar eens op 100Hz (freq. generator) en je zult ze wel degelijk horen.][quote]citaat:
                          Ja, zo lust ik er ook nog wel een, een driver die opgegeven wordt vanaf 1500Hz kan ik ook op 100Hz horen maar op een fluister niveau en na korter tijd is hij dan voor eeuwig stil. De gewone piëzo waar we het hier over hebben is bij een bruikbaar geluidsniveau pas inzetbaar vanaf een 1,7 tot 2Khz. Natuurlijk als we een piëzo nemen van pak-em-beet 1mtr doorsnee kan hij als low-sub gebruikt worden.

citaatat vind ik een rare bewering maar ze kan juist zijn. Heb ik geen ervaring mee dus ga ik niets over zeggen.
                          Helaas is ze juist, koop voor de lol maar eens een hoorntweetertje van een 10 tot 20euro en dan een hoornpiëzo(8"*3"), helemaal die ouderwetse waar een circuitje bij zat. En vaak zie je tegenwoordig bij de goedkope(aziatische) boxen een hoorntje in de kast zitten waardan doodleuk opstaat 20w/8ohm en als je het ding openmaakt is het gewoon een piëzo hoorntje aangesloten op een speciaal filtertje en de laagspeaker is dan ongefilterd uitlopend in zijn freq bereik.

Eh, drijven we eigenlijk niet af?
                          Ja, dat doen we inderdaad.

laten we het maar afsluiten met deze zin:
                          Motorola heet nu CTS, zelfde waren, zelfde fabriek, alleen ander naampje.
                          groetjes
                          Boi
                          groetjes

___

Comment

• DJRoberto
                            • Jul 2005
                            • 4

nog even een reactie op een eerder bericht dat een piezo never nooit beter kan klinken als een hoorn.

ALs ik zeg dat een piezo met ProCéDé techniek beter klinkt als een hoorn en je kent en hebt dat nog nooit gehoord. hoe kan je dan in vredensnaam daar een oordeel over geven. Kijk als je iets hebt gezien en gehoord dan kun je een oordeel geven maar anders is dat gewoon onmogelijk en zit je maar en beetje te gissen.

Comment

• sis
                              • Jul 2003
                              • 3305

citaat:Geplaatst door DJRoberto

nog even een reactie op een eerder bericht dat een piezo never nooit beter kan klinken als een hoorn.

ALs ik zeg dat een piezo met ProCéDé techniek beter klinkt als een hoorn en je kent en hebt dat nog nooit gehoord. hoe kan je dan in vredensnaam daar een oordeel over geven. Kijk als je iets hebt gezien en gehoord dan kun je een oordeel geven maar anders is dat gewoon onmogelijk en zit je maar en beetje te gissen.
                              Dat was ik dus
                              citaat "" Een pispot ( piezo ) kan nooit, maar dan ook nooit beter klinken dan een goeie driver en hoorn + filter ""
                              Je moet eens goed lezen : driver+hoorn+filter , niet alleen hoorn dus !!
                              sis
                              Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

Working...