Geluid van een band verzorgen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • koekaking
    • Apr 2003
    • 22

Geluid van een band verzorgen

Hallo allemaal,

Een band bij ons in de buurt gaat optreden in ons dorpshuis. Ze hebben mij gevraagd hun geluid te doen. Ze hebben zelf een mixer (behringer type??). Op welke punten moet ik letten, dit is namelijk de eerste keer dat zoiets doe.

Alvast bedankt...

Tim
  • voederbietel
    • Feb 2005
    • 197

hallo,
    kan je iets scherper zijn met je vraag? (als ik alles moet zeggen waar je op moet letten ben ik nog ff bezig
    maar als ik het goed begrijp gaat het je om het bedienen? (of aansluiten?)

ik hoor het wel,
    Met vriendelijke groet,

Frans Jansen

Comment

• koekaking
      • Apr 2003
      • 22

Sorry, het gaat om het bedienen, het aansluiten zal geen probleem zijn..

Comment

• voederbietel
        • Feb 2005
        • 197

dank u,

uhh wat wij vaak doen is iig alle microfoons die je gebruikt een kleuren tapeje geven (knaakland of iets dergelijks) zo kan je gouw zien welke microfoon je open moet schijven (tenzij je weinig mics hebt maar daar ga ik niet van uit met een band.

zet de mics van bijv: de drummen bij elkaar en zet niet alle mics in een onlogische volgorde![^]

als jij die avond geluid doet sluit jij et aan (doen wij altijd!) omdat je de microfoonkanalen dan beter onthoud op welk kanaal ze zitten! heb je ook geen gezeik als iets niet werkt van; DAT HEB JIJ AANGESLOTEN![:I]

voor de rest, ga niet teveel schuiven met de faders tenzij je sub groepen hebt (denk ik bij een gewoon bandje niet!)
        anders maak je heel veel fouten als je even niet oplet!
        als de drummer in het begin van het nummer geen rol heeft van pasm halverwege het nummer schuif ik em vaak maar iets naar beneden omdat je dan als je effe niet oplet toch geluid hebt (dan wordt je vanzelf wakker en schijf je em verderopen) en zacht geluid (drummer praat ) vang je over de boxen niet op!

(zo doen wij het, het zijn tips maar alsje het vaker gaat doen kom je zelf schter dingen die je handig vind

suc6
        Met vriendelijke groet,

Frans Jansen

Comment

• kokkie
          • Nov 2003
          • 1166

Standaard mixerindeling is ongeveer:
          Vanaf kanaal 1 drums (1>kick 2>snare 3>Hi-hat 4-5>Over Head 6-8>Toms) Zal waarschijnlijk iets minder uitgebreid zijn, dus dan schuif je ze wat in uiteraard, daarna basgitaar, gewone gitaren, toetsen en het restje wat je nog over houd(bijv. blazers of toys) Bij een tafel met een mastersectie in het midden zitten de vocals meestal rechts van de mastersectie, anders gewoon links van de mastersectie met de lead vocal het dichts tegen de mastersectie aan, dan kan je die het makkelijkst pakken en de overige vocals zo logisch mogelijk, dus van links naar rechts op het podium is ook van links naar rechts op de tafel. Eventuele stereo kanalen gebruik je om je galmpje(s) terug te laten komen.
          Als je eenmaal je basis hebt staan, dan zou ik geen dingen meer uit/zachter zetten als die op dat moment niet spelen, is als het goed is niet nodig, want het staat toch zo ingeregeld dat het niet staat rond te zingen uit zichzelf. Probeer het monitor geluid niet te hard te zetten, daar krijg je alleen maar last van met sneller rondzingen en het moeilijker zetten van een zaal balans. Probeer niet te mixen door dingen die je niet hoort harder te zetten, maar probeer balans te maken door sommige dingen er weer wat uit te halen. (gaat je niet lukken want uiteindelijk gaat iedereen steeds wat harder, het oor went namelijk aan het geluid en je gaat het dan vanzelf weer zacht vinden dus zet je je setje weer harder. Probeer na een pauze de volgende set van het bandje weer iets zachter dan voor de pauze te beginnen. Anders duw je je geluidsset steeds verder in de hoek en daarbij jezelf omdat je niet meer kan mixen zonder rondzingers.) Beperk je als je niet veel verstand hebt van randapparatuur tot een galmpje op de vocals en concentreer je op de balans, als die goed is ben je al op de helft en klinkt het al best goed. Pas daarna kan je het beter maken met effecten. Wil je toch gelijk met iets van compressie beginnen, gebruik dan een automatische instelling of zet gewoon lekker alles in het midden, dat werkt al best aardig.

Veel suc6 met je bandje en laat ons maar horen hoe het geweest is.
          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

citaat:Standaard mixerindeling is ongeveer:
            Vanaf kanaal 1 drums (1>kick 2>snare 3>Hi-hat 4-5>Over Head 6-8>Toms)
            In Nederland is het toch gebruikelijk om de toms voor de overheads te plaatsen en dan van hoog naar laag en niet per se volgens het zicht.

citaat:Wil je toch gelijk met iets van compressie beginnen, gebruik dan een automatische instelling of zet gewoon lekker alles in het midden, dat werkt al best aardig.
            Ik vrees van niet, daar je treshold dan in de meeste gevallen op 0dB zal staan. en als er ook een gate in die comp zit wordt het op deze manier ook erg leuk....

Ik heb ook nog een lijstje met aanwijzingen gegeven in:

Let wel dat die aanpak gericht is op kleine ruimtes!!
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...