2 Ohm stabiel?? / Band uitversterken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martijn Tacken
    • Dec 2002
    • 59

Bartje,

Over je 2 Ohm verhaal, zie mijn bescheiden stukje in dit topic: http://www.licht-geluid.nl/forum/top...TOPIC_ID=14732
    Voor wat betreft je aanpak: In kleine ruimtes kun je rustig beginnen met wat je nu hebt. Ik wil je echter aanraden nog geen compressors te gebruiken en inderdaad zoals anderen al zeiden, alleen kickdrum, snare/hihat en een overhead microfoon te gebruiken. Dat is meer dan voldoende in een kleine ruimte. Mocht je ooit besluiten nog uit te breiden op je set, zorg dan dat je voor je extra subs een aparte versterker koopt en een 31-bands EQ i.p.v. de 15 bands die je nu hebt. Voordeel is dat je beter "rondzing" frequenties te lijf kunt gaan zonder dat je het idee hebt dat er niks meer uit de monitor/PA komt...

Gebruik pas compressors op het moment dat je een gescheiden FOH en monitor mengtafel hebt of dubbel de zangkanalen over 2 ingangen waarbij je 1 kanaal alleen gebruikt voor PA en 1 voor de monitors aan te sturen. Dan kun je op het kanaal dat je voor de PA gebruikt voorzichtig met compressie beginnen. Via de subgroepen is inderdaad ook een mogelijkheid.

Succes,

MT
    The trouble with being punctual is there\'s nobody to appreciate it

Comment

• Bartje
      • Jun 2005
      • 95

ja klopt van 31 bands eq. ben ik met je eens. (als het budget het toelaat is dat ook het eerste wat erbij komt.)

verder ga ik kijken voor een 2 tal extra eindtrappen (welke ??? tips zijn welkom wel beperkt budget liefst 2e hands).

verder; hoezo kan ik geen compressie gebruiken om de zang "eroverheen te tillen" als het nodig is? ja de monitor clean houden maar ben bang dat ik dan de zang niet goed eruit kan halen. heb namenlijk geen subgroepen en dans zou het de makkelijkste oplossing zijn....
      Lees goed na je geen woorden overgeslagen hebt.

Comment

• Ibvee
        • Nov 2002
        • 714

Als je al geen/weinig ervaring heb met geluid, gebruik GEEN compressors, wordt het alleen maar slechter van. Een compressor maakt het niet makkelijker, hoewel dat wel zo lijkt, wordt het er vaak echt niet beter op, behalve als je weet wat je doet, en het verschil kan horen. Daarvoor moet je wel eerst leren hoe het moet klinken, hoe het klinkt zonder, en hoe je de compressor zo instelt dat het ook goed klinkt --> das punt 3 dus pas, zorg eerst dat je alles onder controle heb, en ga dan eens kijken hoe een compressor zou kunnen worden gebruikt. Subgroepen maken het ook niet makkelijker om zang ergens "overheen te tillen", dat doe je door de stemmen appart goed te laten klinken, en gewoon netjes te mixen, zodat alles te horen is. Een compressor voegt daar niets aan toe, het kan zelfs zorgen dat het nog minder verstaanbaar wordt. Subgroepen bevorderd alleen het mixgemak, het vergroot niet de mogelijkheden.
        De groeten => Micha

Comment

Working...