2 Ohm stabiel?? / Band uitversterken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bartje
    • Jun 2005
    • 95

2 Ohm stabiel?? / Band uitversterken

Beste Iedereen,

Helaas wist ik niet waar deze vraag het beste te stellen.. dus dan maar hier he,

Wie heeft er ervaring met het laten draaien van een eindtrap op 2 Ohm.

Ik heb een C-audio eindtrap (st600 2x600W @ 4 Ohm) en wil hiermee 2 subs (4 in totaal 2 per kant) aansturen.
    ga ik hiermee problemen krijgen qua koeling? en zijn alle PA Eindtrappen 2 Ohm stabiel.
    Kan ook nergends de Specs. vinden.

wie o wie?
    Lees goed na je geen woorden overgeslagen hebt.
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Heb je het over deze eindtrap sti 600
    http://www.c-audio.com/pdf/datasheet...0_1000Data.pdf

Als dat zo is mag je hem niet op 2 ohm laten draaien want dan gaat de eindtrap naar de kl*ten
    Er staat alleen op 8 en 4 ohm gebruiken

En inderdaad er zijn P.A eindtrappen die stabiel zijn op 2 ohm en er zijn er die niet stabiel zijn op 2 ohm
    QSC, lab-gruppen, crown om er maar enkele te noemen kunnen dat wel maar zijn dan meteen ook een pak duurder
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Bartje
      • Jun 2005
      • 95

Goed, dan zou ik dus mijn peavey PV 1200 wel op 2 Ohm mogen gebruiken?

Dit is wat ik wil gaan doen,

FOH

2 x Peavey Eurosys 500 xt Top (15" hoorngeladen @ 4 Ohm)
      4 x Peavey Eurosys 500 Sub (15" @ 4 0hm)

eindtrappen 1 x Peavey pv 1200
      1 x C-Audio St600

en dit dan actief geschijden.

monitor

2 x Hk audio powerworks
      eindtrap ?

mengtafel Peavey RQ 2300 (16 kan.)

Randapp.

1 x eff Alesis midiverb4
      2 x behringer Compr. lim. gate
      (in aanschaf multigate t.b.v. drum)
      1 x 2x15 band samson eq 1he FOH
      1 x 2x15 band eq 2he (monitor)

mic.

5x senhnheiser md429
      (in aanschaf) 5/6/7 delige drumset

4x Di (met lijnverzwakker)

14/4 multiekabel
      4 multie (voor eindtrappen)
      (dit zodat er geen overbodige kabels op het podium liggen)

en dit om een beginnende band uit te versterken..
      (kan ik de uitdaging aangaan)??
      weet dat het nooid goed genoeg kan, evt. opmerkingen en tips altijd welkom!

600 w @ 2Ohm genoeg voor de subs ?

Comment

• Bartje
        • Jun 2005
        • 95

Zo ik de uitdaging aan kunnen gaan? niemand tips [?]

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Het ligt een beetje aan de ruimte, de soort band en voornaamlijk je eigen ervaring. Dus vertel daar eens wat over. Kan wel zeggen dat ik die eurosysjes erg agressief vind klinken. Kijken of je wat vriendelijker toppen kunt vinden en anders even goed EQ'en.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Bartje
            • Jun 2005
            • 95

danke voor reactie :-)

ja ervaring (met bands) is (redelijk) minimaal. agressief vind ik zelf wel meevallen heb ook die hk's die zijn naar mijn mening een stuk agressiever.

redelijk ervaring met "keybord artiesten" en een regionale gitaargroep.
            verder voor een verhuurbedrijf in de buurt div. uitversterkings klussen en stage hand etz.

is niet de bedoeling om buiten iets te gaan doen is voornamelijk om meer ervaring op te doen en "beginnnende" bands uit te kunnen helpen al doende leert men zeggen ze.
            wel veel theorie gelezen, maar helaas komt deze niet altijd overeen met de werkelijkheid zo als ik al vaak ben tegengekomen :-( vandaar dat ik op het moment veel op het forum te vinden ben en probeer er iets van op te steken (en anderen iets te vertellen over wat ik weet).
            weet zelf zeker wel dat het niet het beste materiaal op de markt is, maar als student is het niet te doen om midas,eav,labbgruppe, focusride bbs etz. aan te schaffen.

zoek een middenweg en het moet te tillen zijn vandaar de keus voor peavey. en dan de 500 XT hierin zit namelijk als eenigste in de eurosys serie een (iets) betere speaker.

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Okee, dus je hebt al wel bandjes gedaan en het ging goed, mooi.

maar je hebt nog niets over de ruimte en het soort muziek gezegd.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Bartje
                • Jun 2005
                • 95

zat zelf te denken aan de kleinere zaaltjes om te beginnen (max) een man of 100?? denk aan lokale jeugdsoos, wijkgebouw formaat (cafe).

soort muziek, top 40, rock.

het gaat vooral om de drum cq bass waar ik me een beetje druk over maak. deze zijn namenlijk de gene die het moeilijker maken om een mooie mix te crieeren.

ik heb het dus gewoon over het beginnende werk,

b.v. 2 monitors 1 (2 luidsprekers) front band en 1 drum(fill).
                front dus peavey set nog uit te breiden met 2 subs dus. (op 2 ohm of toch gaan voor 2 eindtrappen? Of serie en dan 8 Ohm zware eindtrap, wel of geen limiter ervoor ik doe dat liever niet)

16 input kanalen (p.s. multie is 16/4 en niet 14/4)
                drumset van z'n 6 mics. ???? en deze dan op?? bass, ... 2 x OH 6
                keyboard via di (stereo) 2
                Bass git DI 1
                elec. git. 2x mic c.q. (di als het niet anders kan) 2
                acous.git. mic. 1
                Zang 3x 3
                1x reserve voor b.v.b. trompet, acordeon, etz. 1

snel vol ja 16 kan. maar voor de starter.. niet slecht.

verder zitten op de tafel 2 sereo returns voor eff. en 1 stereo tape in/out waar ik dan een cd sp. op kan aansluiten voor tussenpauze.

Comment

• Strat
                  • Feb 2005
                  • 125

Misschien beetje off-topic: 2 Ohm stabiel?? / Band uitversterken
                  Toch even wat tips.

Dit soort zaaltjes/kroegjes hebben meestal een klein podium zodat de muzikanten bovenop elkaar staan. Gevolg is vaak veel overspraak tussen de diverse microfoons met als resultaat dat je geluid snel een natte Deventer koek wordt.

Probeer voor de drum eens drie microfoons: 1 x voetbase, 1 x tussen snare en hi-hat en 1 x overhead. Je zult merken dat de toms dan niet optimaal naar voren komen, maar de boel is veel beter in de hand te houden.

Gebruik als je een of twee monitorkanalen toepast, geen galm oid op de monitoren. Zo kaal mogelijk, eventueel wat EQ om de rondzingfrequenties wat te knijpen.

Probeer de back-line (gitaar en bas) zacht te houden, al zal dit vaak een probleem zijn, vooral in de kleinere zalen.

Comment

• Ibvee
                    • Nov 2002
                    • 714

Je kan die peavey amp op 2 ohm gebruiken, maar ik denk wel dat ie nogal warm wordt dan...

Verder: Het geluid gebeurt toch wel, of je het nou wil of niet. Alleen als jij het doet, en het goed wilt doen, iets wat ik uit je posts kan lezen, is het al gauw veel beter dan wanneer het bandje zelf het geluid doet vanaf het podium. Je kan rustig geluid gaan doen. Het zal misschien de eerste keren niet zo goed gaan, maar oa hier op het forum zal je veel tips tegenkomen, en vooral van andere technici aan het werk kan je heel veel leren. Op die manier zal het al gauw beter gaan, ervaring is een heel belangrijk woord als het om geluid gaat. Op een gegeven moment zal je dan gevraagd worden om voor al grotere dingen te doen. Dat is niet iets wat jij zelf bepaalt (je kan het natuurlijk weigeren), maar als de organisator/manager/band vind dat jij het goed doet, kan je de volgende keer weer terugkomen. Op die manier passen de grootheid van de feestjes/concerten zich aan aan jou ervaring (normaal gesproken).
                    De groeten => Micha

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

Okee, vrij kleine ruimtes dus en meestal geen extreme muzieksoorten. Heel goed mogelijk allemaal.

Even ervanuit gaande dat je het systeem ingeregeld hebt: (P.A. en monitors klankmatig in balans en feedbackfrequentieseen piepklein beetje eruit gehaald op de graphic EQ's, {zodat je direct de juiste freq's te pakken hebt mocht het rondgaan})

Wat P.A. betreft gebruik ik 2 basiswerkwijzes. De eerste is de totaalversterking, waarbij je het podiumvolume zo laag mogelijk houdt en een volledige mix voor de zaal maakt, met die werkwijze heb je de meeste controle over hoe dingen in de zaal gaan klinken, punt is, je hebt er wel een flinke ruimte -of nog beter; open lucht!!!- voor nodig.

Aangezien je dat niet doet, blijft methode 2 over: de bijschuifmethode. Hierbij ga je qua monitoring en zaalgeluid vooral af op wat de band zelf doet, zaak is dan dus ook dat je dat eerst goed krijgt voordat je uberhaubt iets gaat versterken!!! Dat kan betekenen, dat je versterkerinstellingen en volumes op het podium moet gaan veranderen! Zorg wel dat je niet alleen let op wat die veranderingen in de zaal tot gevolg hebben, maar ook op het podium. Voor muzikanten is het podiumgeluid immers het belangrijkst!

Wat die mic's betreft; drop om te beginnen die overheads, de bekkens gaan al veel harder klinken dan jij wilt in dit soort ruimtes. TIP: probeer ergens wat theaterdoek te vinden, dit kan je achter de drums bevestigen als je een harde achterwand direct achter de drums hebt, hiermee krijg je de bekkens iets meer onder controle. Maar wat die drums betreft, begin maar met kick n snare/hat, later kun je als je het nodig vind de toms nog mee gaan pakken, probeer daar dan wel clipjes voor te krijgen, want kleine ruimtes betekent; inimini podia, waarop je elke vierkante cm probeert te sparen en dus ook vooral zo min mogelijk statieven wilt hebben. Die snare hihat mic zul je vaak niet eens echt open hoeven te zetten, maar toch zet ik ze altijd neer. Om te beginnen staat het er dan voor het geval het nodig is, ten tweede kun je de mic altijd gebruiken om wat ambience toe te voegen, dit is dan wel een situatie waar je de desbetreffende aux beter pre-fader kunt zetten.

De bas eerst even alleen D.I. pakken, meestal hoeft die ook niet veel harder, maar wel dieper, heheh, in kliene zaaltjes dus vaak een kwestie van veel hoog en mid eruit (afhankelijk van het basisgeluid en het podiumvolume!!!) later evt ook nog micje. Probeer altijd eerst de pre-amp out van de versterker, klinkt meestal het best. de gitaren, pak je met een micje, keys D.I en dan je vocal mic's en evt andere instrumenten.

En onthouden dat het om bijschuiven gaat! Tijdens de soundcheck, maak je eerst even wat basissettings per kanaal. Vervolgens zet je vocals op de monitor, (niveas checken met band, of liever nog: ervaren colega :-) ) evt keys ook als er geen keyboard-amp mee is. (wat meestal het geval is) en je zet kick op de drumfill. In 9 van de 10 gevallen is dit al waar een beginnende standaard rock/popband genoeg aan heeft of in een cafe zou moeten hebben!!

Als dat rond is zet je de vocal mics open op 0dB op het kanaal. Vervolgens schuif je de master open totdat de zang goed in de mix zit. mocht je op je master de 0 dB voorbij gaan en nog geen duidelijke zang hebben, dan is het tijd voor compressie. Hier ga ik niet dieper op in, er is hier genoeg over te vinden!!! Mocht je nu nog niet genoeg volume hebben, dan stop je de zang niet alleen direct de mix in, maar ook nog in een subgroep, heb je meteen 3dB erbij, heb je nu nog niet genoeg, schuif dan het kanaal nog wat verder open, let nu wel goed op dat je group- en mainbussen niet overstuurt!! Als je het nu nog niet hard genoeg krijgt, wel dan is er iets gruwlijk fout... Hierna is het een kwestie van invullen wat de mix nog nodig heeft, let wel goed op dat je dingen met elkaar in balans aan het brengen bent door bij te schuiven en dat iets ook weleens uit balans zou kunnen zijn doordat je teveel hebt bijgeschoven, stink niet in dat grapje!!! Daarna kun je de monitors nog een beetje bijwerken naar wat de band nodig

Comment

• Bartje
                        • Jun 2005
                        • 95

ja is een goed begin, en ja de auxen zijn pre-eq nee, heb (helaas) geen sub groepen vandaar dat ik wel al 2 Compr. lim. gate's heb.

nog even een paar euri's investeren en dan hoop ik eens een keer (met mijn eigen materiaal) een poging te wagen met een (iets) groter gezelschap.

Comment

• Bartje
                          • Jun 2005
                          • 95

p.s. voor eq freq. te vinden heb ik een leuk stukje gereedscap (eens gevonden op i-net. iedereen die het leuk vind kan het (tijdelijk) vinden op mijn webspace:

Comment

• jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3148

citaat:Geplaatst door Bartje

p.s. voor eq freq. te vinden heb ik een leuk stukje gereedscap (eens gevonden op i-net. iedereen die het leuk vind kan het (tijdelijk) vinden op mijn webspace:

Dat is de Niehoff Feedback Trainer (of zoiets), is al vaker voorbij gekomen op het forum.

Comment

• NIVA
                              • Apr 2004
                              • 62

Hoi,

Ik ben ook beginnend 'noiseboy'.
                              Even over het drumkitje:

Ik probeer meestal juist mijn toms te skippen. Wanneer je je overheads goed richt vang je er ook genoeg toms mee op. Even over het volume van de bekkens; ik heb meestal meer last van gitaarversterkers en bascombo's die veel te hard gaan. Dat probleem moet je meestal zoveel mogelijk proberen op te lossen door het er met je bandje over te hebben. Zeker wanneer je in zo'n kleine zaal staat !

Succes !

P.S. Kijk ook eens op www.soundnlight.nl over wat wij op school doen! Ik heb er al heel veel van geleerd!
                              If you mess with me, I'll fade you out !!!

Comment

Working...