Versterkers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flu-x
    • Jun 2005
    • 6

Versterkers

Hallo

Ik zou eigelijk graag meer te weten komen over versterkers. Ben zelf DJ maar heb zelf nog niet zo'n zware versterkers. Huren we meestal. Maar ik zou meer willen weten hoe zo volledige versterker-racks in mekaar zitten. Waarvoor ieder gedeelte dient en hoe je het aansluit en wat het beste is enzo. Ook vraag ik me af welke goede merken zijn van versterkers, cross-overs, ... En wat is just een versterker BRIDGE aansluiten? als je met meerdere versterkers werkt, hoe je deze dan best aansluit via je cross-over en wat je er nog allemaal nodig voor hebt.

m.v.g.
    Flu-x
  • mverdult
    • Dec 2003
    • 123

ik draai met 3 lab.gruppen versterkers. er staan er 2 op bridge voor de subs, dus iedere baskast een eigen versterker en 1 op stereo voor mijn topkasten. die worden aangestuurd door een 2 weg cross-over vanuit het mengpaneel. het draait op 2 X 1300 watt voor de baskasten en 2 X 600 watt voor mijn topjes. heel de set draait mooi op een groepje van 16 ampere....

Comment

• aeolian
      • May 2005
      • 48

Je sluit het aan als volgt, heel gedetaileerd:
      Je signaal van de mengtafel gaat naar de crossover die het geluid gaat opslitsen. Vanuit de crossover heb je dan verschillende outputs, soms naar 2, high-out en low-out, maar meestal kan het nog meerdere keren opgesplits worden.
      De high-out gaat naar de versterker voor de toppen en de low-out naar de versterkers voor de subs.
      De uitgang van de versterker gaat dan natuurlijk naar de speakers, sommige racks hebben een connectorpaneeltje zodat je gemakkelijk de kabels kan aansluiten.

Bij bridge ga je door beide kanten van een stereoversterker te gebruiken 1 zware monoversterker maken.

Als je wilt weten welke de beste versterker voor jou is geef je best een prijsklasse op.

Comment

• flu-x
        • Jun 2005
        • 6

Ok ik snap het. Maar hoe dat bridge aansluiten, hoe doe je dat dan juist. Dat begrijp'k nog niet zo heel goed. En waaorom is dit beter.. Ik heb nu een versterker van BOGEY erges te koop zien staan. Kent iemand dit merk, is het goed? Prijsklasse is van 0-500 € ongeveer

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

Bridged (engels voor 'gebrugt' 'overbrugt') zorgt ervoor dat je populair gezegd de kracht van beide versterkerkanten bij elkaar optelt. Als jij dus een lagetonenspeaker hebt die heel veel vermogen (watts) nodig heeft, kun je met een enkele gebrugde versterker dat vermogen bereiken.

Niet elke versterker is er op voorbereid. Als het wel zo is dan zit er meestal op de achterkant een moeilijk te bereiken schakelaartje. (om te voorkomen dat je hem per ongeluk omzet ) Je moet ook wel je speakerkabel op een andere volgorde/plaats aan je versterker hangen. Dit staat er meestal in wit-op-zwart bijgeprint. LAAT JE DE EERSTE KEER HELPEN! Bij voorkeur door de man/vrouw die je die versterker aan het verkopen is. (en vraag diegene de oren van de kop )

Voordeel is dat je met een rekje kleinere versterkers meer kan doen. En dat je je versterker niet hoeft weg te doen als je een zwaardere speaker set koopt.

twee kanttekeningen:
          1) Begin niet met te lichte versterkers. 'om later er een bij te doen en dan gebrugd te gaan werken'. Te lichte versterkers voor je speakers gaan vervormen en dat geeft schade! Beter eerst in te zware versterkers investeren dan in te zware speakers.
          2) als je brugt. Dan zal je meestal goed op de impendantie moeten letten. Luidsprekers heb je in het goedkope segment meestal in 8 ohm en 4 ohm. 4 ohm is voor een versterker zwaarder dan 8 ohm. Ik bespaar je het verhaal. Als jouw versteker normaal minimaal 4 ohm speakers wil 'zien'. Dan zal hij na het 'bruggen' ineens per sé 8 ohm willen. Niets is gratis in deze wereld. [B)]

Indeling versterkerrek in de normale wereld.

1) een aansluitpaneel met de connectors. Hier plug je je mengtafel en je luidsprekers in.
          2) de versterkers zelf. *duh* Een ongeschreven wet lijkt dat de versterker voor het hoog ook bovenin zit... Dat is niet alleen makkelijk zoeken. maar dit komt o.a. ook omdat het handig is om het zwaarste ding onderin je rek te hebben. En dat is meestal je bas-eindversterker. Dan rijd je rek op wieltjes het best over drempels.
          3) een apparaat waarmee je het signaal van je mengpaneel uitplitst. Met een 'actief filter' deel je het op in hoog en laag of hoog/midden/laag of zelfs 4-weg hoog/hoogmid/laagmid/laag. In het rek zit dat weer aan alle respectievelijke versterkers doorbekabeld.
          Voor sommige speakersystemen is dit kastje een kleine computer die niet alleen het geluid opsplitst maar ook op allemaal slimme manieren beheerst. Ik garandeer je dat de eerste keer dat je zo een ding in het wild tegenkomt, dat er een persoon bij zal zijn die enthousiast zal vertellen wat dat ding allemaal wel niet kan en doet.

4) sommige rekjes hebben bovenin nog een 'powerdistributionunit and racklight'. Dan heb je licht bij je werk. En de netspanning zal bij rare dingen, zoals overspanning, geen schade toebrengen. Dit is het eerste apparaat om in ons land op te besparen. Doe het niet als je geen geld teveel hebt en neem een zaklampje mee.

5) Heel soms zie je nog limiters / compressors in het rek. (deze functie zal vaak in de computer van punt 3 meegeprogrammeerd zitten) Hiermee kun je helpen voorkomen dat je de hele boel in het rood stuurt. Als je als DJ tot de selecte groep topDJ's behoort die rood van andere kleuren kan onderscheiden. Kun je geld in je zak houden door gewoon je mixer niet in het rood te sturen.

lekker belangrijk!

Comment

• Poelmans
            • Feb 2004
            • 804

Over die limiter: onthou hier wel goed bij dat overmatig gelimit even erg kan zijn als clippen van de versterkers. Het verhaal is vrij technisch en te vinden op dit forum, maar bij gebruik moet je gewoon onthouden dat dit slechts een hulpmiddel is om 'ongelukken' te voorkomen (iedereen zet wel eens zijn gain te hoog), en niet om te zorgen dat mensen die géén rood van groen kunnen onderscheiden je speakers stukspelen...

Over de impedantie van gebrugde versterkers: om die reden wordt in sommige pro installaties gewoon met parallel mono gewerkt: 1 signaal, 2 uitgangen die wél 4 ohm aankunnen, dus 2 speakers van 8 ohm per uitgang... Ofcourse moet je dan zware versterlkers hebben

Comment

• flu-x
              • Jun 2005
              • 6

Ok bedankt, ik begin het te snappen
              Iemand bekend met het merk BOGEY?

Comment

• MSSS
                • Jul 2003
                • 365

@showband, zo'n powerdistributionunit is wel makkelijk om te gebruiken als je op een generator draait bijvoorbeeld.
                oleole ik heb EV :)

Comment

• Poelmans
                  • Feb 2004
                  • 804

@MSSS: das waar, maar als je voor je versterkers al een power conditioner nodig hebt dan zou ik me grote vragen gaan stellen met wat je dimpacks gaat overkomen:

Een voeding kan wel wat bufferen, en een dimpack heeft geen voeding Ofcourse bij te grote verschillen gaat je voeding nogal aan de warme kant worden, dus kan je naar power conditioners grijpen...

Comment

Working...