Weet iemand hoe dit mogelijk is ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jules
    • Dec 2004
    • 4

Weet iemand hoe dit mogelijk is ?

ok, ik heb hier wat heel raars en voor mij zeer onverklaarbaars.
    Ik heb op mijn laatste feest een speaker van me subs opgeblazen ( tenminste dat is wat ik de hele tijd dacht )
    Toen het feest in volle gang was zag ik dat een kanaal continu in de protect ging zelfs als ik een kanaal zo goed als uitdraaide.
    En inderdaad kwam er geen geluid meer uit.
    Op het einde van het feest meteen de voorkant d'r vanaf gehaal en de speaker met de hand bewogen en te kijken of de conus schuurde.
    Ik hoor echter helemaal niks en ik dacht dat ergens een kortsluiting zou zijn ontstaan in de speaker ofzo.
    Thuis daarna alles gecontroleerd en niks kunnen vinden. Op het moment dat ik hem aansloot en zachtjes geluid ging geven hoorde ik het al. Zachtjes gekraak en kort daarna meteen in de protect op het moment dat ik meer volume gaf. En toen ik daarna de speaker met de hand op en neer bewoog hoorde ik ineens wel dar schuren.
    Ik heb de speaker d'r uit gehaald en de andere speaker wilde mijn neef misschien wel voor in de auto. Toen me neef kwam hebben we met de defecte speaker gemeten hoe het zou kunnen gaan passen.
    Toen hij vertrokken was heb ik nogmaals gevoeld door de speaker met de hand op en neer te bewegen en het was ineens weer weg [:0]
    Heb heb daarna nog eens op een andere versterker getest los en niet in een klankkast. Mij viel op dat hij nog niet helemaal zuiver was en iets mee trilde. Dat waren de geleidings draaidtjes die vanaf de aanschroef doppen de speaker ingingen. Deze heb ik opnieuw goed vast gezet met seconde lijm.
    Speaker nogmaals los uit geprobeerd en het klonk weer goed.
    Daarna de speaker weer in de kast ingebouwd en wonder boven wonder werkt hij weer gewoon naar behoren. Klinkt gewoon zuiver ook nadat ik hem weer even zwaar heb belast.

Heeft iemand hier een verklaring voor ?
    En is die speaker nu nog wel betrouwbaar ?
  • Bigfoot
    • Nov 2002
    • 151

ik denk connectie puntje op passieve crossover in de kast...die meetrilt...en dat de zwakke schakel is
    Zorgt voor kortsluiting etc....puntje niet goed door soldeerbad etc...iets in die richting..

Dit heb ik eens meegemaakt met een rcf topje...
    Dé SM58 is nog steeds de beste mic!

Comment

• jules
      • Dec 2004
      • 4

Speakers zijn niet passief gefilterd ik filter alles actief ( de subs dan )

ik vind het echt vreemd en ben bang dat me dus dus een 2e keer kan gaan gebeuren op een feestje.
      Momenteel werken ze weer en ik kan echt nergens meer een fout ontdekken. Maar als de speaker echt al een beschadiging heeft opgelopen denk ik niet dat het veilig is deze toch te blijven gebruiken.Maar is het mogelijk dat een speaker ineens weer werkt na een beschadiging. Lijkt me van niet maar na vandaag weet ik het echt even allemaal niet meer.
      Het is trouwens een Sphinx PRO-SW-15 550 Watss.

Comment

• j@ns
        • Apr 2005
        • 93

dag jules, het kan zo zijn dat de speaker bij het koelgat v/d spoel wat vuil is tussen gekomen (tussen spoel/magneet) en er nu weer uit is gevlogen. normaal is dit gaatje met een klein roostertje afgedekt maar kan losgeschoten zijn. kijk maar eens goed want anders loopt t een andere x minder goed met je speaker af.

m.vr.gr. j@ns

Comment

• jules
          • Dec 2004
          • 4

citaat:Geplaatst door j@ns

dag jules, het kan zo zijn dat de speaker bij het koelgat v/d spoel wat vuil is tussen gekomen (tussen spoel/magneet) en er nu weer uit is gevlogen. normaal is dit gaatje met een klein roostertje afgedekt maar kan losgeschoten zijn. kijk maar eens goed want anders loopt t een andere x minder goed met je speaker af.

m.vr.gr. j@ns
          hmmmm.... Ik denk bijna zeker dat dit ook het probleem is geweest. Indien dat vuil zich nog steeds ergens in de speaker bevind zijn de speaker dus ook niet meer echt betrouwbaar. Maargoed, als het budget het toelaat wordt het tijd voor nieuwe speakers voor d'r in. Ben sowieso niet echt tevreden over die luidspekers.
          Heeft iemand hier trouwens ervaring met die speakers ?

Comment

• j@ns
            • Apr 2005
            • 93

hoi jules, als je dat stukje vuil voorgoed uit de speaker en kast krijgt en een nw roostertje voor het koelgat lijmt dan is er niets aan de hand!

ik snap dat je de speaker nu niet meer vertrouwd maar als de speaker niet meer aanloopt en op hoge vermogens goed reageert zonder kraken en rare geuren dan hou je m er toch lekker in. anders zit je je weer aan min. 500.- aan 2 speakers want je moet ook de andere speaker dan vervangen he anders krijg je allemaal faseverschuivingen in het laag als je met 2 verschillende speakers gaat draaien.

m.vr.gr. j@ns

Comment

Working...