Speakers naar de clippen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stompinne
    • Apr 2005
    • 91

Speakers naar de clippen

Heb beetje all topics omtrent 'clippen' gelezen, maar één ding vind ik niet echt terug (of heb ik iets gemist).

Veronderstel dat je versterker 2x het rms-wattage is je speakers, wat je toelaat geen vervorming door te sturen.
    een voorbeeld: speakers: 500 rms, versterker: 1000 watt
    OK, maar dan, hoe weet ik dan hoe ver ik de knoppekes mag opendraaien? ALs ik de knop in de helft van hun reikbaarheid draai (50%), dan zou ik theoretisch gezien aan 500 watt (rms van de speakers) moeten zitten dan? Maar is dat wel zo, loopt het volume lineair omhoog? Hoe weet ik met zo'n zware amp hoeveel ik naar de speakers stuur?
  • Bastisito
    • Sep 2004
    • 185

Versterker gain knoppen zijn niet lineair. Elke keer als je er 3 dB bijtelt VERDUBBELT het uitgangsvermogen.

Hoever je ze mag opendraaien ligt aan de ingangssignaal. Gewoon kijken tot waar de versterker gaat clippen en daar iets onder gaan zitten.
    Meneer, waar is dat ene knopje nou precies voor?

Comment

• stompinne
      • Apr 2005
      • 91

Ok, maar als de versterker gaat clippen (die dubbel in watts is als de speakers), dan zitten de speakers tegen hun peak??

Of bestaat er één of andere tool die je in je rack kan steken, die meer overzicht geeft hoeveel je speakers te verduren krijgen?

Comment

• Bastisito
        • Sep 2004
        • 185

Ik neem aan dat je versterker gewoon cliplimiters heeft? Als die intreden is de versterker dus aan het clippen, dat heeft niks te maken met of je speakers tegen hun piekbelasting aanzitten. Als je teveel vermogen naar je speakers stuurt zul je dat weldegelijk kunnen horen, dit uit zich in veel gekraak etc.
        Het beste instrument om dat te beoordelen zijn jouw oren. Klinkt het allemaal nog goed en hoeven de cliplimiters niet in te grijpen, is er niks aan de hand.

Comment

• Upgrading your system
          • May 2003
          • 1684

Het is een gegeven dat je versterkervermogen altijd ongeveer dubbel moet zijn ten opzichte van je speakerkasten. houdt dan je amps uit de clip, en blijf goed luisteren.. geen probleem..

Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Bastisito
            • Sep 2004
            • 185

Daarvan gaan wel er wel vanuit dat de belastbaarheids getalletjes van de speakers correct door de fabrikant zijn opgegeven. Iets wat bij de budgetmerke (DAP, JB-Systems e.d.) nogal eens vergeten wordt.

Comment

• Olaf Duffhuës
              • Oct 2000
              • 2477

Er zijn heel veel merken, die gebruiken lampen in de speaker kast als beveiliging, gaan die aan, dan ga je te hard....Maar, moet erbij zeggen, je moet vaak goed kijken om ze te kunnen zien....

En vergeet 1 ding niet, hoe vaak is het niet zo, je koopt een versterker van 2*1000 watt...aan 4 Ohm...En zijn je kasten 8 Ohm...Hou je, ff getelt met de natte vinger, 500 watt over, aan 8 Ohm...

En daarbij komt, doe je het wel goed, 1000 watt aan 4 Ohm op een 500 watt 4 Ohm speakerkast, kan je speaker vaak ook die 1000 watt als piek aan...Het is dan alleen zo, in verhouding zal je speaker sneller slijten, maar hij klinkt stukken beter en hoef je je mixer minder ver open te schroeven...Dus de kans op vervormd signaal is nihil...Dus minder stukken...Dus meer geld over houden om te investeren...Dus de economie op peil houden...

Shit..wat een wijze woorden..en dat op dit tijdstip...
              Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Speakertje
                • Mar 2005
                • 462

@ Olaf Duffhuës: Wat bedoel je precies met sneller slijten van je speaker? Je spoel slijt sneller of je membraam??

Wat mij opvalt is dat er (vaak) alleen wordt gekeken naar de belastbaarheid van de luidspreker en (meestal) niet maar de belastbaarheid van het passieve filter?? Een passieve twee weg kast met een belastbaarheid van zeg 400 RMS. De speaker zou het dubbele wel verdragen, maar het filter vind deze dat wel zo leuk??

Hoop dat iemand dit kan uitleggen, loop al enige tijd met de vraag rond. Zoek functie en internet hebben me nog niet het exacte antwoord gegeven.
                M.v.g. Sander
                Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
                Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• Mute
                  • Jan 2005
                  • 8

Misschien hebben jullie iets aan de volgende link. Komt van de site van EAW en staat hele uitleg/theorie over versterker vermogen, wanneer hoe en wat.

Verder, waar het vooral om gaat is, heb je af en toe een piek in je signaal dan maakt het niet uit dat er een "te zware" versterker achter hangt (heb het niet over clip).
                  Ga je nou constant dat volle vermogen naar je speaker toe pompen dan heb je idd kans dat er problemen gaan optreden maar zoals gezegd, wanneer je gewoon bewust bezig bent, dan hoor je vanzelf wanneer een speaker het niet echt "leuk" meer vind.

Verder Clippen moet je gewoon proberen te voorkomen, tuurlijk kan het wel eens gebeuren dat hij even de clip aan tikt, maar zolang dat niet constant is of dat hij constant in de clip blijft staan, kan het allemaal niet zo veel kwaad.

Comment

Working...