Ik heb hier Traktor zitten, wat ik erg handig vind om mee te draaien, maar wat denkken jullie over de ingebouwde limiter, is deze adequaat genoeg om mijn speakers te beveiligen (in de veronderstelling dat ik geen andere clip-beveiling heb op andere aparatuur)?
Traktor en limiting
Collapse
X
-
Softwarematig lijkt mij nooit zo goed als hardwarematig...
Heb hiermee wel geen enkele ervaring, dus... -
...luhl je maar wat...
Hoeveel denk je kwijt te zijn voor een apparaat dat even goed werkt als zoiets als de Waves L2 plug-in?
Om op de vraag terug te komen; zo te horen ben je zelf degene die deze apparatuur gebruikt, dus waarom per se een limiter? zoek uit tot welke waarde je je versterkers kunt insturen en of je deze waarde vanuit de kaart kunt laten komen zonder deze te oversturen. Blijf daaronder en klaar.
Je kunt de limiter altijd instellen, echt slecht zal het niet zijn aangezien Native Instruments toch wel serieuze software maakt. Maar onthou, moderne muziek is al keihard gelimit tijdens het masteren, vaak is het al zo plat als een pannekoek. Als je daar dan nog eens een limiter op laat werken zal dat eigenlijk gegarandeerd slecht klinken. Maar goed, als indicator zal het sowieso wel werken, zie je em in werking gaan: zachter.
En blijven luisteren natuurlijk....
Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
euhm, muziek wordt tijdens het masteren gecompressed... Een limiter met een relatief lange release time hoor je nauwelijks.
En eigenlijk: ook al weet je wat je doet en tot hoever je kan gaan: zo een limiter is een handig iets.
Een firma waar ik wel eens voor werk had een tijdje geleden een installatie 2 avonden laten staan: 1 keer moest ik draaien, de andere keer iemand anders. En er was een sub kapot.
Normaal ben ik vrij zuinig op apparatuur en weet ik goed genoeg wat die clip led betekent, en die andere kerel zou dat normaal gezien ook moeten weten (hij is toch professioneel genoeg). Conclusie: accidents happen...
Als je dan een limiter hebt kan ie wel je drivers redden, op voorwaarde dat je hem hoogstens wat laat knipperen, anders gaat je RMS waarde alsnog de lucht in.Comment
-
...En niet gelimit?...Zozo, je bent nogal zeker van je zaak.[}citaat:Geplaatst door Poelmans
euhm, muziek wordt tijdens het masteren gecompressed...
]
Jij mastert dan zeker best vaak?[:X]
En wat die releasetijd betreft, heb je helemaal gelijk in. Ik ben bang dat ik meer met soft-clippers en maximizers en andere heftige vormen van eindlimiting te maken heb gehad dan met systeembescherming.... Maarja, ik ben dan ook heel netjes qua volume [8)]
....
Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
Ja ok, ik master niet, das waar
En idd het was een domme opmerking van mij, want tijdens masteren moet je zorgen dat je opnameapparatuur niet in de clip geraakt... Ik was misschien even richting live werk aant denken ipv mastering...
Maar heb ik het nu zo hard mis als ik zeg dat het 'plat maken' van je muziek eerder door de kortere release time van je compressor/limiter komt dan door de limiter zelf?
Enfin, tot zover me op glad ijs begeven over dingen die ik niet uit de praktijk weet maar uit theorie (al zou ik het wel willen leren
)..
Feit is dat versterkers zoals die van behringer nogal agressief clippen en in no-time een sub naar de haaien kunnen helpen. Als je er dan een limiter voor zet kan dat wel wat stukken vermijden. Pas daar wel mee op als je de regel van 'versterker is dubbel zo zwaar als wat je speakers aankunnen' gebruikt: té hard limiten schroeft je RMS waarde op. Stel je release time lang genoeg in, en respecteer je limit-leds als het clip leds waren.Comment
-
Een goede geluidskaart is verijst als je met programma's als traktor BPM, PC-dj of elk ander dj-programma werkt. Namelijk, alleen een goede geluidskaart kan nauwkeurig de signalen uitsturen die jij wil. Als je wil gaan limiten, eq, enz moet je een goede geluidskaart hebben om jouw instellingen goed te laten uitvoeren. Goedkopere geluidskaarten kunnen ook limiten en equalizen, maar zullen nooit echt nauwkeurig zijn.
Het is immers ook zo dat een limiter van dap minder nauwkeurig is dan een limiter van dateq etc.
Comment
-
Ik vraag me dan toch af over welke kaarten je het hebt....citaat:Geplaatst door dj bobo
Een goede geluidskaart is verijst als je met programma's als traktor BPM, PC-dj of elk ander dj-programma werkt. Namelijk, alleen een goede geluidskaart kan nauwkeurig de signalen uitsturen die jij wil. Als je wil gaan limiten, eq, enz moet je een goede geluidskaart hebben om jouw instellingen goed te laten uitvoeren. Goedkopere geluidskaarten kunnen ook limiten en equalizen, maar zullen nooit echt nauwkeurig zijn.
Het is immers ook zo dat een limiter van dap minder nauwkeurig is dan een limiter van dateq etc.
"Geluidskaarten" met onboard processing bevinden zich in een totaal andere prijcatagorie als goedkope consumentenkaartjes die dit uiteraard niet hebben.
Dus over welke apparaten heb je het als je spreekt over[?]citaat:Goedkopere geluidskaarten kunnen ook limiten en equalizen, maar zullen nooit echt nauwkeurig zijn.Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
dat limiten en equalizer gebeurt door je hoofdprocessor van je PC. Je geluidskaart is enkel maar de omzetter van digitaal naar analoog (en vice versa).
Hoe goed er gelimti wordt is dus enkel afhankelijk van:
1) hoe snel je CPU is (op een gegeven moment ga je die overbelasten wat weer een latency geeft. Maar voor een simpele limiter en hedendaagse CPUs mag dit geen prob zijn)
2) Het algoritme dat gebruikt wordt in je programma.Comment
-
Sorry, ik ben niet duidelijk geweest nu ik terug lees [B)]. Ik heb het niet over onboard processing. Ik heb het gewoon over een gebruikelijke geluidskaart die indd digitalen singalen omzet in analoge singalen.
Als ik spreek over goedkope geluidskaarten heb ik het over geluidskaarten ±40<. De geluidskaart die in de gemiddelde pc zit.
Nogmaals een keer wat ik bedoelde; met goedkope/''slechte'' geluidskaarten zal je nooit precies het analoge signaal zo krijgen zoals je wilt/instelt, simpelweg omdat de geluidskaart niet nauwkeurig genoeg is.
Nu wel duidelijk?[:I]Comment
-
Dat verklaart dit nog niet:
Je hebt gelijk als je zegt dat een goedkope geluidskaart veel te veel ruist. Maar als je de ingebouwde limiter functie van een software-pakket gebruikt dan heeft je geluidskaart daar niets mee te maken.citaat:Geplaatst door dj bobo
Als je wil gaan limiten, eq, enz moet je een goede geluidskaart hebben om jouw instellingen goed te laten uitvoeren. Goedkopere geluidskaarten kunnen ook limiten en equalizen, maar zullen nooit echt nauwkeurig zijn.
Trouwens: dat een goedkopere geluidskaart minder precies is? Heeft een goedkopere kaart dan geen 16 bits? Ok dure kaarten hebben 24 bits, maar welke wave file die je van CD hebt geript heeft 24 bits?Comment
-
Je hebt gelijk... volkomen nutteloos. Ik heb die kaart gekocht juist alleen om een snelle respons (minimalelatency) te hebben, bij het inspelen via keyboard in een sequencer.citaat:Geplaatst door Poelmans
Dat verklaart dit nog niet:
Trouwens: dat een goedkopere geluidskaart minder precies is? Heeft een goedkopere kaart dan geen 16 bits? Ok dure kaarten hebben 24 bits, maar welke wave file die je van CD hebt geript heeft 24 bits?citaat:Geplaatst door dj bobo
Als je wil gaan limiten, eq, enz moet je een goede geluidskaart hebben om jouw instellingen goed te laten uitvoeren. Goedkopere geluidskaarten kunnen ook limiten en equalizen, maar zullen nooit echt nauwkeurig zijn.Comment

Comment