versterker vermogens

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LJ_jacob
    • Aug 2003
    • 293

versterker vermogens

Beste allemaal
    Ik kom er niet helemaal uit
    Hoe reken je uit wat een versterker aan stroom trekt??
    ik heb er zelf al een beetje over zitten denken, maar kom er nog niet helemaal uit...

je versterker levert een bepaald vermogen (laten we zeggen 1000W) en daarbij een spanning van (voor de makkelijkheid) 23V~ is het dan zo dat als je het omrekent naar de spanning van het net(230V = 23x10) dat het vermogen dan daardoor wordt gedeelt? (1000/10 = 100W wat deze versterker in dit geval aan stroom zal trekken??)???

zit ik al in de richting?? of is het helemaal anders..

ik hoor het wel
    groetjes!
    Jacob
    mijn auto rijdt 1 op stoplicht
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

citaat:Geplaatst door LJ_jacob

Beste allemaal
    Ik kom er niet helemaal uit
    Hoe reken je uit wat een versterker aan stroom trekt??
    ik heb er zelf al een beetje over zitten denken, maar kom er nog niet helemaal uit...
    In algemeen kun je het volgende stellen:
    Opgenomen vermogen = Nullast vermogen + rendament x afgegeven vermogen
    Nullast en rendament zijn versterker afhankelijk.
    Zijn vast wel eerdere topic's over zoals b.v. http://www.licht-geluid.nl/forum/top...k,rms,vermogen
    Hieruit blijkt wel dat er niet zomaar een eenduidig antwoord op te geven is.

gr. Herman

Comment

• LJ_jacob
      • Aug 2003
      • 293

oke, maar in dat topic komt er nix ter sprake over het opgenomen vermogen, dit is dus een hele andere vraag...
      maar (ik moet nog veel leren), kan iemand mij de termen nullast vermogen, rendement(in deze context) en afgegeven vermogen toelichten ?? dit alles in deze context ??

Comment

• test12
        • Jan 2003
        • 901

Nullast vermogen is opgenomen vermogen van de onbelaste versterker.
        Afgegeven vermogen is hier het vermogen wat de versterker aan de speakers afgeeft.
        Rendament verhouding tussen afgegeven vermogen aan de speakers en het opgenomen vermogen van de versterker om het afgegeven vermogen mogelijk te maken.
        Of de specificaties van de betreffende versterker lezen.
        Is dit niet duidelijk, dan ff googlen b.v. http://www.google.nl/search?hl=nl&q=...g_en%7Clang_nl

gr. Herman

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Omdat de wet van behoud van energie geldt : je primaire vermogen is ongeveer je secundaire vermogen.
          Vandaar : 1000W is bij 230V ongeveer 4,3 ampere. Secundir zou je bij diezelfde 23 volt uit jou voorbeeld dus 43 ampere op de speakerklemmen beschikbaar hebben, uitgaande van een hoogrendementsversterker.

P = U x I, ofwel : vermogen is spanning keer stroom.

Geldt ook voor lampjes: 1000 watt lamp bij 230 volt neemt 4,3 Ampere, dezelfde lamp van 1000 watt bij 23 volt (vrachtwagen??) neemt 43 ampere.

Comment

• Siem
            • Jul 2003
            • 124

FF zoekfunctie gebruikt:

Domme vragen bestaan niet, maar er zijn wel veel nieuwsgierige domoren.

Comment

• VERVALLEN

Waarom rekenen jullie met 23V als ik vragen mag? Of moet ik 230 zien (netspanning)

Of komt er 23V op de boxen te staan?

Comment

• ronny
                • Dec 2002
                • 2138

die 23 volt is gewoon een spanning die we hebben afgesproken om mee te rekenen. dit is dus gewoon de spanning op de uitgangsklemmen van de versterker bij maximale uitsturing...

maar de oplossing is met een beetje zoeken hier al gegeven zou ik zeggen...

mvg
                ronny
                niet zagen, gewoon doen!

Comment

• VERVALLEN

Tsja op boxen komt een signaal toe he, en geen spanning.

Ok, als je een gloeilampje aansluit zal dat ook oplichten op de bas zeker, maar dan nog ... in deze (spanning) dat uit de versterker komt kan je eigenlijk NIETS zeggen. Is het PTP waarde, RMS waarde, gemiddelde waarde,...

aangezien de frequenties zo complex zijn is (denk ik) het vermogen van de versterker gewoon de gemeten stroom dat hij trekt op het 230V net.

Trouwens, het opgenomen vermogen van een versterker is zo goed als identiek bij lage en hoge volumes. De ingang (voeding en power) blijft behouden, enkel de uitgang dan je opdrijven.

We hebben een toneel gedaan met iets van een 4000W geluid en een 60.000W aan licht.
                  Deze hebben we over een 3f net verdeeld en in vollast van licht gemeten (geluid stond allemaal aan, maar in standy by mode) dus er was geen muziek / spraak.

Wat we merkten is dat de stromen in de lijnen met of zonder muziek, en met luide en zeer luide muziek zo goed als identiek waren.
                  Dus konden we tot conclusie trekken dat een versterker in nullast of in vollast identiek dezelfde stroom uit het net neemt (en dus verbruikt)

Waardes waren gemeten met nieuwe amperetang merk Fluke.
                  uiteraard was er wel verschil bij licht en gedimd licht en geen licht

De metingen werden door ons gedaan om te zien of we op iedere fase zowat identieke stroom trekten.
                  Verder geen problemen gehad!

Comment

• LJ_jacob
                    • Aug 2003
                    • 293

jep.

Siem, bedankt voor het zoeken, ik ben geen kei met de zoekmachine en kwam er niet echt uit.
                    dit topic mag dus verwijderd worden, in de andere gevonden topic stond het antwoord op mijn vraag al
                    toch bedankt iedereen!
                    groetjes
                    Jacob

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

citaat:Geplaatst door LJ-Martin

--Tsja op boxen komt een signaal toe he, en geen spanning.

--Trouwens, het opgenomen vermogen van een versterker is zo goed als identiek bij lage en hoge volumes. De ingang (voeding en power) blijft behouden, enkel de uitgang dan je opdrijven.

--signaal is wel een (wissel)spanning, en als daar een weerstand achter hangt geet er stroom lopen, enzo.
                      --Bij klasse A eindbakken wel. Maar bij de zware jongens die wij gebruiken zou dat wel heel erg warm worden, en daarom is er een systeem bedacht dat de ruststroom van de versterker minimaliseert. Ik kan bij een deftige sub in test hier in de werkplaats de TL's zien knipperen op de maat van de bass-drum...Maar op 60.000 watt aan licht zie je die laatste paar wattjes niet meer terug op je amperemeter.

maar inderdaad,
                      verder naar gauw sluiten dit topic..

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

citaat:Trouwens, het opgenomen vermogen van een versterker is zo goed als identiek bij lage en hoge volumes.
                        RUBBISH! ((c)Mythbusters).
                        Dat zou betekenen dat een versterker van 1kW bij een geleverd vermogen van 1 Watt dan 999 Watt aan warmte zou verstoken (of staan jouw versterkers boven de universele wet van behoud van energie?)?
                        Nog leuker zou het worden bij een 3kW versterker ZONDER belasting: die zou dan 3kW aan warmte staan opfikken? Mensen toch: denk eens na voor jullie iets schrijven zonder het echt te weten.
                        Het is zoals ************** reeds aanhaalde: dit geldt alleen voor klasse A versterkers maar die vind je onze branche niet. In de prowereld is het minstens AB etc...
                        De beste reactie die in dit topic is gegeven is:
                        citaat:Opgenomen vermogen = Nullast vermogen + rendament x afgegeven vermogen
                        aangevuld door
                        citaat: Nullast vermogen is opgenomen vermogen van de onbelaste versterker.
                        Afgegeven vermogen is hier het vermogen wat de versterker aan de speakers afgeeft.
                        Rendament is verhouding tussen afgegeven vermogen aan de speakers en het opgenomen vermogen van de versterker om het afgegeven vermogen mogelijk te maken.
                        To mod: kunnen wij niet eens af en toe een Gouden Zwatelaar uitreiken op dit forum?
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• nijhuisr
                          • May 2003
                          • 182

citaat:Geplaatst door ronny

die 23 volt is gewoon een spanning die we hebben afgesproken om mee te rekenen. dit is dus gewoon de spanning op de uitgangsklemmen van de versterker bij maximale uitsturing...
                          WATTUH?? wie is we?

23 volt?? leg dit eens uit.

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

rendement is de breuk : Max nuttig vermogen aan de klemmen / totaal Max opgenomen vermogen x 100%.

en dat willen we graag zo hoog mogelijk houden. De rest is trouwens ook geen nullast vermogen, omdat iedere tor die er bijgeschakeld wordt weer eigen vermogen vreet, etc. En bij hogere vermogens gaan de koelfans meedoen, etc...

Comment

• dokter dB
                              • Nov 2003
                              • 1535

Van bovenstaand is niet alles waar vind ik maar daar ga ik verder niet op in.

Wel wil ik dit toevoegen:

[u]1: </u>het rendement van een ordi klasse a/b versterker is heel erg laag bij lage uitsturing.

[u]2: </u>Pas richting max vermogen word een redelijk rendement verkregen:
                              50% bij -3dB , meteen het punt waar het meeste vermogen in de amp word verstookt.
                              65% bij 0dB, dus max sinusoide uitsturing.
                              Dit is als je sinus-nominaal kijkt met een crest factor 1.4 dus

[u]3: </u>Bij de meeste gewone muziek (crest factor in de orde van 4) zal dus een vrij laag rendement worden gehaald uit een conventionele versterker, en met live-muziek is het dus nog treuriger vanwege veel meer dynamiek. Aangezien een versterker warmtetechnisch word gedimensioneert rond max-vermogen, zal het hele lage rendement bij lage uitsturing verder niet tot veel warmte leiden.

[u]4: </u>Energie is relatief (nog) goedkoop, en daar zal denk ik ook (nog)niet echt de primaire reden liggen voor het gebruik van hoogrendementsversterkers.
                              Wel zie je dat met de opkomst van klasse G, D en a/b-smps (lab) de vermogens per amp zwaar toe zijn genomen.

Volgens mij is de beste manier om versterkers te waarderen:
                              (aantal watts per rackspace)/gewicht.
                              Het laagste getal wint. de iets hogere (iets zwaardere oid) zullen ongetwijfeld iets beter presteren

Verder is de grens van 16A primaire vraag inmiddels wel bereikt. dus een meerfase/stekkersysteem zal inmiddels ook wel te koop zijn?

knoppen en waarden :)

Comment

Working...