vermogen versterker benutten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Needmoresound
    • Apr 2005
    • 170

vermogen versterker benutten

ik heb een yamaha p2200 versterker, daar zitten van die vu meters op he, peak meters. en als ik mijn versterker op ongeveer 2/3 zet en mijn mengpaneel goed hard zet zitten die metertjes al op het einde bij de 300 watt, en is het dan slecht om hem gewoon open te draaien, of wordt ie alleen maar wat heter?? dan zouwe die metertjes wel tot de 500 watt door moete gaan ofzo

• nightline
    • Oct 2002
    • 1001

Zodra je meters het rode gebied in gaan zit je versterker op z'n eind, oftewel hij gaat clippen.
    Dat je je mixer vol open zet is waarschijnlijk al niet goed, vaak gaat de mixer zelf al in de "clip", en stuurt een vervormd signaal uit.

Groeten

Jack
    Powered by AudioMadness....

Comment

• Michel_G
      • Dec 2003
      • 376

Maar waarom zet je gewoon je amps niet volledig open ? en dan zorgen dat je op je Mixer/mengpaneel uit het rode gebied blijft.

En dan gewoon in de gaten houden wanneer hij richting clippen gaat.

Moet volgensmij gewoon kunnen. En hoe minder signaal je uit je mixer stuurt, hoe prettiger het is (naar mijn mening). Ik zie dus geen enkele belemmering in het volledig open zetten.
      Is weer terug !

Comment

• luc2366
        • Jul 2002
        • 1161

op naar 't newbie-forum?

Comment

• hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

Wij hebben ook de yamaha p2200 die gooien we dan ook altijd helemaal open, en dat gaat prima..! En het vervormd ook niet. Het gaat wel vervormen als jij je mengtafel in het rood stuurt, dat kan ik je dus hierbij al afraden.. Tenzij je toch al aan nieuwe speakers toe was natuurlijk.

Groeten Hugo
          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5946

Topic gemoved naar juiste forum en titel leesbaar gemaakt.
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• VERVALLEN

citaat:Geplaatst door Needmoresound

ik heb een yamaha p2200 versterker, daar zitten van die vu meters op he, peak meters. en als ik mijn versterker op ongeveer 2/3 zet en mijn mengpaneel goed hard zet zitten die metertjes al op het einde bij de 300 watt, en is het dan slecht om hem gewoon open te draaien, of wordt ie alleen maar wat heter?? dan zouwe die metertjes wel tot de 500 watt door moete gaan ofzo

Wat versta je onder uw mengtafel goed hard zetten??

Heb je per kanaal op uw mengtafel geen knopje "gain"? Gain is de "voorversterker" van je tafel.
              Deze is er omdat cd spelers veel meer signaal uitsturen tov draaitafels.
              Uw gain moet ingesteld zijn zodanig je NIET in het rode komt . Allé, enkel een zware bass kan een beetje in't rood zijn, dan kan geen kwaad!
              Als je deze instelling doet (meestal PFL opzetten, en dan zie je uw gainmeting) , daarna kan je veilig veder gaan en kijken naar je versterker.
              Gooi deze volledig open, heeft geen zin deze dicht te zetten!
              Open uw kanalen, en regel uw gewenste volume met uw master output aan de tafel.

Als ge uw gaisn dus niet in't rode zet, (0dB) dan zal je zien dat uw versterker bij volledig open niet over de 300W zal moeten gaan!

Uw mengtafel goed openzetten is uw boel stukspelen. Uw voorversterkers kunnen er niet goed tegen, uw versterker gaan clippen (dc signaal uitsturen), uw geluid gaat vervormd klinken, uw mensen n de zaal gaan denken van " was da voor nen klojo met zijn lawaai", uw conen van boxen gaan opwarmen, uw boxen kan je snel opblazen op deze manier, uw versterker kan het begeven, ...

Dus U hoort het goed .... rood spelen is NEGATIEF in ALLES!!! Geen enkel possitief punt bereik je hiermee!

Dus zakken die mengtafel op goede acceptabele instellingen, en versterkers OPEN! altijd!

U zal zien hoe beter en zuiverder het zal klinken! Tenzij je het al naar de knoppen hebt gespeeld uiteraard

Succes!

Normaal moet aan dit topic nu niets meer toegevoegd worden. Want ik leg je min of meer uit wat clippen is, hoe de afregeling dient te gebeuren, ...

Nogmaals succes!

Comment

• Needmoresound
                • Apr 2005
                • 170

oke dedankt he... ik heb op mijn x-over een lampje die gaat brande als hij gaat clippen, dusja daar kan ik wel rekening mee houden, en ik heb dus nog un versterker nodig... want nu zitten er 4 boxen op, dan kan ik gewoon 2 boxen per versterker gebruiken...

Comment

• ronny
                  • Dec 2002
                  • 2138

je bedoeld toch niet het clip ledje op een behringer cross over? eer dat die aangaan ben ja al lang aan het clippen. heb het eens geprobeerd. djm600 met gebalanceerd uit naar de x over. gain,bas, channel en master fader volledig open en dan pas begon het lampje af en toe mee te knipperen. en ja ik heb de de volumeregelaars achter op de djm 600 ook aangepast....

dus een goede indicatie is zo een lampje niet[B)]

mvg
                  ronny
                  niet zagen, gewoon doen!

Comment

• sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

Op dat moment zullen in de DJmixer zowel de kanalen als de masterbus overstuurd worden. De indicator op de crossover geeft alleen maar aan wanneer de crossover overstuurd wordt, zegt dus niets over wat ervoor hangt en ook niet over wat erachter gebeurd....

@Needmoresound: Zou je wat meer moeite willen doen je berichten in een leesbaar soort Nederlands te posten?
                    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Wout Laenen
                      • Sep 2000
                      • 102

Ik denk toch wel dat we er kunnen van uit gaan dat zijn mixer overstuurd wordt. Neem nu een Behringer cross-over: die clipt bij +22dB (dacht ik). Het ingangssignaal kan maximaal met 12dB geboost worden. Als we er dan vanuit gaan dat hij keurig 0dB uitstuurt kom je op +12dB en dan zou die cross-over niet mogen clippen.
                      Je kan dus maar beter je mengpaneel een beetje terugdraaien en dan het ingangssignaal aan de versterkers bijregelen.

mvg

WL

Comment

• BAJ productions
                        • Jul 2003
                        • 587

wij regelen altijd het volume eerst af op de cross over.

somige feesten weet je dat je je vermogen niet nodig hebt. en is het wel prettig als je je faders van je mengpaneel kunt gebruiken!
                        groetjes,
                        Bas

Comment

• Needmoresound
                          • Apr 2005
                          • 170

oke, weet ik dat ook weer. Dus het is gewoon het beste om een versterker te kopen met veel meer vermogen, want nu gaat het dus tenkoste van de geluids kwaltiteit, als ik hem harder zet met het mengpaneel en de crossover (dan krijg je elke keer +12 db enzo).
                          en nog een vraagje over die peak metertjes, ik zal het met dit plaatje proberen uit te leggen: http://www.kloepping.ch/radio-tv/tec...tung/sinus.gif
                          Uit het stopcontact komt een wisselspanning (net als met geluid), daarbij heb je effectieve waarde en top waarde, de effectieve waarden bij het stopcontact is 230 volt en de top waarde wortel 2 maal 230 is dus 325 volt, en mijn vraag is nu, is dit ook met geluid, op mijn versterker zitten peakmetertjes, zijn dit dan topwaarden??, dus kan je hierbij ook zeggen peak/wortel 2, dan kom je een stuk lager uit met het aantal watt??

Comment

Working...