micro's voor koor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • carros
    • Apr 2005
    • 5

micro's voor koor

hé hallo iedereen,

sinds kort hebben we een koor (zo'n 9 man) die onze band ondersteund Leuk leuk allemaal, maar we hebben nogal wat problemen om dat koor mooi te laten uitkomen en daar we allemaal niet zo goed thuis zijn in de wereld van geluid etc. vraag ik om jullie raad hulp...

eerst hadden we zo'n vijftal micro's voor het koor, gevolg was dat er aan enkele micro's verschillende mensen stonden, waar je dus dan ook geen mooie klank van kreeg, ook was het moeilijk om iedereen mooi te laten uitkomen en als één geheel te laten klinken (via mengpaneel), iedereen nog mee?

wel, een tijdje geleden kreeg ik te horen dat dit probleem makkelijk te omzeilen viel door spreidingsmicro's te kopen ...

maar we hadden net een versterkingsset gekocht voor de drum, nu bleek dat al onze ingangen op ons mengpaneel over waren en daarom hadden we besloten om de bovenste twee spreidingsmicro's voor de drum (afgesteld voor hoge klanken) te gebruiken voor het koor. Dit werkte enorm goed, maar probleem is dat je interferentie krijgt en je ze niet luid genoeg kan krijgen ...
    snappen jullie het probleem ?

wat denken jullie: is er een oplossing, moeten we (dure) nieuwe specifieke koormicro's kopen of kunnen we iets aanvangen met het materiaal dat we al hebben?

bedankt alvast voor jullie reacties!
  • gaffer
    • Nov 2004
    • 118

Als eerste:

Spreidingsmicro's???? wat zijn dat?
    Misschien beter als je even een merk en eventueel type nummer erbij zet en om het helemaal duidelijk te maken,hoe zien ze er uit?

Ik denk dat jij zoals ik het nu kan inschatten condensator microfoons gebruikt.
    Deze zijn erg gevoelig en dus ook fijn om als zogenaamde overhead microfoons voor een koor te gebruiken om zodoende met 2 mic's een compleet koor uit te kunnen versterken.
    Echter zit daar wel een limiet aan want op het moment dat je je speakers harder moet gaan zoetten om het zaalvolume zo hard te hebben als je zelf wil krijg je feedback problemen.

Als ik jou was zou ik eens iemand met verstand van geluid proberen te strikken om eens te komen kijken naar wat nu precies het probleem is.
    Er spelen namelijk zoveel factoren mee met jou probleem dat dat vanaf papier vaak moeilijk op te lossen is.

Succes!!
    Groeten Gaffer.

Comment

• Boi
      • Apr 2004
      • 541

Helemaal mee eens, ook de opstelling van de mic's op zich is al van groot belang, je kan ze bv in x-y opstelling plaatsen, dit is dus de mic's vlak boven elkaar plaatsen waarbij de linker mic naar rechts wijst(rechterzijde van het koor) en de rechter naar links(linkerzijde van het koor) waardoor je een soort kruis krijgt. En dan nog de hoogte en de hoek van de mic opstelling, vlak onder de( op hoogte van de borstkas) mensen en licht naar bovenwijzend dus of juist vlak op mond hoogte en dan de afstand tot het koor 1mtr of juist meer of minder. Er spelen zoals je ziet dus meerdere faktoren om tot een bevredigend resultaat te komen.
      Een van de zaken die van belang zijn, druk op de mengtafel de lowpad in, vaak 75 of 100Hz knopje, hierdoor schakel je het echte laag uit(scheelt vaak gerommel onder in het stemgeluid) en nog lekkerder is als je op de mengtafel een insert op de kanalen hebt dan plaats je er een EQ tussen en kan je de piep en andere freq alleen op de 2 koor mics bijregelen tot bevredigend geluid.
      Succes
      Boi
      groetjes

___
      Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• Robert
        • Aug 2000
        • 630

Als je het echt goed wil doen (qua klank) koop je 9 microfoons voor de koorleden. Dit kunnen handhelds of headsetjes zijn. Vooral de laatste optie is wel vrij prijzig.

Een koor boven een flink spelende band uit laten komen (en dan ook nog mooi!) is echt erg moeilijk met een paar 'overhead' mics.

Comment

• rene.derksen
          • Feb 2004
          • 649

Volgens mij klinkt gewon een handheld beter als een headsetje, plus het feit dat veel muziekanten niet weten hoe je zo'n headset moet gebruiken. En ik verwacht dat het budget van meneer niet al te groot is dus ik denk dat hij met een overheadje beter uit is.
          Licht is altijd zwaar.

Comment

• Drive inn tnt
            • Sep 2003
            • 1082

Wij hebben laatst ook een koor gedaan. We hebben toen 2 Shure mic's gepakt. Ik ben het model even vergeten. 2 waren lang en goud kleurig en Condensator. Jullie weten denk ik wel welke dit zijn. Kosten een hoop. Maar goed het koor klonk heel lekker door deze mic's. We hebben ze op grote mic statieven boven het koor gezet.
            Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• jans
              • Feb 2003
              • 869

Of je het koor met twee microfoons, als overhead, kunt versterken is enorm afhankelijk van de situatie.
              Je hebt het over interferentie. Waar heb je last van, kun je dit probleem verschuiven of afschermen?
              Wat is de positie van je luidsprekers t.o.v. het koor. Kun je deze anders plaatsen?
              Hoeveel reflecties heb je in de ruimte, kun je dit dempen?
              Wat voor microfoons heb je. Zijn ze voor de toepassing geschikt?
              Kortom, er zijn een aantal zaken die je moet uitzoeken voor je het juiste andwoord hebt.
              Met wat meer info kunnen we je vragen wat gerichter beandwoorden.
              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Interferentie is het kam-filter-verschijnsel, overspraak is het overige kabaal dat je niet binnen wilt hebben op een mike.

Met een popband en een 9-man/vcrouw koor zou ik idd voor die handhelds gaan, met een paar condensatoren moet je echt ver van je band afstaan met je koor.

Comment

• Robert
                  • Aug 2000
                  • 630

Wat ik ook weleens heb gezien is dat er werd gewerkt met plexiglas tussen band en koor om overspraak tegen te gaan. Nadelen: Een hoop gesjouw en het ziet er niet uit. Maar het komt het geluid wel ten goede.

De optie van handheld mics blijft overigens beter, maar waarschijnlijk ook duurder.

Comment

• Boi
                    • Apr 2004
                    • 541

Koor blijft moeilijk, maar het ligt ook aan het genre muziek en de ruimte op het podium. Bij een klein podium is het lastiger dan bij een groter en vooral dieper podium, rustigere muziek is alweer makkelijker dan een heavy metal band met koor op een klein podium.

Gewoon wat proberen gaan tot het een bevredigend resultaat oplevert. Wel is het erg makkelijk als je overspraak / terugkoppeling(feedback) krijgt van de zaal boxen of monitors, als je het koor wat harder wilt uitsturen gebeurt dit maar al te vaak, om eens een 2x 31bands EQ op de inserts te plaatsen van de beide kanalen, kan je dus per kanaal de band zoeken en drukken die last geeft.

succes
                    Boi
                    groetjes

___
                    Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

Working...