Ik wil beginnen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aap
    • Apr 2005
    • 5

Ik wil beginnen

Yo mensen,

Ik ben een uitermate amateur prutsers bij wie de ICT-sektor 'm de neus uit komt. Ik wi graag de audio-engineering kant op gaan. Denk aan geluid in de studio en in zalen. Mijn vraag aan jullie. Hoe kan ik het beste beginnen? Zelfstudie? Cursus? Als vrijwilliger meelopen? Opleiding? En hoe zijn jullie allen begonnen?

Groeten uit Eindhoven,

Marvin "de @.@.P"
  • Boi
    • Apr 2004
    • 541

Ik ben ooit begonnen als roadie( een jaar of 25 terug)bij een toepasselijk bedrijf, nl Roadies PA van Ed Booter en daar heb ik in de loop der jaren zeer veel van geleerd, en van het een kwam zeer snel het ander, monitor mix en later zaalmix en dan na 25jaar mag je voorzichtig jezelf geluidstechnicus voor live muziek noemen.
    Er zijn opleidingen tegenwoordig en daar kan je in ieder geval de apparatuur leren kennen in theorie en in een stukje praktijk maar begin eerst maar eens als hulpje bij kleine optredens en festivals en kijk dan eens verder.
    succes
    Boi
    groetjes

___
    Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• aap
      • Apr 2005
      • 5

Thnx voor de reactie. Nu nog bedenken hoe ik mezelf al die tijd ga onderhouden dan. Met m'n muziek alleen verdien ik niet genoeg...

Comment

• Boi
        • Apr 2004
        • 541

Bijna niemand die geen vaste plek heeft kan er van leven(behalve die knaapjes die nog thuis wonen en het als betaalde hobbie kunnen doen), altijd een baan erbij houden, al is het maar voor je ziekenfonds e.d.
        groetjes
        Boi
        groetjes

___

Comment

• Upgrading your system
          • May 2003
          • 1684

lijkt me niet echt een probleem, de eerste fulltime roadiebaan moet ik nog tegenkomen.. (zijn er natuurlijk wel, maar ik denk niet zoals jij die zoekt.
          daarnaast heb je tijd genoeg om nog een andere baan erbij te nemen.. en als die bestaat uit werk bij een winkel in muziek apparatuur zou dat natuurlijk helemaal top zijn.

maar ik denk dat er best bedrijven te vinden zijn die fulltime mensen zoeken zonder ervaring in onze branche.. geen goed salaris, en kloteklussen zal je idd enige tijd voor lief moeten nemen.
          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• aap
            • Apr 2005
            • 5

Ach, op rotklussen en slecht salaris ben ik al berekend. Ik kom dadelijk kersvers van het HBO af!

Comment

• DJP-BIM
              • Jan 2004
              • 289

citaat:Geplaatst door Boyz_PC

Bijna niemand die geen vaste plek heeft kan er van leven(behalve die knaapjes die nog thuis wonen en het als betaalde hobbie kunnen doen), altijd een baan erbij houden, al is het maar voor je ziekenfonds e.d.
              groetjes
              Boi
              Juist !
              bimshowequipment.nl

Comment

• Boi
                • Apr 2004
                • 541

citaat:Geplaatst door aap

Ach, op rotklussen en slecht salaris ben ik al berekend. Ik kom dadelijk kersvers van het HBO af!
                Arme jongen, je weet niet waar je het over hebt. Je bent nu dus nog zo beschermd als het maar kan en wat jij rotklussen noemt is nog heilig met wat je als roadie kan meemaken.

Maar weest vol goede moed, uw leven moet nog beginnen, er zijn leukere hobbie's en banen te bedenken.

groetjes
                Boi
                groetjes

___

Comment

• aap
                  • Apr 2005
                  • 5

Ehm... gewoon in de studio gaan zitten ipv roadie zijn? Kan ik trouwens ergens in Eindhoven wat ervaring opdoen, naar jullie weten?

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4516

als je nu nog in een studiojob wil terecht komen dan moet je van 'erg goede huize komen als je er ooit je brood in kan verdienen.

Die tenten gaan namelijk in een enorm tempo failliet.
                    Een van die gasten van weekend at waikiki heeft gewoon als oefenhok/tweede huisje studio spitsbergen gekocht... geen goed teken
                    lekker belangrijk!

Comment

• gaffer
                      • Nov 2004
                      • 118

Als ik jou was zou ik eens bij de plaza futura informeren.
                      Die werken veel met vrijwilligers.
                      Ik ben er zelf ook begonnen als vrijwilliger en ben nu toneelmeester in een theater in veldhoven.
                      Welliswaar heb ik in de tussentijd een geluidsopleiding gedaan maar in de plaza heb ik geleerd wat theater inhoud.
                      Ik weet ook niet hoe oud je bent maar dat heeft ook consequenties voor wat je binnen deze branche kan en mag doen.
                      Maar ga informeren zou ik zeggen.

Succes!
                      Groeten Gaffer.

Comment

• gaffer
                        • Nov 2004
                        • 118

Je hebt trouwens ook een theater opleiding in eindhoven.
                        Kijk maar even op www.eindhovenseschool.nl

Comment

• Boi
                          • Apr 2004
                          • 541

citaat:Geplaatst door aap

Ehm... gewoon in de studio gaan zitten ipv roadie zijn? Kan ik trouwens ergens in Eindhoven wat ervaring opdoen, naar jullie weten?
                          Als ik het zo hoor hoe je erover denkt denk ik niet dat dit het juiste beroep voor je zal zijn.
                          Geluid is een beroeping!
                          En dat doe je dus niet even zomaar, je moet feeling en oren hebben en het er voor over hebben dat je de eerste jaren gewoon niks verdient op reiskosten en eten na. Ook een cursus op de een of andere opleiding geeft je geen garantie dat je het kan of dat men je wil hebben als betaalde kracht. En voor je zelf beginnen is alleen dan interessant als men belangstelling voor je hebt om je in te huren.
                          Een beetje leuke geluidsset kost je gauw een goede € 50.000,- en dan moet je het nog waarmaken dat je de moeite waard bent om in te huren.
                          Ga eerst eens als vrijwilleger helpen bij een festival of iets dergelijks. Maar rijk worden doe je niet in deze business, je kan beter in de IT blijven en als hobbie in de weekenden eens met iemand meegaan, heb je in ieder geval een gratis optreden en dan kan je altijd nog eens zien of het wel iets voor je is.
                          groetjes
                          Boi
                          groetjes

___

Comment

• jens
                            • Aug 2004
                            • 1066

juist je moet er in groeien....de apperatuur leren kennen en alles .....dat leer je niet met een cursus geluidstechnicus worden van de loi

ik zou eerst eens gewoon meelopen met een bedrijf in de buurt. of meld je is aan als vrijwilliger bij een poppodium of jeugdcentrum. Zo heb ik ook heel wat basis kennis opgedaan op het gebied van geluidstechniek. Ook komen daar bandjes in alle soorten en maten zodat elke avond ook weer anders is.

verder heb ik de kennis van disco's en drive in shows (licht, geluid, onderhoud) opgedaan bij een bedrijf uit de buurt waar ik de eerte paar keer voor niks mee ging omdat ik het leuk vond (was toen 14) vanaf toen was ik ongeveer wel elke vrijdag zaterdag op pad overdags in het weekend was ik bezig met onderhoudt en dergelijke. Op deze manier heb ik heel veel geleerd in alle funties die er z'n beetje in het licht en geluids wereldje
                            van lichtplannen maken tot het versterken van bandjes op deze manier heb je alles
                            eens gezien

Comment

• Boi
                              • Apr 2004
                              • 541

Ja inderdaad, naar de kloten gaan van moeheid en op je tandvlees doorgaan omdat het afmoet en dat voor een flesje sinas zo leer je het. En dan als je het dan nog leuk vind dan groei je er vanzelf in.
                              Groetjes
                              Boi
                              groetjes

___

Comment

Working...